Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD FX-4300 a FX-6300 – osekané, ale slušné procesory
AMD FX-4300 a FX-6300 – osekané, ale slušné procesory
autor: Michal Šimonek , publikováno 23.4.2013
AMD FX-4300 a FX-6300 – osekané, ale slušné procesory

Nové procesory Bulldozer jsou s námi už více než šest měsíců. Za tu dobu napravily reputaci původních verzí z roku 2011, i když se do povědomí lidí už tolik nedostaly. Jak na tom jsou levnější variace s jádry Piledriver? FX-6300 se papírově jeví jedním z cenově nejvýhodnějších procesorů od AMD. Je takový ale i ve skutečnosti?


AMD FX-4300 a FX-6300 – osekané, ale slušné procesory

Deska Asus Crosshair V Formula byla osazená na benchtablu v ní umístěny postupně procesory FX-4300, FX-6300 a také poměrně výkonný AMD Phenom II x6 1075T (3 GHz/3.5 GHz turbo). Dalšími procesory pro srovnání byly AMD A8-3870K a novější A10-5800K. Procesory chladil jednoduchý vodní set od AMD, který lze zakoupit samostatně již od loňského roku. Jedná se o obdobu Antec Kuhler 920. Celou sestavu živil kvalitní PC zdroj, je jím Corsair AX1200. Operačním systémem byly standardně Windows 7 SP1 Ultimate v 64bitové verzi instalované na 240GB SSD disk Kingston HyperX. Paměti jsem použil 2x 2GB G.SKill RipjawsX 2133 MHz s časováním 8-9-8-2T, pro testy v základním nastavení jsem všechny podtaktoval na 1600 MHz (Thuban), respektivě na 1866 MHz (Vishera, Llano a Trinity) při 1.65V a časování odpovídalo typickým cl9. Grafická karta byla referenční chlazením Radeon HD 7870.

AMD FX-4300 a FX-6300 – osekané, ale slušné procesory

Zbylé sestavy byly na platformě AMD Thuban (stejná deska atd. RAM však nastaveny na 1600 MHz cl9), AMD Llano se základní deskou socketu FM1 Asus F1A75-V Pro a třetí sestavu tvořilo APU Trinity (na obrázku). Na obou platformách APU byly paměti nastaveny na 1866 MHz s časováním cl9.

AMD FX-4300 a FX-6300 – osekané, ale slušné procesory

 

Pro výsledky měření posloužily následující benchmarky:

  • Aida 64 - čtení/zápis/kopírování (propustnost pamětí)
  • MaxxMem - moderní benchmark na paměťovou propustnost
  • Sisoft Sandra memory bandwith - další test propustnosti
  • Superpí 4M -výpočet Ludolfova čísla na 4 milióny desetinných míst (jednovlákno v x87)
  • wprime 1024M (náročný multijádrový výpočetní test algoritmu Newtonovou metodou)
  • y-cruncher výpočet na 500M míst (snad nejmodernější metoda výpočtu Ludolfova čísla)
  • Fritz chess benchmark (náročný vícevláknový test simulující šachové tahy)
  • Cinebench R10, 1CPU (výkonostní výpočet jednoho jádra v renderingu)
  • Cinebench R11.5 (simulace renderu předdefinované scény, velmi zatěžuje komplexně CPU)
  • POV-Ray 3.7 (simulace renderování 3D scény pomocí raytracingu, využití na všechny pracovní CPU vlákna)
  • Truecrypt 7.1a, test šifrování s podporou AES instrukcí (výsledek AES Twofish 500MB)
  • AIDA 64, integrovaný podtest CPU AES
  • Winrar 4.2 integrovaný test výkonu komprese dat
  • 7-zip, test komprese i dekomprese
  • Winrar: praktický test komprese dat o velikosti 553 MB, obsahuje video, fotografie i data
  • 3D Mark 11 (výsledek Physics podtestu pro CPU jádra)
  • 3D Mark Cloud Gate (výsledek Physics test pro CPU jádra)
  • x264 5.xx benchmark, integrovaný převod videa, výsledek prvního průběhu
  • x264 FHD benchmark (moderní, multivláknový test s převodem videa dokonce v 1080P)
  • Handbrake, převod Samsung Oceanic videa pomocí x264 do mp4 pro web
  • Sigma Photo Pro, převod fotografií vysokoformátových x3f formátu na jpeg vysoké kvality
  • Zoner Photo Studio 13 x64, převedené fotografie z předchozího testu jsou hromadně zmenšeny

Grafické CPU podtesty pro změření výkonu:

  • 3D Mark 11 (celkový výsledek)
  • 3D Mark Cloud Gate (celkový výsledek)
  • Unigine Valley, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, detaily high
  • UT3 benchmark DX10, nastavení 1680x1050, detaily medium, 0x AA
  • Sniper Elite 2, DX11, nastavení 1920x1080, maximální AA/AF, xtreme kvalita, ultra detaily, motion blur zaplé
  • Far Cry 2, DX10, nastavení 1680x1050, 0xAA, high detaily, very high kvalita zobrazení
  • Resident Evil 6, DX10, nastavení 1680x1050, 0x AA/AF, low detaily
  • World in conflict, DX10, nastavení 1680x1050, 0x AA/ AF, detaily medium


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.