Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Zaříkávání Hi-Res Audia, aneb když CD kvalita nestačí
Zaříkávání Hi-Res Audia, aneb když CD kvalita nestačí
autor: Jindřich Pirner , publikováno 29.5.2015
Zaříkávání Hi-Res Audia, aneb když CD kvalita nestačí

S rozmachem Ultra HD rozlišení displejů se začíná mluvit i o potřebě vyššího rozlišení zvuku, pro něž se vžívá mnohoslibné označení „Hi-Res Audio“. HD zkrátka táhne a někteří výrobci by toho rádi využili. Avšak navyšování parametrů zvuku nad CD kvalitu může být často samoúčelné až zbytečné. Proč je skepse namístě?


Resumé

Smyslupný poslech HRA prostřednictvím reproduktorů znamená vysoké finanční náklady. Potřebujete špičkové reproduktory s výborným zesilovačem, vynikající HRA přehrávač s vyjimečnými DA převodníky, vhodně upravenou akustiku místnosti, kvalitní HRA nahrávky s korektní dynamikou, a také náročný, trénovaný sluch.

Slušný poslech HRA skrze sluchátka tolik nákladný není. Postačí specializovaný přenosný HRA přehrávač (třeba Sony NWZ-A15, nebo audiofilní NW-ZX2, potažmo i Pono Mussic Neila Younga) s vhodnými sluchátky. Dostupná, příjemná a oblíbená varianta.

HRA si naopak stěží vychutnáte na výstupu integrovaných zvukových karet, které postrádají jak lepší DA převodníky, tak dobrý sluchátkový zesilovač. Ani většina zvukových výstupů smartphonů nedosahuje úrovně, při níž by se devizy HRA projevily, přestože mnohé modely již technicky HRA zvládají. Ale to ještě nic neznamená, ledaže zvolíte smartphone na HRA specializovaný.

Nesmyslem je též provozovat HRA na laciných multimediálních surround setech, jež jsou samy o sobě nevhodné pro poslech hudby obecně.

Dostupnost HRA hudby není v našich končinách nejlepší a ani v zahraničí nečítají databáze obchodů s alby v nejvyšším HRA rozlišení tolik položek, kolik by si zákazníci přáli.

Portfolio se však kvapem rozrůstá, třeba francouzský obchod Qobuz na tom usilovně pracuje (seznam  serverů v HRA nahrávkami viz www.24bit96.com). Jestliže hodláte kupovat kompletní album svého oblíbeného interpreta prostřednictvím digitální distribuce, požadujte HRA kvalitu automaticky, protože znamená přidanou hodnotu.

    Globální rozšíření HRA a nahrazení CD standardu určitě ničemu neuškodí. Akorát onen rozdíl oproti cedéčku málokdo opravdu uslyší.

 



Tagy: high resolution audio  hi-res audio  sony  CD  DVD  frekvenční rozsah  rozlišení  HD audio  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.5.2015 22:21:42   212.37.84.xxx 2412
"A počet bitů definuje, jak moc velké a zubaté tyto schody (či stupně) budou - čím víc jich je, tím je křivka hladší, plynulejší." - ja by som skôr povedal že od počtu bitov závisí presnosť nameranej a reprodukovanej výšky hladiny (schodu) v každej jednej vzorke. Výsledná krivka bude hladšia naopak s rastúcou vzorkovaciou frekvenciou. Inak pekný článok
30.5.2015 22:22:01   82.8.247.xxx 50
podobny clanok som us cital .. tu : http://pc.zoznam.sk/preco-je-24-bitove-audio-nepodstatne

''ked us cd kvalita dnes nestaci''
poviem len tolko .. ;
Zalezi to LEN a LEN ktorej osobe to nestaci .. a kto vyzaduje viac to je setko ..
30.5.2015 09:20:07   213.192.25.xxx 296
Šmankote, takový celkem rozumný článek… a na závěr doporučení naprosto nesmyslného Po(r)no Playeru. Přitom značka ideál je Sansa Clip Plus/Zip (+Rockbox) nebo Fiio X1/X3 – s velkokapacitní kartou.

Vezmu tu sansu nebo levný DAC k PC (např. Behringer UCA-222), zapíchnu do toho studiová sluchátka za litr (nějaké superluxy/takstary/samsony), slušný 320kbps MP3 rip dneska také není žádná vzácnost… S tím se dá úplně v pohodě vyžít a pro většinu lidí to bude neskutečný upgrade. Upgraditis už pak toho moc nepřinese – kromě hlazení ega a vyprázdnění účtu/peněženky.

Kde to vázne, je naprosto katastrofální mastering drtivé většiny dnes dostupné hudby, přičemž „loudness war“ je jen třešnička na dortu.
30.5.2015 10:02:09   95.102.157.xxx 311
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.5.2015 10:16:58   89.176.244.xxx 318
Ma to zlaceny konektory?, jinak do toho jako spravny audiofil nejdu!!!
30.5.2015 11:54:13   37.188.134.xxx 42
pekny clanek,tak to ma vypadat,co je mp3 a realtek.A zubaty vlny
30.5.2015 12:04:04   90.177.134.xxx 132
Moc nesouhlasím s resumé. Pokud "audiofil" skutečně chce, tak si velmi dobrou stereo sestavu pořídí za 15-30 tisíc, jen se nesmí koukat na světové značky.

Je tu DPA, Customworks, BV audio, aldax, atd.
Po bazarech se dá stále najít dost slušných reprobeden kterým stačí renovace výhybky kterou by měl zvládnout i člověk co umí trochu pájet.

Za pár stovek se dá také pořídit SB XFi(SB460) která zvládá na SPDIF ASIO 24bit/96Khz a má téměř bezproblémové ovladače i na W7x64 a k ní třeba HS DAC.

Stačí jen chtít, veškeré informace se dají najít na internetu.
30.5.2015 14:19:19   178.41.218.xxx 719
ja zasa nesuhlasim ze za 15-30 tisic sa to da moja rodina sa venuje ozvuceniu a studiovemu nahravania a mozem povedat ze moja domaca zostava od pc len k sluchadlam v hodnote 30 bez dph je absolutne minimum a na profi uroven alebo pre audiofila je to stale malo taky lepsi standard dokazal by som si predstavit kompletnu zostavu tak za 10 nasobok
30.5.2015 23:41:49   90.177.134.xxx 70
A mě zase hifi stálo 16000, dual mono koncák DPA 223 s rychlými trandy 5500kč, HS DAC 3000kč, předzesilovač Dispre 3000kč, repro pioneer CS-E531 za 1200kč a zvukovka SB XFi která už pár let slouží stála 1300kč. Málem bych zapomněl na páskové "super tweeter" výšky za 2000kč.

Je v tom započítaná renovace výhybky u repro, oprava zesilovače a lepší OPA do DACu, vše je samozřejmě bazar, nové jsou akorát OPA, a kondíky s tlumivkami ve výhybce.
30.5.2015 12:08:49   194.228.20.xxx 2416
Ten článek je plný polopravd a nesmyslů.

Citace:
Obvykle hovoříme o HRA nahrávce tehdy, disponuje-li kvalitou 192 kHz/24 b a je uložena v bezeztrátovém formátu.

Ale no tak. A co nahrávky 24 bit/44 kHz, ty nejsou HRA? A 24 bit/48 kHZ? A 24 bit/96 kHz? Samozřejmě jsou.

Za vyspělé přehrávače předkládat entry level Marantze, či top model Yamahy? Vyspělé přehrávače jsou u úplně jiných značek a cenově někde úplně jinde.

Citace:
Potřebujete špičkové reproduktory s výborným zesilovačem, vynikající HRA přehrávač s vyjimečnými DA převodníky,

Plácíní nesmyslů. Slyšel někdy autor o digitálních transportech? O hraní z počítače? V přehrávači pak žádné D/A převodníky nepotřebuji.

Citace:
Dostupnost HRA hudby není v našich končinách nejlepší a ani v zahraničí nečítají databáze obchodů s alby v nejvyšším HRA rozlišení tolik položek, kolik by si zákazníci přáli.

To, že autor nezná žádné obchody s HRA hudbou ještě neznamená, že by měla být dostupnost nějak špatná. Šmankote
30.5.2015 19:42:32   89.177.3.xxx 123
Bohužel musím zcela souhlasit, čekal jsem trošku rozumný článek na toto téma .. no nic, možná příště.

Samotného mě nejvíc rozhodilo sandál prohlášení, že potřebujeme špičkové reproduktory se super zesilovačem atd...
Nepotřebujeme, rozumou volbou pro kvalitní, peneženku nerujnující, poslech jsou aktivní nearfieldy - a že jich na trhu je, a jak se za poslední roky masivně vylepšují.

Rozdíl mezi MP3 320 a Flac není rozhodně neslyšitelný a i třeba u "elektronické" hudby je hodně znatelný:
http://nervoustestpilot.co.uk/album/the-ensnare-megacompilation

PS: Jak že není kde hudbu nakupovat nebo "stahovat pro vlastní potřebu" ;)
http://www.hdtracks.com/
1.6.2015 10:34:35   89.102.69.xxx 50
hdtracks?! Předražený obchod kde dostanete jen holé soubory a obrázek přebalu. V 99% případů žádný booklet, žádná informace o tom o jaký master jde, o lineage si můžete nechat zdát úplně, neexistující kontrola autenticity - bylo pár případů kdy se za HR vydávaly stopy s nižší VF, jenom upscalované
30.5.2015 20:34:41   95.102.181.xxx 724
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.5.2015 23:17:35   213.192.25.xxx 71
/r/audiojerk
31.5.2015 03:18:41   87.158.133.xxx 326
Opatrnne s tymi precentami, 0,00000000000000000000000000000001% populacie je asi tak 0,0000000000000000000000007 cloveka. :-) Zvysok su fanaticke kydy audiomagora, ktore vyvrati prvy double-blind test. :-)
31.5.2015 19:35:33   95.102.181.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.6.2015 06:53:04   62.209.192.xxx 25
nejvic me dostalo ze "ruchy,sum a hluk nepovazujem za hudbu," co je teda podle tebe hudba? Orchestry, akusticky nastroje? Nebude pak jakykoliv jejich zaznam znehodnocenim jejich realnyho zvuku a nebude nejlepsi je poslouchat nazivo? Hudba se vyviji a pridavaji se hudebni nastroje a tvoje tolerance ohledne hudebnich stylu je zrejme nulova coz ukazuje ze nejsi zadny audiofil ale zaslepeny magor, ktery si nekde neco precetl a tvrdohlave si za tim stoji (nemusi to byt pravda ale tvym psanym projevem to tak pusobi). Ani radsi nepremyslym o tom co bys rekl na tohle http://www.csfd.cz/film/155878-pnyc-portishead-roseland-new-york/. Abys vedel, ze jsem taky slysel tu pravou hudbu, tak jsem byl na vystave High end Praha, kde predvadi svoje novinky vetsina nejlepsich vyrobcu audio a video techniky.
2.6.2015 19:30:17   95.102.181.xxx 15
-chlapec ,si zaslepeny. rozmyslas plytko, len tolko ti k tomu mozempovedat, nepochopis to ,pretoze nie si dost ,,vysoko´´ ,ale to je jedno ,ani to s tym ruchom a sumom si nepochopil, nevadi.., ja sa venujem hifi niekolko rokov, nieco som preskakal a pocul ,a nechci vediet co mam :-D

ps: na vystavach (ked nie s v munichu)

väcsinou byvaju napojene pristroje ,len na ukazku ,tam sa neda ,,vycitat´´ako to hraje ,bohuzial, a ani v studiu ,pokial napojis hoci uz len komponent iny ,pokial si dost vysoko ,tak to meni cely koncept.., ale -vies co ,kasli na to.., nemas ,nebudes mat a ostanu ti len keci a prazdne slova
31.5.2015 03:36:35   87.158.133.xxx 83
Inak vyborny vzdelavaci clanok je tu:

http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Zvlast odporucam si skusit tie 96k sample, mnohym to idiotsku honbu 192/24 lebo predsa 192k > 48k dost znechuti. A snad i otvori oci. :-)
30.5.2015 13:05:11   78.45.137.xxx 222
Dovolím si upřesnit ten odkaz na teorém pana Nyquista. Ono to funguje jen v matematicky ideálním případě, který jak známo, v praxi neexistuje. Potřebujete totiž dokonalý filtr, který by při A/D i při D/A převodu odfiltroval vše nad 20 kHz, bez jakéhokoli zkreslení pro zbytek. Takový filtr neexistuje. Důsledkem jsou různá zkreslení a aliasing. I přes letitou snahu najít co nejlepší kombinaci filtrů, vždy tam vznikne něco, co se audiofilům nelíbí. A nejsnažší je prostě použít vzorkovací frekvenci několikrát vyšší, než oněch 2x20 kHz. Pak se mohou použít filtry jednodušší s menším zkreslením, a aliasing se omezí přirozenou cestou.

Vyšší vzorkovací frekvence tedy není kvůli netopýrům co slyší nad 20 kHz, ale kvůli omezení zkreslení i pod těmi 20 kHz.
30.5.2015 14:07:49   188.112.99.xxx 91
Tak tak , ja si dovolim este prilozit link na databazu DR albumov:http://dr.loudness-war.info/

Inak v poslednych rokoch sa vracia naspat vinyl co je sice pekne ale stale sa zabuda na to najpodstatnejsie a to je mastering. Aspon ze hi-res audio zariadenia su cenovo dostupnejsie sam vlastnim Fiio X3 rockit R-50 a hraju prefektne akurat R-50ky pomaly koncia a k desktopu klasika STX(upgraded I/V oamp)eve audio sc205 a to je uz

Inak pekny clanok, kludne sa pochvalte aj s vasou zostavou. Kombinacie mozu byt inspiracou
31.5.2015 05:54:15   93.185.4.xxx 30
A ještě zapomněli v článku uvést pana Kotělnika, který nezávisle přišel na podobnou věc
A samozřejmě pana Shannona taky.
1.6.2015 00:04:34   188.112.99.xxx 10
No ono sa dalo mozno aj pokecat o formatoch ... DSD... ale netreba to hrotit na zaciatok
30.5.2015 17:34:45   88.100.171.xxx 62
..FLAC -> Xonar Essence STX -> 192/24 (WASAPI + equalizer) -> Beyerdynamic DT880.

Podotknu, že poznat 320 MP3 vs FLAC 768 (či variabilní okolo těhle hodnot) sice lze, ale ne vždy. Nicméně FLACy preferuju.

Dá se pochopitelně sestavit takřka cokoliv, ale je na to třeba míti peníz. Tohle není nějak extra drahá záležitost podle mne a další kvalitativní skoky jsou už kapku moc na můj vkus (možná tak upgrade OPAMPů).

Mimochodem i levnější staré Sennheisery (HD555 s vykuchanýma molitanama) zapojené do iPodu (4th gen) zní skvěle. Nevim co do toho Apple dával, ale fungovalo to.
30.5.2015 17:37:34   88.100.171.xxx 140
K tomu masteringu dodám, že třeba takové Bestwishes (Nightwish) je zprasené teda důkladně. A není to jediné CD bohužel.. :/ Poslední dobou mi přijde, že to s kvalitou CD zrovna nahoru nejde (teda spíš s tím masteringem).
30.5.2015 17:45:07   188.112.99.xxx 20
ja to tlacim cez ASIO (UNi Xonar Drivers)(Aimp 3) do eve sc205 a DT990 osobne rozdiel medzi mp3 a flac rozoznam ale len na eve sc205 , samozrejme ak je rip do mp3 s kvalitneho zdroja tak rozdiel je kozmeticky.
31.5.2015 13:29:43   109.72.12.xxx 01
To jsou starosti v dnešní době, kdy se pomalu stává běžná komprese HE-AAC (v2), kde výšky jsou jen dopočítávané. Facebook dává tomu dává tuším krásných 48 kbps, a co húř, nedávno na HE-AAC přešel i hudební server mixcloud.com a dal tomu cca 70 kbps. Zlatá mp3 128 Joint Stereo, pro mě poslouchatelné minimum u mp3, kde poznám jen mírný ořez výšek, ale zvuk není tak strašně umělý jako v moderním HE-AAC.
31.5.2015 21:06:16   89.177.88.xxx 40
foobar->ASIO->Audiolab M-DAC->Arcam A19->KEF LS50

nebo variantně M-DAC->AKG K701

Ještě jsem double blind nezkoušel. Každopádně mastering a vůbec nahrávací řetězec bude hrát zásadní roli.
1.6.2015 00:01:40   188.112.99.xxx 11
Pekna zostava , momentalne "skladam" jednu zostavu s LS50 bohuzial nemal som este moznost vypocut si ich. Odporucal by si ich aj na pocuvanie v strednej vzdialenosti ? Osobne chcem pouzit integrovany zosilovac Rega Elex-R pripadne cambridge cxa80 a streamer cambridge cxn.
1.6.2015 11:53:55   178.143.19.xxx 07
Odporucam pozret a porozmyslat...

nedavno boli v teste ine ,,supy´´ mozes si precitat koment odo mna nizsie (LS50 na tej stranke)

http://www.hifi-voice.com/component/content/article/1688-xavian-perl a.html

K tomu zosik vincent (tiez pomer cena-zvuk) repro a signalove kabel ber ATOHM (frantici)

http://audiodrom.cz/recenze/kabely/322-atohm-zef.html

http://audiodrom.cz/recenze/kabely/323-reprokabely-nizsi-stredni-tr ida.html

viem o com hovorim, ak chces pod na Avmaniu ,mam tento isty nick.. mozes sa spytat...
1.6.2015 20:09:09   89.177.88.xxx 01
Trošku to rozvedu.

Jak píše Ico33, "pozri, porozmýšlaj a já bych přidal ještě "popočuj""

Ani jeden z Cambridge jsem ještě neslyšel, takže nejsem schopen posoudit. U M-DAC preferuji filtr "Minimum Phase". Předzesilovač v něm je pro mé AKG téměř nedostatečný výkonově, ale ta čistota... (a firmware A.10 od John.W). Pro integrovaný zesík jde předzesilovač v M-DAC nastavit natvrdo na 0dB, bez možnosti úpravy hlasitosti - bypass. Malé plus.

Nižší Rega mi moc neseděla (Brio-R, neseděly mi výšky, jsem na jejich čistotu hodně citlivý, ale to je o vkusu) a zastávám názor, že do repro vrazím to samé co do zbytku řetězce. Takže nad vyššími Regami jsem nepřemýšlel. Arcam jsem měl šanci koupit za 12k5 kč.
Spolu s KEFy si ladí pro mé uši velice dobře, ale samozřejmě proti gustu... Sluchátkový předzesilovač v Arcamu je sice výkonnější, ale pro mě na K701 ubírá na analytičnosti a je příliš zabarvený. Mám rád přesnost (v rámci finančních možností).

Co se vzdálenosti týče, osobně je používám jako "near-field" monitory, ale dokážu si je v klidu představit do místnosti na vzdálenost 2-3m. Nevím, co je pro tebe střední vzdálenost.

Pokud by tě zajímalo více (třeba poslech u mě, ale v Praze), napiš mi SZ ma fóru.
1.6.2015 20:25:39   89.177.88.xxx 00
Ještě bych dodal, že mě na Arcamu mrzí absence symetrického vstupu. M-DAC má sym. výstup.

Není to tragédie (s ohledem na cenu), ale přeci jen je to asi nejelegantnější cesta jak odstranit indukované rušení.
31.5.2015 22:42:25   188.167.89.xxx 112
"Tady je vhodné se na moment zastavit. Audio CD nemá vzorkovací frekvenci 44,1 kHz, tedy přesně 2× 22,05 kHz, náhodou. Hodnota vychází z tzv. Nyquistova teorému,..."
Autor asi nepozná genézu vývoja CD, inak by nevyplodil túto svoju mylnú úvahu.
CD zdedilo samplovaciu frekvenciu po digitálnych audio rekordéroch, ktoré boli používané ako záznamové mastre, aby bol s nimi záznam kompatibilný. A v tej dobe jedinými digitálnymi audio rekordérmi boli upravené VHS (áno, videorekordéry). Rozlíšenie VHS na riadok dáva zhruba 200 čiar, takže spoľahlivý záznam mohol mať max. 100 bitov v jednom riadku, čiže pri 16 bit/2kanál sa tam zmestili 3 samlply, t.j. 96 bitov.
NTSC (lebo Japonsko) je video 60 Hz/525 riadkov, snímok má 35 zatemnených riadkov, zostáva 490 riadkov na snímok, teda 245 riadkov na polsnímok (lebo sú prekladané), takže ak sú 3 samply na 1 riadok, sampling rate bude 60 * 245 * 3 = 44,1 kHz.
2.6.2015 09:40:26   178.255.168.xxx 00
Jsem si naprosto jist ze 15kHz jako spodni hranice to nebude. Uz jen proto, ze lidsky hlas se pohybuje v rozsahu cca 200-800Hz. A dalsi slozky barvy hlasu a srozumitelnosti jdou k cca 3-4kHz. Asi tam bude to k navic
7.6.2015 22:16:41   82.144.143.xxx 50
Ano, i pro klasické Hi-Fi je důležité mít k tomu odpovídající sestavu, už většina reproduktorů by se ani do kategorie Hi-fi zařadit nedala, samosebou hlavně ty levnější, vůbec se mi nelíbí takové ty mini repro či věžičky, kde je snad jeden reproduktor a basreflex, cele je to pak zahuhňané a bez středního přednesu, tak jistě i některé dražší sloupovky, evidentně to prostě prodává, něco jako když vejdete do obchodu s elektronikou, kde huhňá (duní, rezonuje na stejné frekvenci) nějaká ta souprava s reprem kolem 5k, zesilovač třeba ujde alerepro to kazí... takže není HD jako HD a není Hi-Fi jako Hi-Fi... proto je definitivní a jednoznačné, pokud sotva zesilovat a ještě k tomu reproduktovy zvládnou vyhrát 48kHz, je to pravděpodobně zázrak, vše nad už musí být vyladěno, zesilovače jsou ořezaný pod snad už od 50hz dolů a nad 20kHz, no a bedny většinou rezonující pod 60Hz... Asi jsem se zasekl v čase, ale nejlepší přednes pro mne má to nejjednodušší a tím je transiwatt Pyonýr 077 spolu se dvěma páry starých a dobrých ARS9208, jistě, k tomu mám SoundBlasted X-Fi HD protože notebook má šumítko, ale přednes Jazzu, blues či byť jen koukání na biják je fakt zážitek, basy neduní, nehuhňá to, když je tam nástroj, tak ho vnímám, flétna zní jako by vedle mne hrál přímo muzikant, a na to nepotřebuji mít sestavu za desítky tisíc... ale třeba je to jen můj názor, mimochodem, už několik lidí mi řeklo, ať si koupím něco "lepšího", když jsem jim to pustil, doznali, že asi moc "lepší" nekoupím, tak vlastně už ani nevím, jestli to Hi-Fi už vlastně mám...
18.6.2015 16:46:19   94.113.220.xxx 10
Problém není na prvním místě v nízké dynamice, ale v tom, jak je těmi limitéry poškozen signál, aby bylo takto nízké dynamiky dosaženo. Ta nízká dynamika už je jen detail, sama o sobě v mnohé hudbě není potřeba vyšší, ale z těch limitérů prostě kvůli tomu leze paskvil nastaven v lepším případě na hranici poslouchatelnosti.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 41.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.