Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše | Kapitola 10
Seznam kapitol
1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.
Dnes jsme se zaměřili na technologie nového monitoru Asus ROG Swift PG278Q a nejen to. Integrace modulu G-Sync přináší funkci synchronizace GPU->LCD, ale i další žhavou novinku – Ultra Low Motion Blur. Každý z těchto módů cílí na zlepšení některé z klíčových vlastností LCD panelu. Z pohledu hráče je to taková svatá trojice – vysoká frekvence, vysoká plynulost a vysoká ostrost. Každý z těchto aspektů může vést ke zlepšení požitku ze hry a i herní výhodě proti soupeři.
Sama frekvence je klíčem k dobrému hernímu panelu, zvyšuje totiž nejen plynulost, ale i ostrost. Problém je ale synchronizace respektive její absence u současných monitorů. Ačkoli jsou opravdu rychlé, tak buď vykazují obrazové vady, jako je tearing, nebo mají vysoký input lag (a další problémy) díky vertikální synchronizaci. Zde nastupuje G-Sync. Ten řeší všechny klíčové problémy v této oblasti a dodá bezkompromisně nejlepší poměr kvality obrazu a plynulosti. Toho docílí za pomoci (bohužel) proprietární technologie Nvidie – budete potřebovat kompatibilní grafickou kartu. Komu nevoní G-Sync, může sáhnout po odlišném módu monitoru: ULMB. Ten zajistí ostrost obrazu, která předčí CRT monitory. Je s tím ale spojená i daň v podobě nepatrně blikajícího obrazu a sníženého jasu.
Asus dodává panely se 144 Hz už nějakou dobu. Dnes testovaný kousek je ale unikátní: disponuje vysokým rozlišením QHD a přitom stíhá rychlé přechody a změny. Jak rychlé? To není tak jednoduché zjistit. Současné techniky měření inputlagu jsou vesměs nepřesné a mají řadu háčků, které je potřeba vzít při interpretaci výsledků v úvahu. My jsme zpoždění změřili pomocí našeho nového testovacího nástroje, který pracuje v tisících fps a zajistí tak dostatečnou přesnost výsledků oproti běžným postupům. Naměřené hodnoty v řádu jednotek milisekund jsou výborné, panel je opravdu rychlý a nelze jej v tomto ohledu nedoporučit každému hráči. Necelé 4 ms celkového zpoždění (až po plné zobrazení) jsou téměř na hranici současných technologií LCD monitorů.
QNIX (vlevo) proti Asus ROG Swift (vpravo) - IPS panely mají pěkný obraz, ale zato jsou výrazně pomalejší.
Sečteno a podtrženo, po stránce dynamiky obrazu a s tím souvisejících použitých technologií je monitor na špičce mezi herními panely. Rychlý, plynulý i ostrý – takový je Asus ROG Swift PG278Q. Na další vlastnosti se podíváme příště.
Graf ceny produktu Asus PG278Q poskytuje server Heureka.cz