Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše | Kapitola 5

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

6. 8. 2014 03:00 25

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Problémy monitorů bez G-Syncu 3. Jak funguje G-Sync? 4. Od rozmazaní po ukrutnou ostrost 5. Vyšší frekvence, vyšší plynulost. A co ostrost?
6. Jak do toho zapadá input lag? 7. Přes 1000 fps na 60Hz panelu? Aneb jak se měří zpoždění 8. Unikátní test pouze na PCTuning.cz! 9. Past vedle pasti aneb správné měření lagu není tak snadné, jak se může zdát 10. Závěr

1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.

Reklama

Máme G-Sync, máme ULMB. Jak do tohoto schématu zapadá obnovovací frekvence? Doposud jsme obnovovací frekvenci zmiňovali nepřímo – ovlivňovala například frekvenci podsvícení při technologii ULMB nebo Lightboost. Samotná obnovovací frekvence má ale opravdu velký vliv na plynulost a pro většinu současných hráčů v eSportu je naprosto klíčové používat 120+Hz monitor. Není to proto, že by to bylo cool, nebo proto, že by to podporovali sponzoři. Hráčům vysoká obnovovací frekvence společně s vysokými (a stabilními) fps dává znatelnou konkurenční výhodu (a není to ani placebo). A nemusíte být ani progamer, abyste tento „cheat“ mohli využívat také.

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše
i Zdroj: PCTuning.cz

Graf skóre ze hry Bad Company 2 - není asi těžké uhodnout, kdy jsem si koupil 120Hz LCD.

Proč jsou ale vysoká fps a frekvence tak důležité? Po diskuzi pod jedním z předchozích článků jsem se rozhodl do této oblasti vnést více světla. S vysokou frekvencí (a fps) přichází dvě nesporné výhody. První z nich je ta očekávaná: více snímků za vteřinu znamená více informací. Nejsou to ale ledajaké informace, jde o zpřesnění dat, které vám předá monitor s nízkou frekvencí (60 Hz). U něj si tyto scházející informace musíte domyslet a odhadnout, což při rychlosti herních akcí není tak jednoduché, jako to prostě vidět – jde o plynulost.

S vyšší frekvencí získáme ale i další výhodu, která není až tak patrná, ale nejen pro herní účely je velmi důležitá: ostrost v pohybu. Ačkoli jsme zmínili ultimátní řešení na odstranění rozmazání pohybujícího se obrazu jako je Lightboost nebo ULMB, tak i samotná frekvence hraje svoji roli. Toto téma je poměrně ožehavé, nicméně pojďme vysvětlit teorii a skutečnost ověřit reálnými testy. ULMB umožnilo pomocí vypnutí podsvícení odstranit přechod pixelů a zkrátit čas, po který je obraz viditelný. Vyšší frekvence sice nevyřeší přechody bodů, ale sama o sobě zkrátí dobu jejich zobrazení. Pozor, jde o vyváženou soustavu, kdy nemůžeme zvýšit frekvenci neúměrně použitému panelu – body by se nestihly nastavit do cílového stavu a monitor by je už začal opět překreslovat. To je mimochodem důvod, proč se zatím nedělají 120Hz IPS panely (výjimka jsou korejské přetaktovatelné modely, které stejně na tuto limitaci naráží). Suma sumárum, krátké zobrazení vede ke snížení dojmu rozmazaného pohybu a vyšší frekvence tím pádem také.

60 Hz Overdrive Off - obraz je hodně rozmazaný.
i Zdroj: PCTuning.cz
60 Hz Overdrive Off - obraz je hodně rozmazaný.

144 Hz Overdrive Off - obraz je o poznání ostřejší než při 60 Hz, ULMB to ale není.
i Zdroj: PCTuning.cz
144 Hz Overdrive Off - obraz je o poznání ostřejší než při 60 Hz, ULMB to ale není.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama