ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí | Kapitola 14

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

14. 1. 2010 03:00 51

Seznam kapitol

1. ATI Eyefinity — panelů není nikdy dost 2. ATI Eyefinity — jak to funguje 3. ATI Eyefinity v praxi 4. Testovací sestava, metodika, hry 5. Call of Duty Modern Warfare 2 6. Colin McRae DiRT 2 7. Crysis
8. Far Cry 2 9. Half Life 2 Episode Two 10. Operation Flashpoint Dragon Rising 11. S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 12. Tom Clancys H.A.W.X. 13. Warhammer 40 000 Dawn of War II 14. Závěr

Společně s generací ATI Radeon HD 5000 s podporou DirectX 11 představilo minulý rok AMD ještě jednu novinku. Tou je technologie ATI Eyefinity neboli podpora až šesti monitorů současně na jedné grafické kartě. A protože nám české zastoupení společnosti AMD ochotně zapůjčilo tři stejné 24" LCD, důkladně jsme tuto technologii otestovali.

Reklama
ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

ATI Eyefinity se nedá jednoduše popsat. Na práci je to něco neuvěřitelného. Plocha tří panelu je geniální a pokud si na ně během pár desítek hodin práce zvyknete, těžko si budete ovykat prací s jedním malým LCD, i kdyby mělo třeba 30". Ačkoliv se s Eyefinity kvůli rámečkům v praxi nedá pracovat jako s jedním velkým panelem, jsou jeho možnosti obrovské. Navíc je možné mít některý z panelů na šířku a některý na výšku současně, prostě jak je třeba.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Hraní her na mne udělalo stejný efekt jako minulý rok 3D Vision. Na vyzkoušení je to něco famózního. Rozhodně nepřeháním s tvrzením, že z Eyefinity budete uneseni a jak tomu v podobných případech bývá, první večer jsem místo testování jako přikovaný seděl u monitoru a hrál, hrál a hrál. Eyefinity má však také své mouchy a není jich málo. Tou první je kompatibilita her a jejich framerate. Eyefinity sice teoreticky běží v každé hře, praxe je ale trochu jiná a některé hry se s Eyefinity vůbec nerozběhnou. Pokud chcete hrát v rozlišení 5760 × 1200 px, připravte se v téměř každé hře na rozjetý poměr stran nebo jinak deformovaný obraz, díky čemuž si tohoto rozlišení moc neužijete.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

V rozlišení 3600 × 1920 px je situace výrazně lepší, tento poměr stran už zvládnou dobře zobrazit téměř všechny hry, ve kterých Eyefinity rozjedete a i v tomto rozlišení je hraní obrovským zážitkem. Velkou vadou na kráse jsou však rámečky panelů. Na prostřední fotce z Warhammerem si všimněte blesku mezi levným a prostředním panelem, na fotce nad odstavcem s Operací Flashpoint 2 je zase nečitelný text. Dále je Eyefinity kvůli extrémnímu rozlišení opravdu pekelný žrout výkonu a nepomůže vám ani CrossFire, které funguje výrazně hůř než v běžných rozlišeních (to by se časem mělo zlepšit). Je to zkrátka technologie v plenkách, podobně jako  byla před rokem 3D Vision od NVIDIE. No a pak jsou tu finanční náklady. Na tři kvalitní LCD panely si připravte opravdu hodně peněz a to nemluvím o zbytku jako třeba pekelně výkonný herní počítač.

ATI Eyefinity — když jeden ani dva displeje nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Ačkoliv bych mohl na základě výše psaného ATI Eyefinity poslat do propadliště dějin, neudělám to. Opravdu, ale opravdu se mi totiž tento koncept líbí. Jenom bych prosil společnost AMD, aby udělala následující:

— zajistit podporu u vývojářů her, aby hry optimalizovali pro extrémní poměry stran
— zajistit uvedení Eyefinity monitorů s ultra tenkými rámečky
— optimalizovat ovladače, aby zde fungovalo CrossFire a CrossFireX (2× HD 5970)

Pokud by se totiž tohle AMD povedlo, stal by se z Eyefinity skvost pro majetné. Ano, stále to bude stejně pekelně drahé a koupí si to jeden zákazník z tisíce a stále to bude žrát elektřiny jako ruský nosič jaderných střel nafty, ale hraní na Eyefinity a ten zážitek z toho bude tak úchvatný, že to za to prostě bude stát. Myslím, že by si Radeon a tři monitory poté mohl koupit i Radek Hulán, typický to zástupce cílové skupiny pro Eyefinity. Nuže AMD, myšlenka je perfektní, osud projektu nyní leží ve vašich rukou.

PS. NVIDIA před pár na CES 2009 představila také své "Eyefinity", ovšem s plnou podporou 3D Vision!

Poděkování

Za zapůjčení trojice LCD panelů HP Compaq LA2405wg děkujeme českému zastoupení AMD.

Dále děkujeme českému zastoupení společnosti Sapphire, které zapůjčilo grafickou kartu ATI Radeon HD 5970.

Dále děkujeme českému zastoupení společnosti Asus, které zapůjčilo grafickou kartu ATI Radeon HD 5870.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama