Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše
Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše
autor: Pavel Urbánek , publikováno 6.8.2014
Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.


Dnes jsme se zaměřili na technologie nového monitoru Asus ROG Swift PG278Q a nejen to. Integrace modulu G-Sync přináší funkci synchronizace GPU->LCD, ale i další žhavou novinku – Ultra Low Motion Blur. Každý z těchto módů cílí na zlepšení některé z klíčových vlastností LCD panelu. Z pohledu hráče je to taková svatá trojice – vysoká frekvence, vysoká plynulost a vysoká ostrost. Každý z těchto aspektů může vést ke zlepšení požitku ze hry a i herní výhodě proti soupeři.

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

Sama frekvence je klíčem k dobrému hernímu panelu, zvyšuje totiž nejen plynulost, ale i ostrost. Problém je ale synchronizace respektive její absence u současných monitorů. Ačkoli jsou opravdu rychlé, tak buď vykazují obrazové vady, jako je tearing, nebo mají vysoký input lag (a další problémy) díky vertikální synchronizaci. Zde nastupuje G-Sync. Ten řeší všechny klíčové problémy v této oblasti a dodá bezkompromisně nejlepší poměr kvality obrazu a plynulosti. Toho docílí za pomoci (bohužel) proprietární technologie Nvidie – budete potřebovat kompatibilní grafickou kartu. Komu nevoní G-Sync, může sáhnout po odlišném módu monitoru: ULMB. Ten zajistí ostrost obrazu, která předčí CRT monitory. Je s tím ale spojená i daň v podobě nepatrně blikajícího obrazu a sníženého jasu.

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

ULMB/Lightboost v akci.

Asus dodává panely se 144 Hz už nějakou dobu. Dnes testovaný kousek je ale unikátní: disponuje vysokým rozlišením QHD a přitom stíhá rychlé přechody a změny. Jak rychlé? To není tak jednoduché zjistit. Současné techniky měření inputlagu jsou vesměs nepřesné a mají řadu háčků, které je potřeba vzít při interpretaci výsledků v úvahu. My jsme zpoždění změřili pomocí našeho nového testovacího nástroje, který pracuje v tisících fps a zajistí tak dostatečnou přesnost výsledků oproti běžným postupům. Naměřené hodnoty v řádu jednotek milisekund jsou výborné, panel je opravdu rychlý a nelze jej v tomto ohledu nedoporučit každému hráči. Necelé 4 ms celkového zpoždění (až po plné zobrazení) jsou téměř na hranici současných technologií LCD monitorů.

Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše

QNIX (vlevo) proti Asus ROG Swift (vpravo) - IPS panely mají pěkný obraz, ale zato jsou výrazně pomalejší.

Sečteno a podtrženo, po stránce dynamiky obrazu a s tím souvisejících použitých technologií je monitor na špičce mezi herními panely. Rychlý, plynulý i ostrý – takový je Asus ROG Swift PG278Q. Na další vlastnosti se podíváme příště.

Graf ceny produktu Asus PG278Q poskytuje server Heureka.cz



Tagy: Asus  ROG  Swift  G-Sync  PG278Q  input lag  144 Hz  QHD  1440p  ULMB  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.8.2014 04:43:28   119.225.210.xxx 1121
Uz park rokov pouzivam vyhradne 120hz a na 60hz panel by ma v dnesnej dobe uz nikto nenalakal (120hz > 4k anytime)....

Tak isto kumne chodili znami a buchali sa do hrude ze "60hz a 120hz nie je ziadny rozdiel", "to sa neda ani vidiet ten rozdiel"...potom som vytial spod stola stary 60hz monitor polozil vedla S27950D zrazu ostali ticho potom pustil hru a po 5 minutach bolo vymalove.... "z ktorej stranky si to objednava", "aky je to presne typ monitora".....


Momentalne pouzivam QNIX pretaktovany na 120hz ktory funguje bez problemov, no na hranie je zufaly aj preto uz je Swift davno predobjednany skoda len ze Australia ma ETA 29 Augusta, kym monitor sa uz v EU predava (aspon prva varka pre tych ktory mali predobjednane).

Tak isto prechod 1080p na 1440p je dost citelny rozdiel.

Kazdopadne cena je dost vysoka $999AUD clovek predychava velice tazko.....snad pride coskoro konkurencia a ceny 1440p 120hz+ panelov pojdu dole.....
6.8.2014 07:18:11   89.102.233.xxx 92
Vypadá pěkně a je tam G-Sync a proto taky 1000$
6.8.2014 07:56:56   119.225.210.xxx 141
BenQ 27" 1080p 144hz bez G-Sync idu po $600 cize 27" 1440p + G-sync (pokial sa nemylim tak samotny G-sync modul ide po ~$200) dalej je to jediny 1440p 144hz panel vonku bez konkurencie cize si mozu vypitat premium, cenovka $1000 je z toho podladu v norme...

Z pohladu platit $1000 za 27" 1440p TN panel uz v norme nie je

kazdopadne podla ohlasom ludi co uz ho maju doma a odtestovany je G-sync skutocne dobra vec, a ako pisu niektori benchmarky ktore idu 40fps v G-sync mode posobia plynulejsie ako 70fps bez G-sync, ten kto ma 120hz+ panel toto urcite oceni, kedze hocijaky prepad pod 100fps je dost citelny a vizera ze G-sync toto uplne eliminuje co je super...
6.8.2014 09:14:37   185.16.181.xxx 111
Bral bych, kdyby na první nebo druhé straně byla nějaká tabulka s parametry (velikost monitoru, typ panelu, funkce, cena,...), abych to nemusel hledat někde v článku. Díky.
6.8.2014 10:27:24   199.64.72.xxx 81
Na začátku zmiňuji že bude následovat recenze samotného monitoru, dnes je článek věnován technologiím a měření inputlagu.

Specifikace bude v příštím článku, nicméně máte pravdu, mohl jsem ji zahrnout i toho dnešního. Díky za tip!
6.8.2014 10:20:23   188.175.127.xxx 143
Skoda, ze neexistuje podobny monitor s IPS nebo PLS matrici. Na TN+ monitor - at uz ma technologie jake chce - mne uz nikdo nenalaka.
6.8.2014 10:30:20   199.64.72.xxx 40
Existuje alternativní SPLS - QNIX QX2710 nebo Catleap/XSTAR, ani jeden ale není dostupný v ČR, a jsou to taktovací kousky. Nemají také G-Sync.

IPS/PLS se nepoužívají pro svoji vysokou latenci/persistenci, proto zřejmě ještě nějakou dobu neuvidíme opravdový herní monitor na panelu s pěknými barvami.
6.8.2014 10:53:03   85.70.75.xxx 1411
Pfuuuj, vždyť to stojí 20 000Kč a je to TN... Takže navoněná bída :/
6.8.2014 11:04:30   194.160.30.xxx 64
Hmm pokial som nevidel tu cenu tak ma to trochu aj zaujalo ale TN za 1k je sila tak 500eciek by sa dalo ale toto fest prestrelili zastarali kram by som za IPS nemenil i ked 144hz je lakave.
6.8.2014 11:09:30   78.98.27.xxx 1314
Hm, no čo mi je známe tak AMD má technológiu (a nie je proprietárna) ktorá dokáže to isté čo G-SYNC - s tým rozdielom že netreba žiadny prídavný kus HW v monitore. Tak som zvedavý či táto featurka od nvidie nakoniec nebude len kuriozitka do múzea.
6.8.2014 13:40:12   78.98.27.xxx 11
http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-free-gsync-alternative-at-ces-2014
6.8.2014 13:48:54   89.173.96.xxx 53
Toto som čítal pod jedným článkom na dsogaming.com:

-----------------------------

Mr. Maxwell

I work at a place that manufactures monitors. I can say beyond a shadow of a doubt that at first G-sync is better than free sync. I can also say that G-sync will cost more. They will both stabilize as a premium option aimed at gamers mostly. The R&D for Free sync is not free. AMD is not paying for it like NVidia did for G-sync. This R&D has to be payed for by the manufactures(new scalers for DP1.2a) and then passed on to customers. Also, it will be a non mandatory standard for manufactures. It will be marketed the same way G-sync is period. Just for all gamers and it will start off cheaper and may remain cheaper but not by that much……. say $35 to $75.00. G-cync is here now, I can also tell you that AMD is having issues trying to get manufactures on board for free sync. Basically they want AMD to foot the bill like Nvidia did for G-sync. They see it as a risk and wonder if it is so awesome and is gonna revolutionize monitors that pertain to gaming why AMD is reluctant to pay the way forward. There is a cost to all new tech. It aint free kids……..carry on

-----------------------------

nashathedog

As I explained in an earlier post AMD’s Huddy explained that the cheaper free-sync capable monitors will as an example only work when fps is between 30 and 50 or 30 and 60 maybe (his own words) so in order to get one that covers the monitors full fps range (ie: 10-60, or 10 to 120/144) like g-sync capable monitors do you’ll need to buy a high end free-sync capable monitor. If you need verification go to the PC.per interview of Richard Huddy. I imagine I’ll get a free-sync capable screen to try it out when it is available but we already know the tech does not do as good a job as G-sync does and that info came from AMD.

-----------------------------

Nehovorím, že AdaptiveSyn je zlé riešenie, ale podľa toho to ani nie je úplne ekvivalentné s G-Sync a nie je to zadarmo ako si niektorí ľudia myslia (aj keď G-Sync je samozrejme drahšie riešenie).
6.8.2014 18:59:24   213.210.151.xxx 37
Páč na internetu čteš samé kraviny a zásadnější a starší články ti nějak unikají. Jinak bys měl asi jasno:
http://diit.cz/clanek/amd-freesync-lcd-firmware

1. Free-sync jako technologie je samozřejmě zdarma
2. Frekvenční rozsahy u nových monitorů budou větší než u g-sync
3. frekvenční rozsahy u starých monitorů (po upgrade firmware) jsou menší než u g-sync. Ale i tak onen sweetspot 30-60Hz zvládají
4. Myslíš, že někdy uvidíš g-sync v NB?

Takže ano, opravdu free-sync není úplně ekvivalentní řešení jako g-sync
6.8.2014 20:57:36   62.197.243.xxx 73
1. Pokiaľ nasadenie FreeSync bude stáť výrobcov monitorov peniaze navyše, tak to zadarmo nebude. Ak je pravda, že AMD jeho nasadenie nehodlá nijak finančne podporiť a NVIDIA zasa na druhej strane svoje riešenie podporí, tak to môže byť pre FreeSync problém. Aký veľký sa uvidí (možno nakoniec nebude žiadny). BTW žiadna technológia nie je zadarmo. Ani DirectX, ani OpenGL, ani Mantle, ani G-Sync a ani "Free"Sync. Za všetky ich implementácie a nasadenia platíme. Vážne nerozumiem tomu prečo si niektorí fanúšikovia AMD myslia, že je táto firma nejaký samaritán, ktorý im prináša všetko dobré a zadarmo a všetci ostatní sú zlí a nenažraní a najradšej by nás okradli. :-)

2. Ešte som nepočul o monitore s viac ako 144Hz, takže kde sa vyšší rozsah využije? Možno ma v tomto smere opravíš. V takom prípade to reálna výhoda bude.

3.Sweetspot je super. Mňa osobne ale zaujíma ako to bude fungovať aj s menej ako 30 Hz. Aby nakoniec monitory s FreeSync, ktoré budú podporovať väčší frekvenčný rozsah nestáli podobne ako tie s G-Sync.

4. To máš asi pravdu. Otázka je prečo by na NTB G-Sync mal byť. Ani NVIDIA grafiky by s FreeSync nemali mať problém (teda predpokladám, že to NVIDIA nebude bojkotovať zo strany SW podpory ako to majú v pláne s Mantle).

BTW v článku z tvojho odkazu ma pobavilo toto tvrdenie: "Nvidia: Bez G-Sync modulu to v desktopu nejde". To samozrejme nikde NVIDIA nepovedala pokiaľ si pamätám.
6.8.2014 22:31:54   213.210.151.xxx 54
1. Pokud to výrobce monitorů bude něco stát, tak si to jistě nezapomenou připočíst k prodejní ceně. Náklady se jim i se ziskem vrátí zpět. Důležité je ale to, že AMD žádné poplatky platit nebudou a proto jetvrzení, že free-sync je zdarma správné.
2. Frekvenční rozsahy free-sync jsou velmi zajímavé od výkonných 36-240hz až po čistý lowend a notebooky 9-60hz (samozřejmě, papír toho snese hodně)
3. Vše není jen o elektronice samotné, ale také o LCD panelech jako takových. Nicméně pochybuju, že kdo kdy vyrobí něco dražšího než Nvidia a lidi mu ještě poděkují (možná snad Apple)
4. V NB je rozhodujícím hráčem Intel a ne Nvidia nebo dokonce snad AMD. Bude tedy záležet na Intelu, ostatní se budou muset podřídit.

Já jsem zas zvědavý na samotnou recenzi tohoto monitoru, protože se také může zjistit to, že pokud máme 144hz monitor, žádný g-sync nebo f-sync vlastně ani nepotřebujeme
6.8.2014 23:37:54   119.225.210.xxx 40
"Já jsem zas zvědavý na samotnou recenzi tohoto monitoru, protože se také může zjistit to, že pokud máme 144hz monitor, žádný g-sync nebo f-sync vlastně ani nepotřebujeme "

