Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše | Kapitola 2

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

6. 8. 2014 03:00 25

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Problémy monitorů bez G-Syncu 3. Jak funguje G-Sync? 4. Od rozmazaní po ukrutnou ostrost 5. Vyšší frekvence, vyšší plynulost. A co ostrost?
6. Jak do toho zapadá input lag? 7. Přes 1000 fps na 60Hz panelu? Aneb jak se měří zpoždění 8. Unikátní test pouze na PCTuning.cz! 9. Past vedle pasti aneb správné měření lagu není tak snadné, jak se může zdát 10. Závěr

1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.

Reklama

Máme grafickou kartu a máme monitor. Obojí neustále něco dělá. Grafická karta generuje snímky na frekvenci, kterou označujeme jako fps (frames per second), zatímco monitor snímky zobrazuje na jiné frekvenci, které říkáme obnovovací (refresh rate) a uvádíme ji v hertzích. Tyto dvě frekvence jsou na sobě nezávislé a tak nejsou synchronizované. Úkolem G-Syncu je propojení těchto frekvencí.

Ideální stav - GPU a LCD pracují stejně rychle a synchronně. V reálném světě to tak ale nefunguje.
i Zdroj: PCTuning.cz
Ideální stav - GPU a LCD pracují stejně rychle a synchronně. V reálném světě to tak ale nefunguje.

Jak to ale vypadá bez G-Sync, existují nějaké možnosti, jak se synchronizovat? Nebo je lepší nechat věcem „volný“ průběh? Nejjednodušší situace nastane, když necháme běžet GK nezávisle na monitoru. Výsledek je takový, že jakmile má GPU dokončený snímek, tak jej posílá na monitor a monitor jej vykresluje od aktuálního místa obnovy. Jelikož se LCD obnovuje po řádcích, tak se objeví problém roztrhání obrazu označovaný jako tearing. Jde o to, že nový snímek v obraze začne vykreslovat až od určitého řádku, a pokud se obraz mezi snímky posunul nebo jinak změnil, uvidíme zlomovou čáru přes celou šířku obrazu. Tento jev se děje pořád, nehledě na to, zda máme 10, 30, 60 nebo 100 fps. Monitor prostě není synchronizovaný, a zlomy v obraze se tak nevyhnutelně objevují.

Tearing v praxi.
i Zdroj: PCTuning.cz
Tearing v praxi.

Tearing v teorii - děje se pořád, pokud nezapneme V-Sync (nebo G-Sync).
i Zdroj: PCTuning.cz
Tearing v teorii - děje se pořád, pokud nezapneme V-Sync (nebo G-Sync).

Mnoha lidem tearing vadí, a tak se zaváděly různé techniky vertikální synchronizace. Nejznámější z nich je V-Sync. Ta funguje celkem jednoduše. Grafická karta čeká na dokončení vykreslení celého snímku na monitor, než odešle následující. Obraz je tak vždy celistvý, bez známek roztrhání. V-Sync má ale řadu negativních efektů. Prvním z nich je omezení maximálních fps na úroveň frekvence monitoru (například 60 Hz = max. 60 fps). To by ani tak moc nevadilo, horší je situace, kdy fps klesnou pod frekvenci monitoru. V ten moment se synchronizovaná fps propadnou na nejbližší nižší celočíselný podíl frekvence monitoru – u 60Hz panelu jsou tyto hranice 60, 30, 20, 15 fps... Znamená to tedy, že i při drobném zakolísání fps těsně pod 60 Hz se musí celé jedno překreslení vynechat, což u následujícího snímku znamená opravdu brutální pokles na 30 fps. Poslední hřebík do rakve V-Sync je jeho zpoždění – lag, který je způsobený systémem několika bufferů a čekáním na dokončení snímku.

Propad fps na polovinu při zapnutém V-Sync.
i Zdroj: PCTuning.cz
Propad fps na polovinu při zapnutém V-Sync.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama