Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme?
Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme?
autor: Pavel Urbánek , publikováno 31.7.2014
Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme?

Rozlišení 4K se začíná drát do domácností, 1600p a 1440p je k dostání už několik let, nyní se objevuje i ve špičkových telefonech. Jak je tedy možné, že přední výrobci dodávají notebooky i stolní LCD s rozlišením 1366×768 bodů? Může za to cena? Vězí za tím zpětná kompatibilita? Nebo je to úplně jinak?


Nechceme zůstat na věky u panelů s FHD rozlišením u stolních počítačů a HD u notebooků. Pokud PC jak je známe, chtějí být úspěšná i v další dekádě, tak je potřeba posunout myšlení od pevně definovaných a omezených formátů k dynamickým a škálovatelným standardům.

Po stránce hardware se věci daly do pohybu už před několika lety a standardy pro vysoká rozlišení jsou definovány. Otázkou je stav jejich nasazení do praxe a připravenost zařízení jich využívajících (k čemu nám bude LCD s podporou DP 2.0, když naše grafická karta tento standard zatím nepodporuje).

Operační systém Windows tento problém vidí a aktivně jej začíná řešit, nicméně je potřeba nejnovější verzi, tzn. 8.1, aby byly zpřístupněny pokročilejší vlastnosti škálování. OS firmy Apple jsou o krok napřed, nějakou dobu již podporují škálování. Ostatní systémy nemá smysl v tomto ohledu řešit, jejich tržní podíl je minimální a výrobce HW pravděpodobně jejich schopnost zvládat nebo nezvládat nástup rozlišení 4K příliš neovlivní.

Monitory s vysokým rozlišením: Proč už je u PC dávno nemáme?

Windows 8.1 jsou připraveny na 4K a jiná vysoká rozlišení - možná i díky mobilním verzím pro tabelty a další drobná zařízení.

Software, hry a web budou ono pomyslné bojiště, kde se rozhodne, jak rychle budeme moci plnohodnotně používat LCD s vysokými hodnotami PPI. Otázkou je, kdo začne s masovým upgradovaním na vyšší rozlišení jako první. Zda to bude hardware a jeho možnosti, nebo spíše software a jeho požadavky. V dnešní době to vypadá spíše tak, že vývoj budou tlačit výrobci panelů a vývojáři budou muset přizpůsobit své produkty, pokud nebudou chtít riskovat ztrátu přízně svých uživatelů.



Tagy: monitory  lcd  4k  uhd  dpi  ppi  1366p  fullhd  rozlišení  hustota pixelů  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
31.7.2014 06:08:08   93.99.226.xxx 240
2. kapitola
"Ale jsou tu i specialitky jako WQXGA, což označuje 2560×1440."
WQXGA by asi mělo být 2560x1600 ?
31.7.2014 06:38:33   199.64.72.xxx 230
Mělo, a už i je ;) Díky
31.7.2014 06:17:27   95.103.157.xxx 676
Myslim, ze na 4K mame este dost casu. Nie ze by to nebola dobra vec, ale vzhladom na vsetky mozne problemy od OS po HW si este dlho vystacime s kvalitnym 27"+ monitorom.

Kupovat predrazene 4k TNko a nasledne bojovat s polofunkcnym OS - nestoji to zato.
31.7.2014 06:34:33   82.99.160.xxx 4016
já teda používám asi pul roku 24" 1920x1200 přes DP a na vyšší rozlišení se nechystám ani náhodu.
Při bežném použítí body (rastr) nevydím.
Proč se hnát za vetším?
i u mobilu,projektoru,televizi mám 1920x1080 kuli filmum.. vetší zase postrádá smysl(není zdroj a rastr není vidět).
31.7.2014 07:14:41   80.188.31.xxx 2113
přesně, jediný co to přinese sou další náklady, větší spotřeba, hw náročnost a kvůli čemu? že pár obchoďáků z firem co to prodávaj řeknou že je to free a cool? pod to hoděj obrázek s rozdílem rastru kterej je 100x zvětšenej aby byl patrnej rozdíl? já to fakt nepotřebuju.. u pc fakt ne jedinej význam by to mělo u TV ale tam zase není obsah.. sotva se přešlo na FHD..
31.7.2014 07:08:37   212.5.197.xxx 2919
Redaktor nespomenul vsetky dovody.
Potreba takehoto rozlisenia a potreba menit funkcny LCD.

