Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?
autor: Pavel Urbánek , publikováno 2.6.2014
nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?

Mezi lidmi, kteří se zajímají o hardware, snad není nikdo, kdo by neslyšel o G-Sync. Podle nVidie je revolucí v oblasti monitorů a zobrazování. Navážeme na článek o synchronizaci GPU a monitoru rozebereme G-Sync včetně vlastností této novinky. Je to opravdová revoluce, nebo jen efektivní marketingový tah? A jak reaguje AMD?


144Hz G-Sync

Ve většině článku jsme se snažili být obecní a nezmiňovat konkrétní hodnoty obnovovacích frekvencí, nicméně jako základní hodnota posloužilo dnes stále dominujících 60 Hz. G-Sync ale není instalován do panelu s 60 Hz. Monitor od Asus má maximální obnovovací frekvenci uzamčenou na 144 Hz. Jak vypadá G-Sync na této frekvenci? Jak by vypadal V-Sync? Jak dramatický je tearing nebo stutter? Obecně lze říci, že negativní efekty s rostoucí frekvencí panelu ztrácejí na intenzitě. Stačí si představit nějaký opravdový 600Hz monitor (nikoli marketingové bláboly z letáků k TV). Jeho plynulost a další vlastnosti by byly takové, že neduhy způsobené fixní frekvencí by nebyly prakticky poznat ani nejcitlivějšími jedinci. 

Nicméně takové panely nemáme, takže nám technologie variabilních frekvencí mohou významně zpříjemnit život – alespoň do té doby, než dosáhneme opravdu vysokých frekvencí (skeptici by mohli tvrdit, že to není potřeba, že jim stačí 60Hz LCD, ale budoucnost může ležet i v rozšířené realitě, která se bez ultra plynulých a ultra rychlých zobrazovadel nedá označit za „realitu“).

Suma sumárum

Vyplatí se G-Sync? Na to není jednoznačná odpověď. Přínosy jsou značné, pro mnoho uživatelů by se možnost odstranění trhání a cukání obrazu rovnala daru z nebes, jiní by zase raději investovali do ostatních komponent a získali plynulost jinde. Právě nepříznivá cena zatím tuto technologii brzdí v masovém průniku na trh s LCD panely. Současný G-Sync není řešením pro běžného hráče nebo uživatele. Je to produkt z kategorie prémiového vybavení, které je určeno nadšencům pro inovace v technologiích.

Je G-Sync technologií pro nejlepší hráče a eSport? G-Sync lze brát jako obrovský skok ve kvalitě a plynulosti obrazu oprot systémům s V-Sync a non V-Sync, ale jeho zpoždění není nulové, pořád se nesynchronizovaný současný systém s double bufferingem jeví jako „nejrychlejší“. Tento rozdíl je však už relativně malý (v řádu několika ms, což pro vás do budoucna plánujeme změřit). Navíc se pro extrémisty najdou techniky jako je Lightboost a ULMB, které zlepšují herní vlastnosti ještě více. A jak bylo zmíněno, Lightboost nejde dohromady s technologií G-Sync, takže se jedná spíše o konkurenci. Na druhou stranu karta G-Sync umožňuje režim ULMB. Můj osobní názor je, že G-Sync jako takový není zatím 100% vhodný pro opravdový rychlý eSport, respektive ne pro všechny žánry. Progameři nebudou hrát totiž v nastaveních s fps značně kolísajícími okolo 50, ale spíše s fps zamčenými někde kolem 120 až 140. Varianta s nejlepší odezvou je tedy bez synchronizace s minimálními buffery, velkou obnovovací frekvencí a na rychlém panelu – jinými slovy to, co se doposud používalo.

G-Sync je ale současně také průkopníkem, který může provalit hráz zpětné kompatibility a lenosti výrobců něco inovovat. Je možné, že za několik let budeme mít většinu zařízení s variabilní obnovovací frekvencí. Otázkou je, zda to bude na G-Sync. Ten si střeží nVidia a ostatní nemají možnost se zapojit. Pro masové rozšíření je potřeba aktivní zapojení více než jednoho hráče na trhu s GPU. Každopádně držme palce technologii G-Sync a jí podobným, je to totiž krok kupředu.

nVidia G-Sync: Spása lidstva, nebo jen falešný prorok?



Tagy: g-sync  v-sync  buffering  vertikální synchronizace  lcd  progaming  120 Hz  nvidia  freesync  adaptive-sync  display port  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.6.2014 08:37:46   78.157.167.xxx 161
Dopadne to podobně jako s lucidlogix.
http://pctuning.tyden. cz/component/content/article/1-aktualni-zpravy/23394-exklusivne-na-pct-lucidlogix-virtu-mvp-v-akci
2.6.2014 08:42:08   77.104.235.xxx 393
Zpetna kompatibilita nas se smichem nakopala do zadku.
Kdyby se LCD panely (hlavne s novym DVI pripojenim ktere nebylo u CRT) nesnazili drzet zpetnou kompatibilitu s CRT (nutna pevna obnovovaci frekvence), tak tohle nemusime ted resit berlickama, a LCD tohle mohlo umet z principu.
2.6.2014 09:37:52   188.175.63.xxx 313
"Právě nepříznivá cena zatím tuto technologii brzdí"
Proč mě to jen u Nvidie nepřekvapuje... :-(
Co jsem čet tak byly schváleny a přijaty nové standarty freesync tak uvidíme. Třeba to již nové monitory budou umět (a zadarmo :-D)... kdo ví kolik si výrobci přihodí za to, že to bude tento standart podporovat :-)
2.6.2014 09:46:24   85.70.230.xxx 212
Stačí když budou nové monitory podporovat DisplayPort1.2a(a výše)
2.6.2014 11:29:17   195.91.11.xxx 110
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.6.2014 12:31:23   77.104.235.xxx 11
Limitovat 60Hz na 59fps + vsync? No to me pripada ze skoncis s mizernym 30fps. Ja radsi davam limit na 62-65fps + vsync.
2.6.2014 20:42:38   78.98.76.xxx 01
preco 30fps? ved ked pri zapnutom vsync nemas 60fps tak ti neskoci automaticky na 30fps.
2.6.2014 11:46:09   213.192.39.xxx 21
H@wk napsal:
Najlepsia kombinacia pre 60hz monitory je vsync + limit fps na hz-1/2 fps
Mensi input lag a ziadny tearing. Funguje.


Fakt nevim, ale z clanku se mi tohle nezda, spis naopak. Pri v-synch chci prece, at je snimek vygenerovan prez snimkovou frekvenci monitoru a je pripraven na zobrazeni. To co pises, by pri 60Hz monitoru a rekneme 59FPS od grafiky znamenalo, ze monitor je jiz pripraven zobrazit novy snimek, ale grafika je jeste pozadu a to co vygeneruje se tedy zobrazi az o dalsi snimek posdeji cili monitor vykresli realnou novo scenu jen co druhy Hz.
2.6.2014 11:49:19   213.192.39.xxx 10
Jinak ja osobne jedu LCD na 78Hz pri v-synchu a grafika musi mit vzdy aspon malou vykonostni rezervu, aby davala rekneme pri 80% vytizeni 78snimku v te ci one hre.
2.6.2014 13:34:46   195.91.11.xxx 11
Tudva napsal:
Limitovat 60Hz na 59fps + vsync? No to me pripada ze skoncis s mizernym 30fps. Ja radsi davam limit na 62-65fps + vsync.[/quote][quote=Tudva]Limitovat 60Hz na 59fps + vsync? No to me pripada ze skoncis s mizernym 30fps. Ja radsi davam limit na 62-65fps + vsync.

Skusil si ?

Vravim, ze to funguje pretoze ja som to aj realne skusil... Checkni web.. Popisuje sa to ako v-sync trik s fps limit
2.6.2014 13:47:51   213.192.39.xxx 10
Ale na co ti je ten limiter? Na vyruseni double bufferu? Jedine k tomu, jinak to nechapu. Pokud je snimek vygenerovan pred ( 59) pred snimkovanim monitoru 60Hz tak se nacte do bufferu podle sveho a korektne zobrazi. Jen nechapu, proc raci nedas 61 limiter
2.6.2014 13:49:47   213.192.39.xxx 10
Jinak s nvidii tohohle prece dosahnes v-synchem a zakazanim generovat snimky dopredu v driverech.
2.6.2014 13:35:41   195.91.11.xxx 02
alienGT napsal:
H@wk napsal:
Najlepsia kombinacia pre 60hz monitory je vsync + limit fps na hz-1/2 fps
Mensi input lag a ziadny tearing. Funguje.
[/quote]

Fakt nevim, ale z clanku se mi tohle nezda, spis naopak. Pri v-synch chci prece, at je snimek vygenerovan prez snimkovou frekvenci monitoru a je pripraven na zobrazeni. To co pises, by pri 60Hz monitoru a rekneme 59FPS od grafiky znamenalo, ze monitor je jiz pripraven zobrazit novy snimek, ale grafika je jeste pozadu a to co vygeneruje se tedy zobrazi az o dalsi snimek posdeji cili monitor vykresli realnou novo scenu jen co druhy Hz.[/quote][quote=alienGT][quote=H@wk]Najlepsia kombinacia pre 60hz monitory je vsync + limit fps na hz-1/2 fps
Mensi input lag a ziadny tearing. Funguje.


Fakt nevim, ale z clanku se mi tohle nezda, spis naopak. Pri v-synch chci prece, at je snimek vygenerovan prez snimkovou frekvenci monitoru a je pripraven na zobrazeni. To co pises, by pri 60Hz monitoru a rekneme 59FPS od grafiky znamenalo, ze monitor je jiz pripraven zobrazit novy snimek, ale grafika je jeste pozadu a to co vygeneruje se tedy zobrazi az o dalsi snimek posdeji cili monitor vykresli realnou novo scenu jen co druhy Hz.


Clanok a realita su 2 rozdielne veci...
2.6.2014 14:21:57   94.125.216.xxx 73
dalsi predrazeny smejd aneb proc to neresit softwarove ale hardwarove za tucny poplatek
2.6.2014 15:55:42   78.98.169.xxx 01
alienGT napsal:
Ale na co ti je ten limiter? Na vyruseni double bufferu? Jedine k tomu, jinak to nechapu. Pokud je snimek vygenerovan pred ( 59) pred snimkovanim monitoru 60Hz tak se nacte do bufferu podle sveho a korektne zobrazi. Jen nechapu, proc raci nedas 61 limiter
http://www.overclock.net/t/1246149/bf3-possible-vsync-trick-no-input-lag-frame-sync-no-tearing/0_30
Len ako priklad link... funguje zatial v kazdej hre co som hral, proste pri v-sync zapnutom nastavim limiter na 59 fps a input lag PODSTATNE mensi.Zbytocne vysvetlovat...
>
3.6.2014 06:44:22   88.102.12.xxx 10
"Zda je to vlastnost potřebná pro správný chod, nebo jen „vendor lock-in“ (uzamčení), můžete všem vysvětlit v komentářích."

Hodně laciné!


"Ačkoli základní princip transportu signálu na monitor (třeba pomocí DVI) není příliš složitý, samotný monitor si věci komplikuje. Na vstupu totiž není jen DVI nebo DP, ale i řada dalších vstupů, nedej bože i analogových. To vše je potřeba dekódovat a dostat do společné formy – standardu LVDS (vykreslování po řádcích na monitor). Do toho všeho si můžete přidat nějaké to OSD menu nebo post process vylepšení obrazu jako je dynamický kontrast nebo overdrive. K většině těchto aktivit se používá tzv. scaler board. A právě ten karta G-Sync nahradí."

Pominu analogové vstupy, které mají na vstupu D/A převodník a tedy jsou ve výsledku pro další část monitoru digitální a navíc by jejich absence asi dneska nikoho neurazila(určitě ne toho kdo by si kupoval monitor kvůli synchronizaci).
Co přesně tedy brání přímé synchronizaci panelu se vstupním signálem? Dynamický kontrast či overdrive imho nesouvisí s frekvencí obnovení panelu. Pokud ano, jak?


"Variabilní frekvence přináší problém i do světa software. Ten totiž žil tak dlouho v představě jediného paradigmatu neměnných obnovovacích frekvencí, že se jim i snažil jít vstříc a přizpůsobit se, respektive nedostatky nějak kompenzovat. Pokud takovýto software (typicky se to týká některých her a přehrávačů) budete provozovat na „perfektním“ monitoru s G-Sync, budete zažívat horší lagy a cukání, než člověk na monitoru za pár korun z bazaru."

Můžete rozebrat poslední větu? Nechápu proč by měl být výsledek horší. Vždyť přece G-Syncu/Freesyncu nic nebrání běžet na těch 60Hz na kterých leze výstup dotyčného software-u a pak by majitel G-syncu/Freesyncu by měl vidět totéž co majitel bazarového monitoru.
4.6.2014 15:05:47   94.125.216.xxx 57
http://web plny nesmyslu/aktuality/periferie/amd-predvedlo-freesync-jako-oficialni-standard-adaptivesync-na-desktopu.-nv-g-sync-je-mrtve-2.html

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

53 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 23.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.