Úvaha: Už to neni dost cool. Musíme vymyslet... dlaždice!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Už to neni dost cool. Musíme vymyslet... dlaždice!

Úvaha: Už to neni dost cool. Musíme vymyslet... dlaždice! | Kapitola 8

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 12. 2012 03:00 77

Seznam kapitol

1. Převratné VAIO 2. Nic nového pod sluncem 3. Morální zastarání 4. „Geniální“ Ribbon
5. Grafická reprezentace funkcí 6. Nemám rád W8 7. Rozcestí před slepou uličkou 8. Učme se z historie

Asi to nenapadlo jen jednoho člověka na planetě – proč mají Windows 8 dlaždice? Proč se hýbou, proč je to všechno zářivě barevné? Máme podezření, že za tím stojí tak trochu marketing... Protože kdyby vývojáři přemýšleli a chtěli uživatelům pomoct, tak nevymyslí nic, co se hýbe, schovává nebo mate oči barvou. Stará plocha už prostě nebyla cool!

Reklama

A teď jsme přesně tady: Velké firmy netuší, jak rozvíjet inovativní ovládací rozhraní. Google nechává věci nekontrolovatelně plynout, Microsoft dopekl ovládací dort v duchu pejska a kočičky, Apple se po úspěchu s iOS zasekl a neví moc kudy dál, generičtí čínští výrobci dělají neuvěřitelné ovladače s mnoha tlačítky „na všechno“ a nezávislí vývojáři se zaměřují spíš na fundamentální technologie než na rozhraní. Nejvýznamnější pokrok poslední doby v oblasti ovládání, Kinect, je zatím pro obecné ovládání značně neprozkoumaný a zdá se, že nejvíce praktických zkušeností mají zase vývojáři her. Ti jsou obecně dnešními průkopníky, mohou si dovolit přece jenom odvážnější kroky a experimenty s novými senzory pohybu, kamerami, hlasovým ovládáním a podobně. Všechno nevyjde, ale je levnější selhat na malé hře, než kompletně podělat nový operační systém. Hry jsou dobrá vývojová laboratoř.

Úvaha: Už to neni dost cool. Musíme vymyslet... dlaždice!
i Zdroj: PCTuning.cz

Změna musí nastat. Musí přijít. S nejvyšší úctou k Douglasi Engelbartovi musím konstatovat, že celé ovládání myší je ten nejpovedenější hack v dějinách počítačových technologií: Protože dotykové obrazovky byly neuvěřitelně drahé, vymyslel velmi levné zařízení, které pomáhá uživatelům dovést kurzor na obrazovce tam, kam potřebují. Jednodušší by bylo na to místo ukázat, ale myš je skoro stejně dobrá a přitom byla, hlavně v 80. letech, mnohonásobně levnější. Je také ale velice osobní, špatně se využívá při ovládání věcí ve veřejných budovách, u mobilních zařízení, v autech. Perfektně se hodila pro osobní počítač, u kterého člověk sedí a pracuje, byla ale mnohem méně použitelná i jen v případě, že u práce ležíte a nebo si počítač vezmete na klín. Touchpad, včetně nových „desktopových touchpadů“, měl některé výhody, jako multidotekové ovládání a nebo funkční zóny, ale myš zatím nepřekonal.

Úvaha: Už to neni dost cool. Musíme vymyslet... dlaždice!
i Zdroj: PCTuning.cz

   

Podle mě je ale na čase jít dál, směrem k novým a mnohem revolučnějším konceptům, které ale budou nejen „nové“, ale skutečně dobré a použitelné. Pokud nechápete ten rozdíl, najděte si literaturu a obrázky k tomu, jak se ovládal Xerox PARC. Přestože je to systém skoro 40 let starý, přijde vám praktický a přehledný. Přitom šlo o naprosto neuvěřitelnou revoluci ve srovnání se vším, co v té době bylo běžné.

Potřebujeme něco podobného. Nový, revoluční, ale praktický systém ovládání počítačů a „chytrých věcí“, který půjde za koncept počítače, u kterého sedíte stejně, jako šlo grafické rozhraní za koncept odborně proškoleného pána, který datlí komandy v COBOLu do dálnopisu. Potřebujeme nového génia, vizionáře, který se podívá na ovládání mašinek zcela neotřele a navrhne něco, co nebude jenom mírná úprava existujícího GUI a nebo slepenec nesourodých nápadů. Potřebujeme dalšího Douglase Engelbarta – jenomže takoví géniové jsou, historicky vzato, bohužel velice vzácní.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama