MSI Vortex G65: unikátní mini-PC s i7-6700K a 2× GTX 980 | Kapitola 9
Seznam kapitol
Tentokrát vám neukážeme jen počítač, ale skutečně mistrovské dílo. Každý detail konstrukce je geniálně propracovaný, a unikátně řešený. Core i7-6700K se dá taktovat, stejně tak dvě grafiky GTX 980 ve SLI. Má 64 GB paměti a RAID ze dvou brutálních SSD pro M.2 SSD. MSI si ale za exkluzivní řešení nechá dobře zaplatit...
Teploty a spotřeba
Chlazení už jsme viděli v předchozích kapitolách o hardware. Princip a provedení je jednoduché a praktické. Tři nejžhavější komponenty (CPU a GPU) jsou vybaveny bloky s heat-pipe jež vedou teplo do bloku se žebry umístěných směrem ven ze středu válce. Ventilátor v horním víku nasává odspodu chladný vzduch, který ochlazuje komponenty a vyfukuje se horem teplý ven.
V klidu je počítač zcela tichý, pokud zatížíte pouze procesor, klidně i náročnou úlohou, dvě GPU jsou stále vypnutá, Intel HD 530 stačí i na HD videa a náročnější aplikace. Pokud zatížíte CPU na maximum, už počítač bezpečně uslyšíte. Problém je, že tento malý stroj budete mít někde na stole u monitoru, tudíž hluk vycházející z horního víka bez jakéhokoliv ztlumení, uslyšíte a je hlasitý. Pokud budete mít počítač někde v pokoji pod TV, a hrát budete z gauče (režim herní konzole), tak to nebude problém, zvuky hry šum ventilátoru bezpečně překryjí. V herní zátěži je totiž hluk velmi vysoký.
Zde se podívejte na video, které ilustruje zvukový projev počítače v různých režimech. Nahráváno bylo za naprostého ticha, a z bezprostřední blízkosti – ze vzdálenosti několika metrů to nebude tak hrozné. Vortex ale v plné herní zátěži není tichý ani náhodou, naopak je hlučný.
Teplota GPU
Teplota okolí byla jen kolem 22 stupňů a okolí tedy nemělo na výsledek tak zásadní vliv. Grafická jádra se v klidu pohybovala kolem teploty 49-51 stupňů, což mi přijde celkem normální. Průběh zátěže pak vidíte na obrázku, maximem byla teplota GPU 82-87 stupňů (průměr kolem 85) při dlouhém hraní. Hra nebyla nijak extrémně náročná na CPU, to pracovalo s teplotou kolem 62 stupňů. Tohle je scénář velké většiny her, málokterá vytíží osm vláken nějak výrazně více než vidíme na obrázku.
Teplota CPU
V klidu byla teplota procesorových jader 38-46 stupňů. V intenzivní zátěži programem OCCT vystoupala teplota CPU na 87 stupňů. Hovoříme ale o standardním nastavení, kdy procesor pracuje na svých základních taktech 4,0-4,2 GHz. To rozhodně není špatný výsledek. Pokud zvolíme nejvýkonnější profil procesoru – 4,6 GHz, teplota vystoupala ke 100 stupňům a procesor začal omezovat svůj výkon. To nám ukazuje obrázek z monitoringu omezování výkonu v AIDA 64. Tento režim procesor v plné zátěži neustojí a chlazení jej neuchladí. Pro hry to nebude problém, jelikož ty nikdy tímto způsobem CPU nezatíží.
Maximální herní teplota
V reálné herní situaci, kdy se CPU i GPU zapojí naplno, jsou teploty dobré. Teplota GPU se vyšplhala na 77-82 stupňů. To je dobrý výsledek. Procesor se při hře zapotil také, dosáhl maxima 77 stupňů. Také jeho vytížení bylo maximálně něco nad čtyřicet procent.
Spotřeba
Výkonný desktop CPU a dvojice GPU nebudou mít spotřebu nízkou, i když počítač napájí pouze 480W zdroj. Dostaneme se téměř na hranici jeho příkonu. V klidu při surfování webem a běžné činnosti byl odběr na zásuvce kolem 37W!. Maximální zátěž CPU v OCCT byla 150W. Při testu 3D Mark Extreme pak spotřeba kolísala někde mezi 300-320W. Při hraní Crysis 3 a dalších her jsem naměřil maximální spotřebu kolem 290W. Maximum, které jsem dostal zatížením CPU i obou GPU syntetickými testy zároveň bylo 380W. To je ale v běžné praxi hodnota nedosažitelná.