Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše | Kapitola 3

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

6. 8. 2014 03:00 25

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Problémy monitorů bez G-Syncu 3. Jak funguje G-Sync? 4. Od rozmazaní po ukrutnou ostrost 5. Vyšší frekvence, vyšší plynulost. A co ostrost?
6. Jak do toho zapadá input lag? 7. Přes 1000 fps na 60Hz panelu? Aneb jak se měří zpoždění 8. Unikátní test pouze na PCTuning.cz! 9. Past vedle pasti aneb správné měření lagu není tak snadné, jak se může zdát 10. Závěr

1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.

Reklama

G-Sync (GPU Sync) je technologie synchronizace LCD panelu s grafickou kartou. Jedná se o poměrně revoluční novinku (zlí jazykové budou tvrdit, že existují otevřené standardy definující synchronizaci ve stylu G-Sync; to je pravda, ale skutečnost je taková, že G-Sync je první dostupné řešení na desktopovém trhu a zatím nemá žádnou adekvátní konkurenci). Všechny předchozí synchronizační techniky byly založeny na principech fungování a obnovování CRT obrazovek, což vedlo k tomu, že grafická karta se snažila nějak přizpůsobit konstantní frekvenci CRT. U LCD panelu již není vyloženě nutné dodržovat exaktní pravidelné obnovování obrazu a nabízí se tedy myšlenka přizpůsobit raději LCD tomu, co zrovna zvládá generovat grafická karta.

G-Sync v praxi: GPU říká monitoru, kdy začít vykreslovat další snímek.
i Zdroj: PCTuning.cz
G-Sync v praxi: GPU říká monitoru, kdy začít vykreslovat další snímek.

G-Sync je řešením výrobce grafických karet nVidia. Není to ale pouze záležitost grafické karty nebo ovladačů, podobně jako tomu je u ostatních synchronizačních technik (V-Sync, Adaptive V-Sync atd.). Aby G-Sync fungoval, je zapotřebí mít nejen grafickou kartu z řad GeForce GTX 650Ti Boost, GTX 750 a GTX 850M (a všechny vyšší modely v daných řadách) ale hlavně monitor vybavený speciálním hardwarovým modulem. Tento modul G-Sync dodává výrobcům monitorů sama nVidia. Grafická karta a modul je propojený kabelem DisplayPort, jiný způsob nefunguje a monitor má jediný vstup – zmíněný DP. K monitoru je ale možné připojit i starší karty nVidia nebo i karty jiných značek za předpokladu, že mají DP. V takovém případě ale G-Sync fungovat nebude a monitor bude pracovat stejně jako ostatní 144Hz panely.

A jak to tedy funguje? Díky kombinaci G-Sync modulu a kompatibilní grafické karty je možné dávat monitoru pokyny, kdy vykreslit další snímek. Princip je tedy jednoduchý, monitor v podstatě čeká na grafickou kartu, až dokončí vykreslení snímku a okamžitě jej po obdržení začne vykreslovat. Jsou zde jistá technická omezení, jako je minimální obnovovací frekvence a podobně, ale ta nás trápit nemusí. Naopak je důležité zmínit to, co s aktivním G-Sync získáme. Obraz nebude nikdy roztrhaný – podobně jako se zapnutým V-Sync. Ten ale trpěl propady fps a poměrně velkým zpožděním. Ani jeden z těchto nedostatku u G-Sync nenajdete. Fps jsou vždy takové, jaké stihne GPU vypočítat (samozřejmě až na ty pres limit 144 Hz) a současně lag je minimální. Výrobce uvádí 1 ms, což už je v porovnání se zbytkem řetězce od počítače až k hráči zpoždění naprosto zanedbatelné.

G-Sync modul osazený FPGA čipem a rychlou pamětí o velikosti 768 MB.
i Zdroj: PCTuning.cz
G-Sync modul osazený FPGA čipem a rychlou pamětí o velikosti 768 MB.

A ještě jedna poslední, avšak možná i nejdůležitější vlastnost G-Sync monitorů: Jejich synchronizace ke grafické kartě přináší nejen výše zmíněné výhody ve smyslu vždy maximálních fps nebo nízkého zpoždění. G-Sync zajistí perfektní souhru časování mezi vykreslovaným a zobrazovaným obsahem. Představit si to můžete tak, že na monitoru necháte běžet stopky (v pozadí může být spuštěna nějaká náročná hra). Dva po sobě jdoucí snímky budou mít určitý časový rozestup – například 20 ms. Na G-Sync monitoru se snímky zobrazí v tomto časovém rozestupu, na žádném jiném stávájícím řešení synchronizace však ne. Co to pro nás ale znamená? G-Sync zajistí vyšší časovou přesnost vykreslovaného obrazu a tím i plynulost. Ve výsledku pak může obsah na 50 fps s G-Sync vypadat plynuleji než jinde normálních 70 fps.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama