Playseat Challenge a Evolution: Zabořte se do závodění! | Kapitola 4
Seznam kapitol
Pokud rádi hrajete simulátory a máte i volant, nejspíš už jste zjistili, že hrát u běžného stolu a šlapat na pedály, když sedíte na kancelářské židli, je dost nepřirozené a přinejmenším nepohodlné. I proto se spolu s propracovanějšími volanty objevila sedadla. Podíváme se, co nám nabídnou dvě sedačky s odlišnou koncepcí...
Playseat Evolution Playstation Edition
Druhé z hodnocených sedadel snad už ani nemůže být více jiné. Playseat Evolution představuje sérii „skořepinu připomínajících“ sedaček, které se vzájemně liší jen v detailech, mírně odlišném tvarováním opěráku, různých barvách a použitých materiálech.
Na rozdíl od druhého recenzovaného kousku, který je vždy semišový, tak zde krom tohoto materiálu můžete pořídit ještě kůži podobný vinyl a také alcantaru. Semiš považuji za krajně nevhodný, lze ho snáze ošoupat a hůře se čistí. Alcantara se běžně používá u sedaček v automobilovém průmyslu a působí dojmem „pravosti“. Mým favoritem je ale právě vinil, který by neměl trpět velkým opotřebením, a hlavně jej velmi snadno vyčistíte. Ostatně nikdy nevíte, odkud a v jaké formě (např. při vzrušujícím závodě) ono znečištění přijde :-).
Pokud si pro tento vytoužený Playseat půjdete, jděte s autem. S ocelí se nešetří a celé sedadlo je celkem solidně pojaté. Hmotnost bych odhadl na nějakých 25 kg, což je neporovnatelné se zhruba 10 kg sedadla předchozího. Když už bednu donesete domů, tak vás čeká montáž srovnatelná se složitější kancelářskou židlí. Práce tak na půl hodiny, pokud použijete vlastní nástroje a vyhnete se přiloženým inbusům.
Montáž je ale celkově jednodušší, nebo spíše více přímočará než v případě předchozího sedadla. Nikde žádné suché zipy, jen poctivé šrouby a matice. Nakonec před vámi sedí elegantní kus HW, který velmi připomíná právě skořepinové „závodní“ sedačky známé ze sportovněji laděných automobilů (podobné má třeba Octavia RS třetí generace).
Samozřejmě si okamžitě sednete a řeknete si: Ty jo, to není ale vůbec špatný, to se mi ale bude jezdit! :-). Teď vezmete sedačku a přinesete si ji do kokpitu…ehm. Tak takhle to bohužel nefunguje. Zavoláte na manželku/kamaráda a poprosíte, ať vám s ní pomůže, protože v rozloženém stavu ji jeden člověk bezpečně neutáhne. Tedy alespoň pokud mu není jedno, co všechno cestou rozmlátí a že si pravděpodobně způsobí kýlu.
Polohu lze nastavovat hned v několika osách. Volant dopředu/dozadu a nahoru/dolů. Rotace, která byla možná u předchozího sedadla a na kterou jsme zvyklí z automobilů, zde ale možná není. Pedály lze opět snadno přenastavit dopředu/dozadu a dále můžete upravit právě rotaci (k té ale potřebujete inbus, vše ostatní lze řešit praktickými rychlomaticemi s ergonomickým držákem). Některé edice navíc umožňují i dopředný posuv samotného sedadla, tato možnost ale zůstala testovanému modelu zapovězena. Ostatně jsou-li nastavitelné pedály a volant, tak je toto naprosto zbytečné a nemusíte litovat, pokud to vaše sedačka neumí.
A ještě jednu poznámku, stejně jako u modelu Challenge zde chybí konzole k připevnění případné řadicí páky, tedy i zde je ji nutno pořídit zvlášť.