Pozrite sa ake monitory ma dnes vecsina ludi/firiem. Ty na svoje 17-24" LCD nepotrebuju 4k, svoje funkcne LCD nepotrebuju menit a uz vobec nie kvoli 4k.

Do mobilov a tabletov retiny vyrobcovia pretlacili, lebo trh nebol nasyteny a ludia ich kupovali bez ohladu na rozlisenie. Nebol tu dopyt po retinach a bolo to skor preto aby sa vyrobca odlisil od konkurencie a ukazal svoj "tech. pokrok". To, ze mal tablet alebo smartfon retinu nebol u 99% ludi dovodom na ich kupu. Nepocitam ludi, ktory musia mat vsetko naj hoci to nepotrebuju.
Drviva vecsina ludi nerozlisi ci ma retinu alebo nie.
Chodte sa pozriet do elektro obchodu na FHD a 4k TV. 99% ludi medzi nimi rozdiel neuvidi.
Chyba tu viditelny prinos.

4k sa presadi len tym, ze vyrobcovia nic ine nebudu ponukat alebo cena bude rovnaka ako u zariadeni s nizsim rozlisenim.

Redaktorom spominane dovody su problemom pri nasadzovani 4k do LCD ale niesu tymi najdolezitejsimi.

4k jednoducho nieje potreba, chyba dopyt mas. Vela ludi na tomto serveri s tym asi nebude suhlasit ale je to tak.
31.7.2014 07:25:55   84.242.67.xxx 4736
Jestli v obchodě nevidítě mezi 4K a FHD rozdíl, tak je největší čast zajít na oční kliniku :-)

U TV v ve velikosti nad 120 cm , přestává FHD stačit a obraz se začíná mazat, nehledě na to že 4K i na 24 " monitoru prostě vypada jinak než FHD. Kdo si mohl zahrát moderní hru na 4K monitoru, tak ví že ten obraz je prostě mnohem lepší, netvrdím že je to nutnost a když bych to neviděl, tak by mi to ani nevadilo, nicméně když už o tom vim tak i tak dokážu žít s FHD monitorem, možná až bude IPS 4k za 10 tisíc a k tomu grafika za 10 tisíc, která s rozlišením nebude mít problém, tak já nebudu mít problém za to ty peníze dát...
31.7.2014 07:47:14   82.117.130.xxx 688
Ono je dost rozdil koukat v obchode na technologicke demo a pak si tu TV pustit doma na bezne pozemni vysilani... Dokud to nebude cim krmit v kazdodennim provozu, tak je to k nicemu.
Hra muze vypadat jinak i na 24" monitoru, ale jaky HW dokaze krmit 4K monitor v nativnim rozliseni pri prijatelnem FPS, kdyz soucasny TOP dokaze s odrenyma usima utahnout FHD ???
Takze prozatim to vypada, ze na 4K je minimalne 5 let cas...
31.7.2014 23:57:46   78.128.160.xxx 30
Sucasny TOP ako R9 295x2, alebo dokonca 2 v CF (co povazujem naozaj za TOP) vacsinou nema problem ani s 4k. 60 FPS to mozno nebude, ale hrat by sa to malo dat ;)
1.8.2014 07:57:41   82.117.130.xxx 31
Jasne, ale to prave zalezi na tom, co se od toho ocekava... ;)
Opravdu hodne hracu snizuje detaily, nebo dokonce rozliseni i nyni na FHD monitoru a to z duvodu propadu FPS. Pokud hra dosahuje prumernych 60 FPS, tak se da ocekavat, ze tam muze dochazet k propadum az na 25-30 FPS a to je velmi neprijemne.
Neverim, ze by treba Crysis 3 bylo zcela v pohode, tedy aby to uspokojilo narocneho hrace (a predevsim narocny hrac kupuje TOP).
Nicmene pro masove rozsireni je nutne uspokojit vetsinu, takze 4K musi v pohode utahnout jedna mainstream karta. Vykony v teto tride sice take stale rostou, ale musime brat v potaz i to, ze roste soucasne take narocnost her. ;)
5.8.2014 21:23:41   94.113.220.xxx 40
O hry nejde. Super by to bylo na desktopu a až budou dostupnější 4K filmy.
I dnes si lidi kupují nové supr konzole (Xbox One ehm), které nezvládnou ani full HD a hry na něj upscalují a příliš jim to nevadí. Holt se na pomalých kartách použije poloviční rozlišení, na 4K stejně chybí dostatečně kvalitní textury, modely...
31.7.2014 08:16:45   90.177.11.xxx 134
Rozdíl mezi 4K a FHD je tedy zvlášť na velkém panelu obrovský!
Jinak pěkný článek, je vidět, že UHD předběhlo vývoj. Bylo by totiž pěkné kdyby FHD byl dnes standard, bohužel jak v tv vysílání tak i na pc tomu tak není. Pořád se prodávají tv bez DVB t2 a i tato norma se asi změní, UHD tv zase nemají HDMI 2.0 nebo DP 1.3 a není to ani k čemu připojit.
Je to anarchie, ale to je pokrok.
31.7.2014 07:10:43   82.0.153.xxx 204
Monitory s vysokým rozlišením : Proč už je u PC dávno nemáme?

Jednoducha odpoved lebo su proste drahe a bezny clovek to proste nekupi ..
a len tak preskocit na vysoke roslisenie nie je LEN o pozerani ocami ... Vyrobcovia hier, aplikacii,softverov a hardverov proste take vysoke rozlis. nepodporuje a ak chcu aby podporovalo tak bud musia svoje vyrobky znova prekopat upravit alebo vyrobit nove..
Ak rozpravame napr o QHD LG G3 to roslisenie sa proste este nevyuzije naplno ako FHD ppo otvoreni roznych applikacii rozlis proste padne na nizsi..Blu ray disky podporuju len FHD
na vyssie rozlys potrebuju zase nove..
V hladkosti a zobrazenosti ikoniek a pismen zohrava pixel density nie rozlisenie a to sa da pekne dosiahnut aj na 720p a 1080p..
31.7.2014 07:30:36   195.168.70.xxx 141
Nuz vyrobcom TV/monitorov ani nic ine neostava ako tlacit na zvysovanie rozlisenia.3D hype uz preslo. Mainstream zakaznici maju doma HD a FHD takze vyrobcovia ich nemaju ako prinutit aby tie stare vymenili zase len za FHD. TV/monitory nastastie niesu rychlo obratkovy tovar ako mobily ktore obmiename kazde 2 roky po skapati akumulatoru/skonceni viazanosti u operatora...
31.7.2014 07:40:02   46.149.115.xxx 335
Myslím, že poměrně málo čtenářů touží hned po 4K rozlišení. Spíš by mě zajímalo, proč se v článku neřeší neschopnost výrobců nabídnou zařízení s použitelným rozlišením, kde je zobrazení pod OS řešeno dobře. Viz situace u NTB 15,6" - naprostá většina je prodávána s rozlišením 1366x768. Získat dneska NTB s rozlišením 1600x900 je problém. A proč? To nikdo neví - pravděpodobně bude výroba o "pár" haléřů levnější. Hlavně že na 13" NTB máme FHD panel - zde nikomu nevadí, že to není vidět? Situace u 21-22" monitorů je celkem v poho, tam je FHD použitelné, ale na 24" a 27" už může být 2560x1440. Jasně, na 27" monitorech toto rozlišení je, ale kolik výrobců dané monitory prodává a za jakou cenu.
Ke kapitole 5 - nemyslím si, že kabely jsou takovým problémem, jak je popisováno. Pro rozlišení pod 4K veškeré kabely fungují celkem v pohodě a pro rozlišení 2560x1440 si můžeme vybírat, zda použijeme duallinkový DVI kabel, nebo moderní DP. Každý výrobce navíc rozumně a pochopitelně namítne, že nemá důvod vyvíjet něco nového, když nejsou zařízení, které tím budou připojovat. To stejné u grafických karet a s tím související procesory. Vidíte snad někdo nějaký převratný výkon za poslední 2 roky ? Já ne. A výrobce může opět namítat - proč, když není potřeba, monitory stagnují, výkon není třeba, tak proč budeme investovat do vývoje. A co se týče her, ty jsou optimalizovány pro konzole se starým HW. Trošku to zavání pověstným problémem slepice vs. vejce.
Co se týče OS - porovnávat to, jak zvládá systém z roku 2009 velká rozlišení - to myslíte vážně? Hype rozlišení přišel až v poslední době, tudíž je nutné porovnávat aktuálně dostupný operační systém. Ale i ten je už rok starý a OS se vždy vyvíjí
pro HW dostupný v té době. Pokud bude o vysoké rozlišení zájem, jistě nebude problém OS připravit. S aplikacemi a jejich (ne)připraveností se nedá nic jiného než souhlasit. S tím ovšem výrobce OS ani HW nic nezmůže.
31.7.2014 08:28:37   194.160.30.xxx 232
Tak otom nemusim ani pisat clanok staci jedna veta: Vykon GK je nedostatocny. Pokial nebudu 200€ grafarne stihat 4k je to zbytocnost a ked sa clovek pozre ako pomaly stupa vykon od generacii ku generacii tak to este potrva..
31.7.2014 08:31:47   165.72.200.xxx 161
Drtiva vetsina lidi nema ani FHD monitor s uveritelnym obrazem. Tak jak a proc by se najednou shaneli po 4K, k nemuz zcela chybi zdroje dat?
31.7.2014 08:35:13   194.228.197.xxx 1533
Tak pomůže nižší rozlišení...

Ale vážně. Roky jedu na FullHD monitoru s tím, že rozlišení ve hrách používám 1680x1050. Díky tomu, že jsou ta rozlišení dost blízko u sebe, dojde k lehkému máznutí. Používám to jako náhražku antialiasingu a jsem s tím maximálně spokojený.
31.7.2014 08:42:38   213.29.200.xxx 209
Doufám, že jde o vtip...
31.7.2014 12:16:35   194.228.197.xxx 23
A pročpak?
31.7.2014 13:20:07   213.29.200.xxx 115
Když výkon nestačí, tak se snižuji detaily.

A když už nastavovat nenativní rozlišení(fuj ble hnus), tak aby mělo alespoň stejný poměr stran jako nativní.
31.7.2014 09:37:48   85.71.106.xxx 117
To je pěkná prasárna...
31.7.2014 13:02:39   90.181.67.xxx 73
Přiznám se, že u Metra jsem kvůli špatnému výkonu ve FullHD namísto snížování detailů raději také raději nastavil těch 1680(vypadalo to stále dobře).
U starých her pak díky velikosti HUDu ještě nastavuji 1280x720(odpovídá 150% dpi 1920x1080).
31.7.2014 09:33:46   77.247.224.xxx 12
to (tiez/ ako prvy ) musim mat
31.7.2014 09:53:53   89.102.177.xxx 1311
Nestačím se opět po nějakém měsící divit co se zde píše za věci z dob minulých kdy vysoké rozlišení bylo v kurzu už pár roků zpět ale nebyl kdo by je masově využíval proto investice byla zbytečná ,dnes když už konečně najíždíme teprve na 1080p se objevuje 4K které opět nemá na masové využití a někdo tu napíše hovadinu typu: "rozlišení 4K se začíná drát do domácností".
Článek má znova a opět nulovou vypovídající hodnotu k dnešní době a nepřináší nic nového kromě osobních domněnek a uvah co kdyby jak kdyby.
Není se ani čemu divit že na to reaguje v podstaťe jen pár děcek co neznají historii PC atd.Doufám že to autor nemyslel vážně jinak to vypadá jako dost nepovedený vtip.
31.7.2014 10:01:25   78.108.104.xxx 235
4k předběhlo své technologie i pro televizi. Ruku na srdce, kdo z vás si bude kupovat blu-ray filmy nebo stahovat verze filmů, které mají 60gb, jen aby se podívali na 4k kvalitu, o kvalitě televizního vysílání radši ani nemluvím.
A co se týká vyššího rozlišení pro pc ? Mám 1920x1080 a jednotlivé pixely okem nevidím, tak nevidím důvod proč ještě vše zvětšovat (zmenšovat). Navíc, už teď mám na HDD nainstalované staré win XP, abych si mohl zahrát starší pc hry, mít k tomu ještě záložní monitor pod postelí, protože mí Gothic nebo Age of Mythology nevezme rozlišení 300000x10000 fakt nechci.
31.7.2014 12:11:29   90.177.175.xxx 89
Ono se to nezdá, ale je to fakt znát. Na rozdíl od ubohého full HD už je na tom u jistého filmového žánru opravdu vidět vše, i každý vousek pod nosem. Otázka je, jestli o to člověk stojí.
hint: http://vimeo.com/74749861

Ale vážně, full HD by mi ještě nějaký čas stačilo a vyhovovalo, kdyby třičtvrtina videí, co v tomto rozlišení všude jsou, už nebyla komprimovaná takovým stylem, že obraz kvůli kompresí vyžehleným detailům a texturám připomíná analogové VHS. Přechod na 4K bude mít tu výhodu, že se tam aspoň něco z těch detailů zase vrátí.
31.7.2014 12:46:12   78.108.104.xxx 915
Nevím no, mě ta přílišná ostrost, kterou přinesly LED televize a do nich ještě filmy s Bluray Kvalitou přijdou nepřirozené, ano je to o zvyku, proč si ale zvykat, když můžu zůstat u 700MB filmů, které si stejně pouštím na pc a z dálky to vypadá jako normální film. A nestěžuju si... ne není to má zaprdlost, mám rád nové věci, nové technologie, ale todle mi přijde jako opravdu přebytečné pro domácí využití... něco jiného jsou obrovské reklamní tabule atd atd, ale doma prostě mega full full FHD 12k pro s nanostítkem od Horsta Fuchse mi přijde nesmysl.
31.7.2014 15:09:58   195.88.165.xxx 1813
no já teda nevim ale filmy na 700mb jsou tak odporný že se na to nedá koukat... většinou jsou v rozlišení cca 720x400 a když se to roztáhne na normální 24" monitor tak je to hrůza. Naopak když si stáhnu fullHD rip s vysokym datovym tokem a film má 10GB a více tak teprv chrochtam blahem ja tam je všechno krásně vidět... SD rozlišení u filmů už vůbec nemůžu vidět neboť bych po celej film jen řešil jak je to hnusný a neužil si to
31.7.2014 16:38:20   85.162.44.xxx 272
" fullHD rip s vysokym datovym tokem....teprv chrochtam blahem ja tam je všechno krásně vidět"
to je problem ludi dnes. konzumuju efekty, detaily,rozlisenie... miesto toho konzumovat kvalitn obsah. co mam z filmov v super rozliseniach, ked obsah stoji za CENZURA a maju plytky dej? to iste u hier. vysoke rozlisenie, mrte efektov,ale zazitok z hry ziadny. sam mam 2560x1440 monitor s r290, ale casto hram starsie hry v nizsom rozliseni, ktore skratka viac bavia. kedysi men neriesili ze hra ma len 800x600, ked davala mrte zabavy.
31.7.2014 17:28:01   78.45.136.xxx 110
Potiz je v tom, ze drtivou vetsinu filmu, ktere by stalo za to videt ve FHD z BD, v tomto rozliseni a na techto mediich nelze ziskat. A naopak temer vsechna BD produkce je toho typu, ze i 720p je zbytecne moc.
31.7.2014 17:51:02   78.108.104.xxx 52
To je právě ta rozežranost dnešních lidí, na efektové filmy jako jsou Transformers, Avengers apod. kde děj opravdu neočekávám si zajdu do kina, protože to nevynahradí ani sebevětší televize a filmy, které mají nějakou hodnotu a co říct, kvalitní filmy, tam nepotřebuju vidět chlup z nosu.
31.7.2014 17:59:38   89.177.15.xxx 65
700MB ripy frčely v roce 2004 a už tehdy jsem preferoval převod do 2GB souborů. Jestli máte 19" monitor tak vám to přijde v pohodě, ale na cokoliv lepšího je to hnus....
31.7.2014 11:38:11   109.193.132.xxx 43
Me se clanek libi, dekuji.

Jedna poznamka na okraj: Macbook Pro mid 2010 15" ma/umel take rozliseni 1680x1050 - Retina to neni, ale problem s tim nemam.

A osobne pres FHD 1920x1080/1200 jeste dlouho nepudu.
31.7.2014 11:52:04   199.64.72.xxx 12
Diky!

Rozliseni jako jsou 1440*900 nebo 1680*1050 jsou imho stále super na pracovní notebook, pokud to ma byt na multimedia, tak klidně 1600*900 nebo 1920*1080 (sam to mam na 15", ale je to na kraji pouzitelnosti).

Kazdopadne ani jedno z techto rozliseni nepovazuji na nb za Retinu, to jsou ty 2880*1800 a podobne.
31.7.2014 12:56:27   94.112.172.xxx 45
hry byli a jsou hlavním tahounem technologií. Jenže ta min. osmiletá stagnace na starých konzolách si vybrala obrovskou daň. Porty z konzol a jejich UI vypadá hnusně už i na FHD. Technologie jsou zastaralé, API je prahistoricky shit, enginy totéž, ... a samotní vývojáři potřebují na vypočítají 1+2 kalkulačku. Pořád platí že Crysis Warhead a STALKER: Clear Sky jsou technologicky nejvyspělejší hry. Jejich optimalizace je téže daleko lepší.
31.7.2014 14:50:53   213.192.59.xxx 47
Já osobně o "4K" monitoru do budoucna silně uvažuj- ideální by ale bylo, kdybych měl jeden panel v práci - místo 2 monitorů (je to hnus a zbytečná zátěž na krk). Pracovat celý den na míň než FullHD tak to bych nedal.

Jako argument proti FullHD je často nedostatečný výkon grafik ve hrách - já si taky rád zapařím, ale to přeci není problém na 4K hrát ve full HD. Zpracovávat video nebo fotky na jednom FullHD monitoru se moc rozumně ale nedá (je potřeba druhý monitor na náhledy). Když uvážím, že můžu mít na jedné celistvé ploše v podstatě 8Mpix snímek tak mě to opravdu velice láká.... škoda ale TN /i když teď mám taky TN/ chtěl bych 4K IPS :-)
31.7.2014 15:22:55   195.88.165.xxx 82
sice 4k je ejště hudba budoucnosti,ale taky mě dost štve že na 5" telefonu mam skoro totéž co na stole na 24". Doma na tom monitoru prostě ten hrubej rastr vidim a když je člověk zvyklej na jemnej obraz z telefonu tak o to víc si toho všímá. Stačil by mi bohatě monitor 2560x1600 jenže ten stojí skoro 30 tisíc a to je fakt moc... leda pak 2560x1440, i když to je taky za 15 tisíc a moc nemam rád 16:9...
31.7.2014 17:29:06   78.45.136.xxx 64
Pak je ovsem potreba se zamyslet nad tim, proc je potreba to FHD na telefonu. Ne naopak. :o)
1.8.2014 07:16:41   213.192.59.xxx 12
+1
31.7.2014 21:39:25   95.105.165.xxx 110
dostal som novy notebook v praci (vymena stareho, stale funkcneho)
oni to pochopili. displej sice tragedia TN ale aspon to ma 1600x900
aspon nieco. o 4 roky to mozno bude IPS a aspon full HD.
1.8.2014 09:39:05   95.103.43.xxx 74
Výborný, fakt super článok, dávno taký na PCT nebol. Všetkým, ktorí nad 4K teraz ohŕňajú nos odkážem len aby si túto debatu vygooglili tak o 3-4 roky a určite sa nad svojimi názormi blahosklonne usmejú. Nevravím, že chcem 4K hneď teraz, ale je to jednoducho prirodzený vývoj a keď nastane čas všeobecnej využiteľnosti toho rozlíšenia a rozumnej cenovej dostupnosti, všetci radi prejdeme. Ak ale niekto nebude pionierom a nebude sa snažiť dostať novú technológiu na trh len preto, že "teraz to ešte nemá zmysel", tak ten čas nepríde nikdy. Ja tým testerom nebudem, ale som rád, že sa to rozbieha, lebo čím skôr to začne, tým skôr to bude prakticky využiteľné aj pre tých, ktorí nad tým dnes šomrú.

Čo sa týka zmeny prístupu k tvorbe SW na PC, tam som si nie celkom istý. Ak prechod na násobne vyššie rozlíšenie bude len jednorazový (vyzerá to, že naozaj 3840x2160 bude po FHD ďalší všeobecný štandard) a zostaneme na 4K visieť ďalších XY rokov, je možné, že sa pri tvorbe aplikácií uplatní zas len konzervatívny prístup prevzorkovania ovládacích prvkov a rastrových ikon na nové pevné rozlíšenie. Tento prístup by sa musel zmeniť len vtedy ak by trend rýchleho výrazného zvyšovania rozlíšenia neprestal ani po masovom rozšírení 4K, čo sa mi nezdá príliš pravdepodobné.

To je aj ďalší z dôvodov prečo takýto prístup k tvorbe SW už bez problémov funguje u mobilných zariadení a naopak u PC a NB nie. Tam tá honba za vyšším rozlíšením je permanentná, zatiaľ čo u PC nie. A či k tomu bude stačiť jednorazový prechod na 4K, to neviem, torchu o tom pochybujem.

Ešte k tomu masívnemu zvyšovaniu PPI na mobilných zariadeniach. Tam si dovolím tvrdiť, že je to z veľkej časti o marketingu a móde. Dnes sú to do veľkej miery imidžovky, každý sa snaží ohúriť zákazníka fetišisticky detailnými ikonkami, animáciami a pod., nič viac. Je to taký plytký HW-porn. Z pohľadu praktickosti má zvyšovanie PPI na dotykových zariadeniach ešte omnoho menší zmysel než na desktopových monitoroch. O potrebe dostať viac ovládacích prvkov na plochu to nie je, to by sme museli byť schopní so zvyšovaním PPI adekvátne zmenšovať svoje prsty. Na dotykové zariadenie sa dá viac pohodlne obslúžiteľných ovládacích prvkov dostať iba fyzickým zväčšením displeja, ale tam už dnes pre zmenu narážame na limity zo strany ergonónie ovládania a pohodlnosti prenosu čím ďalej tým väčších zariadení. Jednoducho je to tam viac o fetiši než o ráciu.Osobne si myslím, že tento trend zvyšovania rozlíšenia sa v jednom bode výrazne spomalí a nie sme od toho momentu ďaleko.
1.8.2014 09:39:54   95.103.43.xxx 01
Sorry, to nemala byť odpoveď, ale nový komentár. Preklep.
1.8.2014 09:25:52   82.99.186.xxx 110
Indikátor vašeho zdraví, nebo minimapa, či výpisy zabitých nepřátel budou na UHD panelu ještě menší než důležitý text ve smlouvě na rychlou půjčku.


1.8.2014 13:45:41   163.244.62.xxx 30
Zaujímavá teoretická diskusia, ale pridávam pár poznatkov z praxe.čo da týka 4k tak je na toto roylíšenie tak 2-3 roky príliš skoro. Keď som testoval 4K 32 palcovy monitor tak windows a office škálovali v pohode. Problém bol ked sme testovali iný software. napríklad 3D štúdio max napodporuje škálovanie takže ovládacie prvky a menu boli takmer nečitateľné-na 32 palcovej "plachte". Takisto webstránky nie sú navrhnuté na vyššie rozlíšenie, ako príklad, keď sme otvorili youtube tak stránka sa otvorila vo veľkosti 1/4 zobrazovacej plochy. Takisto býva problém v tom že niektoré monitory majú defaultne v menu vypnutú podporu DP 1.2 takže niektorí užívatelia môžu mať problém. O tom že na niektorých grafkách dostať 60 hz na 4k je dosť problém. Takisto na rozumné využitie je potrebné mať win 8.1 v ideálnom prípade win 9 keďže staršie os majú problém s škálovaním.
1.8.2014 14:58:01   89.177.143.xxx 54
Takže, DP 1,2 protáhne 4k 60Hz, škálovatelnost v systému je úplně v pohodě, rozdíl v použití a to, že je vše ostré je opravdu brutální člověk když se dívá na FHD monitor tak leze do nastavení jestli není něco špatně :-D ve hrách je to obrovský rozdíl - vše je naráz ostré i bez AA a i staré tituly rázem vypadají líp. 4k monitor mám nějaký ten měsíc - hlavní že je tu každej chytrej jak co nejde, jak je to na CENZURA a že to má samý nevýhody bla bla bla, btw autore článku máš aspoň 4k monitor?! S r9 290tkou úplně v pohodě a to je karta za 8k (6k na foru) prosím pěkně...
1.8.2014 18:39:13   188.167.225.xxx 00
zaujimalo by ma porovnanie - full hd a 4k kolko informacii zobrazuju tieto monitory pri zobrazeni napr. vasej stranky...
1.8.2014 21:38:35   84.242.66.xxx 61
Odešel mi náhle 1 ze dvou monitorů 24'' 1920x1200. Potřeboval jsem to rychle pořešit. Špekuloval jsem nad tím dlouho , ale aktuální situace si vyžádala akci. Tak jsem si to oběhl, okoukal a zjistil jsem, že 4K monitor by musel mít alespoň 45'' - 55'' aby to bylo použitelný jako monitor. Na hraní her a koukání na filmy je to asi jedno, ale pokud to člověk používá I na písmenka, je to v těch 28'' 30 nebo 32'' moc prťavé.
Osobně si myslím, že na hraní her tak jako pro fajnšmekry, ale co tam proteče těch pixelu, stejně tak co musí požrat ty textury aby se tam takovej detail dostal.. Trochu mi to přijde při těchto úhlopříčkách jako mrhání výkonem a místem. Ale pro ty větší úhlopříčky okolo 50'' to už je super.
Ale pochybuju , že například nové konzole z toho budou happy.
Osobně jsem nakonec pořídil 32'' 2560x1440 a jsem na tom s pixelama +- stejně jako na ty 24''
4.8.2014 13:07:34   31.186.189.xxx 33
Na 4k zatim nedozrel cas.
11.8.2014 06:31:14   46.165.220.xxx 92
Z toho článku je mi smutno. Už i kvalitní autoři opakují bludy marketingu a šíří je mezi čtenáře a prostý lid full HD neexistuje, HD = 1080. To že marketingová odělení firem postupně vsugerovali lidem překopané názvy, aby se pod zvučným logem HD prodaly i technologicky staré levné shity je věc druhá. Prochází jím to, protože i odborníci na to přistoupí. Je to ta samá lež jako LED TV. Stokrát opakovaná lež se stává pravdou že !!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

173 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 80.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.