O audiofilství a podobných závislostech
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek O audiofilství a podobných závislostech

O audiofilství a podobných závislostech

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 3. 2018 03:00 143

Seznam kapitol

1. Ucho slyší 2. O netopýrech a lidech 3. Dvě zakrnělé uši 4. Hudební hluch 5. Pro každého něco

Audiofilství je výtečné a finančně náročné hobby, které v svých fanoušcích vyvolává silné emoce. Často až neadekvátní emoce, které byste od technicky laděných charakterů nečekali. Divoké souboje a diskuse mezi fanoušky ale maskují pravou podstatu toho, co znamená audiofilství – tedy lásku ke slyšenému.

Reklama

V reportáži z výstavy Audio Video Show Praha jsem prý některé pobavil svou neznalostí audiotechniky. Mě tam pro změnu pobavila hláška, kterou jeden prodejce říkal zákazníkovi, který pochyboval o nutnosti koupit ultra drahé kabely: „No při měření tam sice není rozdíl, ale ucho to pozná.“ Tak ano, když někomu chcete prodat stokrát dražší produkt než ten základní, tak mu něco říct musíte.

O audiofilství a podobných závislostech
i Zdroj: PCTuning.cz

Jenomže tím se dostáváme k té nepříjemné části debaty o audiofilství: Do jaké míry je to realita a do jaké míry placebo? Když se dělaly double blind testy kabelů k reproduktorům, ani znalci nebyli schopni rozeznat rozdíl mezi drahým a levným kabelem. Ano, je možné poznat rozdíl mezi extrémně levnými ošizenými kabely a špičkovými, ale pokud máte vedle sebe „dobré“ a „prémiové“ s podobnými fyzikálními parametry, je vnímaný rozdíl daný pouze sugescí.

Dopadlo to v podstatě stejně, jako když se dělal double blind chuťový test vín: Hodnocení chuti vůbec nekorelovalo s cenou vína, naopak když byly cenovky vzorkům přiřazeny náhodně, lidé hodnotili „dražší“ vína jako „lepší“. Jinými slovy – smysly neměly podíl na vnímání kvality, zato cenovka ano. Mimochodem, to samé platí i u placeba: Je dokázané, že dražší placebo zabírá na více lidí než to levnější, i když je stejně nefunkční jako to levné.

O audiofilství a podobných závislostech
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama