Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách
Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách
autor: Štefek Petr , publikováno 31.5.2006
Seznam kapitol
1. Ageia PhysX - akcelerátor fyziky v moderních hrách
2. PhysX z dílen BFG Tech
3. Testovací sestava a testy

PhysX je v poslední době často vyslovované slovíčko, které označuje produkt společnosti Ageia, jenž nám přináší celosvětově první PPU na světě. Co že tato neobvyklá zkratka znamená? Pojďme si tedy první PPU (Physics Processing Unit) představit.


PhysX je v poslední době často vyslovované slovíčko, které označuje produkt společnosti Ageia, jenž nám přináší celosvětově první PPU na světě. Co že tato neobvyklá zkratka znamená? Jistě každý zkušenější čtenář Pctuningu ví, nebo alespoň tuší, co se skrývá za podobnými zkratkami CPU (Central Processing Unit - např. Intel Pentium D či AMD Athlon 64) a VPU (Visual Processing Unit - grafické jádro starající se o zpracování grafiky), které jsme si zvykli využívat v četných recenzích hardware na našem webu. PPU je zkratka, která v sobě skrývá označení (Physics Processing Unit) a je zcela samostatnou výpočetní jednotkou pro zpracování fyziky v současných a budoucích hrách.

Nároky na reálnost her stále zvyšují, a to zahrnuje nejen reálnost grafické a zvukové stránky počítačových her ale také právě v poslední době narůstající nároky na reálné chovaní objektů a interakci s nimi v uměle vytvořeném světě počítačových her. Společnost Ageia přišla s myšlenkou přídavného akcelerátoru fyziky v počítačových hrách již před několika lety a do nynějška se myšlenku na konečný produkt hýčkala a rozvíjela ji. Jak se to společnosti povedlo můžeme posoudit nyní na vlastní oči.

Abychom byli úplně objektivní, tak Ageia a její PhysX jsou pouze alternativou k dnes široce využívanému fyzikálnímu enginu HavokFX, který dokáže využít k výpočtům fyziky využít i stávající GPU grafických karet podporujících Shader Model 3.0 nebo také čistě softwarovou cestu. Samozřejmě je nutné podotknout, že se ani náhodou nemůže toto řešení měřit s výpočetním výkonem samotného procesoru pro akceleraci fyziky PhysX.

Ageia PhysX - první akcelerátor fyziky v moderních hrách

Představme si uměle vytvořenou situaci, kdy se na herní scéně objeví stovky barelů a krabic se kterými je možná interakce a vyžadujeme o nich také reálné chovaní z hlediska fyziky, na kterou jsme zvyklí z běžného života. To představuje v každém jednotlivém zpracovávaném snímku spoustu parametrů navíc, které je třeba zpracovat, aniž by došlo k poklesu výsledného FPS pod akceptovatelnou úroveň. Jak z to nyní ven? Procesor a grafickou máme zatíženu v moderních hrách na maximum výpočty grafiky a umělé inteligence nepřátel spolu s prostorovým ozvučením se spoustou syntetických hlasů, což nám dává velmi malý prostor k jejich dalšímu využití k výpočtům reálné fyziky. Trn z paty by nám teoreticky mohl vytrhnout právě samostatný akcelerátor fyziky.

Samotný procesor PhysX je složen z 125 miliónů tranzistorů a zvládne spočítat 20 000 000 000 instrukcí za sekundu (20 GIPS). Tento výpočetní výkon se jeví jako sen, ale nemáme zatím důvod společnosti Ageia nevěřit. Pro ilustraci dodám, že takovýto výkon by s přehledem stačil ke spočítaní deformací osobního automobilu po čelní srážce s překážkou nebo roztříštění bezpečnostního skla na tisíce kousíčků tak, aby to ve výsledku vypadalo ve hře reálně.

Poznámka: S příchodem nového rozhraní DirectX 10 již nebude třeba řešit podporu pro přídavné akcelerátory fyziky pomocí uměle zapracované podpory nebo dodatečných patchů, vše bude součástí tohoto rozhraní a pokud ho bude hra podporovat, pak náležitě využije i těchto výhod navíc.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
310 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 131Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.