Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule
Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule
autor: Michal Rybka , publikováno 9.5.2014
Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule

Na internetu je všechno zadarmo. A je toho tolik, že už i piráti začínají mít problém s klesajícími výnosy... Kdo to všechno zdarma dělá a co z toho má? Velké společnosti utrácejí miliardové částky za projekty, které nevydělávají. Proč? Kudy z nás ty peníze oklikou dostanou? Jak dlouho to ještě může takto fungovat?


S klesajícími výnosy začíná mít problém pornoprůmysl. Přestože jeho digitální distribuční model dlouho fungoval jako ideální vzor digitální distribuce obsahu, jejich příjmy klesají. Porno zdarma se množí a piráti vykrádají pornosajty úplně stejně, jako to dělají u jiného obsahu. Množí se pornoservery zdarma, takže komu se nechce utrácet, vystačí si zcela bez kreditky. Nezřídka jsou právě tyhle servery sponzorované placenými weby, které doufají, že tím najdou zákazníky – mně to ale přijde, že si platí za vlastní oprátku. Pamatuji si, jak se kdysi Rosenberg chlubil, že uspěl díky tomu, že dokázal snížit ceny a místo nákladného týmu své kousky zvládl sám s kamerou. Pak výnosy poklesly i u něj a on v branži skončil. A takhle to jde dál a dál.

Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule

S propadem výnosů mají problém dokonce i piráti, kteří vydělávají na provozu sdílecích systémů. Objevila se celá řada placených pirátských systémů, jenomže lidi je vysávají příliš rychle, případně si piráti kradou mezi sebou obsah navzájem, takže zavedli podobná opatření jako legální průmysl, totiž omezují objem, který lze stáhnout, omezuje se počet stažení, platí se extra za nový obsah a podobně. Skoro mám dojem, že mají úplně ty samé problémy, co legální distributoři. Vzhledem k tomu, že potřebují peníze a že jim je přitom jasné, že jejich systém bude dříve či později zavřen, nabízí i „doživotní“ členství. A aby alespoň nějak navýšili výnosy, zakládají si celé sady sdílecích systémů, které jsou si podobné jako vejce vejci a obsah na ně rozestrkávají, aby uživatelé zaplatili za více členství. Jenomže co mají dělat, když jiní piráti nabízí to samé zadarmo?

A tak se nám prémiový obsah vkrádá i do porna a mezi piráty. Vstup je zdarma, něco málo je zdarma, ale za „lepší obsah“ se platí. Stejně jako ve free to play hrách. Všude je to stejné: I u Office 365 si ho můžete stáhnout a nainstalovat zdarma, ale pokud budete chtít prémiové funkce jako například editování dokumentu, musíte si připlatit prémium. Tak nějak mi to celé začíná zase připomínat koncept shareware.

Jenomže ať už jste zpravodajský web, anebo pirát, potřebujete nějak vydělat alespoň na provoz, což je ve světě, kde je „všechno zdarma“, poněkud složité. Když už se zákazníci naučili, že všechno je zadarmo, tak se je alespoň můžeme pokusit přelstít a přesvědčit k placení prémiového obsahu. Je to možná jediná cesta, jak zajistit, že celý internet nebude tvořen jenom sponzorovaným, píárovským, lobbistickým, aktivistickým, kopírovaným anebo přebíraným obsahem.



Tagy: úvaha  rybka  freeware  free to play  zdarma  sociální sítě  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.5.2014 11:22:14   82.100.9.xxx 210
Celkem legrační, že když vyšel tento článek tak kolem té samé doby oznámil Epic nové UT zdarma. )

No já nevím, ale kromě mobilu, kde mám pár F2P her, které jsou dobře postavené (Clash of Clans) tak mám jinak placené hry. Nemluvě o mé Steam knihovně 200 her... (většina nakoupena ve slevách ovšem, zdarma tam nebylo nic)
9.5.2014 18:48:34   88.102.74.xxx 43
Zrovna u UT je to zbytečné. Dobrých stříleček je naprosté minimum (velmi blízko kategorii "žádné/nic"). A navíc hra s verifikačním kódem je většinu času prostě necracknutelná.
9.5.2014 11:40:29   78.157.167.xxx 240
Kdo vymyslí lék na bannerovou slepotu, tak bude milionář.
9.5.2014 11:58:43   195.80.187.xxx 35
Asi pred mesiacom som začal hrať Ghost recon phantoms, čo je moja prvá f2p hra. Dovtedy som hral z MP hier len BF4. Za mesiac hrania som do GRP investoval 25€. Neľutujem túto investíciu, aj napriek tomu, že sú z času na čas nedostupné servery, kvôli updatom/patchom. Investoval som do tejto hry peniaze s vedomím, že sa stále vyvíja. Naopak do BF4 som ešte v predpredaji investoval 70€, s tým vedomím, že si kupujem hotový produkt (počas bety my šlo BF4 na jednotku, fungovalo oveľa lepšie ako BF3 po dvoch rokoch updatovania). Ale po vydaní to začala byť jedna veľká tragédia. F2P model je fér z pohľadu, že si môže ktokoľvek vyskúšať hru a keď sa mu nebude páčiť tak do nej nebude investovať žiadne peniaze. Ak by bolo BF4 f2p, tak by určite dosiahlo obrat aký má dnes. Kvalitnejšia konkurencia by ho zadupala.
9.5.2014 14:11:07   89.102.21.xxx 51
Ja hraju napriklad jednu f2p onlinovku od ledna 2012 kdy presla z placenyho modelu na f2p a uz cca po pul roce sem mel vse co maji i ti platici a nedal jsem do te hry doted ani korunu a porad se za svoji herni classu drzim na spicce v cz/sk komunite.Taky nesmite zapominat na to, ze hodne tech f2p je zabugovanych jak svina takze se neplatici zkusenej buger muze mit o dost lip nez platici hrac.
9.5.2014 18:53:34   88.102.74.xxx 20
RIFT? To je jedna z mála "fér" F2P MMO..
9.5.2014 12:00:40   195.80.187.xxx 00
*nedosiahlo
9.5.2014 12:04:03   212.5.197.xxx 431
Po dlhom case zase dobry clanok autora.

Tiez nechapem tie premrstene ceny za "nic"(za bulbiny 2.0)

Facebook nepoznam ale google sa pekne zmenil do svojich zaciatkov. na zaciatku som sa dopracoval k zelanemu vysledku rychlo.

Teraz musim do googlu zadavat presnejsie informacie, lepsie formulovat otazku a aj napriek tomu sa k vysledku hned nedostanem.
Ked nebodaj kliknem na zly odkaz, tak google sa tomu prisposobi a uz mi zacne podstrkavat podobne odkazy. Des a hruza.

Poradte nejaku nahradu za google vyhladavac. Nejaky blby vyhladavac, ktory sa nesnazi domyslat, co chem. Kde 90% odkazov nebude na obchody a na stranky s odkazmi,...Nieco ako google pred 10 rokmi.
11.5.2014 23:08:50   94.112.184.xxx 16
Neumíš googlit, toť celé.

Delší řetězec se musí zadávat logicky - protože obsahu je nesmírněkrát více. Když člověk před deseti lety něco napsal, tak na to bylo pět stránek. Dneska jich může být pět milionů - a v tom hledat opravdu nechci. Optimalizační algorytmy a predikce jsou jen vývoj doby kvůli tomuhle - reklama je IMO dost podružná a ani takový Google na tom nebude tržit extrémně hodně (v rámci vyhledávací reklamy)
12.5.2014 19:55:42   87.197.2.xxx 50
Nemas pravdu, Google meni svoje algoritmy, aby sa vyrovnal s tym obrovskym narastom vyhladavani a posledne roky aj ja pozorujem daleko horsie vysledky a vlastne najst nieco zaujimave je dost tazke. Sucasny net je dost nuda. Inak tie optimalizacne algoritmy su hlavne o predvypocitavani skore pre hladanu frazu a zlucovanie podobnych fraz, takze preto je tazke hladat presny vyraz.
15.5.2014 13:38:39   212.5.205.xxx 10
Tiez som si podobne chovanie vsimol u googlu, preto som zacal pouzivat
https://duckduckgo.com/
ktory deklaruje urcitu anonymitu, ale na druhu stranu v pripade potreby dokaze aj pomocou skratiek ako !g, !gi, !yt, !bi a podobne rovno hladat cez ine vyhladavace alebo zdroje obsahu ake ma on sam k dispozicii.
7.7.2014 11:58:22   62.209.192.xxx 00
srandisto, nekde jsem videl video (myslim ze na youtubu) o tom jak google ovlivnuje vysledky vyhledavani i podle tvoji lokality, takze clovek v evrope videl jak tam maji nepokoje, kdezto kdyz jsi to dal vyhledat v americe tak jsi videl krasny lokality na dovolenou, coz je ve vydledku prasarna nejvyssiho kalibru, protoze se vlastne nedozvis aktualni novinky ale jen to co je pro tebe lokalne urceno
9.5.2014 12:07:48   194.228.197.xxx 461
Problém je v tom, že mnozí obchodníci nechápou pár důležitých věcí:
1) trh není neomezený
2) peněženka není neomezená

Tu první věc snad chápeme. Zaměřím se na druhou.
Každý člověk má určité mandatorní příjmy a výdaje. Budeme neféroví a od příjmů odečteme veškeré náklady, které moderní občan prostě musí mít - bydlení, jídlo, oblečení (například dojíždění zaneseme do bydlení). Zbyde mu nějaká částka.
A o tu se musí porvat všichni, kdo nenabízí mandatorní služby, plus se o ni ještě rvou ti, co mandatorní služby nabízejí.
Nejefektivnější způsob, jak dostat všechny peníze z jedince, je nabídnout mu míň za vyšší cenu. Pokud jste si toho nevšimnuli, zmenšují se nám jogurty, sirupy se neprodávají po litrech, ale po kilech (mají větší hustotu než voda, tak je tam vyšší číslo), ale taky se nabízejí půjčky s následnou exekucí atd, atd.

Ten druhý způsob je popisovaný zde a je vykreslen tak, jak je vykreslen. Uděláte z lidí stádo tak, že nasypete na hromadu žrádlo zadarmo a jakmile jsou ovečky zaměstnané konzumací, obejdete všecky s holícím strojkem a oholíte jim jenom půlku zadku a ještě čtverečkovaně, takže je jim jenom trošku zima, ale ne úplně.
Pak přijde další obchodník, nasype žrádlo jinde, ovečky přeběhnou a on jim oholí druhou půlku zadku. Těm lépe přizpůsobeným ovečkám mezitím vlna doroste, ty hůře přizpůsobené začnou bečet, že jim mrzne zadek. Ale to nevadí. Na umrzlý zadek ovce neumře, jenom další obchodník v pořadí z nich už nic neoholí. Navíc stádo je pohromadě, takže ty lépe přizpůsobené ovečky se cítí bezpečněji. Systém funguje.

Připomíná vám to něco? No, vybereme namátkou třebas... WoTko
Kdyby třeba jen polovina registrovaných lidí zaplatila 100 kč za šest slotů (ve slevě) ročně, vynese jim to tři miliardy korun. To kilo není tak moc a je za to docela dost muziky. Dodnes nechápu lidi, kteří to hrají a to kilo do toho nedají, zvlášť když mají doma počítač za patnáct tisíc.
Ale posuňme to trošku dál - ve Wargamingu zjistili, že víc prostě z lidí nedostanou. Naplnili trh, chvíli sedli na piedestal dumání a vydumali, že budou dělat donekonečna slevy, aby motivovali lidi utrácet zas a znova. A ono to funguje. Lidi utrácejí pořád stejný peníze, ale dostávají za to pořád to stejné - uspokojení (mnozí možná čekali něco jiného, ale uvědomte si, že fakticky nenakupujete virtuální předměty, ale dobrý pocit z hraní).
Ve WG tedy pochopili, že narazili na limit trhu. A nepomůžou si ani tím, že udělají letadla, či lodě. Oni ty hry vyvíjejí proto, aby si hráče udrželi, ne aby nalákali další.

Jde to tedy i tak, že vyděláváte a neobíráte. Malá magie moderního mamonu :-). Pokud se naučí většina producentů F2P takhle fungovat, svět F2P bude mnohem lepším místem. V Levelu pan Rybka svého času napsal, že největší zisk u F2P generuje 1% hloupých velryb. Já myslím, že tady máme příklad toho, že to funguje i jinak.
9.5.2014 12:13:39   194.228.197.xxx 140
Mimochodem, napsal jsem do googlu slovo "zdarma" a vyplivnulo to tenhle článek.
9.5.2014 16:19:35   89.102.21.xxx 30
http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/375751-free-garage-slot/page__st__40#topmost
9.5.2014 13:02:04   94.112.77.xxx 307
Je to zajímavé čtení, trošku to svádí k tomu, aby si člověk myslel, že PCT chce vyzkoušet model prémiového placeného obsahu a tohle je průzkum.

Buď jak buď, oběd zdarma existuje. 30 let pracuji, a 30 let (zdarma) krmím toulavé kočky co k nám chodí (2x denně) oběd zdarma. Některé věci, světe div se, se zdarma dělat dají.

Pokud vycházíte z myšlenky, že středobodem jsou peníze, pak i marketing je nezbytný, jakmile pro vás peníze ztratí hodnotu, nebudete muset řešit nesmysl typu marketing a neustálý růst.
9.5.2014 15:03:52   89.24.173.xxx 1914
Vy to žrádlo pro kočky čarujete ze vzduchu? Pro ty kočky to zdarma je - platíte to vy.
Peníze nejsou potřeba - potřebujete jídlo, vodu, v případě projektu vstupní zdroje. Jestli je umíte opatřit zdarma, fajn. Dělat na něčem, co si vydělá sotva na sebe, ale už ne na to, abych se najedl - jednoduše umřu hlady. Nebo půjdu žebrat, což ve výsledku zase není "zadarmo" - někdo vám dá něco na svůj "úkor".
9.5.2014 20:25:17   217.30.64.xxx 72
Tak se mi zdá, že stejnou úvahu jako já od Rybky četl pouze kovarmichal.
U ostatních nechápu, proč reagují na úplně něco jiného, než nad čím se autor v článku zamýšlel.
Čím dál víc mi diskuze na PCTuningu připomínají diskuze nad články na Novinky.cz.
9.5.2014 21:47:04   37.48.36.xxx 80
Pracuju jako knihovník. Já to zkomírání tištěných médií sleduju v přímém přenosu - mám na starosti mimo jiné čítárnu.
Je tu v diskuzi řada zajímavých postřehů tu k jedné, tu k jiné věci. Opustit vytyčenou sféru, kterou se článek zaobírá, ovšem vede do oblasti, kde platí trochu jiná pravidla.
Některé časopisy čtu už od 90. let. Snižování kvality obsahu se týká mnohých z nich. Rozdělení zájmových skupin u týdeníků, obsah v úrovni PR textu nebo nepokryté reklamy na "produkt", ...
Spoustu těch postřehů a závěrů v článku jsem v jiné formě v minulých 3-4 letech četl mnohokrát, převážně z pohledu tištěných periodik. Nejen jako články z vlastních řad novinářů, ale i na úrovni oborových textů své profese. To víte, nás internet válcuje taky. E-knihy a nedořešená legislativa, atd.
9.5.2014 13:10:13   94.112.77.xxx 42
Ještě k té (ne)nutnosti marketingu. Dobrým příkladem je žebrák. Často jen hromádka špinavých hadrů a natažená ruka (do boličeje mu vidět není) a přesto mu do té ruky lidi dávají peníze (zcela dobrovolně a zdarma) a vidím takhle jednoho už řádku let. Stačí mu málo a žije jak si vybral.

I když je možné, že někdo, pro koho jsou životním naplněním pouze peníze na to pohlíží tak, že u žebráka je marketingem soucit ostatních.

Asi záleží na tom, co si kdo pod slovo marketing schová...
9.5.2014 14:15:34   89.102.21.xxx 80
Jsou lidi co ty bezdomovce farmi, rano ho tam posadi, vecer ho odveze nekam a shrabne penize.Takovej pripad byl v brne a ten zebrak tam sedel ve stejne poloze bez hnuti od rana do vecera.
9.5.2014 14:35:40   82.113.55.xxx 77
Cikanka vam zdarma cetla budoucnost z ruky, zatimco male cikane vam potaji odrezavalo mesec...
Co se tyka her - deti si mohou zdarma hrat na schovavanou a uziji se pri tom vice legrace nez "free2play" hrani..
9.5.2014 15:45:05   195.178.92.xxx 67
Osobně z této situace na webu nejsem nijak znepokojený. Web je po všech stránkách živý ekosystém, a uživit se mohou jen ti originální, nápadití a draví. Všem se dařit nemůže.

Uživatel většinou okopírovaný slepenec pozná a nepomůže mu ani cenovka zdarma, ať už jde o nějakou tu new imba MMORPG hru nebo zpravodajský portál. Pokud je naopak produkt kvalitní, neodradí ho ani nějaký ten poplatek a často i dobrovolně projekt podpoří.

Samozřejmě huby typu google nebo facebook zhoršují pozici nováčkům, kteří sice mají co nabídnout ale nemají ten správný google index, ale věci nejsou nikdy ideální a je potřeba přizpůsobit se prostředí.

Web je zkrátka divočina a ten nejmazanější vyhrává
7.7.2014 14:14:01   62.209.192.xxx 00
zajímalo by me kolik mas zkusenosti s vedenim webu a poskytovanim reklamy na nem? Protoze to co pises sice ma hlavu (prvni odstavec) ale ten zbytek uz je trochu vic zcesty. Protoze pokud chces nejakou stranku uzivit z reklamy musis mit dobrou ctenost (ten tvuj google index) a s klesajici ctenosti budes mit min penez z reklamnich banneru nebo u tebe nikdo ani ten banner chtit mit nebude maximalne zadarmo. Pak se budes muset uchylit ke zvyseni ctenosti (jak spravne Michal pise) udelat svoje psani vic bulvarnejsi atp.
9.5.2014 15:53:25   37.48.34.xxx 162
To je asi největší problém. Pokud nebude mít pornoprůmysl peníze, nebudou dobré herečky a tím nebude co "sledovat" .
9.5.2014 21:14:58   82.113.55.xxx 231
Obavam se, ze zrovna u porna je problem jinde. Driv stacilo dat vetsinu rozpoctu na vytvoreni obalu DVD/VHS a bylo vystarano.. Dneska si clovek prihledne screens a hned vidi, ze to nema cenu ani stahovat....
9.5.2014 18:07:31   77.247.224.xxx 131
No konkretne u SW je situacia o to zaujimavejsia, ze castokrat ani ten ukradnuty (resp. zadarmo) produkt neobsahuje ziadnu `killer featuru`, ktora by odovodnovala jeho zaobstaranie...

Mnohokrat cely `vyvoj` spociva v docpani kopec az zavadzajucich pridavkov a `hluchych` funkcii - ktore akurat sposobia vyssiu HW narocnost a zaroven pomalost oproti starsej verzii!!!!
Resp. sa poriadne dokurvi vzhlad a ovladanie na `novy revolucny interface` - co akurat zas nasere skalnych...

V extreme sa jedna o `poladenie` SW tak, aby bezal napr. s novym `revolucnym` OS (nebudem menovat) - ktory sam vznikol podla popisovanych principov



A v inych odvetviach? Najst v zaplave filmov take, co nie su preplnene klise a `zavedenymi` schemami je velmi tazke... Hudbu uz ani nestahujem...
9.5.2014 21:59:23   91.197.118.xxx 201
No, třeba office v pohodě stačí řekněme 2003. Je tam sice trochu problém s kompatibilitou, ale i to se dá pořešit. Zabírá pár MB, je rychlý, uživatelé s ním umí pracovat. Pak přijde pan MS, vytvoří Ribbon, nacpe to do dlaždic, dá tomu pár GB instalaci a nastaví cenu 6 000. Dneska už zákazníkům netlačím Office, ale říkám jim jestli chtějí, ať zkusí Libre zadarmo, pokud jim nebude vyhovovat tak si můžou kdykoliv klasickej office dokoupit.
11.5.2014 01:13:49   77.247.224.xxx 81
`No, třeba office v pohodě stačí řekněme 2003. Je tam sice trochu problém s kompatibilitou, ale i to se dá pořešit. Zabírá pár MB, je rychlý, uživatelé s ním umí pracovat. Pak přijde pan MS, vytvoří Ribbon, nacpe to do dlaždic, dá tomu pár GB instalaci a nastaví cenu 6 000`

Toto zneje ako keby som to sam napisal -> presne moj nazor a pristup k office

p.s.
vidiet vyraz tvare BFU ked si kupi ten drek za tych 6000 a po instalacii zdesene puli oci na ten `zazrak v papuci` je nezabudnutelne...
A ked tej osobe poviem, ze nie - ten `stary` sa uz naozaj v obchode zakupit neda a moze ho mat len nelegalne, tak uplne pochopitelne to logika neberie, ze chce byt poctivec, zaplatit mastne prachy a MS za to este potresta!!!!
12.5.2014 13:16:41   178.17.1.xxx 00
Office 2003 lze opatřit legálně jako downgrade při zakoupení multilicence Office 2013 ... Jen je potřeba sehnat instalačky....
10.5.2014 08:49:24   213.192.25.xxx 72
Zapomíná se na jednu věc. Ani ten Facebook nebo Google (nebo Amazon nebo Microsoft nebo někdo jiný) neposkytují služby zdarma. Poskytují je výměnou za data uživatele. Cena není v penězích, nýbrž v soukromí. Ta data se pak hodí k lepšímu cílení reklamy, ale taky je jde distribuovat dál – jsem si jist, že marketingová oddělení mnohých firem by se po něčem takovém mohla umlátit v dnešní době konzumní. Totiž, jak lépe vnutit lidi do nákupu věcí, jež nepotřebují?
11.5.2014 18:03:24   94.113.220.xxx 62
Pochybuju, že Google prodává data svých uživatelů. Kde se to dá koupit?
Data jejich uživatelů je jejich byznys a kdyby je prodali, v ten moment končí, fór je v tom, že je mají pro sebe.
12.5.2014 15:45:15   77.104.235.xxx 50
Google neprodava data uzivatelu. Google prodava uzivatele. Podle dat co o nich nasbira je prodava zadavatelum reklam tim, ze zobrazi odpovidajici reklamu.
10.5.2014 12:56:47   94.112.77.xxx 125
kovarmichal napsal:
Vy to žrádlo pro kočky čarujete ze vzduchu? Pro ty kočky to zdarma je - platíte to vy.


V podstatě ano. Sousedovi se nedpoatřením vylíhnulo 5 kuřat, nevěděl co s nimi tak mi je dal (zadarmo). Slepice + jeden kohout si na zahradě zobou a hospodaří po svém (zadarmo), dávají vejce (zadarmo), mladé (zadarmo) a nakonec maso (zadarmo). Rád se s kočkami o slepici podělím (zadarmo). Pomáhal jsem rybářům při výlovu (zadarmo) a mohu chodit chytat ryby (zadarmo). Brambory mi naklíčili, zasazeno a nové rostou na zadradě (zadarmo), zalévá je déšť (zadarmo). Pomáhla jsem v lese (zadarmo), mohu si chodit pro dřevo na topení (zadarmo).

Takže ano, jsou i věci zadarmo, stačí přemýšlet a žít jako člověk před léty. Těžko vám to budu vysvětlovat na serveru, který se zabývá IT
10.5.2014 16:01:04   37.48.39.xxx 102
Nemám důvod s vámi v tomhle nesouhlasit. Ale tímhle způsobem se těžko můžu dívat na situaci redakce nějakých novin; webu, kde mi minimálně běží webhosting, byť ho obsahem plním zdarma ve svém volném čase; atd.
Zmiňoval jsem výše, že jakmile opustíme hranice vytyčené článkem, jsme rázem někde jinde. Ano, můžete si takhle žít a peníze v podstatě nepotřebujete. Ale taky nepotřebujete v podstatě nic z toho, o čem píše článek. Z pohledu toho článku vlastně neexistujete. Pokud by společnost přešla na váš model, tak prostě všechno zkrachuje. Protože všichni skončíme zase u okopávání záhonku a sypání slípkám.
10.5.2014 16:03:47   37.48.39.xxx 31
Aniž bych to záhonkování myslel nějak zle.
10.5.2014 18:17:17   212.96.185.xxx 72
Problém je, že dnes už ani prémiový obsah neexistuje, ani kdybych za něj zaplatit chtěl. V 90. letech existovala spousta IT (hw, sw, hry) magazínů, jejichž redakce tvořila původní obsah na profesionální úrovni. To vše bylo vytlačeno bandou neumětelů (čest výjimkám), kteří "zdarma" píší na internetu.

Pokud vezmu zmíněné zpravodajství, tak to internetové opravdu nelze považovat za nic jiného, než bulvár - 10 fotek, odstaveček textu, sprostá diskuse pod tím. Se standardním novinovým článkem neporovnatelné. Pokud chci zpravodajství v IT, tak se mohu akorát tak podívat na zdejší sekci novinek - souhrn špatně přeložených, dvakrát přejatých, tiskových zpráv.
10.5.2014 19:48:39   37.48.32.xxx 70
To není otázka neumětelů na internetu. To už se týká třeba časopisů za 100 Kč za číslo. Jednu dobu jsem bombardoval redakce několika časopisů nakladatelství RF Hobby, protože v jediném číslo bylo několik do očí mlátících nesmyslů - autoři článků neuměli převádět anglosaské jednotky na matrický systém (ft není m), neuměli anglickou matematiku (bilion v angličtině opravdu není bilion v češtině), nebyli schopni přepočítat hp na kW - prostě přehlídka toho, když někdo, kdo o dané věci nemá ani páru, udělá překlad a ještě není schopný se nad těmi nesmysly pozastavit. A samozřejmě, časopis bratru 180 stran, úvodník na straně 25 (do té doby reklamy) a vlastní články dávaly tak třetinu obsahu.
10.5.2014 19:53:16   37.48.32.xxx 141
Musím si pochválit znamenitou úroveň této diskuze. 30 příspěvků a žádné nadávky, žádný flamewar ... a ještě pod páně Rybky článkem.
11.5.2014 11:27:56   212.96.185.xxx 70
Já už to nepsal, ale o těch časopisech vím také své. Např. magazín 100+1 bylo dříve opravdu výživné čtení, bohužel obsahoval až příliš hutného textu, takže zkrachoval. Dnes je znovuzrozen ve své omezenější formě - spousta obrázků a trocha plytkého přejatého textu. Ale pořád to není tak hrozné jako další, až příliš populárně naučné, čtení 21. století, kde jeden člověk "píše" o všem, od jaderné fyziky, až po biologii. Spoustu věcí, jak bylo řečeno, bohužel nezvládne ani správně přeložit. Dnešní časopisy už nejsou ničím víc, než překlopením obsahu internetu z celého světa. A za to fakt odmítám platit, to si raději dané články přečtu v originále, od původních autorů.

Například kdyby někdo vytvořil ultimátní HW magazín, kde by redakce kupovala recenzované kusy za své, nebála se urazit sponzory a opravdu recenzovala, byl bych ochoten platit si i předplatné. Něco jako úzce zaměřený dTest, ovšem u něj mám silné pochybnosti o nezávislosti. Navíc dTest má v některých oblastech silně nevyhovující testovací metodiku.
11.5.2014 14:12:44   37.48.43.xxx 20
21. století? Znáte Epochu?
22.5.2014 04:48:00   82.208.4.xxx 00
Problém je, že dnes už ani prémiový obsah neexistuje, ani kdybych za něj zaplatit chtěl. V 90. letech existovala spousta IT (hw, sw, hry) magazínů, jejichž redakce tvořila původní obsah na profesionální úrovni. To vše bylo vytlačeno bandou neumětelů (čest výjimkám), kteří "zdarma" píší na internetu.

Jo, jo. Přesně si pamatuju ty spousty IT magazínů z devadesátých let. Jako středoškolák jsem jich pár odebíral a máte pravdu. Když se informace o výrobcích nedalo zdarma zjistit na stránkách výrobce, připadala mi celá redakce jako kolektiv těch největších kapacit v oboru o němž psali na profesinální úrovni. Když jsem pak trochu vyrostl, tak jsem zjistil, že toho vím nějak více než oni a už jsem je za takové kapacity neměl. A když se pak někteří přiznali k tomu, že testy výrobků často vyhrála společnost, která měla největší podíl v inzerci časopisu, tak už jsem pochopil, proč jsem na tyto znalce nenarazil nikde v praxi na vysokých, či aspoň nějakých IT pozicích...ale jako psát to jim šlo..
11.5.2014 22:29:47   217.30.64.xxx 122
Zdá se, že vám stále uniká co to "zadarmo" vlastně znamená.
Správně to bylo pouze u těch darovaných kuřat. Ostatní zadarmo není. Slepice a kohout si nehospodaří sami celý rok. Na zimu je musíte zabezpečit a dokrmovat. Musíte jim zastřihovat křídla, dávat pít a prostě se o ně starat. Tedy tomu věnujete minimálně čas. Čas = peníze. Tedy následné produkty už zdarma nemáte.
Do pomoci rybářům jste opět investoval čas. Ryby vám nedovolili lovit zdarma, ale jako odměnu/výdělek za vaši pomoc. Čas na chycení ryby, její zpracování. Energie na přípravu ke konzumaci.
Do brambor opět investujete čas. Je třeba nejdříve před setbou připravit půdu, starat se o ně hnojením, zaléváním - pro dobrou výtěžnost déšť fakt nestačí, plevelením, ničením škodlivého hmyzu. Pak je musíte vyrejt. Někde skladovat. Připravit ke konzumaci. To fakt není zdarma.
Dřevo to samé. Čas potřebný na pomoc. Čas na dostání dřeva domů. Příprava dřeva na místě a i pak před topením.
Všechen ten čas mohl být investovaný jinak. Výše odměny mohla být vyšší.

Takže ne. Nejsou věci zadarmo. Nikdy nebyly. I pračlověk si vše tvrdě oddřel a nikdo ho nechodil krmit a pečovat o něj.
12.5.2014 05:53:10   64.208.49.xxx 53
Vzdy ma zahreje pri srdci, ked si precitam vylevy nasr...denych "monetizatorov", ako to s tymi zarobkami na internete ide dole vodou. Tak nech si idu zarabat inde, tam kde im to pojde lepsie. Na nete ich nikto nedrzi nasilu.

Ja si naopak rad precitam nieco, co je zadarmo.
Typicky priklad: Chalan sa vychyti, sadne na bajk, navstivi nejaku krajinu, napise o tom blog - vlastny pohlad, vlastne fotky, vlastne pocity. Pod blogom diskusia, niektori diskutujuci oponuju vlastnymi (inymi) skusenostami s danou krajinou... Vo vysledku som sa dozvedel nove veci, ktore by som inak mozno nikdy nezistil - a citim z toho clovecinu, viem, ze to nie je objednany propagandisticky clanok, aj ked je to zo subjektivneho pohladu, je to nefalsovane, akoby som toho cloveka stretol osobne a on mi to vyrozpraval a ukazal mi fotky. A je to lepsie, nez cumiet do televizora (ktoremu hovorim debilizator).
Ja viem, ze niekto musi platit prevadzku servera, kde je ten blog umiestneny, ze toho chalana ta vyprava nieco stala, ze mu trvalo nejaky cas kym to napisal, ze ja som musel kupit zariadenie kde si to precitam a nejako zaplatit aj pristup k internetu - ale obsah, to co ten autor napisal, to je zadarmo.

Dalsi typicky priklad je internetove forum: Niekto ma problem s ktorym si sam nevie rady (povedzme aj s HW/SW ked uz sme na tomto serveri, ale moze to byt uplne hocico), napise na forum otazku (zadarmo) a niekto iny mu s tym pomoze (opat zadarmo). A stane sa to "obsahom", pretoze neskor si tu informaciu moze vyhladat niekto iny a tomu to tiez pomoze (a znova zadarmo).

Ti "monetizatori" to mozno nikdy nepochopia, ale na svete je plno ludi, ktori robia vela veci pre inych naozaj zadarmo - a internet im v tom pomaha.
A ak si niekto mysli, ze uplne vsetko sa da spenazit, tak nech si bedaka, ze na tom internete to akosi nefunguje...
12.5.2014 06:39:56   37.48.34.xxx 40
Víte, mám pocit, že pořád uniká podstata. Vezmu to na té redakci novin. Je mi jedno, jestli vlastník "rejžuje" nebo je lidumil, který si sám nevezme ani dolar. Novinám klesá příjem -> redukce zaměstnanců -> snížení kvality článků -> lide je nemaji důvod číst -> zánik. A tohle hrozí právě těm kvalitním, protože když nahradíte kvalitního novináře levným "neumětelem", tak čtenáři mají sakra důvod skončit. Snižuje se rozpočet na články, které mají něco zdělit, investigativu, atd. Jakmile skončí tvorba vlastního obsahu - cesta do pekla je otevřená.
Kvůli něčí peněžence bych se neobtěžoval sem napsat ani řádek. A já osobně žiju za 8.000 měsíčně, pokud mě chcete přihodit k těm monetizátorům. Veškerý můj majetek má hodnotu tak 100.000, z toho tak 40.000 dělá pc. Dokáže ten chalan napsat i sociologické postřehy, odborné zhodnocení poškození krajiny, politickou situaci, ekonomické problémy a výhled do budoucna? Jenže mě by zajímali právě takovéhle informace a osobní zážitek nikoliv. Dnes ještě takovéhle informace najít můžu, v budoucnu už se budu možná muset spoléhat na to, že dotyčný chalan je mimo jiné i sociolog, ekolog, politolog, ekonom a prognostik a že na ten blog hodí i tohle.
Je rozdíl v možnostech, když ty články dělá někdo, kdo k tomu má vzdělání, praxi, zkušenost, čas (hlavní prac. poměr) a prostředky, než když to bude dělat někdo po večerech, po tom, co si vydělal na živobytí jinak. Tady nejde o problém "nevydělává peníze na další Porsche", ale "nejsou peníze na kvalitní práci". A my jako zákazníci ztrácíme možnost dostat se vůbec k něčemu kvalitnímu. Zadarmo je nekvalita, za peníze je menší nekvalita a kvalitu za chvíli neseženeš ani za "zlaté tele".
Vím, že se na to dívám z úhlu tištěných periodik, ale to je oblast článku, která je mi blízká, sledovaná a pociťovaná.
Jak dlouho by se vytvářela hra rozsahu Assassin´s Creed 4, kdyby jí dělal jeden člověk po večerech? Proč jsme se dočkali za cca 3 roky? Protože na tom jela kupa lidí 8+ hodin denně, díky tomu, že tím současně uživili sebe i rodiny. Myslím, že dobrý příklad.
12.5.2014 11:20:24   64.208.49.xxx 40
Zit z "predaja informacii" by sa dalo len vtedy, ak by informacie boli nedostatkove a zaroven by po nich bol dopyt a dostatok zakaznikov ochotnych/schopnych za ne platit nemalu cenu. To dnes nie je mozne, respektive dnes je naivne si mysliet, ze masy ludi budu ochotne platit len za informacie samotne. Su iste snahy urobit z informacii "nedostatkovy tovar" za ucelom zdvihnutia cien, ale jednak je to kontraproduktivne (v podstate to ma rovnaky ucinok ako cenzura: vedie k spomaleniu pokroku a stagnacii celej spolocnosti) a jednak je to dnes uz marne (to stado koni vybehlo zo stajne uz dost davno na to, aby sa dalo tak jednoducho pochytat). Ano, je ista velmi mala podmnozina informacii, ktore su nedostatkove a vysoko cenene (a aj maju "ochotnych zakaznikov"), ale tie nie su urcene pre bezne masy a o tych clanok nebol...

Toho blogera som si len tak nevycucal z prstu - reagoval som na clanok (kapitola 3, uvaha o novinarovi, ktory dostane prostriedky na to, aby napisal jeden clanok) a ukazal alternativu.
Ak ti ale ide o naozaj odborne informacie, tak aj tie su na nete k dispozicii (samozrejme ich nenajdes vsetky pohromade u nejakeho jedneho blogera): bud priamo vedecke clanky v danej oblasti (napriklad stranky NASA obsahuju vela informacii o zakladnom vyskume), alebo informacne weby roznych komunit specializujuce sa v urcitej oblasti (napriklad http://www.kozmonautika.sk/). Ak ta nejaka tema zaujima, nakoniec sa ku kvalitnym informaciam dostanes. Klasicke komercne webove noviny malokedy prinasali vlastne hodnotne clanky (a osobne si myslim, ze to ani nie je ich cielom).

Navyse, na Slovensku mame priklad z praxe, kedy dodatocne spoplatnenie internetoveho obsahu neviedlo k vyssej kvalite, ale bolo naopak kontraproduktivne (Piano).

Nielen Warren Buffett ma svoju "staříkovskou perspektivu" (opat clanok - kapitola 5), ale aj bezni citatelia maju svoju. A to, co sa da docitat v novinach, nikdy za moc nestalo - ani v tych papierovych. So starymi papierovymi novinami sa aspon dalo zakurit v peci, nieco do nich zabalit, pripadne ich pouzit este na nieco ine. Ak su tvoje majetkove pomery take, ako si napisal, tak by si mal aplikovat skor takyto pragmatizmus a nie sa trapit nad demagogickymi tvrdeniami typu "chudaci autori by pomreli od hladu".
12.5.2014 12:20:48   89.24.173.xxx 21
Nepochybně i já mám svou "staříkovskou perspektivu". Nejspíš tu přecházíme na jiný "model" fungování, možná do budoucna skončím hledáním právě takových odborných zdrojů, o kterých píšete. U takového National Geographicu se mi líbí, že mě článkem upozorní na oblast, o které jsem ani netušil a já si pak o ní hledám, co mě zajímá. A platil jsem za to. Tohle už je ale moje zcela subjektivní hledisko. Vlastně platím za řadu informačních kanálů, otázka jak kvalitních. Nu, uvidíme, určitě mi budou některé oblíbené chybět. Ale to už není argument.
Svoje majetkové poměry sem nedávám, abych ukázal, jak se mám špatně. Plat mám o pár tisíc vyšší, jen nemám potřebu žít náročněji. Nejspíš bych si dokázal vydělat víc, mám na to vzdělání, ale je mi to jedno. Nepotřebuju to.
Nesnažím se o demagogii, nakolik jsem obeznámen, pak souhlasím s tvrzením v článku, že dochází ke změnám na trhu tištěných periodik, že ty změny jsou s největší pravděpodobností způsobeny důvody v článku uvedenými a že tyto redakce nemohou fungovat na principu fóra, blogu nebo fanwebu. To, že třeba dojde k transformaci do nějaké nové, úplně jiné podoby téhle oblasti ... nechme se překvapit. Řečeno jednoduše, je možné, že se z novinářů stanou právě takoví chalani, jaké jste příkladově uvedl, ale redakce, kde dříve působili, už nejspíše nebude fungovat. Alespoň ne v původní podobě. Neobhajuji tu tvrzení, že za všechno se musí platit nebo že nic (a nikde) není zadarmo.
Nicméně rád jsem si s vámi všemi zadiskutoval.
12.5.2014 22:47:14   82.113.55.xxx 01
Stejnak bych to rozdelil na veci, ktere clovek potrebuje ke svemu zivotu - jidlo, nabytek, auto atd, a veci, ktere clovek ma na zabavu.
Cist si na internetu zajimavosti je jiste "nice to have" , nicmene to neni vec, bez ktere by se clovek neobesel. Ze plno lidi ma chut sdilet sve informace zdarma (bez ohledu na kvalitu) znamena snizeni rozpoctu za odborne novinare, nicmene je to stejne, jako kdyby lide sami aktivne hrali fotball, misto pouheho fandeni. Pak by mozna prisla bida i na profesionalni fotbalisty. Porad napsat neco na internet je mnohem casove i financne levnejsi, nez napriklad si vyrabet svuj vlastni nabytek, takze truhlari se zatim o svoji praci praci bat nemusi . Kdyz to vezmu kolem a kolem, tak behem vyvoje civilizace ruzna povolani vznikala a zanikala podle potreby (napr televizni hlasatel). Novinar a reporter jsou sice o neco starsi povolani, zase ne tak stare jako truhlar... A az si lide budou sami programovat, tak ani ty programatori nebudou zapotrebi

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

248 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 115.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.