Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno

Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

21. 9. 2009 03:00 60

Seznam kapitol

1. Dvoujádro nebo Čtyřjádro 2. Testovací sestava 3. Má rozlišení vliv na zátěž CPU? 4. Vliv přetaktování na zátěž CPU 5. Arma 2, Batman, Bioshock, Brothers In Arms 6. Call Of Juarez, COD 4, COD 5, Company Of Heroes 7. Crysis Warhead, Darkest of Days, Dead Space, Devil 4
8. Fallout 3, Far Cry 2, FEAR Reborn, Flight Simulator X 9. GTA IV, Half Life 2, HAWX, Left 4 Dead 10. Mass Effect, Mirrors Edge, Quakes Wars, GRID 11. Red Faction, Resident Evil 5, Sacred 2, STALKER CS 12. Tomb Raider, UT 3, Wolfenstein, World In Conflict 13. Supreme Commander, Warhammer 40K, FIFA 10 14. Závěr

Kolik jader procesoru dokáží využít hry je jedna z nejčastějších otázek kolem herních počítačů vůbec. Mnoho let se traduje zažité dogma, že hry jsou většinou jedno-vláknové aplikace, a stačí pro ně dvoujádrový procesor. Je to stále pravda, nebo se již moderní tituly posunuli nějak dál? V pětatřiceti hrách jsme to pro vás otestovali...

Reklama
Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno
i Zdroj: PCTuning.cz

Mnoha testy dokázaný, a z principu věci jasný je fakt, že vliv procesoru na hry se s rozlišením mění. V nižších rozlišeních je úloha procesoru vyšší než u nejvyšších nastavení, kde se uplatní více grafická karta. Pokud je výkon procesoru slabý, projeví se ale i ve vyšších rozlišeních omezením fps na určitou hodnotu, kterou nelze překonat ani s nejvýkonnější grafikou planety. Nás ale zajímalo, zdali rozlišení bude mít vliv na procentuální zatížení CPU. Pokud například hra zatěžuje všechna čtyři procesorová jádra na 60 procent v rozlišení 2560x1600 4xAA 16xAF, změní se to nějak s rozlišením 1280x1024 0xAA 2xAF? Je možné čekat jiné zatížení jader CPU a jejich procento? No podívejte se ..

Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno
i Zdroj: PCTuning.cz

Překvapení se nekoná. Ve všech testovaných rozlišeních zatěžuje hra čtyři jádra CPU zhruba stejně. I když se může zdát, že u nějakého rozlišení na konkrétním jádru zátěž klesla, u druhého jádra mohla naopak stoupnout. Sečtením průměrných zátěží všech jader jsem dostal následující čísla: V nejnižším rozlišení 1280x1024 0xAA 2xAF je náš procesor vytížen průměrně na 43,8 procent. V rozlišení 1680x1050 2xAA 8xAF je to 43,5 procent a v nejvyšším 2560x1600 4xAA 16xAF je to 45 procent.

Rozdíl hodnot je jednoznačně statistickou chybou, přesné měření není ani možné. Důležité ale je, že ať zvolíte jakékoliv rozlišení a nastavení, bude procesorová zátěž ve hře, která je závislá na výkonu procesoru vždy stejná. Nároky na výkon procesoru budou zkrátka vždy stejně vysoké. Pokud není váš procesor limitem pro stávající rozlišení, při koupi většího LCD vám bude s jistotou stále stačit. Lepší upgrade bude tradičně grafická karta. Vzhledem k tomuto zjištění, jsme všechna měření provedli pouze v nejvyšším rozlišení 2560x1600 se zapnutým vyhlazováním, aplikovat si ale výsledky můžete na jakékoliv rozumné libovolné, od LCD panelu 17" výše.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama