Úvaha: Tablety a konzole vytlačují hardcore hráče | Kapitola 8
Seznam kapitol
Debaty o tom, že „PC jako herní platforma skončí“, se táhnou v podstatě od chvíle, kdy se PC objevilo. Zpočátku bylo PC považováno za pro hry zcela nevhodné – slabé, drahé, špatně vybavené. Dnes se zdá, že to jsou stejné kecy jako ve chvíli, kdy se říkalo, že PC hraní zničí Wii a „nové formy hraní“. Můžeme být ale opravdu pořád v pohodě?
Ve skutečnosti existují jen dvě silné skupiny, které stále žádají silné a průběžně upgradovatelné PC počítače: Profesionálové, kteří je využívají opravdu pro výpočty a potom „seriózní hráči“. Řešením pro profesionály je cloud a server-side výpočetní systém, který lze nafukovat podle potřeb a dovoluje lepší balancování využití zdrojů. Pak už zbývají jenom „seriózní hráči“. Jejich počty upadají s tím, jak se hraní obecně přesunuje na mobilní platformy – a to velice rychle. Ještě před rokem vypadala Zynga jako masivní úspěch, ale množství hráčů, kteří seděli doma u PC, se jim v posledním roce rozprchává do ulic s mobilem v ruce. Otázkou je, kolik hardcore hráčů zůstane doma. Kolik z nich bude opravdu kupovat výkonné komponenty, aby motivovali výrobce hardware k pokračování vývoje? A pokud se prodeje výkonných komponent zabrzdí, dává smysl, aby vývojáři tvořili hry, které budou takové komponenty vyžadovat?
A nebo bude jednodušší pořádně prozkoumat možnosti Intelu HD Graphics 4000, protože to bude jejich výkonový etalon a zároveň jak dolní, tak i hodní mez, pro kterou budou vyvíjet?
Přijde vám takový vývoj šílený? Ale kdeže, takhle se pro konzole vyvíjí odedávna.
Pokud se to doopravdy stane, tak to znamená, že se spousta věcí stane zbytečná: Přetaktovávání, benchmarkování, laborování s větším počtem procesorů a karet... V podstatě jenom změříte, jak moc plynule jede hra na standardizovaném systému a zahrnete to do jejího hodnocení.
A nebo to možná bude jinak. Třeba nás zachrání právě svět mobilů, konkrétně svět Androidu, kde se naopak rozjíždějí výkonové války a kde standardizované platformy neexistují. Zatím to ale vypadá tak, že pro Microsoft je atraktivnější „svět podle Apple“ s jasně definovanými platformami – už jenom proto, že by se mohli stát výlučným distribučním kanálem a dostat pěkně malý kousek z každé prodané kopie. Nejhorší na tom je to, že jejich strategie je ucelená (při „refreshi“ dojde k obnovení JEN u „nových“ aplikací nakoupených přes Store, což docela diskriminuje právě klasické hry) a že uživatelům, kteří hry nehrají, vlastně ani vadit nemusí, ať už se smíří s „novým rozhraním“ a nebo ne.
Buď jak buď, dlouhodobě to nevypadá zrovna dobře...