AMD RYZEN 7 je tu, máme dotestováno. Budete mít radost! | Kapitola 2
Seznam kapitol
Tohle ani nečtěte a přeskočte na článek. Budete koukat. AMD je zpět a ve velkém stylu. Ryzen přináší osm jáder se super výkonem za naprosto luxusní ceny a mění tím celou hru. Známe herní i pracovní výkon a je to masakr. Tohle opravdu nikdo nečekal a až uvidíte ty provozní vlastnosti, nebudete prostě věřit. Více v článku.
Herní testy aneb nakrmí ten Ryzen grafiku?
Jak jsem měřil a proč?
Měření výkonu ve hrách není sranda a k celé věci se musí přistupovat exaktně, racionálně a vědecky a je někdy potřeba měřit i to, co možná nemusí na první pohled dávat smysl. Nejdůležitější ze všeho je vytvořit stejné podmínky, aby testy byly objektivní a všechny tři platformy měly stejné podmínky.
Základem je samozřejmě stejná grafická karta, v našem případě ASUS GTX 1080 STRIX ADVANCED EDITION 8G, totožné úložiště, paměti, a roli může hrát ve výsledku i zdroj.
Co se samotného měření týče, vše také musí probíhat ve stejných podmínkách, když to přeženu, mělo by být venku i stejné počasí. Základem je samozřejmě stejné rozlišení, stejné nastavení detailů a hlavně stejná a dobře vybraná testovací scéna. Ve zkratce je potřeba v každé hře zvolit optimální a konzistentní měřící úsek a ten opakovat a měřit.
Mnohdy je potřeba stejnou scénu měřit několikrát, protože v prvním průchodu scénou dochází ke kompilaci shaderů a načítání textur a výsledky by nemusely být vhodné k porovnání. S novým Ryzenem jsem strávil více času, protože se na internetu začaly objevovat spekulace, že SMT (práce s více vlákny) může škodit hernímu výkonu a tak jsem vše měřil dvakrát. U mého testování se nic takového nepotvrdilo, a proto jsou výsledky naměřené a porovnávané se zapnutým SMT.
Měřil jsem ve dvou rozlišeních 1280 × 720 a 1920 × 1080. Asi si říkáte, proč proboha měřil v tak malém rozlišení? To má ještě CRT monitor? Kdepak, nemám, ale pro zjištění herního výkonu (a případného potenciálu procesoru v kombinaci s ještě výkonnější kartou) není nic lepšího, než snížit rozlišení a tím udělat hru tzv. CPU bound, závislou na procesoru. Ale je nutné si uvědomit, že jde o syntetické testování a je potřeba to tak brát.
A testy ve vyšším rozlišení? Rozdíly ve výkonu při rozlišení vyšším jak 1920 × 1080 (full HD) budou mnohem menší, protože třeba ve 4K už počítače naráží na nedostatečný výkon stávajících grafických karet a na procesor už to není taková zátěž. Či chcete-li jinak, pokud plánujete sestavu na hraní ve 4K, na výkonu procesoru bude záležet ještě méně.
Co najdete v grafech
U každého ze tří procesorů je otestováno dvoje nastavení – základní a s přetaktovaným procesorem.
Za zavináčem je uvedený reálný pracovní takt při intenzivnějším zatížení procesoru – v prvním případě je u Intelů je takt s boost výrazně vyšší než v případě Ryzenu, u kterého turbo zvedá takt ze základních 3,6 na 3,7 GHz.
Scénář předpokládající přetaktovaný procesor pak kombinuje téměř maximální běžný výkon, kterého dosáhnete po přetaktování procesoru na vzduchu – výrazné navýšení pracovních taktů CPU spolu s výrazně přetaktovanými pamětmi.
Testovací sestavy
AMD AM4
- CPU: AMD Ryzen 7 1700X
- MB: ASUS Crosshair VI HERO
- RAM: G.Skill TridentZ F4-3600C16D-16GTZ 2X8GB (Samsung B-DIE)
- GPU: ASUS GTX 1080 STRIX ADVANCED EDITION 8G
- SSD: Samsung 960 PRO 2TB, Micron M600
- Chlazení: Noctua NH-D15
- PSU: Seasonic Prime 1200W Platinum
Intel X99
- CPU: Intel i7 6900K
- MB: ASUS RAMPAGE EXTREME V 10 EDITION
- RAM: Corsair Vengeance LPX 4X8GB 32GB 3000MHz kit
- GPU: ASUS GTX 1080 STRIX ADVANCED EDITION 8G
- SSD: Samsung 960 PRO 2TB, Micron M600
- Chlazení: Noctua NH-D15
- PSU: Seasonic Prime 1200W Platinum
Intel Z270
- CPU: Intel i7 7700K
- MB: ASUS MAXIMUS IX APEX
- RAM: G.Skill TridentZ F4-3600C16D-16GTZ 2X8GB (Samsung B-DIE)
- GPU: ASUS GTX 1080 STRIX ADVANCED EDITION 8G
- SSD: Samsung 960 PRO 2TB, Micron M600
- Chlazení: Noctua NH-D15
- PSU: Seasonic Prime 1200W Platinum
Výsledky herních testů
Battlefield 1
Nemohl jsem do měření nezařadit nejnovější herní pecku a změřil jsem pro vás, jak si bude Ryzen stát v Battlefieldu 1. Podotknu, že je měřený singleplayer, multiplayer se může pokaždé chovat trochu jinak, takže opakované měření nemusí dávat shodné výsledky.
Na grafu vidíme měření dvou osmijádrových procesorů v 1280×720 a rozdíl v nastavení sestav na defaultu a po přetaktování. Broadwell-E i7 6900K si zde vedl o něco lépe, než nový Ryzen, ale pojďme se podívat ještě na to, když se do boje přidá čtyřjádro.
Battlefieldu 1 stále nejvíc sedí platforma X99, ale nejnovější a velmi rychlý Kaby Lake i7-7700K zde vyfoukl Ryzenu druhé místo. Ale muselo dojít samozřejmě k přetaktování nejen procesoru, ale i pamětí.
Zde se objevuje totéž co ve výsledcích „syntetického“ testu v rozlišení 1280 × 720, ale už v menším měřítku. i7-6900K na defaultu poráží i přetaktovaný Ryzen.
Na grafu reálného prostředí, tedy v rozlišení 1920 × 1080, můžete vidět, že už rozdíly nejsou tak velké a značné a libovolně můžete tedy vybírat dle ceny. Asi nemusím říkat, kdo je potom v duelu 6900K vs Ryzen vítěz, že? Ale stejně to udělám :) Ryzen!
Crysis 3
Crysis 3 běží na nadčasovém a velmi povedeném enginu, proto ji jako hru beru velmi vážně z pohledu testování hardwaru. Zde vše funguje tak, jak se sluší a patří. Z pohledu syntetiky zde 1800X opět trochu zaostává, ale pro vás, běžné uživatele a hráče bude důležitý výkon minimálně ve full HD.
A hle! Zde se nám projevila brutální síla na jádro u i7-7700K od Intelu a zanechala za sebou obě osmijádra. Každopádně rozdíly nejsou nijak značné a můžeme říct, že všechny tři platformy si zde vedly výborně.
Vracíme se do roviny normálního rozlišení, a vidíme jasnou plichtu mezi AMD Ryzen 1800X a Intel i7 6900K. Znamená to, že oba dva procesory měly dostatek sil na to nakrmit jednu silnou GTX 1080 a to je v pořádku. V pořádku ale už není cenový rozdíl mezi těmito dvěmi procesory.
Když opět pustíme i7-7700K do hry, vidíme, že si vede výborně, ale nijak neuniká v 1920 × 1080 dvěma níže taktovaným osmijádrům, což je pro Ryzen jedině dobře