Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule | Kapitola 4
Seznam kapitol
Na internetu je všechno zadarmo. A je toho tolik, že už i piráti začínají mít problém s klesajícími výnosy... Kdo to všechno zdarma dělá a co z toho má? Velké společnosti utrácejí miliardové částky za projekty, které nevydělávají. Proč? Kudy z nás ty peníze oklikou dostanou? Jak dlouho to ještě může takto fungovat?
Dnes více než kdy dříve potřebujete marketing, protože bez něj neprodáte zhola nic. Ano, pokud chcete prodávat informace, musíte o tom šířit další informace – můžete mít nejluxusnější technologický blog na světě, ale pokud vás nikdo nenajde a nedá linkováním najevo vyhledávačům, že „tohle je zajímavé“, nikdy se nedostanete na přední stránky vyhledávání a jste v pytli. To samé platí pro prodej softwaru a her: Pokud se nedostanete na přední místa „Výběrů“ a nebude se o vás psát, neprodáte nic. Prostě se v tom nekonečném oceánu informací ztratíte. Marketing se začíná stávat zcela organickou součástí vývoje v podstatě libovolného produktu.
Zkušení obchodníci se tomu asi budou smát, ale řadu vývojářů překvapí, že to platí i v případě, že dáváte něco zadarmo, anebo že je marketing obrácen přímo do vaší firmy. Pokud nedáte o svém produktu vědět zákazníkům, neobjeví ho v nekonečném oceánu věcí zdarma a nejen že ho neprodáte, vy ho ani nerozdáte. Pokud máte špatný vnitřní marketing, nebudete mít ve své firmě podporu a jste ke zrušení blíže, než projekt, který vnitřní marketing dělá. I piráti si musí dělat informační stránky, na kterých předvádí nově upirátěné produkty, přičemž nezřídka využívají ty samé PR texty, které mají i legální prodejci. I piráti potřebují marketing!
Není pravda, že stačí nabídnout něco zdarma a lidi si pro to přijdou. Někdy si myslím, že fakt, že stále ještě existuje placený software, souvisí hlavně s katastrofickým marketingem OpenSource, který se ani neumí pochlubit svojí existencí. Tragédie Linuxu na desktopech je způsobena přímo učebnicově nezvládnutou komunikací a PR, která je prostě strašlivá. Vážně, až bude někdo psát učebnici marketingu, ať věnuje takovou tu červenou kapitolku „Tudy ne, přátelé“ způsobům, jak komunikuje linuxová komunita s civilisty.