test-6x-volanty-pro-pc-neni-volant-jako-volant
Hardware Článek Test: 6x volanty pro PC (není volant, jako volant)

Test: 6x volanty pro PC (není volant, jako volant)

Stepanek

Stepanek

19. 8. 2003 00:00 74

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Microsoft SideWinder FF, Thrustmaster F1 FF 3. Thurstmaster FF GT, Logitech Formula Force GT 4. Logitech MOMO Force, Thrustmaster 360 Modena 5. Závěr

Snad každý už hrál, s menším či větším úspěchem, počítačový simulátor aut. Tyto simulátory jsou již na velmi vysoké úrovni jak po stránce grafické, tak i po té fyzikální. Bohužel většina lidí stále zapomíná, že skutečné auto taky neřídí přes klávesnici a stejně tak je velmi obtížné, ne-li nemožné hrát současné počítačové simulátory aut bez správného volantu. Proto se dnes podíváme na volanty se kterými se setkáte nejčastěji a pokusíme se každému vybrat ten pravý.

Reklama

Jak jsem se již snažil nastínit v úvodu, volant začíná být pomalu nutností. Opět mě v tom utvrdily nové hry, které pokračují v nastoleném trendu přibližování realitě. Například hry jako F1 2002, Grand Prix 4, Swedish Touring Car Championship nebo Colin McRae Rally jsou tomu jasným příkladem. I když Grand Prix 4 je hra starší, rozhodně svým ovládáním patří mezi lepší na trhu.

Dalším rozdílem mezi volantem a klávesnicí je absolutně jiný rozměr požitku ze hry. Zde budou možná někteří namítat, ale každý pořádný Driver mi dá jistě zapravdu. Není lepšího požitku než jezdit s formulí ve vysokých rychlostech a přitom každou zatáčku projíždět s počítačovou přesností... nebo projíždět zatáčky šotolinou dveřmi napřed s cukajícím volantem v ruce jako Ari Vatanen. Toto jsou věci, které s normální klávesnicí nikdy nezažijete.

Ale abych byl spravedlivý, jsou simulátory, pro které se volant vyloženě nehodí. Na hru jako třeba Driver bych volant například nikdy nepoužil. A jistě se najdou i další.

V současnosti se nevyplatí kupovat nic jiného než USB volant. To všechny testované volanty splňují, jen Thrustmaster Modena 360 se připojuje na USB, ale je možné využít i klasického Gameportu. Ten však moderní desky s integrovanou zvukovou kartu již nemají.

Co dělá volant dobrým volantem

Musíme si říct, co dělá volant dobrým. Potřeba je především velká přesnost a rychlá odezva. U volantu s Force Feedbackem pak musí být silná zpětná vazba. Aby jsme mohli rozlišit kvalitní volant od horšího, budeme rozlišovat i jednotlivé potenciometry. Ty totiž slouží jako mozky volantu. Většina volantů používá analogové, ale například Microsoft má digitální.

Důležitá je také pevnost celé konstrukce a její výdrž. K dostatečné výdrži je použito kuličkových ložisek a pevného bakelitu.

Volanty se dále dělí podle použitého systému přenosu vibrací z motorku na volant. U většiny je použito přímého přenosu pomocí ozubených kol. Ale najdou se i výjimky. Tou je na příklad Thrustmaster F1 Force Feedback, který využívá převodu síly pomocí ozubeného řemene.

Co se týká centrování, neměl jsem žádný problém. Všechny volanty jsou "samo-centrovací". Tedy po připojení stačí vytočit volant do krajních poloh a můžete bez jediného problému hrát.

Teď už myslím, že je největší čas podívat se na soutěžící. Sešli se nám zde zástupci tří nejznámějších firem. Jedná se o Thrustmaster (Guillemont), Microsoft a Logitech.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama