duel-nforce-4-sli-vs-nforce-4-sli-16x
Hardware Článek Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x

Štefek Petr

Štefek Petr

22. 2. 2006 01:00 18

Hitem poslední doby jsou bezesporu základní desky s novým čipsetem nForce 4 SLI 16x, který by měl přinést podle nVidie mnohem vyšší výkon u systému využívajících SLI technologii díky dvěma plnohodnotným slotům PCIe 16x. Jestli tomu tak opravdu je, se podíváme v dnešním článku.

Reklama

Doposud se mohl uživatel využívající dvou grafických karet nVidia  zapojených ve SLI spolehnout jen na čipset nForce 4 SLI (tedy alespoň na platformě s939). Princip tkví v přerozdělení 16 PCIe linek mezi dva dlouhé PCIe sloty určené pro grafické karty, kde každému z nich je v módu SLI přiřazeno linek 8 a propustnost obou je tím pádem oproti single režimu pro oba sloty poloviční. nVidia se rozhodla, že po delší době vydá čipset (nForce 4 SLI 16x - 32 PCIe linek) , který umožní nasazení dvou plnohodnotných slotů PCIe 16x pro obě grafické karty ve SLI. My se dnes podíváme jaký má dopad toto řešení na výkon ve hrách a jestli se vyplatí případnému majiteli starší SLI desky upgradovat.

Starší čipset nForce 4 SLI bylo klasické jednočipové řešení (název čipset se tedy zde příliš nehodí) a zbrusu nový čipset nForce 4 SLI 16x (nForce 4 SPP 100+ nForce 4 SLI) se skládá z čipů dvou, takže výrobci museli značně upravit i design plošného spoje základních desek. Pokud se zaměříme na dnes použitou desku MSI K8 Diamond Plus, tak je krásně vidět evoluce kterou deska prošla od předchozího modelu MSI K8 Diamond. Velmi pozitivní věcí je možnost přepínání single režimu a SLI přímo v BIOSu základní desky a rovněž mosfety základní desky již nepotřebují pasiv. Hodnocení layoutu a vybavení těchto základních desek ovšem není na pořadu dnešního dne. Krom těchto prvků, na které se dnes zaměřovat nebudeme se obě desky liší především zmiňovanými čipsety s počtem PCIe linek.

MSI K8 Diamond
i Zdroj: PCTuning.cz
MSI K8 Diamond


MSI K8 Diamond Plus

Případné zájemce bude zajímat především výkon v grafických aplikacích s použitím dvou grafických karet, a proto jsem zvolil pro toto srovnání dvě dvojice grafických karet GeForce 6800GS (mainstream) a Geforce 7800GTX (high-end). Jako testy posloužily obvyklé hry, které používám pro testy při klasických recenzích grafických karet.

Teoretická negativa

Zakopaný pes nového řešení byl mohl spočívat v propustnosti Hyper Transportu, který v režimu SLI pracuje na novém čipsetu se dvěma 8-bitovými kanály, což je teoreticky problém, protože šířku Hyper Transportu z 16-bitů nijak nerozšíříme. V řeči čísel se celá věc má takto nVidia 4 SLI používá 2 16-bitové Hyper Transport kanály s propustností 8GB/s a nový čipset nVidia 4 SLI 16x používá 2 Hyper Transport kanály s propustností 4GB/s. Celková propustnost Hyper Transport kanálů je tedy v případě nového řešení pouze poloviční. Hyper Transport se stará o komunikaci mezi procesorem a  North Bridgem obou zmiňovaných čipsetů.

Poznámka:Velmi zjednodušeně se celá věc dá vysvětlit na příkladu dvou dodavatelů zboží. V prvním případě má jediný dodavatel cestu k odběrateli jen pro sebe a nemusí se o ní s nikým dělit. V druhém případě máme dodavatele dva, takže jim nezbývá nic jiného než si cestu rozdělit na půl a tím omezit možnou kapacitu vývozu.

Teoreticky bude starší čipset nVidia 4 SLI mnohem rychlejší než jeho nástupce při přenosu velkých objemů dat, což se ovšem nemusí projevit u reálných her. Bohužel výkon celého čipsetu a tím i systému může být omezen i nutností komunikace mezi North Bridgem a South Bridgem, které u staršího čipsetu nForce 4 SLI odpadá.

Teoretická pozitiva

Velmi teoreticky lze snahu zdvojnásobení propustností PCIe slotů určených pro grafické karty považovat za logickou. V praxi jsme podle minulých testů ovšem poznali, že zmenšení propustnosti PCIe slotu pro grafické karty má zanedbatelný vliv na samotný výkon (tedy alespoň při přechodu z PCIe 16x na PCIe 8x). Odhlédneme-li tedy od faktu, že nVidia zúžila jednu cestu (Hyper Transport), aby rozšířila tu druhou (dva sloty PCIe 16x), tak je zvýšení propustnosti jednoznačně výhodou.

Testovací sestava a metodika

Metodiku jsem stanovil jednoduše a jasně. Snažil jsem se vyhnout tomu, aby celý testovací proces byl ovlivněn limitací ze strany procesoru nebo příliš náročným nastavením detailů v herních testech, kde by zařazení "super" modů pro vyhlazování mělo za následek přílišné zmenšení FPS a tím menší možnost odlišení výkonu jednotlivých řešení. V jednom případě jsem využil 8xFSAA, protože limitace procesorem byla v tomto případě příliš velká.

Každý test byl naměřen třikrát a zprůměrován tehdy jestli se výsledky od sebe radikálně nelišily, čímž jsem si ověřil jednak správnost výsledků a jednak snížil riziko chyby měření.

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Herní testy

Battlefield 2

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Battlefield 2 je poměrně náročnou hrou pod DirectX a v rozlišení 1600x1200 dokáže potrápit leckterou grafickou kartu vyšší třídy. SLI systémy v obou podáních se zde ukazují ve velmi dobrém světle, ale rozdíl mezi oběma čipsety je téměř nulový (+1FPS pro starší nForce 4 SLI).

F.E.A.R.

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Všichni hráči ví, že F.E.A.R. představuje asi nejnáročnější FPS akci poslední doby, což dokazují i naměřené hodnoty, kde SLI v podání GeForce 6800GS má vážné problémy poskytnout hratelné FPS už při rozlišení 1280x1024 (ideálně by FPS nemělo klesat pod 60 snímků). Rozdíly mezi čipsety jsou opět zanedbatelné s tím, že v rozlišení 1024x768 vede o 1FPS řešení starší.

Quake IV

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Quake IV vychází z enginu Doomu 3, a proto nemělo smysl testovat hry obě. GeForce 7800GTX SLI jsem potrápil s 8xFSAA, abych vyloučil přílišnou limitaci procesorem, neboť dvě karty této třídy dosahují v Quake IV opravdu krásných výsledků. My se ale opět vrátíme k posuzování obou čipsetů. Rozdíl je stejně jako v předchozích dvou případech zcela zanedbatelný (opět vede o cca 1 FPS řešení starší).

Splinter Cell : Chaos Theory

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Duel: nForce 4 SLI vs. nForce 4 SLI 16x
i Zdroj: PCTuning.cz

Splinter Cell: Chaos Theory je hrou založenou na Unreal Enginu 2, který ovšem prošel značnou modernizací včetně podpory HDR. Případný uživatel si hru zahraje na obou systémech ve velmi vysoké kvalitě na obou systémech, ale GeForce 7800GTX SLI má rezervy samozřejmě mnohem větší. Při testování na systému GeForce 6800GS jsem na starším čipsetu naměřil vždy o 1FPS lepší výsledek, což může být ovšem velmi dobře chyba měření, takže nelze vyvozovat žádné podstatné závěry o horším výkonu nového čipsetu.

Závěr

Pokud odhlédneme od všech pozitiv použité základní desky MSI K8 Diamond Plus a zaměříme se pouze na teoretické srovnání základních desek s čipsety nForce 4 SLI 16x a nForce 4 SLI, pak nám vychází vítězně desky se starším čipsetem nForce 4 SLI díky své velmi přijatelné ceně. Základní desky s novým čipsetem nForce 4 SLI 16x jsou naopak vhodné pro ty, kteří mají rádi komfort a rádi za něj zaplatí, neboť tyto desky mají v naprosté většině lepší výbavu, která zahrnuje možnost přepínání SLI a single režimu z BIOSu desky a také v mnoha případech lepší integrované komponenty. Cena těchto desek je ovšem až o 50 procent vyšší než u starších souputníků.

Pokud zhodnotíme naší stěžejní otázku, která se ptala na výkon nového řešení nVidie, pak musím konstatovat, že nový čipset není žádným zázrakem. Díky oddělenému South a North Bridge dostal do čipset do vínku i vyšší latence a když přičteme zúžení Hyper Transportu na rovnou polovinu vyjde nám rozporuplný výsledek, který těžko zachrání i dva plnohodnotné sloty PCIe 16x. Výrobce slibuje dodat nový bios (nejen MSI), který by měl problémy  s výkonem vyřešit, což je podle mě více než nepravděpodobné. Zkazky o 5-10 procentním nárůstu výkonu s novým čipsetem se tedy alespoň zatím ukázaly jako liché.

Všechny komponenty MSI zapůjčila společnost


LEVI International a.s.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama