Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Mají e-inkové čtečky knih vůbec šanci na přežití?
Úvaha: Mají e-inkové čtečky knih vůbec šanci na přežití?
autor: Michal Rybka , publikováno 27.7.2012
Úvaha: Mají e-inkové čtečky knih vůbec šanci na přežití?

Mám rád svoji klasickou knihovnu plnou knih a časopisů. Alespoň tedy ve chvílích, kdy převážně spočívá na policích a nemusím ji tahat sem a tam. Při stěhování nebo přerovnávání ji rád nemám ani v nejmenším, protože je náhle větší a těžší, než by se mi líbilo. V takových chvílích přemýšlím, že ji změním na digitální...


Existence einkových čteček a digitálních knížek je do jisté míry svázaná. Ne zcela, ale do jisté míry: podle průzkumů majitelé tabletů preferují filmy a jiná média před čtením. Radši se podívají na film Barbar Conan a nebo si zahrají hru s barbarem Conanem, než aby si přečetli knížky Roberta E. Howarda a jeho následovníků. Pokud je tento trend pravdivý, odsunou se einkové čtečky mimo mainstream v okamžiku, kdy je cenově dohoní barevné levné tablety. Einkové čtečky mohou ustoupit ještě o kousíček blíž „k nule“, ale to nepůjde věčně. Chvíli můžou žít jako zařízení „za korunu“, které bude existovat díky nákupu knížek z eshopu a nebo předplatnému ve „výpůjční digitální knihovně“, se kterou uzavřete smlouvu asi jako když si dnes pořizujete dotovaný telefon za korunu. A až to nepůjde, stanou se nejdřív specializovaným zařízením a nakonec zmizí zcela. Všechny jejich výhody po funkční stránce – wifi připojení, čtecí software, který obsahuje thesaurus, možnost předčítat knihy do sluchátek – totiž budou mít barevné tablety taky, ale navíc přehrají filmy a web na nich bude vypadat líp.

Úvaha: Mají e-inkové čtečky knih vůbec šanci na přežití?

Zásadní plusy einkových čteček – dlouhá výdrž a pasivní displej – mají totiž smysl JEN pro čtenáře knih. Pokud čtení upadá, pokud písemné dokumenty mizí a nahrazuje je multimedialita, pokud není problém dosah nabíječky v rámci jednoho dne či dvou, výhody einku mizí. Pak se z něj stane technologie pro chytré reklamní bannery, nápisy na dveřích, jídelní lístky a podobné věci, které dnes pokrývá klasický papír.

Úvaha: Mají e-inkové čtečky knih vůbec šanci na přežití?

Obsah doplňte dle uvážení...

Zatím tak daleko nejsme a čtečky mají před sebou pár pěkných let zlepšování a rozvoje. Stále je co zlepšovat a zatím čtečky spolu s tablety devastují PC desktopy a laptopy. Kdo by četl skripta v PDF na stolním počítači, když je může mít v mnohem praktičtější čtečce? PC přestane být pro konzumaci obsahu relevantní, nahradí ho chytré televize doma a čtečky na cestách. Jenomže ke kolizi tabletů a einkových čteček jednou dojde. A vzhledem k tomu, že naše kultura se orientuje stále více na klipy, video a rychlé a jednoduché informace, je možné, že potřeba einkové čtečky časem zmizí a stane se z ní jenom kapitola v dlouhých dějinách knihy, asi jakou byl třeba pergamen.



Tagy: čtečky  eink  reader  ebook  kniha  elektronická  kindle  pocketbook  nook  ipad  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
27.7.2012 05:25:21   2.103.216.xxx 1440
Zajimavej clanek, u nas v Londyne hodne lidi pouziva tablety, ac na kindle tu delali velkou reklamu, neni o to takovej zajem.

Ja ten kindle 4 vlastnim, avsak do vlaku, metra davam prednost tebletu.

Ona kolize tu uz davno je, dnesni tablety zvladaj 10 a vic hodin prehravani videa v full hd. Takze vydrz neni az takovej problem. Jsou lehky, tenky a obraz na nich je v lepsi kvalite nez na e-cteckach.


Ereaders jsou skoro mrtvy, byl to pokus, ale vyvoj je strasne pomalej.
27.7.2012 06:37:19   114.153.0.xxx 835
Trosku mi to pripomina uvazovani o tom jestli zaniknou motorky, protoze existuji automobily. E-ink ctecky jsou pro cteni knih o nic vic se nesnazi a ani by nemely. Maji zastoupit papir, tuny knih, ucebnic, casopisu, ktere jednou prectete a zahodite. Osobne nechapu tu obsesi vlastnit fyzicky stovky casopisu a podobnych jednorazovych materialu. Kdyby byly vsechny dostupne v elektronicke forme, nebylo by to lepsi?
27.7.2012 07:15:21   109.245.74.xxx 554
zkoušel jsem číst na notebooku,PDA, telefonu, tabletu ale rozhodně to nikdy nebylo pohodlné natož aby se to dalo provozovat delší dobu.
od doby co mám čtečku jsem vpohodě navíc ji nabiju jednou za měsíc nebo za dva - to je slušná výdrž, 10 hodin je málo pak člověk místo pohodlného čtení jen přemýšlí nad baterii (obzvlášť pokud jste na cestách)
Bohužel popularita knih klesá, i když dobrá kniha je většinou nesrovnatelně lepší než dobrý film, kniha vyžaduje soustředění, představivost a hlavně čas a toho v dnešní době lidé moc nemají

Takže nás skutečně čeká nástup tabletů k čtení knih ne proto že by byly lepší ale proto že pro většinu lidí je zařízení jen na čtení knih zbytečnost
27.7.2012 15:56:41   85.93.110.xxx 626
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.8.2012 14:53:07   89.176.243.xxx 00
Ale nemužeš porovnávat LCD a e-ink. Na LCDčku se nikdy nebude dopře číst.
27.7.2012 07:04:12   81.91.212.xxx 877
Sám vlastním čtečku (Hanlin) a nedovedu si představit, že bych si někdy koupil tablet.
Malá výdrž na baterie - ano, čtečku nosím měsíc v batohu a čtu a čtu a čtu. Tablet? jeden den a buďme rádi, že jsme rádi. Nedejbože jet někam kde není proud
Blbý displej - barvičky jsou krásná věc - ale čtení na slunci? Please...
Rád čtu (i když to není zrovna mainstream) a když potřebuju web, mám notebook, počítač telefon.
Nesouhlasím s názorem, že jednostranně zaměřená čtečka je špatně. Naopak čtečka má v tomhle VÝHODU nic nerozptyluje. Žádný mail, žádné sociální sítě, žádný web - nemám v té chvíli potřebu nic vyřizovat. Na tabletu by to bylo "Tak se jenom mrknu na mail" a všichni ví jak to končí.
Univerzální zařízení jsou univerzální jen na oko (v žádném telefonu není kvalitní foťák a když slyším, jak si někdo pouští "hudbu" z telefonu přes celou tramvaj v tom chrastítku, které honosně nazývají reproduktor, tak bych si nejradši ukousal ruku). Univerzálnost jde vždycky proti určité použitelnosti - zkuste na tabletu psát ;)
12.8.2012 14:55:02   89.176.243.xxx 20
Mámte samozřejmě pravdu, ale těm mainstrýmákům to člověk prostě nevysvětlí. Furt se budou hnát za megapixelama a budou machrovat jak se jim to všechno leskne.
27.7.2012 07:19:35   194.160.94.xxx 673
Osobne si myslim ze prave citacky knih zmysel maju. V dnesnej dobe ked je clovek presyteny vsemoznymi reklamami ake skvele je byt neustale online a registrovat sa na socialnych sietach lebo bez toho si loser. Tam blika messenger , tam niekto si likuje a ukazuje fotky, stuchanie, tisice ziadosti o priatelstvo bla bla. Ak si chcem pozriet film tak v HD kvalite na 10 palcovom tablete? Ale to snad nie naco mame potom doma tie megavelke televizory? Poznam ludi ktory tablet vyuziju pracovne. Su neustale na cestach je pre nich skvele vybavit email ukazat fotky produktov, dokumenty, prezentacie atd. Tu vidim zmysel tabletu. Inak moc nechapem ludi ktori si kupuju tablety pre zabavu? kedy kde? Ak som vonku potrebujem sa zabavat? nie .... skratiti si chvilku ok mam smartfon. Myslim ze ludia moc uverili reklamam a miesto aby sa pozerali okolo seba neustale cumia do tabletov a telefonov. Ale aby som sa dostal ktomu co som chcel. Citacky knih su genialna vec. Sluzia presne nato naco ich navrhli. Na citanie knih. Nic na mna neblika neotravuje likni ma a chces byt moj priatel. Nie krasne jednoduche citanie knih. To je to co tu chyba aby ludia viac citali a nato su citacky genialne navrhnute. Nepotrebujem web pustat si film ani neustale ludom oznamovat jupi som v meste, na zachode ... v nebi. Kazdy kto rad cita knizky urcite potvrdi ze to ma svoje caro. Ano papierova kniha je skvela vec ale predsa taky kindle sa v batohu lepsie nesie. Myslim si ze citacky knih su dobry napad ako ludi trosku spomalit. Citat na tablete? Robi to niekto? Clovek bude robit snim vsetko mozne len nie citat. V jednoduchosti citaciek je ich sila.
27.7.2012 07:52:49   114.153.0.xxx 140
souhlas. Smysl tabletu pro zabavu vidim takhle. Celej den delam na pocitaci a sedet v zidli me uz nebavi a rad se natahnu ve volny chvili na gauc. Tam je na konzumaci webu a videi tablet idealni. Pak jeste na cesty vlakem a letadlem. Da se na to vsechno pouzit notebook to je pravda, ale i ultrabooky jsou porad tezsi a maji horsi vydrz nez ipad. Jinak do lesa ci na pivo bych to teda netahal
27.7.2012 07:30:07   77.48.77.xxx 402
Kdo mi vysvětlí na co proboha mít ve čtečce mít možnost připojit se na sociální sítě??? (i když nejsem součástí žádné) Chci si číst a ne, aby mi každou chvíli blinkala nějaká zpráva od "kamaráda"(přip. reklama) . To už by mohl být připojený i záchod ne?
27.7.2012 07:36:50   212.55.241.xxx 738
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
27.7.2012 07:57:14   114.153.0.xxx 182
vsadim se, ze ten tvuj tablet bude taky k breku pomalej (osobne jsem mel 100dolaru tablet) a je to utrpeni. Ctecka knih za 100 dolaru neni luxus. Kdyz pravidelne ctes a nejsi prase, tak ti vydrzi 5 let bezproblemu.
27.7.2012 07:54:53   81.91.212.xxx 670
redkofka napsal:
Na citacke si gta nezahram,nepustim si film,nepretriedim fotky a xy dalsich veci.


To je jako bych řekl, že si nekoupím kartáček na zuby, protože se s ním nedají fénovat vlasy...
27.7.2012 15:59:36   85.93.110.xxx 425
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.7.2012 07:41:11   85.70.225.xxx 31
Ano, pochopil jsi to naprosto správně...
27.7.2012 07:57:51   188.175.225.xxx 79
Ciste pro knihy je ctecka rozhodne mnohem lepsi, at uz kvuli displayi, ktery vetsinou zvlada veskere slunecne podminky. Ja vsak od prenosneho zarizeni potrebuji vic, nez je cteni eknih a tak jsem se uchylil k ipadu s retinou, kde si sice nemohu stezovat na vydrz baterii nebo nekvalitni zobrazovani, ale preci jen to slunicko cteni trochu vadi. :-D
Kazdopadne si myslim, ze pro ceskou kotlinu byly v poslednich letech knihy tak neatraktivni, ze ani ctecky se tu nejakeho masoveho zajmu tesit nebudou, jako je tomu treba ve svete. Najde se tu par nadsencu, ale fenomenem to zrovna nebude
27.7.2012 08:14:48   212.55.241.xxx 120
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
27.7.2012 16:00:49   85.93.110.xxx 48
to neres, tady se vecne diskuze nedockas...
27.7.2012 08:16:00   94.113.32.xxx 126
Svůj kindle 4 jsem musel prodat jelikož asi 80% mojí oblibené četby bych si na ni musel přepsat sám. Ať už se jednalo o oddechovou četbu nebo technickou literaturu. (nehledě na tu idiotickou ochranu, kterou obcházet je prostě nepohodlné) např. Ani jednu knihu co mám koupenou z amazoonu jsem is stáhnout nemohl jednoduše proto že není v digi podobě... dokud se digitalní obsah alespon nezdesetinasobí tak to pro většinu lidí prostě není použitelé...
30.7.2012 09:09:03   85.70.225.xxx 00
Tak na čtení technické literatury Kindle skutečně není...
27.7.2012 08:33:20   178.17.2.xxx 71
jen malá technická - s podsvícením čtečky Nook jsou velké problémy. Pokud se povrch mechanicky poškodí (např. ťuknutím tužky atp.), tak v onom místě bude podsvit výrazně intenzivnější než jinde a čtení je potom téměř nemožné (při vypnutém podsvitu je to OK)
27.7.2012 08:36:04   212.55.241.xxx 519
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
27.7.2012 08:38:02   178.17.89.xxx 256
S článkem nesouhlasím a část o ideální čtečce je naprosto nereálná.

OK, tablet je ke konzumaci obsahu, což sice umí skvěle, ale na práci je k ničemu, dále má mizernou výdrž a číst na něm literaturu je peklo, protože má - světe div se - klasický podsvícený displej.

Smartphone je to samé v bledě modrém - umí to spoustu věcí, ale žádnou z nich pořádně (focení, čtení, přehrávání hudby)a výdrž na baterii je taky mizerná.
Specializovaná zařízení budou vždy lepší. Chci fotit? Mám foťák. Chci poslouchat? Mám pořádný přehrávač s DACem. Chci číst? Mám čtečku! (s nadsázkou řečeno)

Už přes dva roky vlastním Kindle DX Graphite (s modifikovaným firmwarem) a je to dar z nebes, můžu mít s sebou a číst tuny akademických textů bez nutnosti je s sebou vláčet, můžu si je anotovat dle libosti a když mě přejde chuť, tak mám spoustu beletrie a periodika...knih je dostatečný výběr, čtu primárně v angličtině a v němčině a komfort čtení je v podstatě srovnatelný s papírem...vím, o čem mluvím, jako student jsem byl nucen číst dlouhé texty na počítači...jistě víte, o čem mluvím... na baterii čtečka vydrží opravdu dostatečnou dobu a cenově je to rozhodně jinde, než Ipad, na kterém stejně lidé pak už jenom hrají Angry Birds a podobné kraviny...
27.7.2012 22:31:26   85.161.1.xxx 38
specializovaná řešení sice podají lepší výkon ale je o starost víc - řeší se několikero napájení, zaberou více místa, když je jich více tak se snáze na některé pozapomene... Pro profíky a perfekcionisty jsou ideální, ale většina lidí dá přednost jednomu levnějšímu zařízení co sice nemá takový kvalitativní výstup jako jedno specializované, ale na běžnou potřebu dostačuje.
Číst i se dá i na chytrém telefonu, ovšem musí mít kvalitní displej. A nářky nad čtením na slunci nechápu - kdo normální by si šel na číst na prudké slunce které se silně od bílého papíru odráží takže delší čtení je dost nepříjemné...
Já čtu i na obyč 23" fHD monitoru - stačí na zobrazení dvoustránky i boční lišty s hodinama aj miniaplikacemi.
28.7.2012 06:53:37   85.160.214.xxx 04
abych upřesnil, nijak zvlášť neholduji čtení na displejích, nejraději mám klasický papír, ale mnoho mě zajímavého čtiva je v klasické podobě buď nedostupné nebo příliš drahé....
12.8.2012 14:58:51   89.176.243.xxx 00
Vim o čem mluvíš, já přečetl na LCDčku sedmej díl Harryho Pottera.
27.7.2012 09:14:31   160.44.230.xxx 63
každej potřebuje něco jinýho, eink čtečka je na čtení - nic víc nic míň; ale už pitomý čtení manuálu nebo skript, kdy se furt vracím, přeskakuju atd. je problematický. Není to na to stavěný. Mám velký i malý kindle, iPAD ale už několik let vyhlížím e-ink s 300dpi, až bude, alepoň 10". Na čtení pdf, knížky vysázený v TeXu, přeci jen to hladí oči ....
jo a tač-čtečka je u mne vovovina na 15
:-)
27.7.2012 09:16:01   62.156.54.xxx 94
Multimedia nikdy nenahradia knihu, pretoze, len v knihe mozno napisat co si osoba mysli. Multimedia maju tiez dost problem _jednoznacne_ sprostredkovat konzumentovi vety typu "z jeho oci salala nevrazivost, ktora kazdemu, co nanho pozrel zrychlila tep" :-) Na druhej strane su ctecky samozrejme z dlhodobeho hladiska mrtve, pretoze ich nahradi tablet s rovnako na citanie vhodnou schopnostou zobrazovania. Ale to je este daleko, urcite dalej nez je ich zivotnost, prinajmensom baterii. :-)
27.7.2012 09:18:29   194.160.94.xxx 81
redkofka napsal:
Inak citam knihy -po ceste do prace a z prace cca hodinku dve denne -citacku knih by som si vsak nekupil - niekdo tu spominal kartacek na zuby - ok bolo to dobre prirovnanie. Ja len ze clanok sa vola ci maju citacky buducnost - podla mna nie -stane sa z nich okrajova zalezitost a tablety ich urcite porazia....ja totizto potrebujem zariadenie -a urcite mnoho dalsich,ktoremu dam hocico a on mi to zobrazi - veeeelmi vela knih mam este v niakom *.pub formate -
ani netusim co to je za format ale nestaram sa a citam -amazon kindle by som asi prvy den o stol otrieskal....do tabletu dam 2500knih v jednom priecinku a nestaram sa o nic ....
nechcem kartacek na zuby s kerym si umyjem len predne zuby - to si ich budem radcej fenovat :-D

Typicka reakcia cloveka ktory nemal neskusil a nevie. Do Kindlu si mozes poslat knizky cez email. Amazon ti ich zkonvertuje a ty len citas. Mimochodom otazka pri velkosti 4giga internej pamate Kindlu a dalsich 5 giga cloud na Amazone kolko kniziek tam mozes mat?
27.7.2012 09:31:25   81.30.228.xxx 80
já myslím, že i nadále budou obě platformy koefistovat. Navíc ceny budou klesat a parametry stoupat, takový eink za 1.500 Kč s 15" barevným displejem a rychlým CPU tenký 4 mm bude třeba na čtení skript i v budoucnu lepší varianta, než sebelepší LCD tablet.
Článek ale vůbec nepočítá s nějakými technologickými novinkami. Už teď je na trhu technologie Mirasol, která slibuje pohodlné čtení na sluníčku, barvu a rychlost vhodnou pro video. Ano zatím má ještě řadu chyb, ale první LCD displeje byly z dnešního pohledu také tragické ...
27.7.2012 10:12:31   81.0.236.xxx 51
Zdravím všechny,

nikdo tu nezmínil různá hybridní zařízení mezi tablety a čtečkami, či speciální displeje. Umím si v nedaleké budoucnosti představit zkřížení tabletu a čtečky a myslím, že již takové produkty existují. Ideálně by mělo zařízení dva displeje a dvě baterie. Chci si číst e-knihu? Přepnu si zařízení do režimu čtečky. Chci se podívat na videjko? Zapnu režim tablet. Mám teda jedno zařízení, které je specialista na čtení knih i konzumaci multimédií při zachování přijatelných rozměrů a ceny. Co vy na to?
27.7.2012 10:17:56   81.0.236.xxx 00
Nikdo kromě Nodara A těmi dvěma displeji jsem myslel dvě drstvy...
27.7.2012 10:21:43   81.0.236.xxx 25
Já si teda počkám až bude jedno zařízení vše v jednom, nechci s sebou vláčet 3 zařízení a ještě foťák. Jsem skromnej, nepotřebuju mít všechno nejperfektnější a nejspecializovanější...
27.7.2012 10:33:20   77.48.243.xxx 121
Já nevím, více méně permanentně u sebe nosím jak Kindle tak mobil. Teď mi řekněte, na co tablet?

Na čtení knížek je to blbost. Když se člověk začte a má čas, klidně dokáže číst i 12 hodin v kuse... no a není to opruz ke konci knížky hledat zásuvku, protože nevydrží baterka?

Na všechno ostatní je tu mobil. Na youtube se člověk podívá, pár článků na netu přečte a odpoví na mail. Při plné zátěži to vydrží více méně jako tablet a vejde se to do kapsy... Takže fakt nevím, pokud nečtete knížky (nebo čtete více časopisy), tablet rozhodně smysl má, ale pro mě právě ten smysl postrádá...
27.7.2012 10:33:45   89.177.40.xxx 40
Autor tento vynikající freware program v článku zmínil, ale spousta příspěvků prokazuje, že ho lidé neznají a nepoužívají.
Takže pro ty, kdo nevědí. Calibre je program, který můžete ve svém počítači použít jako elektronickou knihovnu. Nejen, že si v něm e-knihy srovnáte, ale zároveň si k nim můžete stáhnout obrázky obálek, recenze atd.
Co je ale to nejdůležitější, program Vám hladce převede e-knihy z různých formátů do toho, který umí Vaše čtečka a pak si jenom do čtečky nahrajete ty knihy, které si sebou chcete vzít.
Já mám dvě různé čtečky, maličký starý Bookeen a velký novější Kindle DX a Calibre mi obslouží obě stejně dobře.
27.7.2012 10:53:31   89.177.40.xxx 100
Mám starší Bookeen a když jsem si chtěl koupit větší čtečku, zvažoval jsem Kindle DX a Apple iPad. Volba padla nakonec na Kindle, ne kvůli ceně, ale hlavně kvůli výdrži na jedno nabití (1-3 týdny) a hlavně kvůli tomu, že čtečku mám na ČTENÍ. Internetu, filmů, mailů atd. mám nad hlavu a čtečka mi dává šanci si číst bez vyrušování.
Na čtení mi stačí i malé chvilky, od dětství jsem se naučil ke čtení využívat i cestu do školy a zpět, takže bez problémů čtu při chůzi. Film si chci pustit celý bez přerušování, na hru chci mít klid a soukromí.
Je jasné, že většina lidí dá přednost tabletu. Mnohem více lidí se chce dívat na filmy, a seriály a sledovat Facebook, než číst knihy.
Pro mne jsou knihy nenahraditelné, ať už jde o odborné texty, populárně vědecké knihy, nebo romány.
Osobně si myslím, že dobrý příběh je daleko lepší si přečíst a nechat svou fantasii ho vykreslit ve své hlavě. Ovšem praxe ukazuje, že i špatné filmové zpracování románu si pustí jako film několikanásobně víc lidí než si ten román skutečně přečte.
Takže autor má nejspíš pravdu. Ceny tabletů budou, díky velkým prodejům klesat rychleji než ceny čteček (specializovaný e-ink může být časem dražší než retina display) a i lidé jako já si pak raději koupí levnější kvalitní tablet, na kterém budou moci číst knihy a nevýhodou bude pouze potřeba si tablet denně dobíjet.
27.7.2012 11:08:29   77.48.179.xxx 48
Ja si ctu knihy na svem iPodu Touch 3G s nadmirou spokojenosti, takze pro mne ctecka jako takova je naprosta zbytecnost. Kazdopadne je neodsuzuji, myslim si ze pro vice narocnejsi ctenare je toto krome papiroveho vydani knihy hned druha nejlepsi moznost na cem cist. Jeste si pamatuji jak jsem precetl tak 50 knih na sve Nokii N73 jo, to byly casy
27.7.2012 11:27:46   2.103.216.xxx 317
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
27.7.2012 13:03:20   89.29.115.xxx 118
Jo ty budeš takovej ten typ, co si přečte komiks/povídku a hned se považuje za velkýho čtenáře knih :-D
27.7.2012 16:10:41   85.93.110.xxx 620
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
27.7.2012 11:36:59   77.104.235.xxx 74
Kdyz jsem si vybiral ctectu, tak jeden z hlavnich parametru byl, ze nesmi byt dotekova. Ctecku mam pohodlny cteni a nechni celou dobu zirat na smouhy na displayi. Nejsem narocny a na vyber knizky a otaceni stranek je dotek uplne zbytecny a spis na obtiz.
27.7.2012 11:55:01   81.91.212.xxx 141
neeveew napsal:
Rikam ze dnesni tablet v pohode vydrzi celej den a mozna neco i zbyde na ten druhej. Pri dnesnich retina rozlisenich je text perfektni a hlavne ty tablety nejsou o moc drazsi nez treba ten kindle.

Holt amazon na ten svuj kindle da nalepku ze je to nacteni a lidi jsou tim zaslepeni a veri ze neni nic jineho a lepsiho.

Ja jsem ho koupil ze zvedavosti, avsak pro normalniho cloveka je £89 za kindle silenost.

Kdyby se to prodavalo do £10, tak bych tomu dal zelenou.

Tyyjo... fakt celý den? To jako fakt můžu být jeden celý den bez elektřiny? To je skvělé... kdo by si kupoval ty drahé a blbé čtečky, na kterých se čte pohodlněji a vydrží na baterku měsíc.
27.7.2012 16:12:01   85.93.110.xxx 214
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.7.2012 09:16:39   85.70.225.xxx 31
Já čtu v kuse celý rok.
2.8.2012 08:24:54   85.93.110.xxx 01
muhehehehe... kam ty na do chodis?
8.8.2012 08:07:40   85.70.225.xxx 10
Do Knihy a na Internet...
27.7.2012 12:16:22   89.177.40.xxx 70
CRYPT napsal:
myslim si ze pro vice narocnejsi ctenare je toto krome papiroveho vydani knihy hned druha nejlepsi moznost na cem cist

Pro náročné čtenáře má čtečka navrch. 1. je lehčí a skladnější než většina knih, čtení 1000 stránkové knihy v ruce je docela posilování zápěstí
2. umožňuje snadné vyhledávání ve slovníku (anglické autory čtu zásadně v originále)
Jako hlavní nevýhodu oproti klasické knize, vidím potřebu větší opatrnosti. Když do Vás někdo vrazí a kniha spadne na zem, většinou se skoro nic nestane, maximálně se umaže jedna dvě stránky. Pro čtečku by to mohlo být osudné. Ovšem čtečky používám již několik let a musím říct, že zatím jsou bez škrábance.
27.7.2012 12:34:01   193.179.209.xxx 100
Momentalne neni na trhu dostupna lepsi technologie pro cteni knizek nez je eInk. A cena je uz dnes na rozumne urovni. Az se dostane do obchodu nejaka nova technologie, ktera bude jeste privetivejsi k mim ocim tak ji koupim a eInk klidne odlozim.
27.7.2012 13:01:19   89.29.115.xxx 90
Už asi rok vlastním Kindle 3, a nebyl by den, kdy bych ho nepoužíval...a o klasické papírové knihy jsem ztratil zájem ;-)
27.7.2012 13:46:06   194.228.164.xxx 05
mam si cim podlozit halvu, kdyz usinam, tak si rozecrenou knihou zakryji ksicht, je tam kolikrat krasna grafika...
a na zaver, to co jsem kdysi cet, asi nakde v e-podobe nenajdu / vetsinu urcite /....
ale pro studaku, namisto script si to dokazu predstavit, pokud ctecka dokaze urcite pasaze ruznych "kapitol" ukozit bokem, pro nasledne "badani"....
27.7.2012 13:55:01   193.179.209.xxx 70
johnn napsal:

a na zaver, to co jsem kdysi cet, asi nakde v e-podobe nenajdu / vetsinu urcite /....
a
Prave naopak. Knihu kterou jen stezi sezenete v antikvariatu casto v elektronicke verzi sezenete. Amaterske digitalizaci se venuje prekvapive velka komunita.
27.7.2012 13:58:17   89.190.52.xxx 51
V te predstave idealni ctecky mi chybi jedna dulezita vec a to podpora ruznych formatu. Nektere ctecky jsou v tomto smeru velmi mizere (typicky Sony). Osobne mam dodnes stary HanlinV3+, protoze jako jedne z mala umi PDB. Jinak za nezbytne minimum povazuji TXT, Mobi, ePub a PDF, za komfort vsechny dalsi formaty jako HTML, DOC(X), atd.
Dale nechapu, proc by ctecka mela mit microSD slot. Proboha to je to tak male zarizeni, ze se tam nevejde normalni SD s redukci?
27.7.2012 14:15:16   194.228.164.xxx 00
peregrin napsal:
johnn napsal:

a na zaver, to co jsem kdysi cet, asi nakde v e-podobe nenajdu / vetsinu urcite /....
a
Prave naopak. Knihu kterou jen stezi sezenete v antikvariatu casto v elektronicke verzi sezenete. Amaterske digitalizaci se venuje prekvapive velka komunita.

