Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?
Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?
autor: Pavel Urbánek , publikováno 15.4.2015
Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Plynulé zobrazení na LCD panelech je něco, co nám bylo dlouhou dobu odepíráno. Existovaly sice berličky jako Vsync, ale skutečný průlom přinesl až G-Sync. AMD na něj zareagovalo a přichází s alternativou: FreeSync. Není to ale identická kopie G-Syncu. Ani cenou, ani vlastnostmi, které jsou někde dokonce lepší, ale někde výrazně horší.


Herní dojmy z FreeSyncu

Nyní ale k jádru věci: FreeSync, respektive AdaptiveSync – jak si vede? Teoreticky jsme jej již rozebrali, nyní se podíváme na reálné srovnání s G-Syncem. A výsledky zřejmě nepřekvapí. V rozmezí variabilní frekvence (u XL2730Z je to 40 až 144 Hz) se FreeSync chová identicky jako G-Sync, jinými slovy ideálně. Obraz je dokonale plynulý, žádné trhání se nekoná, inputlag je minimální. Pocit: jako v pohádce.

Při překročení hranice 144 fps záleží na zapnutí/vypnutí Vsyncu. Osobně preferují vypnutý Vsync pro maximální rychlost a minimální odezvu celého systému. Efekt tearingu obrazu je prakticky nepozorovatelný u těchto frekvencí. Abyste jej byli schopni vědomě pozorovat, musíte najít vhodný vzor (ideálně pohybující se kontrastní svislé pruhy).

Zajímavá situace nastane při propadu pod 40 fps. Při Vsync Off se v obraze začnou objevovat zlomy, nicméně plynulost odpovídá počtu fps. Vyšší spodní hranice na 40 Hz také situaci nepřidá. Ještě horší je to při zapnutí Vsync – pocítíte významné zpomalení. Je to sice problém, nicméně už 40 fps je samo o sobě celkem málo, obzvláště u tohoto typu monitoru - který je určený pro výkonnostní hraní. Pokud ale vaše hry obvykle běží okolo 60 fps, tak propady pod 40 fps budou velmi časté a takto implementovaný FreeSync není úplně ideálním řešením.

Zhodnocení FreeSyncu s ohledem na G-Sync

Začněme postupně – ti, kteří očekávali od AMD „free“ technologii, která se rychle stane součástí mnoha monitorů včetně těch levných (nemluvě o těch, co čekali update firmwaru), budou nejspíše zklamáni.

FreeSync není zcela zadarmo, v první fázi nejsou panely, které jej podporují, rozhodně levné. I coby součást standardu výrobce podpora AdaptiveSync něco stojí, a tuto částku vám přeúčtují.

Výsledek je ale o to horší, že ceny novinky jsou nasazeny poměrně vysoko, v podstatě atakují ceny G-Sync zařízení – zde lze ale očekávat změnu k lepšímu, otázka je, jaký bude další vývoj u G-Syncu (nabízí se možnost specializovaného řešení či dokonce přesun potřebného hardwaru na kartu podobně jako u AMD). S podporou standardu si (bohužel pro nás) Nvidia zatím při svém podílu v herních grafikách hlavu lámat nemusí.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Samotná technologie FreeSync ale vypadá velmi nadějně, a jakožto součást standardu VESA Display Portu představuje světlou budoucnost nejen hraní na počítačích. Její funkce je v rámci rozsahu variabilní frekvence monitoru prakticky identická s tím, co nabízí G-Sync. Liší se pak v oblastech pod a nad tímto rozsahem. FreeSync umožňuje kombinaci s Vsyncem i bez něj, takže nad maximální frekvencí monitoru je možné dosáhnout nižší odezvy a rychlejších reakcí než u G-Syncu. Naopak při malých fps pod spodní hranicí je chování FreeSyncu horší než u G-Syncu.

U FreeSync pak stojí také za zmínku širší množství portů vstupu obrazu (podpora je ale vázaná na standard DP a ten je také jediný, který umožní aktivovat FreeSync) a také možnost plnohodnotného menu.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Zhodnocení BenQ XL2730Z

Monitory BenQ v této herní řadě si obhájily své místo mezi konkurencí již v minulosti. Testovaný špičkový model představuje současně to nejlepší nejen pro výkonnostního hráče, ale i pro toho běžného. Kombinace 27palcového displeje s nadstandardním rozlišením 1440p je ideální, jen bude potřeba trochu více grafického výkonu. K monitoru s cenovkou 18 tisíc se taková 290X pořídí jako nic.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Panel je rychlý a díky FreeSyncu dodá i velmi plynulý zážitek z hraní, vysoká cena jej však sráží mezi zboží smrtelníkovi jen stěží dostupné. Nepomůže tomu ani vychytané OSD menu s řadou progamingových i ergonomických funkcí, nebo kvalitní polohovatelný stojan. V podstatě se opakuje situace, kterou jsme zažili u G-Syncového ROG Asusu. Ačkoli v neprospěch BenQ hraje nízký kurz koruny, stále je i cena v dolarech vysoká.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Za prakticky bezchybné herní (a speciálně progamingové) vlastnosti udělujeme BenQ XL2730Z stříbrnou hvězdu.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?



Tagy: FreeSync  AdaptiveSync  obnovovací  frekvence  AMD  BenQ  XL2730Z  G-Sync  Nvidia  DisplayPort  144Hz  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.4.2015 09:55:06   80.128.245.xxx 2436
Dik za osvetovy (byt jasne pro-Nvidia) clanok. Vdaka nemu totiz moj osobny dojem z neho je, ze ako G-Sync tak i A-Sync su viac-menej TOTALNA HOVADINA a nie divu, ze sa do toho vlastne nikto nehrnie a i vo VESA je to len volitelne. :-) Pretoze ak vynucujem tvrdo synchronizaciu u povedzme 120Hz panelu, maximalny lag i spomalenie je prave ta 1/120s sekundy, co je zanedbatelne malo (a mimochodom da oddych karte co vedie k nizsej spotrebe i teplotam). A navyse to moze byt dokonca lepsie, ako ked povedzme vynutim podobnu synchronizaciu na minimalnej frekvencii A-Sync/G-Sync monitoru, co uz bude povedzme u 30 fps az 1/30s. A naopak, ak chcem maximalnu plynulost, staci vypnut V-SYNC. Bez A-SYNC/G-SYNC tam bude tearing, iste, ale uprimne - ten tearing bude na obrazovke 1/120 sekundy! Imho to 99% ludi, zvlast pri hrani rychlych akcnych scen (kde jedine je tearing vyrazny) ani nepostrehne. Co vsak uz zase nemusi byt pravda pri minimalnej frekvencii A-Sync monitora, kde tearing bude pri 30Hz na obrazovke 4x dlhsie. Zaver: Prinos pomerne pochybny za kopec komplikacii. Osobne mam napriklad tiez pochybnnosti nakolko dobre moze elektronika skutocne vybalancovat jas a saturaciu pre rozne frekvencie a ci toto nebude v skutocnosti horsi efekt pre kvalitu nez ten pokles fps o 1/120s (dalej zjemneny napriklad triple-bufferom), pripadne tearing 1/120s u 120Hz paneloch. U 60Hz moze byt prinos G-Sync/A-Sync trocha vyssi, ale i tam to je imho vela kriku pre nic.
15.4.2015 10:20:48   92.40.248.xxx 811
Preco hovadina ?
Tu je test a ze raj je to impressive
https://youtu.be/_LTHr96NueA
15.4.2015 10:47:30   212.5.205.xxx 1832
Ja g-sync mam a viem povedat, ze rozdiel na akomkolvek framerate je dostatncny na to, aby ho postrehol uplne kazdy clovek na planete..

Zatial kazdy clanok co porovnava freesync a g-sync je 'pro nvidia'.. skusme sa zamysliet preco.. je to preto, ze je kazdy podplateny alebo preto, ze je g-sync jednoducho lepsi.

btw, napisal si toho strasne vela, ale v zasade zhrniem tvoju pointu:
G-sync ani freesync si si nikdy nevyskusal ale cisto z teoretickeho hladiska pochybujes, ze je prinos pochybny...
Podla tvojej dedukcie je teda cisto z teoretickeho hladiska aj prinos 120/144Hz pochybny..
Alebo 30 vs 60fps..
atd. atd..
15.4.2015 11:08:18   80.128.245.xxx 1916
To sa ludom co "to maju" stava. ;-) Rozdiel framerate nemoze byt nikdy vyssi, nez medzi zapnutym a vypnutim V-SYNC. ;-) A to si moze doma kazdy vyskusat sam. Tearing efekt detto. Ci to (zvlast pri akomkolvek framerate) rozozna, ponecham na nom (a jeho svedomi ;-)). Obzvlast by ma zaujimalo ako to rozozna na 60Hz monitore pri framerate 60 fps a vyssom s dokonale rozlozenymi snimkami (cize v case, ked monitor dokonci vykreslovanie ma uz dalsi snimok ready - a aby nebol tearing, ked uz ho raz zacne kreslit, musi ho aj dokoncit ;-)). To bude asi clovek s paranormalnymi schopnostami. ;-) Placebo je mocna carodejka. ;-)
16.4.2015 13:57:20   212.5.205.xxx 50
Prosim ta, melies kraviny.
Vysvetlil som ti vyssie, ze aj rozdiel 30 a 60 fps alebo 60 a 120Hz si udajne nikto nevsimne.. opak je ale pravda... to iste plati aj pri no sync vs g-sync/freesync/v-sync.
15.4.2015 11:07:14   89.31.14.xxx 284
Řekl bych že si výrobci nechávaj připlatit za to, že jde o novinku... Vzhledem k tomu, že to je standard tak půjdou ceny dolů.

Krom toho Nvidia jej umí taky jak ukázala Gsync bez Gsync modulu... Čili uviděli možnost jak si vydělat ale AMD jim to tak nějak pokazilo.
15.4.2015 11:18:15   89.173.96.xxx 1110
"Krom toho Nvidia jej umí taky jak ukázala Gsync bez Gsync modulu... Čili uviděli možnost jak si vydělat ale AMD jim to tak nějak pokazilo."

Toto ale nie je pravda. NVIDIA ukázala G-Sync bez modulu na NTB a nie na klasickom desktopovom monitore. V podstate urobili to isté ako AMD keď vyšiel G-Sync. Keď NVIDIA s G-Sync prišla, nebola vtedy iná možnosť na niečo podobné bez ich modulu. To, že časom prišiel adaptive sync je už zasa iná pesnička.
16.4.2015 06:30:05   89.31.14.xxx 30
Čili ukázala, že to umí taky a jde to i bez toho modulu nevím co je na tom nesrozumitelného...

Vzhledem k tomu, že díky "novému" standartu na poli PC umí dnes tyto monitory to samé co ty na NTB... Tedy aspoň co se týče této problematiky.
16.4.2015 06:35:53   89.31.14.xxx 10
PS: jinak ano máš pravdu a já to nikde nepopírám nebýt Nvidia Gsync AMD by nejspíš s Freesync nepřišla určitě né tak rychle... A nevznikl by tak nový standard. Na toto téma jsme se už my dva bavili přece. Nikde zde Nvidii nenapadám jsem rád že s tím přišla a jako každá firma chce vydělat...
15.4.2015 14:02:18   90.177.175.xxx 814
Já si pořád ještě myslím, že hlavním důvodem pro modul s G-Sync nebyla snaha Nvidie tahat z lidí pár šupů prostřednictvím výrobně nákladných modulů, ale snaha dostat to na trh funkční za každou cenu co nejdřív (třeba mohli cítit, že by se v dohledné době mohl adaptivní V-sync objevit i bez G-Syncu).
Související patenty jsou staré mnoho let. Možnost implementace variabilní obnovovací frekvence už ve standardu DisplayPort byla. Samotná Nvidia tvrdí, že žádné rozšiřování standardu nebylo nutné, protože to šlo realizovat už s tím stávajícím (důkazem je G-Sync, u kterého to prostřednictvím protokolu pro DisplayPort funguje i u několik let starých karet).
Na posledních kartách AMD už něco podobného bylo také možné realizovat. Taky je zjevné, že na kartě musí být nějaká elektronika navíc, jinak by se to neomezovalo jen na nejnovější Radeony.
A to může být druhý důvod, proč se to bez modulu neobešlo – že stávající GeForce nebyly podobně jako staré Radeony na něco takového připravené a Nvidia se nechtěla nechat zaskočit.
Když už nic, tak se Nvidii povedlo postavit se do role lídra, který s velkým náskokem na trh uvádí revoluční technologie pro hráče, a to je něco, co je rozhodně zajímavější, než si vydělat pár dolarů za prodej nějakých modulů pro pár modelů highendových monitorů (na grafikách s jistotou vydělají mnohem víc).
15.4.2015 15:29:26   188.92.11.xxx 123
Mě zarazilo tvrzení autora že FreeSync není zadarmo a dodává že běhá jen na GK AMD. Nezpochybňuji že to snad není pravda ale zaráží mne že autor řekl "A" a neřekl "B" a tak se na to "B" zeptám sám. Má AMD obvody které zajišťují chod FreeSync na jejich kartách patentově cloněno? Nebo je může NV snadno implementovat do své produkce GK. Pokud AMD nemá technologii patentově cloněnou, vychází mi že autoru vlastně na FreeSync vadí to, pokud jde o NV tak by ho podporovala až nová generace GK. Je to samozřejmě nepříjemné, ale nikoli pro NV omezující.
16.4.2015 06:48:45   90.177.175.xxx 35
To je další věc, o které si netroufám ani spekulovat. Na nějaké patenty, díky kterým se adaptivní vsync má obejít bez bufferu na monitoru, jsem narazil (a nikdy jsem se v tom nehrabal a ani teď nebudu):

http://www.google.com/patents/US20080055318

Absolutně netuším, do jaké míry to může Nvidii nějak omezovat v tom, aby to řešila stejně.