Toto je z 90% nezmysel.....ak mas 144hz monitor a hry ti grafika utiahne na 144fps konstantne bez dropov, vtedy je G-sync knicomu kedze Hz=fps, ak mas 144hz monitor a FPS ti kolise vtedy prichadza na rad G-sync....
7.8.2014 07:34:32   213.210.151.xxx 15
Samozřejmě, že ne.
Pokud ti hra dává 144fps, pak ti stačí klidně 60Hz monitor, protože při těchto fps žádný tearing nevnímáš.
Pro nižší fps musíš srovnávat 144Hz monitor s vsync On (abys zamezil tearingu), kde se ti lag snížil z původních 17ms na 7ms, proti g-sync. No a možná překvapivě zjistíš, že ses žádného výrazného rozdílu při použití g-sync (nebo f-sync) nedočkal
8.8.2014 08:44:18   62.209.192.xxx 41
LOL, precti si neco o vsyncu a tearingu protoze tearing vznika prave pri vyssich frekvencich z grafiky a pomalejsi obnovovaci frekvenci monitoru, kdy monitor bez vsyncu zobrazuje aktualni snimky srovnam s tvym prikladem kdy grafika doda 144fps a monitor ti na 60Hz zobrazi 2,4 snimku ktere posle grafika a v dusledku toho vznikne tearing. Takze tvoje teorie je presne naopak a pri nizsich fps z grafiky ti vsync nijak nepomuze, na to je prave vyvinuty g-sync
8.8.2014 17:49:02   213.210.151.xxx 63
No tak chlapíku, až se dosměješ, tak si přečti následující:
1. Tearing ti vzniká vždy, když není zapnutý vsync. A nezáleží na tom, zda gpu generuje snímky pod či nad refresh rate monitoru.
2. Já jsem nepsal, že tam tearing není, ale že ho při 144fps na 60Hz monitoru nevnímáš. Proč?
Protože čím více zlomů je na obrazovce (více fps), tím méně je tearing vnímaný (menší posuvy mezi snímky). Vnímání tearingu ti dále snižuje náhodnější a nepravidelnější poloha zlomů v po sobě jdoucích refresh.

V mém příkladě je pattern tearingu přibližně střídání dvou a tří zlomů v následných refresh a ani zlomy snímků nejsou na stejných/podobných pozicích s předchozím refresh. Možná u 120fps (tedy násobku refresh) by to s vnímáním tearingu bylo horší, ale to je zas jiná kapitola.

G-sync: Pokud na 144Hz monitoru zapneš vsync, lag ze zapnutého vsync není ani poloviční jak u 60Hz monitoru. A proti této konfiguraci by mělo být porovnáváno g-sync, jestli tam vůbec nějaký přínos je a ne tak, jak doporučovala Nvidia recenzentům - testovat 144Hz g-sync proti 60Hz ne g-sync

Takže ještě jsi ve stavu LOL???
6.8.2014 14:24:25   90.183.86.xxx 00
já ten článek moc nepročítal, přiznám se.
v HW se moc nevyznám, ale po dlouhém hledání a doporučení ostatních jsem si jako herní monitor koupil EIZO FORIS FS2333-BK.

Jsem s ním velice spokojený. Sice první měsíc byl utrpení. Nevím proč ale strašně mě z něj bolely oči a možná i hlava trošku. Toto naštěstí pak odpadlo a můžu do něj civět vesele XY hodin v kuse.

Co je podle vás lepší? Tato novinka za nechutné peníze nebo eizo FS2333?

Já samosebou monitor měnit nebudu, ale jen ze zvědavosti se ptám.
6.8.2014 14:56:12   185.16.181.xxx 41
Pokud ti nevadí malá úhlopříčka, taxis koupil dobře, já bych tohle taky asi nebral, teď mám Radeona, takže nějaké GSync je mi na nic, pak je to typ TN, to fakt nezkousnu... Leda bych byl profi hráč a na tom monitoru jenom hrál nějakou ligu a měl nVidii, pak to má smysl, ale pro takové to domácí hraní sem tam po práci je to EIZO určitě daleko lepší. Škoda, že ho nedělají taky ve formátu 21:9, to bych bral :-)
6.8.2014 14:37:03   95.103.101.xxx 20
Odkial si zohnal panel ? Nikde na SVK/CZ nie je na sklade... ?
6.8.2014 23:54:14   77.104.207.xxx 21
A co barvy ?
12.8.2014 12:24:35   94.113.124.xxx 07
Byl by to možná hezký test, kdyby ovšem nebyl totálně devalvován tím, že autor vysvětlováním rolling shutter ukázal, že o tématu příliš neví a tedy kdoví, co je tam za další boty.

Rolling shutter u zrcadlovek - které mají mechanickou závěrku a tedy snímek odečítají při zavřeném objektivu - vůbec nesouvisí s typem čipu použitým v zrcadlovce.
12.8.2014 17:41:51   89.176.204.xxx 70
Co je rolling shutter opravdu netuším, ale pokud je to v článku špatně, tak je to samozřejmě chyba, ale rozhodně to "totálně nedevastuje" celou recenzi jak píšeš a připadá mi velice arogantní takto recenzi odsoudit. Trochu úcty k cizí práci by ti neškodilo. Stačilo by přece v komentáři opravit případnou chybu a recenzent by klidně mohl opravu zapracovat do článku.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

66 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.