Test: 6x volanty pro PC (není volant, jako volant)
Seznam kapitol
Snad každý už hrál, s menším či větším úspěchem, počítačový simulátor aut. Tyto simulátory jsou již na velmi vysoké úrovni jak po stránce grafické, tak i po té fyzikální. Bohužel většina lidí stále zapomíná, že skutečné auto taky neřídí přes klávesnici a stejně tak je velmi obtížné, ne-li nemožné hrát současné počítačové simulátory aut bez správného volantu. Proto se dnes podíváme na volanty se kterými se setkáte nejčastěji a pokusíme se každému vybrat ten pravý.
Jak jsem se již snažil nastínit v úvodu, volant začíná být pomalu nutností. Opět mě v tom utvrdily nové hry, které pokračují v nastoleném trendu přibližování realitě. Například hry jako F1 2002, Grand Prix 4, Swedish Touring Car Championship nebo Colin McRae Rally jsou tomu jasným příkladem. I když Grand Prix 4 je hra starší, rozhodně svým ovládáním patří mezi lepší na trhu.
Dalším rozdílem mezi volantem a klávesnicí je absolutně jiný rozměr požitku ze hry. Zde budou možná někteří namítat, ale každý pořádný Driver mi dá jistě zapravdu. Není lepšího požitku než jezdit s formulí ve vysokých rychlostech a přitom každou zatáčku projíždět s počítačovou přesností... nebo projíždět zatáčky šotolinou dveřmi napřed s cukajícím volantem v ruce jako Ari Vatanen. Toto jsou věci, které s normální klávesnicí nikdy nezažijete.
Ale abych byl spravedlivý, jsou simulátory, pro které se volant vyloženě nehodí. Na hru jako třeba Driver bych volant například nikdy nepoužil. A jistě se najdou i další.
V současnosti se nevyplatí kupovat nic jiného než USB volant. To všechny testované volanty splňují, jen Thrustmaster Modena 360 se připojuje na USB, ale je možné využít i klasického Gameportu. Ten však moderní desky s integrovanou zvukovou kartu již nemají.
Co dělá volant dobrým volantem
Musíme si říct, co dělá volant dobrým. Potřeba je především velká přesnost a rychlá odezva. U volantu s Force Feedbackem pak musí být silná zpětná vazba. Aby jsme mohli rozlišit kvalitní volant od horšího, budeme rozlišovat i jednotlivé potenciometry. Ty totiž slouží jako mozky volantu. Většina volantů používá analogové, ale například Microsoft má digitální.
Důležitá je také pevnost celé konstrukce a její výdrž. K dostatečné výdrži je použito kuličkových ložisek a pevného bakelitu.
Volanty se dále dělí podle použitého systému přenosu vibrací z motorku na volant. U většiny je použito přímého přenosu pomocí ozubených kol. Ale najdou se i výjimky. Tou je na příklad Thrustmaster F1 Force Feedback, který využívá převodu síly pomocí ozubeného řemene.
Co se týká centrování, neměl jsem žádný problém. Všechny volanty jsou "samo-centrovací". Tedy po připojení stačí vytočit volant do krajních poloh a můžete bez jediného problému hrát.
Teď už myslím, že je největší čas podívat se na soutěžící. Sešli se nám zde zástupci tří nejznámějších firem. Jedná se o Thrustmaster (Guillemont), Microsoft a Logitech.