Revoluce herních monitorů: Asus MG279Q - 144Hz IPS | Kapitola 8
Seznam kapitol
Snem většiny hráčů je kromě vysokých fps také rychlý monitor, s kvalitním a ostrým obrazem a minimálním lagem. To vše nový Asus MG279Q slibuje ve formě 144Hz panelu s rozlišením 1440p. K tomu všemu jde o IPS! A co víc, podporuje FreeSync! Říkáte dokonalý monitor? Podívejte se na to, jak si opravdu vede.
No jasně, ne? Však to píší na krabici! Skutečná odpověď je bohužel složitější. Musíme se zde podívat trochu hlouběji do principu vykreslování na LCD panelech. Na rozdíl od CRT obrazovek, které pouze opakovaně rozsvěcovaly body na masce, LCD čelí komplikaci. Jednou vykreslený bod „drží“ svoji „barvu“ (průsvitnost) výrazně déle. Pro vykreslení jiné hodnoty na panel je potřeba tedy se dostat ze stávající polohy do té požadované. Pokud se obraz nemění, tak je to jednoduché – nic se nemusí dělat (skutečnost je trošku komplikovanější, i body LCD panelu se musí obnovovat, ale je to nesrovnatelné s vlastnostmi CRT). Komplikace nastane v situaci, kde potřebujeme rychle přecházet mezi extrémy, například bílá-černá (maximální průsvitnost krystalů vs. minimální). Tato změna probíhá postupně - ne skokově, a trvá několik milisekund, někdy i desítky. Aby to nebylo jednoduché, tak tato hodnota se liší podle typu a intenzity přechodu. Dobu tohoto přechodu označujeme jako perzistence.
Co to má ale společného s obnovovací frekvencí monitoru? Je to jednoduché. Pokud panel chcete obnovovat častěji, než se samotné body dokáží překlápět, tak můžete mít problém. Proč jen „můžete“ mít problém? Protože pokud je obnovovací frekvence dostatečně vysoká, tak přechody mezi extrémy budou nastávat jen zřídka - aneb typicky si na monitoru nepouštíte sekvenci střídajících se bílých a černých snímků, ale mnohem častěji jde o plynulé pohyby a přechody.To ale rozhodně neubírá významu perzistence, ba naopak. Rychle obnovující se panel potřebu co nejnižší perzistenci, aby plynulost (daná vysokou frekvencí) byla doprovázena i vysokou ostrostí (danou nízkou perzistencí).
Vsuvka: Perzistence, ačkoliv poměrně nízká zejména na TN panelech, však je pořád výrazně vyšší než u stařičkých CRT obrazovek. Z tohoto důvodu se také mezi fandy LCD technologií objevil hack nazvaný Lightboost (později nahrazený komerčním ULMB), který cílil na dosažení nevídané ostrosti i na LCD panelech. Princip spočívá ve vypnutí podsvícení celého panelu po dobu přechodu mezi dvěma stavy obrazu. Tím je zajištěno zobrazení pouze vykreslovaných hodnot, nikoli všech mezistavů.
Konec teoretizování, jak si tedy vede MG279Q? Na to, že máme co do činění s IPS panelem, které jsou známe pro své spíše pomalejší reagování na změny, jsou výsledky více než dobré. Námi naměřená perzistence 3,7 ms je i při 144 Hz pořád v rámci „okna“ obnovení, takže jde o validní kombinaci panelu a frekvence. Je potřeba připomenout fakt, že výrobce umožňuje nastavit tzv. overdrive, který má za úkol snížit perzistenci. Náš test probíhal na středním nastavení, které vykazuje nejlepší poměr ostrosti a stále není zatíženo artefakty jako je inverze (corona). Zajímavé je srovnání i s dlouho dobu jedinou možností, jak získat IPS kvalitu obrazu na 120 Hz: přetaktovatelný QNIX/Catleap. Ten nedisponuje žádnou OD technologií a panel je sám o sobě o něco línější, což se projevuje na výrazně vyšší perzistenci 6,9 ms, což už by pro 144 Hz nebylo dostačující.
Kromě perzistence nás ale také zajímá inputlag monitoru, protože to je jedna z důležitých položek u soutěžního monitoru. Samozřejmě nižší inputlag (doba zpracování vstupního signálu na pokyn samotnému panelu) znamená lepší odezvu monitoru na akce uživatele. To je důležité snad nejvíce v FPS hrách, kde se každá ms počítá. No a testovaný MG279Q si i zde vedl dobře. Tedy alespoň pokud byl připojen přes Display Port. HDMI vykazovalo výrazně vyšší zpoždění na vstupu, tudíž jej nedoporučujeme na hraní – brouzdání na internetu nebo sledování filmu to ale samozřejmě neomezuje.