tak jenom dobre, ale ja zkousel hledat par titulu a nenasel..., mozna jsem blbe hledal / opravdu "nezname" tituly z tesne povalecne doby, spise aktualni dokument se snahout prevest do "romanove/knizni" podoby, zadna "veledila" to nebyla, ale popisovaly danou dobu tesne "pote", bez "pozlatka" politiky, dostal jsem se k tomu ciste nahodou.... /
27.7.2012 15:23:27   85.216.235.xxx 31
tu je ale problem, ze ten pokrok nejde dostatocne rychlo. citacky zacali, ked tablety este ani neboli. dnes je tabletov vselijakych kopa a citacky sice s plus minues nejakymi vylepeniami, ale stale bez zasadneho pokroku. neochota, neschopnost postupovat vpred nerobi dobrotu. ked sa trh presiti tabletmi, citacky utrpia. ok, vela ludi ich pouziva (napr v usa je to aj viditelne), ale uz vidite vsade okolo ovela viac ludi s tabletmi, ako citackami. toto preslapovanie je asi kombinacia technologickej narocnosti, vysokych nakladov na vyvoj a vyrobu, malokto si velmi nekupi citacku v cene ipad 3 a asi aj potreba vytazit co najviac zo sucastnej technologie?
ano, pokial by niekto urobil vitacku tak 10+", farebnu, vyborny kontrast, bez plna pdf podpora, vydrz aspon par dni, za 100.-, tak to by bola ina muzika.. urcite ano aj ako samostatne zariadnenie

btw. este nikto nespomenul jeden problem citania na tablete - VAHU! nie je realne citat si nejaku beletriu pohodlne usadeny s tabletom v jednej ruke ako s knihou/citackou..

p.s. na tablete som skusil pdf a nejake inteaktivne casaky a je to parada, velmi sa mi to paci..
27.7.2012 17:18:56   89.177.40.xxx 50
Noxik napsal:
V te predstave idealni ctecky mi chybi jedna dulezita vec a to podpora ruznych formatu.

Dale nechapu, proc by ctecka mela mit microSD slot. Proboha to je to tak male zarizeni, ze se tam nevejde normalni SD s redukci?

Jak už jsem psal výše, stačí si nainstalovat knihovní freeware Calibre a o formáty se můžeš přestat bát. Převede ti +-cokoliv na +-cokoliv.
K čemu paměťovou kartu? Ve své čtečce mám už několik set knih a pořád jsem se nedostal do bodu, kdy bych je musel začít mazat.
Navíc, pokud si nainstaluješ Calibre, budeš moci mít v PC těch knih klidně tisíce a do čtečky si nahraješ jenom ty, které zrovna budeš chtít číst.
28.7.2012 09:09:56   89.190.52.xxx 03
Samozrejme ze to jde konvertovat, ale proc delat zbytecnou praci? Kdyz prenasim data z desktopu do notebooku, tak je taky nemusim prevadet. A co kdyz pouzivam vice zarizeni, to to mam prevadet pro kazde extra?
Karta je pro me nejrychlejsi zpusob, jak nahrat data, nemusim hledat kabel a ne vdy je pripojeni k internetu. Navic muzu na karte mit 1 data na ctecce, tabletu, mobilu, atd.
27.7.2012 17:27:24   89.177.40.xxx 40
matador88 napsal:
tu je ale problem, ze ten pokrok nejde dostatocne rychlo. citacky zacali, ked tablety este ani neboli. dnes je tabletov vselijakych kopa a citacky sice s plus minues nejakymi vylepeniami, ale stale bez zasadneho pokroku. neochota, neschopnost postupovat vpred nerobi dobrotu. ked sa trh presiti tabletmi, citacky utrpia. ok, vela ludi ich pouziva (napr v usa je to aj viditelne), ale uz vidite vsade okolo ovela viac ludi s tabletmi, ako citackami. toto preslapovanie je asi kombinacia technologickej narocnosti, vysokych nakladov na vyvoj a vyrobu, malokto si velmi nekupi citacku v cene ipad 3 a asi aj potreba vytazit co najviac zo sucastnej technologie?
ano, pokial by niekto urobil vitacku tak 10+", farebnu, vyborny kontrast, bez plna pdf podpora, vydrz aspon par dni, za 100.-, tak to by bola ina muzika.. urcite ano aj ako samostatne zariadnenie

btw. este nikto nespomenul jeden problem citania na tablete - VAHU! nie je realne citat si nejaku beletriu pohodlne usadeny s tabletom v jednej ruke ako s knihou/citackou..

p.s. na tablete som skusil pdf a nejake inteaktivne casaky a je to parada, velmi sa mi to paci..


e-ink je úplně jiná technologie, než běžné displeje. Obraz je statický, ale na druhou nepotřebuje elektřinu pro zobrazování, pouze pro překreslení stránky. S barevným e-inkem se něco chystalo, ale nejspíš se to kvůli vysoké ceně neprosadí, tady vítězí tablety.
Mám 10" Kindle DX a v pohodě čtu za chůze a čtečku držím jednou rukou. Je totiž podstatně lehčí než větší knihy!
Nedávno jsem četl papírovou knihu a překvapilo mě, jak se mi špatně četla a navíc mně začalo bolet zápěstí. Holt mne čtečka rozmazlila ;-)
27.7.2012 18:51:32   82.114.194.xxx 90
Ctecky jsou proste pro lidi co opravdu ctou. Pro knihomoly. Pro ty co ctou jednu nebo 5 knizek za rok je jasnej tablet. Lidi, kteri maji ale porad neco rozecteno- treba 3 knizky, tak maji jasnou volbu. Proc by se spokojili s universalnim resenim. A proto ctecky zustanou, protoze i ted si to kupuje porad jedna a ta sama cilovka. Logicky: Na cteni neni nic lepsiho nez kniha a ctecka. Vsechno ostatni je kompromis. Ctecky zustanou.
27.7.2012 19:31:45   81.0.236.xxx 31
Ještě bych přidal mou zkušenost se čtením knih na mobilu (konkrétně HTC Wildfire) v autobuse. Zaznamenal jsem, že při čtení na displeji telefonu mi je už po pár minutách docela špatně od žaludku. Ale při čtení knihy je vše OK. Teď otázka jestli je to obecný oproblém "blikajících" zažízení s aktivním displejem nebo jen ojedinělý problém můj či slabého telefonu? Přiznám se, že zase tak moc knihy nečtu, ale pokud bych často cestoval v autobuse a čtečka uměla prohlížet web a nebylo mě z toho blivno... Šel bych do čtečky spíše než do tabletu, protože funkce tabletu mi zastoupí mobil, ikdyž je trochu postarší.
27.7.2012 19:55:49   193.164.219.xxx 50
Já bych si jako ideální čtečku představoval Kindle 4 (ten používám) + podsvícení (bude mít asi Kindle 5) + třídění knížek pomocí adresářové struktury. Nic víc bych nepotřeboval. Takhle mi přijde práce s hodně knížkami nepřehledná a tak mám ve čtečce vždy jen tak pět knížek a zbytek mám hezky setříděný na počítači. Ostatní parametry mi naprosto vyhovují. Knížky stejně čtu nejčastěji ve formátu txt, velikost displeje je na čtení románů tak akorát, pro mikroSD kartu nějak nevidím využití, vyšší rozlišení by asi bylo zbytečné a barevný displej taky nepotřebuju (ale pokud bude barevný e-ink a nebude výrazně dražší než čb, tak proč ne).
Samozřejmě ale jiní lidé mohou mít jiné požadavky. Je jasné, že kdo chce číst odbornou literaturu, potřebuje lepší rozlišení, větší displej, lepší podporu pdf, případně i jiné formáty.
28.7.2012 09:39:36   78.102.183.xxx 50
taita napsal:
...tak mám ve čtečce vždy jen tak pět knížek a zbytek mám hezky setříděný na počítači.
I vas problem resi Calibre. Ja mam svoji knihovnu take peclive archivovanou na domacim NAS. A Calibre mam nakonfigurovany tak ze mi pri kopirovani knih vytvari v Kindle kategorie a zatriduje knihy automaticky. Ovsem tato diskuse konci jak temer vzdy hadkama jestli ctecka nebo tablet. Pritom srovnavat ctecku s tabletem je pri soucasnych technologiich mimo misu. Ctecka s eInk je 95% nahrada knihy s bonusem cele knihovny. Citelnost je temer obdobna papirove knize,v podstate neni potreba sledovat baterie, hmotnost (a s tim souvisejici unava ruky) je lepsi nez u vetsiny knih (a to v ruce drzite knihovnu a ne knihu). Cist se da na spouste zarizeni, ale konfortu knihy se prozatim blizi pouze dobra ctecka s kvalitnim eInkem.
28.7.2012 11:00:30   193.164.219.xxx 10
Mně se místo Calibre osvědčilo mít domácí knihovnu v klasické adresářové struktuře, kterou mám dostupnou přes Dropbox odkudkoliv. Vždy si vyberu to, co si chci přečíst a nahraju si to do čtečky.
28.7.2012 11:41:21   95.105.203.xxx 00
Mal by som pár praktických otázok na tých, ktorí to majú.

1. Knihy mi vydržia aj pár desaťročí, ale napr. na jednom SK obchode citam, ze je tam Adobe ochrana a e-book si mozem zaregistrovat iba na 6 zariadeniach. Co bude o 20 rokov, to si tie knihy uz neprecitam kvoli ochrane?

2. Odkial cerpate knihy? Ako tak pozeram na SK obchody, e-books je tam zalostne malo a z poslednych knih co som cital, Dejiny 20. stoleti, Vzestup a pad treti rise, Pad rimskej rise, z tych tam nie je ani jedna.
28.7.2012 11:56:11   95.105.203.xxx 00
vladocop napsal:
Mal by som pár praktických otázok na tých, ktorí to majú.

1. Knihy mi vydržia aj pár desaťročí, ale napr. na Martinus.sk citam, ze je tam Adobe ochrana a e-book si mozem zaregistrovat iba na 6 zariadeniach. Na Arara.cz si treba stiahnut ich softver na citanie knih. Co bude o 20 rokov a je tam zaruka, ze sa tie e-knihy budu dat citat?

2. Odkial cerpate knihy? Ako tak pozeram na SK obchody, e-books je tam zalostne malo a z poslednych knih co som cital, Dejiny 20. stoleti, Vzestup a pad treti rise, Pad rimskej rise, z tych tam nie je ani jedna.
28.7.2012 13:23:34   86.49.104.xxx 10
Noxik napsal:
Samozrejme ze to jde konvertovat, ale proc delat zbytecnou praci? Kdyz prenasim data z desktopu do notebooku, tak je taky nemusim prevadet. A co kdyz pouzivam vice zarizeni, to to mam prevadet pro kazde extra?
Karta je pro me nejrychlejsi zpusob, jak nahrat data, nemusim hledat kabel a ne vdy je pripojeni k internetu. Navic muzu na karte mit 1 data na ctecce, tabletu, mobilu, atd.

V Calibre si knihy zatřídíš a program ti je pak automaticky překlopí do formátu podle čtečky, kterou si připojíš. Jinak je to bez práce, jenom pro češtinu si musíš nastavit v předvolbách správnou code page.
Pokud je někdo opravdu náročný, může si pohrát i se styly, aby výsledek byl podle jeho představ, ale to není nutnost. Pro běžné knihy se dvěma základními styly (text, název kapitoly), implicitní nastavení plně dostačuje.
28.7.2012 18:43:45   213.226.234.xxx 18
Už vidím jak sebou tahám telefon, tablet i nějakou čtečku. Překvapivě jsem asi nejvíce knih v posledních letech přečetl ve vlaku na svém telefonu, on má 3.7" displej, hodně širokoúhlý, když ho dám na šířku, tak je stejně široký jako kniha viz: http://img143.imageshack.us/img143/9420/img9764a.jpg . Baterka už dnes vydrží opravdu hodně. Déle než jsem ochotný číst a stejně to večer píchnu na nabíječku (i když baterka zvládne i 4 dny), tak co. Opravdu jediné co mi chybí je úroveň typografie - fonty, zalamování slov, kvalitní kerning... a to se mi nelíbilo i na těch dnešních čtečkách, vlastně ony zatím nemají rozlišení ve kterém by se typografie nějak více projevila.

