LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě

LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě | Kapitola 7

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

21. 8. 2014 03:00 37

Seznam kapitol

1. Rychlý, plynulý a ostrý 2. Strastiplná cesta hráče aneb co je na ROG speciální? 3. Rozbalování a specifikace 4. Design, provedení a ergonomie 5. OSD se zaměřovačem 6. Obrazové vlastnosti
7. Technický vstup: Overdrive 8. Herní testy a dojmy z používání 9. Nedostatky panelu ROG 10. Patříte do cílové skupiny prvního ROG monitoru? 11. Konkurence žádná, ale co alternativy? 12. Shrnutí

Parametry herní novinky Asusu jsou nepochybně bezkonkurenční. Kombinace prémiového rozlišení 1440p, rychlého 144Hz panelu a technologie G-Sync dělají z ROG monitoru lákavou nabídku. Vše však sráží TN panel a vysoká cena. Máme co dočinění s ultimátním herním LCD, nebo je to jen slepá větev evoluce?

Reklama

Co se ukrývá pod tímto označením? K čemu jej potřebujeme na herním monitoru? To jsou otázky, které byste si měli položit, než se vrhnete do OSD menu vašeho monitoru a vše nastavíte na Max, Extreme, nebo Premium - to jsou přesně ty zkratky, které výrobce používá pro označení nejvyšší úrovně zmíněho overdrive (OD, AMA...).

Více neznamená vždy lépe! A overdrive je toho příkladem. Většina z uživatelů si totiž vůbec neuvědomují, že to není bonus přidaný výrobce monitoru, ale naopak pomyslná berlička, jakási forma kompromisu. Kompromisu mezi čím? Mezi persistencí bodů a přesností podaného obrazu. Funguje to jednoduše. LCD panely jsou složeny mimo jiné z matice bodů, kterým odpovídají skupiny krystalů, které se natáčejí vlivem napětí a vytváří s pomocí podsvícení výsledný obraz. Bohužel proces otočení těchto krystalů trvá nějakou dobu – to je zmíněná persistence. Jak to urychlit? Přidáme trochu štávy, tedy napětí, a když se budeme blížit k cílovému stavu (natočení), tak naopak zabereme opačným směrem. Bod je tak nastaven ve výrazně kratším čase. Heureka!

OD Extreme: co je ta modrá věc za ufem?
i Zdroj: PCTuning.cz
OD Extreme: co je ta modrá věc za ufem?

Co se ale může pokazit, to se pokazí. Tím, že posíláme vyšší napětí, v podstatě nastavujeme jinou barvu. A když to přeženeme tak ji i zobrazíme. Najednou je na monitoru něco úplně jiného, než jsme zamýšleli. Efektu, který vzniká se říká corona nebo také inverzní ghosting (duchové). To pochopitelně nechceme - a to je to, co obvykle dostaneme, když nastavíme ty „Max“ hodnoty. Další skrytým problémem overdrive je input lag. Možná to zní jako kliše, ale OD je jen další z řady věcí, které mohou vést ke zvýšení zpoždění, díky přidanému zpracování signálu.

OD Off: Ufo je při pohybu rozmazané, body se nemění dostatečně rychle.
i Zdroj: PCTuning.cz
OD Off: Ufo je při pohybu rozmazané, body se nemění dostatečně rychle.

Teď si určitě říkáte, že ten overdrive je úplně špatný, ale to také není pravda, jen je dobré mít na paměti, že všeho moc škodí a OD je třeba nastavovat s rozumem. Bez overdrive totiž obraz na LCD panel jaksi zleniví a ztratí na ostrosti v pohybu. Overdrive je tedy třeba vyladit na takovou úroveň, kdy nedochází k žádnému „přestřelení“ a současně se sníží persistence – hledáme kompromis.

Asus přináší tři módy OD: Off (vypnutý), Normal a Extreme. A názvy jsou více než výstižné a přesně odpovídají předchozím doporučením. Když overdrive vypnete, tak dojde k rozmazání obrazu, jsou vidět duchové. Když ho naopak nastavíte na Extreme, tak budete pozorovat inverzní duchy. Normal je zmíněný kompromis, který je v případě ROG velmi vyvážený a doporučoval bych jej používat snad za všech okolností.

OD Normal: vše vypadá tak jak má! Pokud byste chtěji ještě větší ostrost, tak zapnete ULMB.
i Zdroj: PCTuning.cz
OD Normal: vše vypadá tak jak má! Pokud byste chtěji ještě větší ostrost, tak zapnete ULMB.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama