Hlavní stránka Hardware Monitory, LCD panely Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz
Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz
autor: Pavel Urbánek , publikováno 21.5.2013
Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz

Taktování procesorů nebo grafických karet je dnes naprosto běžná věc, výrobci to často dělají i za nás. Zato takové přetaktování LCD, to je novinka. která se pomalu dostává do podvědomí tuningové komunity. V zahraničí se už těší velké oblibě, u nás se možná rozjede po tomto článku. O co vlastně jde a proč se tím vůbec zabývat?


Hned na začátku objasním základní princip. Taktováním LCD se v tomto případě myslí zvýšení obnovovací frekvence, což má hned několik výhod, jak si ukážeme dále. Taktovat ale nelze jakýkoli monitor, experimentovat můžete jen s vybranými typy. I tomu se budeme věnovat v tomto článku.

Zde si tedy dovolím malé varování pro zaryté odpůrce frekvencí vyšších než 60 Hz. Pokud trváte na tom, že je zmíněných 60 Hz dostatečně plynulých a vlastně více nejde okem ani moc poznat, a současně si nechcete ani vyslechnout argumenty podporující opak, tak tento článek opravdu není pro vás.

Pro ty, kteří sice nejsou přesvědčeni o výhodnosti obnovovacích frekvencí vyšších než 60 Hz, ale jsou zvědaví, co by za tím mohlo být, je věnována následující kapitola.

 Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz

BenQ LanCraft Spring 2012 – CRT byly stále „in“

Pokud jste byli na některé z LAN v BF3, které se odehrály v minulém roce , tak jste mohli zaznamenat několik „exotů“ s CRT monitory. Proč si hráči vezou s sebou na LAN (ve hře, která navíc není vůbec progamingová) 50 kg vážící potvoru, když LCD váží zlomek a je výrazně kompaktnější?

Všichni dobře víme, že u LCD panelů bývá vyšší odezva (o několik ms) a také inputlag než u CRT obrazovek. To samo o sobě je pádný důvod, ale není jediný. CRT taky z principu své funkce umožňovalo při nižším rozlišení zvýšit obnovovací frekvenci – nebyl problém s některými kousky dosáhnout i 140 Hz. Pokud si to ještě někdo pamatujete, tak mi určitě dáte zapravdu, že taková plynulost her na LCD není ani náhodou. 

Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz

Tvrdí někdo, že nepoznáte rozdíl mezi 60 a 120 Hz? Předveďte mu to ladným pohybem myši (60 Hz)

Předchozí bod je v podstatě jen empirické pozorování, které nic nedokazuje. Podívejme se ale na srovnání 60 Hz a 120 Hz z hlediska hraní hry. Pokud jsme se shodli, že zpoždění v řádu několika ms na LCD způsobené odezvou a inputlagem je problém, tak uvažme situaci, kdy na 60Hz panelu trvá celkem 16,7 ms vykreslit jeden snímek. To lze dost dobře připočítat ke zpoždění, protože se nám nezobrazí nové informace po tuto dobu (toto je nepřesné, nyní berme v úvahu zaplý VSync). U 120Hz varianty je tato doba poloviční, přibližně 8,3 ms. Zde musí být na první pohled patrné, že zpoždění je podstatně nižší.

Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz

Takto nějak to vypadá na 120 Hz

Dalším faktorem ( a z mého pohledu snad nejvýznamnějším) je vyšší plynulost. Plynulost nyní vysvětlím na příkladu. Při rychlém pohybu ve hře (ale může to klidně být i třeba posun v dokumentu ve PDF atd.) se nám zobrazí dva po sobě jdoucí snímky, mezi nimiž bude nějaký rozdíl – velikost tohoto rozdílu bude záviset na rychlosti pohybu v daném prostředí. Při dvojnásobné obnovovací frekvenci se zjednodušeně vzdálenost zmenší na polovinu, lze říci, že bude vložen mezi zmíněné dva snímky ještě jeden snímek navíc, který bude "na půl cesty". Pro oko je přirozenější vnímat obraz spojitě, takže menší skoky mezi snímky působí plynulejším dojmem.

Taktujeme LCD monitor – získejte 130Hz ostrý obraz

Další demonstrace 60 Hz (dole) proti 120 Hz (nahoře) – na odkazované stránce si můžete vyzkoušet sami



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
130 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 57Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.