Na Freesyncu (ve hrách) není ani tak problém, že ho neumí stávající karty Nvidie, ale to, že ho neumí většina karet AMD (včetně řady aktuálně prodávaných modelů).
18.4.2015 13:07:03   46.13.44.xxx 01
Taky myslim, ze chteli byt hlavne prvni. A modul navic v monitoru jste uz vysvetlil.
Kazdopadne investice do gsyncu nelituju, uplne jine hrani.
15.4.2015 09:59:02   131.112.125.xxx 73
Uvidime ci se casem obe technologie zlevni, nebo se ztrati. Chapu, ze kazdy mame jine zajmy, ale podle me hodne lidi cekalo prave dobry vykon u malych fps - proste by se dalo "casual" hrat i se starsi grafikou na lepsi detaily. No jake prekvapeni, ze nam to vyrobci grafickych karet neumozni levne
15.4.2015 10:09:15   80.128.245.xxx 1310
Co ludia zabudaju, ze jedine, co na maximalnu rychlost i odozvu potrebujes, je proste vypnut V-SYNC. Pochybujem, ze niekomu tie 1/60s (ci dokonca 1/120s) tearingy (zvlast pri hrani na slabsej karte) tak hrozne vadia. Skor je problem, ze i to co ziskaju naviac je maximalne 1/60s (1/120s) per frame, co pri povedzme 10 fps dava naviac (mazimalne, obvykle menej) 1/6s (1/120s), cas za ktory, karta u 10 fps vygeneruje 1.6 (0. snimku naviac, co ta teda fakt, ale fakt nevytrhne. :-) Ako vravim, je to prehypovana blbost. Nie je to uplne zbytocne, ale skutocne by ma pri kupe monitora/karty to ci podporuje, alebo nepodporuje G-Sync/A-Sync trapilo az na niekde 300. mieste. ;-)
15.4.2015 10:11:06   80.128.245.xxx 55
Errata (1/120s) = 1/12s) a (0.8 snimku) = (0,8 snimku)
15.4.2015 14:24:20   90.177.175.xxx 122
Já se hlásím, tearing mi při 60 Hz vadí, i když ten roztržený obraz vidím jen 16,6 ms a zřetelný je třeba jen jedinkrát na tisíc snímků (což je při 50 fps každých dvacet sekund, že). A obvykle to není jeden, ale spíš je takto rozhozených hned několik snímků v krátkém sledu za sebou.
15.4.2015 15:49:44   188.120.207.xxx 33
Vadi mi to velmi, takze pochybovat uz nemusis. S vypnutym vsync vetsinu her ani nedokazu hrat, jak me to rusi.
15.4.2015 17:44:45   188.75.145.xxx 52
A opožděný reakce myši s vsyncem ti nevaděj? Na střílečky a většinu akčních her je vsync naprosto nepoužitelnej. A tearing v dnešních hrát neni moc viditelnej jako to bylo třeba v době Doom3. Vubec nepociťuju potřebu si zvyšovat input lag ňákejma vsyncama a podobnejma kravinama se kterejma se pak v meni hry ani nikam netrefim myší jak je to opožděný.
16.4.2015 10:12:56   188.120.207.xxx 22
Vadi, ale proste ne tolik jako tearing. Reakce mysi v menu, ktere popisujes, jsou samozrejme otresne, ale to je jen u her, ktere jsou blbe naprogramovane. U dobre napsanych her to na kurzoru znat neni.
A "naprosto nepouzitelnej" je pochopitelne ptakovina. Je to o prioritach. Rozhodne budu i strilecku hrat na perfektne stabilnich 60FPS s vsync, nez abych tam bez vsync prave krome tearingu jeste citil ten stuttering, jak to poskakuje mezi 70-150FPS nebo tak.
Navic, posledni dobou vetsinu titulu hraju gamepadem, kde odpada problem s mysi a kde by byl stuttering bez vsync jeste mnohem znatelnejsi (panning).
16.4.2015 10:54:18   88.100.142.xxx 22
Hraješ střílečky na gamepadu?
16.4.2015 11:00:41   188.120.207.xxx 00
Za prve nehraju JEN strilecky.
A za druhe ano, nektere z nich, zvlast kdyz jsou pro gamepad designovane a nejde mi v nich o nejaky skill, ale proste si treba chci jen projit pekne vypadajici kampan (naposled Advanced Warfare), hraju normalne padem v kresle pred velkou plazmou. Co je na tom spatneho? Je to na to prece vylozene delane.
FC4 hraju mysi u LCD, ale mel jsem take cukani, protoze ty nadherne horske scenerie jsou ne velke obrazovce opravdu pusobive.
16.4.2015 21:08:57   88.100.142.xxx 25
Potom je diskuse o Input lagu zbytečná. Nemůže ti to vadit, když hraješ na gamepadu. Je pravda, že některé podřadné střílečky jsou na gamepad vyloženě dělané. Gamepad umožňuje pouze tragické "ovládání". Ještěže mají nové hry tak primitivní obtížnost, jinak by ses s gamepadem nikam nedostal.
17.4.2015 10:03:41   188.120.207.xxx 12
He? Prekvapive to vadi i na gamepadu, ty "podradna strilecko."
Reagoval jsem proto, ze mi ale o dost vic vadi tearing a nerovnomernost fremarate, z ktere proste citim stuttering.
Gamepad byl zminen kvuli panningu, kdy proste ty problemy clovek citi trochu vic. Nerovnomernost ovladani mysi je trochu "schova."

A znovu pro formu pripominam, ze neexistuji jen first person strilecky. ;)
15.4.2015 10:19:16   193.85.174.xxx 1113
Zatím to vidím spíš na Gsync, ale nejlepší bude ještě chvíli počkat, jak se situace vyvine a hlavně až dorazí na trh pořádné monitory. Když už dám za monitor 10, 15 litrů, tak přeci nebudu čumět na odporné TN, to bych byl padlý na hlavu.

Neumí někdo polsky? http://pclab.pl/art62420.html

15.4.2015 10:22:08   91.232.214.xxx 386
Tak přečetl jsem celý článek od začátku do konce a stejně jsem nepochopil, co na FreeSync jako takové se platí. Několikrát v článku píšete, že to není zadarmo, ani levné, ale pořád nevím, kdo komu teda co platí? Mám dojem, že nikdo nikomu nikde žádné peníze neodvádí, pouze výrobci a obchodníci si nechají zaplatit za nálepku FreeSync ready, protože to je to, co delají vždycky když vyjde nějaká novinka. Nechat si zaplatit za podporu nějaké novinky je prostě klasika a děje se to při uvedení vždycky. Nebo je to jinak?
15.4.2015 10:26:29   193.85.174.xxx 1012
A není to jedno? Tebe jako koncového zákazníka stejně zajímají pouze dvě věci:

1. kolik stojí konkrétní monitor

2. jak se na tom hraje
15.4.2015 11:46:15   89.24.125.xxx 103
No souhlasím s Tebou, že rozumný je pár měsíců počkat. Pak by se ale mělo cenově rozcházet řešení G-Sync a A-Sync - G-Sync je pořád modul (elektronika) navíc + firmware. U A-Sync je to jen o tom firmwaru. Navíc pokud budou chtít výrobci monitorů plnit nejnovější standardy (nový DisplayPort), pak i monitor s G-Sync modulem by měl umět i A-Sync. "Suma sumárum" G-Sync mi z toho během pár měsíců vychází dráž.
15.4.2015 11:58:13   91.232.214.xxx 124
Kdybych si chtěl kupovat nový monitor tak ano, ale mě jde o to, že se v článku několikrát opakuje, že to není zadarmo, ale není tam uvedeno co se tím myslí, tudíž to nedává žádnou informaci, tj. vůbec to tam nemuselo být, nebo to tam mohlo být třeba jen jednou...

Mně jenom přijde, že se tím chce říct, že monitory s FreeSync jsou dražší než monitory bez FreeSync, což je těsně po uvedení celkem jasné. Když vyjde nový standard pamětí nebo nová řada grafických karet, jsou po uvedení vždy neadekvátně drahé, ačkoliv jejich výroba není dražší než té předchozí...
15.4.2015 13:04:04   90.177.175.xxx 610
Předně bude asi problém s tím, že nejde o standard (resp. standardní funkci) v pravém slova smyslu – zatím je to jen volitelné rozšíření. A když je něco volitelné, tak to znamená, že si za to můžu nechat připlatit.
Něco jiného by bylo, kdyby výrobce, který chce do specifikací napsat, že podporuje poslední standard DisplayPortu, ten FreeSync implementovat musel.
A pak je na vině rétorika AMD, kterou od něj všichni optimisticky přebírali. Ta pravila, že Nvidia vyžaduje drahý modul, což zvedá cenu monitorů, my se obejdeme bez něj, a dáváme to k dispozici zdarma, takže to i vy můžete mít zadarmo. A bude vám to fungovat na hardwaru, který už jste si od nás koupili, takže vás to nemusí stát nic navíc.
15.4.2015 12:02:52   178.20.137.xxx 152
No ono to ve článku vyznělo jako negativní vlastnost, že si musíme za technologii FreeSync připlatit, což je trochu nefér. Vždyť se zatím neprokázalo, že realitivně vyšší cena prvních monitorů je dána nutností použití dalších součástí, které cenu zvýšily, nebo je vysoká prostě z toho důvodu, že se jedná o monitory z "game" kategorie, které byly vždy dražší. Toto bude možné posoudit pouze rozborkou monitoru a srovnání s non-FS monitorem stejného výrobce. Já osobně sdílím výše uvedený názor Arose, že u prvních monitorů je cena nadsazena výrobcem pouze z důvodu nízké konkurence. Jakmile tady bude konkurence, monitory spadnou do stejné cenové hladiny jako obdobné modely bez FreeSync. Současnou cenu tedy nepovažuji za negativní vlastnost technologie FreeSync.
15.4.2015 12:52:39   90.177.175.xxx 512
Ta cena není relativně vyšší, ta je reálně vyšší. To, že na tom mají podíl i vyšší výrobní náklady (a tudíž implementace není zdarma), je naopak prakticky jisté - výrobci to nebudou sponzorovat ze svých zisků, když to můžou přeúčtovat zákazníkovi.
Jediné, co nikdo neví, je, o kolik cenu navýšily výrobní náklady a o kolik se zvedl zisk výrobců.
A z pohledu zákazníka je to uplně jedno – pro něj to znamená, že aktuálně za "freesync zdarma" připlácí nemalé částky a je lhostejno, kdo se na tom pakuje.
Obdobná situace byla i u G-Syncu – nikdo nevěděl, jaký zisk na tom má Nvidia, jaký výrobci monitorů, ale většina lidí měla jasno v tom, kdo může za to, že TN panel s G-Sync stojí osmnáct tisíc. Navíc absolutně nebrali v potaz, že je to jiná kategorie displejů než ty, co se prodávají za tři litry – a to je i v případě Freesync důvod, proč jsou ty monitory taky drahé.
Na minimum to spadne až v okamžiku, kdy se zaplatí náklady na vývoj, FreeSync bude všude (včetně těl full HD za tři tisíce), nebude to už nic extra, a bude levnější nebo jen o málo dražší vyrobit scaler s freesync než bez něj.
A nakonec – stejně tak u G-Sync se dá předpokládat, že jeho implementace s větším rozšířením a specializovanou elektronikou zlevní – třeba u notebooků to podle těch leaků z ledna vypadá, že na to stačí jen nějaký malý čip navíc.
15.4.2015 13:55:11   178.20.137.xxx 90
U G-Sync byla situace poněkud jiná. Tam bylo hned jasné, že panel musel být doplněn modulem, který rozhodně nebyl zadarmo.

Jenže u FreeSync dosud nevíme, jestli monitor s podporou této technologie bude obsahovat nějaké součásti navíc oproti jinému monitoru s podporou "pouze" DisplayPort 1.2a. Nemůžeme tedy předem obviňovat technologii FreeSync, že přenesla nějaké vícenáklady na výrobce monitorů, kteří je museli promítnout do ceny.
15.4.2015 14:37:47   90.177.175.xxx 513
I kdyby byl hardware nakrásně naprosto stejný a přišel samosebou, přidat podporu FreeSync bude vždycky znamenat náklady na to, aby tahle funkce v monitoru byla, náklady na to, aby to AMD certifikovalo, a náklady na podporu, která by být nemusela, kdyby tam ta funkce nebyla. To musí vždy nutně znamenat peníze navíc (pokud se to nedostane do fáze, že hardware pro volitelnou funkci bude automaticky ve všech scalerech s DP 1.2a, monitory budou mít certifikaci automaticky jen osazením daného scaleru, automaticky to bude ve firmwaru monitoru, a o podporu se nikdo starat nebude).
15.4.2015 21:34:30   213.210.151.xxx 102
Popravdě, takhle hloupé a urputné zdůvodňování toho, že fsync není zdarma jsem už dlouho neslyšel
15.4.2015 22:40:58   91.232.214.xxx 31
Jo, ta argumentace je prostě divná. Vývoj každého nového monitoru stojí peníze, a každý nový model na sebe musí vydělat. Pořád ale jde o SW, který se udělá jednou, narozdíl od HW modulu, který každý jeden stojí další peníze. V globálním pohledu firmy, která prodává své výrobky ve velkých nákladech celosvětově je SW vždycky levnější položka než HW (bavíme se o spotřební elektronice).
16.4.2015 03:40:57   90.177.175.xxx 42
Jde jen o to, že asi ještě dlouho potrvá, než jinak totožný monitor bez freesyncu a s ním bude stát úplně stejně.
16.4.2015 07:47:32   213.210.151.xxx 32
OK, tak to taky tak napište a nesnažte se za každou cenu troufnout pana Ovčáčka
15.4.2015 11:55:10   90.177.175.xxx 713
Ta technologie nespadla z nebe hotová, Nvidia prodává moduly, AMD nabídlo možnost technologii použít, ale taky tím přesunulo většinu nákladů, které souvisejí s jejím uvedením do praxe, na výrobce monitorů a scalerů. A ti to musí zaplatit.
15.4.2015 11:50:20   213.175.37.xxx 31
V článku buď chybí kapitola, nebo jsou nějak zpřeházené. Protože čtvrtá kapitola začíná nelogicky "část čtenářů, co mají raději červenou, než zelenou, teď vidí rudě" a přitom v třetí kapitole žádné porovnání AMD vs NVIDIA nebylo. Buď tam měla být kapitola navíc, nebo je to ve špatném pořadí.
15.4.2015 11:56:19   90.177.175.xxx 00
Ne, navazuje to na nadpis kapitoly.
15.4.2015 13:43:07   147.230.72.xxx 100
Mohl bych se zeptat, odkud se vzala informace o chování Gsync pod minimální obnovovací frekvencí monitoru? U NVidie jsem nikde v žádné zprávě o tomhle nenašel ani zmínku. Jediné místo kde se něco podobného objevilo je web pcper. (logicky to totiž nedává smysl - aby se Gsync modul mohl rozhodnout kolikrát, a jestli vůbec, snímek vynásobí musel by předem znát frametime následujícího snímku)
15.4.2015 14:43:57   85.248.1.xxx 203
ved tento monitor je v USA uz davno oceneny, nemohli ste dat aspon ich ceny na referenciu? Stoji 629 dolarov. Ekvivalentny panel ASUS ROG Swift s G-Sync stoji 779 dolarov. Z toho mi vychadza, ze si mozem kupit 960 + GSync alebo 290-290x + FreeSync. Ked nasi obchodnici nedaju uber marzu na ten BENQ monitor, tak ocakavam podobny rozdiel v cene. Takze ano, FreeSync atakuje ceny GSync, tych 150 dolarov je ozaj minimalny rozdiel. Este sa nam tu snazia natlacit dolezitost chovania pod 40 fps - na 144 Hz monitore, nadhera. Naco si ten clovek potom ten monitor kupuje? Aby hral na 30 fps? To je naozaj hodne +150 dolarov priplatok... Chlapci spamatajte sa. Do 2-3 rokov (ak nie skor) bude kazdy novy monitor podporovat adaptive sync standard a podpora FreeSync bude stat drobne a budete ju mat aj na lacnych FHD monitoroch za dve stovky a masovo sa rozsiri, lebo vyrobcovia nebudu mat dovod FreeSync nepodporovat. GSync nebude na lacnych monitoroch nikdy. Uz teraz prichadza na trh vacsie mnozstvo FreeSync monitorov, ako kedy GSync mal a ich pocet bude iba rast. nVidia nebude mat inu moznost, ako na podporu adaptive sync skocit, a to sa aj v buducnosti udeje. Len nechcu podpilit konar pre GSync vyrobcov, ktori nakupuil za drahe peniaze od nVidie moduly.
15.4.2015 15:04:17   85.248.1.xxx 31
Tak uz su ceny na alza.sk:
BenQ XL2730Z - 645 Eur
Asus ROG Swift - 720 Eur
Rozdiel je o dosť menší ako v USA
15.4.2015 15:36:37   178.20.137.xxx 30
CZC:
Benq XL2730Z - 17990,-
ASUS ROG PG278Q - 19990,-

http://www.czc.cz/monitory/produkty#q-c-0-f_2026609=s2560%20x%201440%20(QHD)&q-c-1-f_1779391752=t1
15.4.2015 15:35:35   90.177.175.xxx 59
Do 2-3 rokov (ak nie skor) bude kazdy novy monitor podporovat adaptive sync standard

A v tomto okamžiku jsem to přestal číst. . Tuhle jistotu bych fakt chtěl mít. I ten blbý DisplayPort existuje coby standard někdy od roku 2006 a přesto jej k dnešnímu dni má (podle vyhledávání) jen něco přes čtvrtinu ze 400 fullHD LCD, které má v nabídce CZC.
16.4.2015 09:18:07   85.248.1.xxx 56
samozrejme pán Vágner, vy to čítať nemusíte, vy máte predsa jasno. Rád si priplatíte oveľa viac za marginálne (ak vôbec) lepšie riešenie nVidie.

Monitory doteraz neprichádzali s displayportami, lebo na to nebol dôvod. Pre FullHD 60Hz stačil bohato DVI/HDMI a nebolo treba zbytocne pchat drahsi displayport. Ten mozno nikdy nepride do segmentu 100/150 eurovych lacnych monitorov. Ale myslim si, ze sa ho coskoro dockame v masovom nasadeni v segmente od 200 Eur - teda FullHD AHVA ci FullHD rychle TN monitory. Prečo? Lebo toto riešenie je LACNÉ. GSync na týchto monitoroch nikdy nebol, ani nebude, lebo by stáli minimálne o 100/200 eur viac. Pridanie displayportu s podporou Adaptive Sync bude stáť maximálne pár eur. Takže aj keď s ním možno nepríde úplne všetko, určite sa dočkáme oveľa širšej podpory a prieniku do nižších cenových segmentov. A áno, aj masovú rozšírenosť do 2-3 rokov. Lebo teraz je na ňu dôvod.
27.4.2015 21:11:40   192.168.215.xxx 01
Jestli to nebude tím, že na FHD stačí s prstem v nose prastarý single-link DVI. A proč? Protože drtivá většina těchto monitorů slouží někde v kanclu nebo doma u lidí, co na tom koukají na web a YT.

DP začne mít smysl až v okamžiku, kdy lze využít vyšší šířky pásma než co má kombo DVI+HDMI, tj. u vyšších rozlišení než je WUXGA a/nebo vyšších frekvencí.

A protože výrobci monitorů se snaží segmentovat portfolio, je DP jedním z nástrojů segmentace. O nic jiného nejde. Reálně je totiž rozdíl osadit/neosadit DP otázka několika stovek. Ale proč to dělat a zvyšovat cenu (nebo naopak snižovat marži), když to běžný zákazník v podstatě nepotřebuje a nevyžaduje a ten kdo to hledá si "rád" připlatí?
15.4.2015 14:45:33   89.176.204.xxx 162
Cervenej, nebo zelenej... na oboje stejne potrebujete novej monitor, tak je to sumak... investici se nevyhnete...
FREE je leda tak h...o!

PS: nevim jak vy, ale ja menim monitor jednou za 5-8 let a z toho vyberu co je tady v clanku bych nevzal ani jeden....
15.4.2015 15:51:47   188.120.207.xxx 50
Presne. Ta nutna investice je tak vysoka, ze radeji koupim "obycejny" laciny monitor a usetrene penize vrazim do grafickeho vykonu stroje, abych mohl jet s beznym sw vsync. Prijde mi to efektivnejsi.
15.4.2015 22:46:05   91.232.214.xxx 00
...a ještě Ti zbyde na IPS. Nicméně když měníš monitor za 5-8 let (já taky), tak se vyplatí do něj investot víc než do GK, kterou měníš tak za 2. Tím spíše bych určitě dal peníze do IPS, než do nějaké takovéhle nové technologie, u které se těžko předvídá, jak nakonec dopadne...
15.4.2015 17:41:03   188.75.145.xxx 12
Dokud bude v novejch hrách input lag způsobenej přímo hrou tak nemá smysl se takovejma technologiema zabejvat. Za posledních pár let byl wolfenstein snad jediná velká hra kde nebyla opožděná myš.
15.4.2015 21:31:29   89.103.166.xxx 52
Reaguji na část o tearingu v článku a na reakce v příspěvcích.

FreeSync, Gsync a Vsync mají za cíl eliminovat tearing.

S Gsync je obraz vždy celistvý a Gsync funguje dle frekvence monitoru -1. Gsync si tedy hlavu neláme s vyšším FPS než je monitor schopný zobrazovat a Vsync je naprosto zbytečný. Pro nejmenší latency s technologií Gsync se doporučuje 120Hz.

Kombinovat FreeSync s Vsync dle článku význam má zejména tehdy, když grafická karta poskytuje vyšší počet FPS než je frekvence monitoru a takto je latency menší než u technologie Gsync.

V rozsahu mezi 40-až maximalní obnovovací frekvence monitoru se FreeSync a Gsync chovají identicky a poskytují totéž včetně latency pokud je Vsync off. Pokud bude Vsync On s technologií FreeSync, pak bude latency citelně vyšší "na myši" a Vsync sežere více výkonu grafické karty, což má také za následek snížení FPS.

Pokud FPS klesá pod 40, pak se výhoda FreeSyncu ztratí a dojde k tearingu.
Se zapnutým Vsyncem se FreeSync chová jako Vsync, kde opět dochází k citelnému zvýšení latency a vyššímu zatížení GPU. Navíc technologie Vsync se neubrání stutteringu a dalších nevýhod viz. článek. Stuttering se dá obejít nastavením hodnot v registrech, což ale může mít za následek nesprávné chování nekterých aplikací/her a je třeba hodnoty přehazovat dle potřeby.

ps: Acer Predator XB270HU neumí 3D Vision
ps2: Pokud dosáhnete vždy více jak 120FPS, pak doporučuji 120Hz, Vsync On a ULMB.
ps3: technologie Gsync a FreeSync jsou určené pro hráče, kteří se hraní věnují jako koníčku, kterým nevadí za hobby utrácet peníze, protože vědí co chtějí a co kupují. Běžný uživatel rozdíl může také rozeznat, ale tyto technologie jednoduše nedocení anebo nemají zkušenosti nebo srovnání.
15.4.2015 22:46:04   89.103.166.xxx 00
FreeSync vs Gsync ghosting:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=84G9MD4ra8M
https://www.youtube.com/watch?v=VJ-Pc0iQgfk&feature=player_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=1jqimZLUk-c&feature=player_embedded
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zzW6YIC0sks
https://www.youtube.com/watch?v=84G9MD4ra8M&feature=player_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=aTJ_6MFOEm4&feature=player_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=HZtUttA5Q_w&feature=player_embedded
15.4.2015 23:12:55   89.103.166.xxx 11
Co ještě s Gsyncem obdržíte:

http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2015/03/23/nvidia-explains-why-their-g-sync-display-tech-is-superior-to-amds-freesync/


A v následujícím způsob jakým (domnělým) způsobem Gsync řeší low FPS Stuttering

http://www.pcper.com/reviews/Displays/AMD-FreeSync-First-Impressions-and-Technical-Discussion/Inside-and-Outside-VRR-Wind
16.4.2015 06:53:33   213.210.151.xxx 11
Ještě jsi zapomněl na jeden link:

http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Look-Reported-G-Sync-Disp lay-Flickering
18.4.2015 13:16:11   46.13.44.xxx 00
AMEN
16.4.2015 15:18:05   194.228.20.xxx 12
Je to tak, jako vždycky. Srdce a peněženka mi říká "AMD" a hlava "nVidia". Nezbývá, než počkat až se trochu utiší vody po prvních "vlaštovkách" a až začne klesat dolar.
Jestli někdo tvrdí, že mu nevadí tearing z vyšších fps, než má monitor Hz, tak nikdy tearing neviděl/nezažil. Po dvou hodinách je z toho solidní bolest hlavy.
Na druhou stranu (z vlastní zkušenosti) jsem Vsync musel vypnout jen u pár titulů, právě kvůli otřesnému inputlagu. Mám teda 8 let starý monitor a nějak jsem na něm nikdy nezpozoroval tearing při nízkých framech, ale možná je to taky tím, že si prostě umím nastavit hru a pod 30 fps nic nehraju.
Někteří tu napadáte autora článku, že je moc "zelenej", já si teda matně vzpomínám, že AMD skutečně tvrdilo něco o tom, že to bude v monitorech součástí firmware, a že těm starším se jen updatuje firmware - v podstatě vše pro koncového uživatele zdarma. Já tomu teda nevěřil, protože (obecně) prodat něco nového a převratného s novou nálepkou za stejnou cenu jako bez ní, to prostě dnes není možné. Třeba je to vina AMD, třeba je to vina výrobců monitorů, ale rozhodně je to dražší pro nás.
Poslední věc - když si jdu koupit monitor, na kterym chci pařit fps s někym po netu nebo na lance, určitě radši sáhnu po 120/144 Hz monitoru a hru si nastavím tak, aby mi to na těch 100+ Hz jelo, tzn. že se k té hranici 40 Hz, kde FreeSync má nějaké negativní vlastnosti asi těžko přiblížím, na druhou stranu existují porty z konzolí, kde se tomu člověk nevyhne, třeba NFS Rivals.
17.4.2015 03:35:06   77.247.224.xxx 23
Nerozumiem tejto filozofii:

`K monitoru s cenovkou 18 tisíc se taková 290X pořídí jako nic`

GPU je puhy `spotrebak`, drvivej vecsine ludi v 99% casu co sedia pred monitorom ide na `idle`,
t.j. dat za GPU viac ako desatinu ceny monitora je dost na zvazenie...

Nehladiac na `jepici zivot` tohto HW - za dobu pouzivania jedneho mojho monitora som menil v priemere minimalne 5x grafiku (a to nie som nejaky fanatik)
21.4.2015 19:39:14   78.45.96.xxx 17
Děkuji autorovi za opět velice pěknou a kvalitní recenzi, jakož dosavadně veškeré články od p.Urbánka o monitorech byly.

Jako vlastní názor objektivně doplním, že ač to nebylo zmíněno v recenzi, dost pravděpodobně z důvodů negativních fanATIckých reakcí, G-Sync se objektivně jeví jako lepší.
A už jen proto, že tato technologie vznikla kvůli nižším FPS než je vertikální obnovovací frekvence, takže G-Sync v tomto vede. V momentě, kdy frekvence přesahuje obnovovací frekvenci monitoru, jsou to časy už tak rychlé, že nás nemusí zajímat a tedy velmi pravděpodobně, při rozsahu do 144hz, pak GPU nebude mít problém hru vykreslovat nad 100fps, čili G-Sync ani není potřeba, protože jak bylo zmíněno mnohými uživateli, při 100+fps se jedná o časy tak malé, že tearing není skoro vidět. Zvlášť v případě monitorů se 144Hz.
29.4.2015 10:30:24   109.164.92.xxx 00
na jedno serveru, kde tento monitor aké testovali avšak samozřejmě mnohem dukladněji zjistili, že freesync nefunguje v kombinaci s overdrivem..u tohoto modelu tedy při AMA high, nebo premium..a to v tom smyslu, že i když je overdrive zapnutý, tak v kombinaci s freesyncem dochází k výraznému mazání obrazu, které se děje, při vypnutém overdrivu..vy jste nic nevypozorovali?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 12.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.