Jo a skripta bych určitě neotevíral ve čtečce, k tomu mám Kindle Fire. Klidně si ty skripta můžu pohodlně na přednášce komentovat, můžu pohodlně zoomovat na obrázky ... a hlavně potom na tom KF pustím DEAD TRIGGER a prohlížím fotky z 500px.

Vůbec nevidím výhody čtečky. Stojí to 2/3 ceny tabletu/telefonu s větším displejem a je to další jednoúčelový krám, který se musí nabíjet, třeba jednou měsíčně, ale stejně. A jde na tom jen číst text, který do toho předtím musím nalít. Jo pokud je někdo hodně velký čtenář, čtu tedy jsem, pak to možná má smysl, ale jinak myslím nastupující éra levných 4-5" mobilů bude pro čtečky smrt.
29.7.2012 14:19:16   85.71.94.xxx 00
Může to někdo porovnat? Mám Kindle 3 a ten kontrast není pro mě úplně ideální, bělejší pozadí bych ocenil. Je v tom Kindle 4 zřetelně lepší? A jde u verze s reklamou přeflešováním reklamu zrušit?
29.7.2012 15:40:37   193.164.219.xxx 10
Mám jak Kindle 3, tak Kindle 4 a obraz je úplně stejný. S tím kontrastem takový pocit nemám. Jistě, je menší, než dokument vytištěný na nerecyklovaném běleném kancelářském papíře, ale přijde mi, že je srovnatelný s kontrastem běžných papírových knížek.
Co se reklamy týče, ano, lze ji bez potíží odstranit a není k tomu potřeba ani žádné přeflashování.
30.7.2012 09:23:32   85.70.225.xxx 00
Kindle 3 a Kindle 4 mají úplně stejný displej.
30.7.2012 14:52:26   195.168.193.xxx 00
neviem v com konkretne mas problem, ale ten kontrast je tak schvalne, mensi kontrast medzi textom a pozadim menej namaha oci.
ani knihy nie su tlacene na biely papier, ale taky kremovy...
29.7.2012 17:21:36   89.29.41.xxx 33
ani tabletu ani ctecce prijit na chut. Proste kdyz si chci cist knihu mam rad tu papirovou kor kdyz ji koupite tak vetsinou i hezky voni :-) a tablet mi prijde moc drahy na to co nabizi.
30.7.2012 09:25:25   85.70.225.xxx 10
Jo, hezky voní, ale když máte doma v jednopokojovém bytě pár tisíců knih a časopisů, tak už je to trochu problém...
30.7.2012 11:06:58   195.168.193.xxx 101
porovnavat citacky a tablety je totalne odveci.
je to presne ako porovnavat fotoaparat s mobilom...
jasne aj na mobile spravis fotku, mozno aj kvalitnu, ale nikdy sa ziadny mobil nevyrovna fotoaparatu, aj keby len kvoli optickemu zoomu.

jasne ze na tablete si precitas knihu, lenze nikdy to nebude take komfortne ako na tej citacke.
mensia vaha, menej nabijania, lepsia citatelnost a mensia namaha na oci.

hlavne ide o tie oci, vidim ze to tu nikto ani nespomenul. v clanku je napisane ze citat na PC je hardcore, ale v zasade je to to iste ako citat na tablete. displej tabletu je podsvieteny zospodu, teda je to ako keby si clovek svietil baterkou priamo do oci, aj ked nie tak intenzivne. a pri tom svieteni musi oko este rozoznavat drobne pismo (extrem je pokial je to cierny text na bielom pozadi, aspon ze vacsina tabletovych aplikacii vie zmenit pozadie).

aj to ze autor v clanku spominal ze citacky maju stale mierne sede pozadie, ze to stale nie je biela. to je tak naschval, pretoze sa tym znizuje kontrast medzi textom a pozadim a menej to unavuje oci.
som programator, cely den stravim pozeranim na monitor. ked pridem vecer domov, precitat si knihu, ci uz klasicku alebo na citacke je pre moje oci oddych.

chapem ludi, co si precitaju tak maximalne nejaku odbornu literaturu alebo nejaky magazin, ale na ich prekvapenie dnes este stale existuju ludia co citaju beletriu, co si radsej miesto filmu precitaju knihu (samozrejme aj film treba obcasne pozriet nejaky). ja citam knihy stale, ked sa blizim ku koncu knihy, uz mam pripravenu dalsiu a tesim sa na nu. samozrejme necitam uz tak vela ako kedysi, pretoze je tu praca, rodina a niekedy si radsej pozriem film alebo sa zahram nejaku hru, ale pri posteli mam stale rozcitanu knihu.

a takych ludi ako je nie je malo, a taky ludia vzdy uprednostia citacku pred tabletom.
4.8.2012 01:56:28   89.176.243.xxx 40
Já myslim že čtečka knih je skvělá věc, ale iPaďákům to holt nevysvětlíš.
10.8.2012 12:46:39   88.103.1.xxx 10
JiVy napsal:
Autor tento vynikající freware program v článku zmínil, ale spousta příspěvků prokazuje, že ho lidé neznají a nepoužívají.
Takže pro ty, kdo nevědí. Calibre je program, který můžete ve svém počítači použít jako elektronickou knihovnu. Nejen, že si v něm e-knihy srovnáte, ale zároveň si k nim můžete stáhnout obrázky obálek, recenze atd.
Co je ale to nejdůležitější, program Vám hladce převede e-knihy z různých formátů do toho, který umí Vaše čtečka a pak si jenom do čtečky nahrajete ty knihy, které si sebou chcete vzít.
Já mám dvě různé čtečky, maličký starý Bookeen a velký novější Kindle DX a Calibre mi obslouží obě stejně dobře.


Calibre je fajn, ale zase takový pohodový všeuměl to není. U některých PDF knih s grafy jsem způsob, jak je správně převést včetně grafů, nenašel (netvrdím, že neexistuje, moc práce jsem tomu nedal).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

122 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 47.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist