Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz
Mobilní zařízení Článek Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje | Kapitola 3

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

9. 2. 2010 12:00 24

Seznam kapitol

1. NVIDIA Optimus — vyšší priorita než Fermi? 2. Přepínatelné grafické karty — vývoj technologie 3. NVIDIA Optimus — simply works 4. Podporované platformy a notebooky 5. Optimus v praxi 6. Asus UL50Vf — hardware 7. Design, materiály, rozměry 8. Baterie, klávesnice, touchpad
9. Vstupy/výstupy, OS, příslušenství 10. Zvuk, chlazení, záruka 11. Testy procesoru 12. Testy operační paměti 13. Testy grafické karty - standardní 14. Testy pevného disku 15. Test výdrže akumulátoru 16. Vyhodnocení a závěr

Ačkoliv nejsou přepínatelné grafické karty v noteboocích žádnou novinkou, dosud se přes všechny snahy AMD i NVIDIE neuchytily. Nutno však dodat, že tento koncept má něco do sebe a jeho potenciál je obrovský. To si myslí i v NVIDII a dotáhli proto tuto technologii téměř do dokonalosti. Jmenuje se NVIDIA Optimus a dnes má premiéru.

Reklama
Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak již bylo řečeno, i softwarové řešení přepínání grafických karet má své nevýhody. V první řadě si musíte pamatovat, že je nutné přepínat, a když už si to pamatujete, musíte před přepnutím zavřít všechny aplikace. To jsou věci, které v praxi nesmírně otravují život a pokud jste někdy notebook s touto technologií měli, jistě víte o čem mluvím.

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Podle NVIDIE prý v praxi přepíná GK pouze jediné procento uživatelů. Nechme nyní bokem ono konkrétní číslo, to zas tak důležité není. Jde o to, že proces přepínání je opravdu velmi otravný a hlavně: spousta běžných uživatelů o něm vůbec neví. Představte si, že vaši rodiče či prarodiče si koupí notebook, chtějí se na něm dívat na HD filmy a prohlížet internet. Software potřebný pro přehrávání videa s akcelerací GPU jim tam sami bez problémů nainstalujete, ale vysvětlit jim jakým způsobem, kde, kdy a proč přepínat nějakou věc uvnitř notebooku, o které ani netuší, jak se jmenuje a k čemu je, je obrovský problém. Většině z vás, kdo někdy něco podobného dělali, to jistě nemusím vysvětlovat. Ideální by bylo, kdyby to fungovalo samo a uživatel se nemuset o nic starat.

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Hodně uživatelů přirovnává počítačový hardware k automobilům, proč to tedy neudělat i v tomto případě. Přepínání grafických karet se dá přirovnat k hybridním motorům u aut. Tam za váš auto také rozhodne, zda je pro vás momentálně lepší spalovací či elektromotor a řidič se o nic nestará. Přesně o tom je Optimus.

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsem již téměř prozradil, NVIDIA Optimus je vyladěné přepínání grafických karet, které nepotřebuje žádný zásah uživatele. V běžném režimu při kancelářské práci běží systém na integrovaném grafickém čipu a dedikovaná grafická karta NVIDIA je úplně vypnuta. Tím úplně myslím úplně. Měli jsme na prezentaci vývojovou platformu pro vývoj grafických karet NVIDIA a v případě, že byl systém pouze ve Windows bylo možné za běhu počítače kartu úplně vytáhnout z PC a před spuštěním 3D aplikace ji zase zasunout a vše běželo bez jediného problému.

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Grafická karta NVIDIA se zapíná pouze tehdy, je-li opravdu potřeba a to plně automaticky (tomu se budeme věnovat dále). Po ukončení aplikace se zase automaticky vypne ve zlomku sekundy. Není třeba zavírat aplikace, pamatovat na to, vůbec nic. Systém vše dělá automaticky.

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Jistě se ptáte, jak něco jako Optimus může vůbec fungovat. Je to dané úplně překopanou architekturou. Nehledejte zde žádné multiplexory, Optimus funguje úplně jinak. Jako primární grafická karta je zde integrovaný čip. Dedikovaná karta je úplně mimo schéma a pouze před provedením operace se rozhoduje, na kterém GPU bude provedena. Pokud je to náhodou dedikovaný čip, zapne se, provede operaci, ale vyrenderovaný snímek či hotovou operaci vrací zpět jako operaci vykonanou IGP (konkrétně do frame bufferu). Windows proto vlastně o nějakém přepínání grafických karet vůbec neví a myslí si, že o vše se pořád stará integrovaný čip. V tom je celé kouzlo, a proto se může grafická karta odpojovat a připojovat za provozu bez vypínání jakýchkoliv aplikaci během zlomku sekundy.

Aby grafická karta věděla, kdy se má zapnout, musí pro ní být vytvořený profil. Sama NVIDIA má v současných ovladačích profily snad pro veškerý dostupný software, který podporuje GPU akceleraci (minimálně pro všechen ten, který jsem zkoušel). Vytvořit si vlastní profil není žádný problém, v ovladačích totiž podobně jako při vynucení AA přibyla položka s tím, jakou grafickou kartu má software využívat. Tedy teoreticky není profily vytvářet pro hry a podobné aplikace, protože ovladače sledují, jaké typy operací zrovna děláte. Pokud je to DX (DirectX hry), DXVA (video) nebo CUDA, automaticky dedikovanou GK aktivují. Horší je to s OpenGL. Ten totiž v současné době podporován není, NVIDIA však jeho podporu přislíbila a snad jej v nejbližší době rozchodí.

Asus UL50Vf — NVIDIA Optimus se představuje
i Zdroj: PCTuning.cz

Vzpomeňte si na diagram z minulé kapitoly a srovnejte jej s tímto. Tím, že k podpoře Optimusu nepotřebujete žádné hardwarové přepínače, je vše výrazně jednodušší a hlavně levnější pro vývojáře notebooků. Vývojové centrum Aceru či Asusu musí k podpoře Optimusu udělat naprosté minimum. Veškerá hardwarová podpora je zajištěna na PCB MXM modulu s dedikovanou grafickou kartou, čímž se dostáváme k podoře Optimusu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama