LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě

LCD Asus ROG Swift PG278Q s G-Sync: první ve své třídě | Kapitola 10

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

21. 8. 2014 03:00 37

Seznam kapitol

1. Rychlý, plynulý a ostrý 2. Strastiplná cesta hráče aneb co je na ROG speciální? 3. Rozbalování a specifikace 4. Design, provedení a ergonomie 5. OSD se zaměřovačem 6. Obrazové vlastnosti
7. Technický vstup: Overdrive 8. Herní testy a dojmy z používání 9. Nedostatky panelu ROG 10. Patříte do cílové skupiny prvního ROG monitoru? 11. Konkurence žádná, ale co alternativy? 12. Shrnutí

Parametry herní novinky Asusu jsou nepochybně bezkonkurenční. Kombinace prémiového rozlišení 1440p, rychlého 144Hz panelu a technologie G-Sync dělají z ROG monitoru lákavou nabídku. Vše však sráží TN panel a vysoká cena. Máme co dočinění s ultimátním herním LCD, nebo je to jen slepá větev evoluce?

Reklama

Jistě se ptáte, zda se právě vám vyplatí pořízení této žhavé novinky od Asusu vybavené nejmodernějšími technologiemi. Jelikož tento monitor má kromě řady výhod i několik neduhů, tak je na každém z nás vyhodnotit situaci a správně se rozhodnout. To nemusí být snadné, proto jsme připravili několik typických scénářů užívání tohoto monitoru.

Běžný hráč

Za běžného hráče považujeme jedince, který stráví jednu a více hodin denně hraním her. Jeho vybavení odpovídá střední třídě, takže pravděpodobně disponuje nějakým čtyřjádrovým procesorem od Intelu nebo ekvivalentem od AMD. Grafickou kartu má jednu někde z oblasti GTX 750 Ti či GTX 760 respektive R9 270 či R9 280. Tento uživatel také pravděpodobně nechává hry ve standardním nastvení, respektive nahodí nějaké nějaké rozumné kompromisy, aby hry běžely někde okolo 60–80 fps. Jeho monitor je pravděpodobně typu TN a 1080p.

Hned u Radeonu je první háček – jeho majitel by pochopitelně měl kartu vyměnit za GeForce, aby využil potenciál G-Syncu. Ale i tak by pořízení panelu s rozlišením 1440p G-Sync bylo dvousečnou zbraní. Na jednu stranu by získal na jeho průměrných 60 fps výrazně vyšší plynulost, na druhou by zase fps klesly kvůli vyššímu rozlišení.

Co ale hlavně z pohledu majitele mainstreamové sestavy dělá z pořízení ROG panelu nemyslitelnou záležitost, je cena. Ta se v podstatě rovná ceně zbytku sestavy, což je jen obtížně ospravedlnitelné.

Náročný hráč

Jak se liší tato kategorie od běžného hráče? V podstatě pouze ochotou (a schopností) investovat více peněz do nákupu hardware. Tito jedinci budou nejspíše disponovat výkonným highendovým CPU a jednou i více grafickými kartami, taktéž s cenami převyšujícími deset tisíc. Stávající monitor je pravděpodobně nějaký IPS 1440p panel nebo Surround/Eyefinity z TN/IPS panelů. Je možné, že používají V-Sync pro odstranění roztrhání obrazu.

V této kategorii dává Asus Swift PG278Q mnohem větší smysl než u běžného hráče. Náročný hráč si rád nastaví vysoké detaily, antialising nebo jiná vizuální „zlepšovadla“, i když nemá moc výkonu nazbyt. Výsledná fps se tak mohou klesat klidně pod 60 nebo i méně v případě několika monitorů. Zde by se výhoda G-Sync využila velmi dobře, rozlišení 1440p je pro náročného hráče už také běžnou záležitostí. Problém nastává je spíše s tím, že kdo má lepší monitor třeba s panelem IPS, bude pro něj přechod zpět na TN bolestivý. Rozhodně nedoporučuji nechat na stole TN a ne-TN panel vedle sebe, to vás patrný rozdíl bude štvát pořád.

Vyšší cena monitoru je v této kategorii zákazníků ospravedlnitelná – přece jen je v porovnání s cenami GTX Titan nebo i7-4960X není nijak tragická.

Progamer

Aktivity typu eSport a jiné soutěžní hraní jsou doménou řady hráčů, kteří tak vytvářejí jakýsi protipól k „náročnému hráči“ – progameři ladí hry i počítač pro zisk maximální výhody v konkrétní hře. Dochází tedy ke snižování detailů na úkor kvality, někdy i rozlišení. Není tedy neobvyklé vidět i hráče, co používají 1280×720 a podobná nízká rozlišení. Z pohledu hardware se tato skupina jednoznačně nedá určit, nicméně je běžné mít slušný procesor (pro dosažení vyšších fps) a mainstreamovou grafickou kartu. Věci jako Triple Buffering, Render ahead limit nebo V-Sync jsou automaticky vyplé pro minimalizaci odezvy a zpoždění.

Je tedy ROG monitor od Asusu tou pravou volbou pro eSport? Pravěpodobně ne – vzhledem k požadavkům zvyšovat fps a zlepšovat orientaci ve hře (tedy používat nižší rozlišení) je panel s 1440p velkým skokem v rozlišení nahoru, který se nutně projeví na poklesu fps. Progameři nejspíše počkají na G-Sync panely s FullHD rozlišením. V jejich prospěch mluví nižší cena, vyšší fps v nativním rozlišení a nakonec i snazší transport na BYOC LAN. V okamžiku, kdy by nějaká hra zvýhodňovala vyšší rozlišení, byl by Asus jasnou volbou, ale zatím je to v esportu spíše naopak. Nedostatkem je také absence módů upravující obraz do lépe rozeznatelné podoby – například něco jako je Black Equalizer.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama