Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR DirectX 10 pohledem herních vývojářů
DirectX 10 pohledem herních vývojářů
autor: Luk , publikováno 17.7.2006
Server ExtremeTech zveřejnil poslední část seriálu rozhovorů na téma DirectX 10. Zatímco předchozí díly byly určeny spíše pro hardcore technické maniaky, v posledním díle se i méně znalý čtenář dozví, co mu vlastně koupě grafické karty s podporou DirectX 10 přinese.

Prvním odpovídajícím byl Tyler Thompson z Flagship Studios a interview se týkalo připravované RPG Hellgate: London.

ExtremeTech: "Umožní vám DX10 něco, co nelze udělat se silnější DX9 kartou?"
Thompson: "DirectX 10 změnil všechna pravidla. Vývojáři musí předělat téměř každou část herního enginu, pokud píšou hru pro DirectX 10. Co nám DX10 umožní? Máme pár nápadů, jak vykreslit více a vykreslit rychleji, ale také máme pár nápadů, jak použít geometry shader pro efekty, které jsou na DX9 kartě nemožné."

Vlastními slovy shrnul Thompson výhody DirectX 10 takto:
"Grafická karta s podporou DirectX 10 je velký technologický pokrok od předchozí generace karet. Nejen že zde opět bude skok v počtu polygonů a pixel fill-rate, vývojáři budou mít daleko více triků, které budou moci uplatnit. Myslím si, že u většiny her bude obrovský rozdíl mezi tím, co hráč uvidí na DirectX 9 kartě a tím, co uvidí na kartě s DirectX 10."

Cevat Yerli je prezident Cryteku. Far Cry, počin tohoto týmu z roku 2003, byla ve své době velmi technologicky vyspělou hrou (a na 3 roky starou hru vypadá grafika vskutku úžasně). Volné pokračování s názvem Crysis bude podle všeho minimálně takovou peckou, jako Far Cry.


Screenshot z Crysis s použitím DX9. A jak to asi teprve bude vypadat s DX10?
Klikněte pro zvětšení (stojí to za to)

ExtremeTech: "Crysis má už nyní ohromující grafiku. Umožní vám DX10 něco, co nelze udělat se silnější DX9 kartou?
Yerli: "Už se Shader Modelem 2.0 bylo možné téměř všechno, ale nedoporučovalo se to kvůli problémům s výkonem. V kontrolovaných situacích (technologická dema) se to vyřešit dalo, ve velkém, žijícím herním světě ne."

ExtremeTech: "DX10 přidává několik docela důležitých nových věcí a změn v API (a v hardwarových nárocích) - věci které by teoreticky mohly změnit způsob, jak se dělají hry. Která nová vymoženost vás zajímá nejvíce?"
Yerli: "Geometry shader společně s texture arrays mohou velmi zjednodušit některé render-to-texture operace. To může urychlit věci jako výpočty stínů, odrazy a lom světla."

Carl Edlund z ACES Studia, interního vývojářského týmu Microsoftu, odpovídal na otázky ohledně připravovaného Flight Simulatoru X. Narozdíl od Hellgate: London a Crysis, které budou DirectX 10 podporovat od začátku, Flight Simulator X vyjde jako DX9 hra a podpora DX10 bude přidána až později prostřednictvím patche.

___
Vlevo Glacier Park v DX9. Vpravo ta samá lokace v DX10 (ne, opravdu to není fotka...)
Pro zvětšení klikněte na obrázek

K otázce využití DirectX 10 Edlund řekl, že nové rozhraní využívá GPU k více grafickým výpočtům a tak se CPU bude moci více věnovat například AI nebo výpočtům fyziky. Drivery pro DirectX 10 prý také budou stabilnější a tak nebude herní zážitek přerušován pády ovladačů.

Gaute Godager, který má na starosti vývoj MMORPG Age of Conan, má také co říci k DirectX 10.

ExtremeTech: "Umožní vám DX10 něco, co nelze udělat se silnější DX9 kartou?"
Godager: "Díky rozdílné architektuře DX10 rozhraní si myslím, že největší rozdíl bude v detailech prostředí. Bude více objektů, více postav, více částic, delší vzdálenost dohledu, více trávy a listí."

ExtremeTech: "Proč by se hráči měli zajímat o DirectX 10 a proč by měli utrácet za DX10 karty, až vyjdou?"
Godager: "DX10 není jen další stupínek v evoluci DirectX platformy. Podle mě se Microsoft hodně přiučil z vývoje pro Xbox 360 a nyní lépe rozumí, co hráči a vývojáři potřebují. DirectX 10 je zaměřen na efektivitu a zároveň nabídne lepší vizuální kvalitu - pro hráče je to velký přínos."

Celý článek: ExtremeTech

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.7.2006 15:06:52   193.179.40.xxx 618
Rozbalit komentář
17.7.2006 15:15:07   80.188.209.xxx 75
První DX10 karty budou možná už na podzim (GeForce , ale DX10 vyjde až současně s Windows Vista (leden 2007?), tou dobou vyjdou taky DX10 grafiky od ATi.
17.7.2006 15:27:27   194.213.41.xxx 75
to bude ale pokoukanicko v blizke budoucnosti ZE?
17.7.2006 15:37:52   88.102.56.xxx 55
myslím že budou relativně brzo... takže pokud ji budeš chtít hned jak bude k mání a v provedení na kterém bude možné všechny ty úžasné věci zobrazovat bez trhaní, tak si našetři 15-25000 Kč =)
17.7.2006 22:23:29   217.117.217.xxx 55
to má hodně dobrou brafiku ale kdy to výjde a kolik to bude sták ? asi hodně počítam +- 20000kč
17.7.2006 15:11:04   84.47.99.xxx 55
Škoda že nie je OpenGL 3, teraz už nebude mať DirectX žiadnu konkurenciu
17.7.2006 20:48:30   160.218.43.xxx 375
Nezlob se, ale moc tomu nerozumis. OpenGL ma prave narozdil od DX tu vyhodu, ze je celkem uplne jedno jaka verze je zrovna aktualni. U OpenGL jsou dulezite extenze a ty muzes pouzivat prakticky hned jakmile je zacnou graficke karty (a ovladace) podporovat a nemusis vubec cekat na vydani nove verze jako u DX.
18.7.2006 14:55:01   87.197.186.xxx 55
Hmm to som nevedel, tak to je potom OK
17.7.2006 15:15:32   83.236.239.xxx 466
Skoro bych byl radsi, kdyby se delaly hry zalozeny na hratelnosti, nikoliv na grafice. Far Cry sice bylo pekny, ale myslim, ze jsem ho nikdy nedohral a pamatuju si z nej jen par utrzku, zato treba Deus Ex bych skoro dokazal i odvypravet :-)
17.7.2006 15:44:48   195.47.3.xxx 3528
Právě, že Far Cry byla jako jedna z mála novejch "pecek" (jako Doom 3, Quake 4 ...) dost hratelná a to i pro mě, kterej jinak 3D akce skoro vůbec nehraje...jinak souhlasím, že na starý hry ty nový svojí hratelností nemají...
18.7.2006 09:59:20   82.119.239.xxx 65
ja som tiez odchovany na hrach ako Crusader alebo Z, ale FarCry som presiel uplne celu a nedam na nu dopustit, je to vynikajuca hra a pamatam si, ze som ju hral skoro kazdy den.
18.7.2006 14:45:57   80.188.209.xxx 86
Far Cry je jedna z nejlepších stříleček co jsem kdy hrál... kam se hrabe Q4 nebo HL2... snad jen Mafia byla lepší
17.7.2006 16:17:01   83.240.19.xxx 611
je to sice herzké, že DX10 přidá další grafické vylepšení, ale k čemu je to dobré, když stejně neumí vyuít ani celý potenciál dnešních grafik. V tom se mi líbí konzole, kde se z hardware ždímá maximum a někdy i ještě víc. Mám ale obavy, že současná generace konzol se až nebezpečně blíží počítačům a může jim to uškodit (konzolám).
17.7.2006 16:50:18   86.49.85.xxx 78
To je vzhledem k podstate PC dost obtizne, ale zas na druhou stranu PC v nedaleke dobe konzolovy HW zadupou do zeme, cimz se to srovna.
18.7.2006 09:02:38   85.13.69.xxx 68
Nebyl bych si tak jistý - PC musí náskok konzolí nejdřív dohnat a pak je teprve zadupat do země. Výkon konzolí zvedá i možnost programování na úrovni strojového kódu, což je u PC díky roztříštěnosti HW nemožné. Pro stejný výkon je tedy potřeba na PC výkonnější HW. Pro zajímavost PS-2 byla v době svého vzniku na výkonu tehdejších PC -výkon zhruba jako P3 600 MHz a pouhých 32 MB RAM, přítom poměrně dlouho držela s PC krok. Dnešní generace konzolí je dokonce výkonější než dnešní PC. Bez nadsázky je tedy možné říct, že náskok je nutné nejen dohnat, ale dokonce předehnat, ovšem je možné, že než PC stačí konzole zadupat do země, bude v té době bude k dostání opět nová generace konzolí a závod může začít nanovo
18.7.2006 12:40:38   86.49.85.xxx 55
Dohnat co? RSX a Xenos? orezanou sedmickovou nvidii a jeste orezanejsi R600? Jinak ja souhlasil, ze u PC neni mozne potencial karet vyuzit. S tim je potreba se smirit. S PC krok drzela, sice diky nizsimu rozliseni, ale to nevadi, protoze plnila svuj ucel...
17.7.2006 16:31:59   62.77.85.xxx 67
Teď jsem na brigádě a po ní si chci koupit 7900GT. Tak má to cenu nebo ne? Budou starší grafiky podporovat DX10, nebo to bude něco "revolučního" ?! Nechci dát 9OOO,- když za půl roku nebude podporovat DX10 :-/
17.7.2006 19:14:30   212.96.165.xxx 75
starší grafiky DX10 podporovat nebudou. Ty se začnou prodávat na podzim/zima...
17.7.2006 16:55:59   195.146.121.xxx 55
Ahoj, nevíte někdo, jestli bude Gothic 3 v DirX10? Jinak nezbývá než doufat, že pokud má DirX vyjít až s Vistou, tak že Vista někdy vyjde, resp. v rozumné době
17.7.2006 19:13:19   212.96.165.xxx 55
Gothic 3 není DX10 podle infa co vím.
17.7.2006 18:25:33   217.119.125.xxx 165
Ten screenshot tej krajinky v DX10 vypadá fakt peckovo, len škoda že Microsoft nevydá DX10 na XP. Tak že treba kúpiť novú kartu ale aj Vistu aby to takto vyzeralo. Mohol by si to ešte rozmyslieť a vydať DX10 aj na XP.
17.7.2006 19:05:10   217.206.139.xxx 156
Taky by me to zajimalo, protoze kdyz nad tim premyslim, tak pokud by DX10 nebyli i pro XP tak by to pro Mrkvace mohlo znamenat zase par zalob a pro vyrobce grafik by to znamenalo mensi zisky, ne prece kazdy si hned poleti koupit vistu...
17.7.2006 19:12:23   212.96.165.xxx 67
jenže, třeba R600 bude podle prohlášení nejrychlejší DX9 karta... výrobce grafických karet tohle rozhodnutí moc nezasáhne...
17.7.2006 19:31:54   194.213.232.xxx 55
heh, to ze bude nejrychlejsi kartou v DX9 neznamena, ze nebude DX10 ;-) Uz treba jen z toho duvodu, ze MS spojuje DX10 s USA. Myslim unifikovane shadery, ne Spojene Staty :-)
17.7.2006 20:05:28   212.96.165.xxx 55
jenže Petr řekl, že díky MS budou výrobci grafik s DX10 nahraní... ale nebudou jelikož si ji zákazník může koupit i na DX9 hry jelikož budou rychlé i tam... takže jsi mě asi nepochopil
17.7.2006 19:34:29   80.188.209.xxx 714
Jenže lidi si budou R600 kupovat taky kvůli DX10. Kdo bude chtít jen rychlou DX9 kartu, bude mu stačit nějakej Radeon X1900 nebo X1950, popřípadě nějaká GeForce 8 (nechci urazit nV fans ale předpokládám že implementace Shader Modelu 4.0 bude podobně zfušovaná jako SM2.0 na GeForce FX a SM3.0 na GeForce 6/7)
18.7.2006 18:48:38   217.206.139.xxx 46
Jsi to nejak nepochopil. Jde o to,ze paklize bude DX10 pouze na Viste, tak jeho rozvoj bude pomalejsi, protoze ne kazdej je bude mit a proto se neproda tolik grafik a proto programatori budou mit slozitejsi situaci..
17.7.2006 21:15:04   195.47.1.xxx 75
Když kouknu na ty obrázky tak musím říc že ten obrázek v DirectX9 rozhodně není to co dokáže rozhrání DX9, ta obloha co je u obrázku DX10 je u mnoha her již dnes.
17.7.2006 21:29:10   212.158.157.xxx 55
tak to máš naprostou pravdu..ale i ta voda je docela dobrá..mě se to naopak líbí víc..ale ta v DX10 je taky dobrá..ale ta původní my připadá jako mořská
17.7.2006 22:15:12   86.49.85.xxx 66
To je pravda, jenze mi zustava otazka, jestli se v tech hrach, ktere maji takove mraky uz dnes, hrac vubec odlepi od zeme.
17.7.2006 21:24:38   213.29.14.xxx 1712
Hry sice hraji,ale to si opravdu někdo myslí,že jen kvůli hrám budu každých 6-10 měsíců upgradovat PC,abych držel krok s vývojáři her,nebo se vytahoval 3DMARKEM? To opravdu ne. Investovat do vyššího výkonu PC je kvůli hrám je investice opravdu velmi špatná,když na jiné programy na počítači/filmy,fotky,hudba/ mi bohatě stačí průměrný počítač,který vše zvládne stále velmi rychle. Dnes si zakoupíte rychlou GeForce 7900GT a zítra zjistíte,že ji v nové hře pomalu dochází dech....smutné. Co budeme potřebovat zítra.....dual CPU,PhysX,grafiku s DX10 či paměti DDR3? Toto hardware je zatím jen pro hráče a pro ty,kteří vědí,že ho opravdu využijí. Já mezi ně naštěstí nepatřím.
17.7.2006 22:10:37   195.70.143.xxx 611
Jenze ti hraci a dalsi blazni, kteri do toho kazdy rok cpou namela penize, posouvaji HW dopredu. Jinak bychom tady stale meli celerony s integrovanou grafikou a blinkajicim kurzorem ve Wordu nebo ucetnim programu... (nechtel jsem se nejak dotknout ani jednech, btw)
17.7.2006 22:35:23   86.49.85.xxx 55
A co je na tom smutne? Tak proste nepobezi se vsemi nastavenimi na maximu...
17.7.2006 22:40:33   212.96.165.xxx 1110
ne opravdu si nikdo nemyslí, že si to musíš kupovat... ptáš se asi tak jako by ses ptal u testu Rolls Royce jestli si jako někdo myslí, že budeš kvůli tomu kupovat nové auto... je to jen novinka...nikdo ti tu nic necpe, tak tady nevykládej takové blbosti.
18.7.2006 07:58:47   213.29.14.xxx 86
Tak to se právě dost pleteš. Grafické karty jsou závislé na hrách a jak jde vývoj her vpřed,tak jdou i grafiky. U Rolls Royce je to ale jinak. Copak si koupíš nový model,když tě v podtatě nic netlačí měnit ten starý? U staré grafiky tě ale tlačí nové hry. Opravdu ale porovnávat grafické karty za pár tisíc s Rolls Roycem za několik miliónů je přinejmenším hloupé :-)
18.7.2006 15:24:59   83.240.11.xxx 46
Ty to ale nemusíš dělat. Cpát do PC X tisíc kč každých 6-10 měsíců (a přitom zapomenout na nový hry).Je víc možností: - nakupuj výhodně. Kupuj HW, co si udrží cenu, až budeš kupovat novej, stačí starej prodat a něco lehce doplatit - kup si konzoli. Bude tě stát to co jedna vykonná grafická karta a vydrží ti mnohem dýl Možností je vždycky víc, není potřeba bezhlavě utrácet za výkřiky techniky. A nebo si kup notebook tak jako teď já a upgrady tě moc brát nebudou, prostě občas si koupíšnovej notes
18.7.2006 08:52:00   88.212.31.xxx 611
Citace:
Tak to se právě dost pleteš. U Rolls Royce je to ale jinak. Copak si koupíš nový model,když tě v podtatě nic netlačí měnit ten starý? U staré grafiky tě ale tlačí nové hry.
Hmmm... Myslim, ze sa pleties ty. Pokial by si vlastnil dost stary Rolls Royce bol by si tlaceny rychlejsimi autami na ceste.
18.7.2006 09:32:33   80.188.209.xxx 55
S Rolls Roycem se ale nejezdí rychle. S Rolls Roycem se jezdí co možná nejpomalejc, aby tě všichni viděli
18.7.2006 10:30:41   213.29.14.xxx 65
"tlačený rychlejšími auty". Tak to je hovadina na entou. Kolik ti je prosím tě let? 15? Podobná přirovnání raději nepiš. Tlačený rychlejšími auty...... :-) Jasně že je dobré upgradovat,jestliže grafická karta přestane stíhat,ale je to opravdu tak nutné každých 6-10 měsíců?
18.7.2006 10:26:13   213.29.14.xxx 55
Jestliže někdo vlastní GeForce 7800GT a upgraduje na 7900GT /stačí se podívat na fóra,kde se to jen tímto hemží/,tak opravdu 7800GT nepovažuji za starý "Rolls Royce" a nevidím v tomto upgrade nic rozumného. A ještě poznámku k autu....zvláště k RR. Starší kusy jsou u RR dražší a vzácnější,než ty novější verze. Jen těžko se někdo bude zbavovat starého RR pro novější. Zvláště z 60-70 let. Ta Vám asi ušlo.
18.7.2006 11:09:28   87.244.199.xxx 105
k tej ukazke dx9 vs 10. ta prvy vyzera ako keby bola robena v dx7, fakt slabe. ta druha mohla vyzerat lepsie keby sa nevykaslali na jednoduchu texturu hory. od fotky to ma skutocne daleko. ale ta voda je good
18.7.2006 11:41:01   195.39.65.xxx 65
Netouzim mit v kompu 2 grafiky, z nichz kazda zere 200W abych si zahral nejnovejsi hry. Proto jsem koupil jsem ATI Xenos v pekne krabici a pockam nejaky ten rok, jak se situace vyvrbi. Doufam ze to tak udela vice lidi a vyrobci grafik to pochopi stejne jako to pochopili vyrobci procesoru.
18.7.2006 12:45:15   86.49.85.xxx 55
Ja pockam minimalne na oficialni vydani v CR (a mozna jeste spis, jak se povedou nektere hry, ktere me hodne lakaji)
18.7.2006 16:28:45   82.113.55.xxx 45
Asi se nikdo neobtezoval cist original: "This isn't an in-game screenshot, but it's a test render of what the Flight Sim team honestly believes they can achieve in DirectX 10." Takze vsichni muzou zase vychladnout :-)))
18.7.2006 21:05:41   80.188.209.xxx 55
samozřejmě že to není in-game screenshot, protože ještě nikdo nemá odpovídající hardware a vývojáři používají SW emulaci...
18.7.2006 22:30:08   212.80.90.xxx 175
No nechci moc rejpat, ale neni nahodou ta vodni hladina vpravo zcerena kvuli tem mrakum nahore? Vlevo je skoro jasno, tak asi ani zadnej vitr nefouka, tak je hladina hladoucka, zato vpravo se schyluje div ze ne k bource, tak jakypak DirectX 9/10, pocasim to je :-D

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky.

197 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 90.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.


TOPlist