Core i5 600 a Core i3 500 - 32nm dvoujádra Westmere | Kapitola 4
Seznam kapitol
O prvních 32nm procesorech od Intelu hovoříme už téměř rok, od uvedení prvních čipů architektury Nehalem. Na jejich uvedení jsme si ale celkem dlouho počkali. Dnešním dnem započíná nová éra úspornějších a výkonných čipů s nimiž Intel napíše důležitou kapitolu v historii desktopových i mobilních procesorů.
Nyní se dostáváme ke stěžejní funkcionalitě nových procesorů, jejich grafickém jádru. Tato technologie není nová a v minulosti jsme ji už mohli vidět, ovšem v moderní historii CPU jde na tomto kolbišti o jasné prvenství. K integraci celého systému do jednoho pouzdra CPU udělal Intel první krok a naznačil směr vývoje do budoucnosti. Stejnou cestou se vydal i u procesorů Atom, stejnou jde i konkurenční AMD s architekturou Bulldozer.
Obrázek ukazuje procesor s jádrem Clarkdale. Pod jedním chladičem se skrývají dvě jádra, jedno procesorové a druhé s grafikou a paměťovým řadičem. U notebookových procesorů bude možné využít novou verzi Turbo Boost, která bude umět navyšovat (snižovat) frekvenci nejen procesorové části ale i grafického jádra dle potřeby. U desktopových procesorů tato funkce chybí. Někteří výrobci vám to ale umožní udělat ručně i automaticky. Například Asus přikládá k deskám utilitu iGPU s jejíž pomocí lze integrované jádro automaticky i ručně taktovat. Dozvíte se ostatně u recenze té desky.
Následující obrázek srovnává grafické jádro v procesorech Core i5/Core i3 s předchozí generací grafického jádra GMA X4500HD ukrývajícího se v čipsetu Intel G45 Express. Žlutě zvýrazněny jsou podstatné změny a inovace, jichž není málo. Podle všeho by měl narůst výkon ve 3D, navýšeny byly maximální frekvence i možná kapacita paměti. Ohledně herního výkonu to stále nebude stát za řeč, zde záleží spíše na akceleraci HD videa, se kterým mělo předchozí jádro přeci jen občas problémy.
Grafické jádro v systému
GPUz
Everest
CPUz
Nový ovládací panel grafického jádra
Výkon
I když výkon na integrovaná jádra konkurence stále nestačí, jednoduché hry si na něm zahrajete bez potíží. Na integrované grafiky Radeon HD4200 nebo GeForce 9300/9400 je to pořád málo, starší grafiku Intelu ale novinka překonává celkem znatelně. Jak už jsem řekl před okamžikem, výkon jádra pro hry je spíše druhořadá záležitost, důležitá je zejména akcelerace HD videa a bezproblémový chod.
Akcelerace HD videa
Tady se Intel konečně vyznamenal, pro přehrávání bez komplikací je nutné mít Windows 7 nebo minimálně Vista. Nejlepší jsou Windows 7 vzhledem k jejich nativní akceleraci přehrávání videí přes GPU bez nutnosti další podpory software. Aby byl test průkazný, vypnul jsem jedno fyzické jádro procesoru včetně funkce Hyper-Threading. Systém tedy disponoval pouze jedním procesorovým jádrem, které jsem ještě podtaktoval na frekvenci 2,4 GHz. Poté jsem v Media Playeru pustil HD video. První obrázek ukazuje video v plném 1080p kodeku H.264. Druhé potom DivX ve vysokém rozlišení 720p. V obou případech nevypadl ani jeden snímek a zátěž procesoru se pohybovala kolem 15 procent.