saitek-cyborg-evo-detailni-rozbor
Hardware Článek Saitek Cyborg EVO - detailní rozbor

Saitek Cyborg EVO - detailní rozbor | Kapitola 3

Jan Schrenk

Jan Schrenk

8. 8. 2008 01:00 31

Seznam kapitol

1. Historie nedávno minulá 2. Stavba & ergonomie 3. Force Feedback + software 4. Herní projev 5. Bilancování, doporučení, simulátory

Mnozí se jistě zeptáte, proč recenzovat již tento klasický kousek mezi herním hardwarem. Odpověď je nanejvýše snadná. Trh s herními ovladači se vyvíjí relativně pomalu a i tak i po celých čtyřech letech je Saitek Cyborg EVO stále poměrně aktuálním tématem - a i další výhodu má podobná "stará" recenze. Můžeme objektivně zhodnotit životnost.

Reklama

Force Feedback, aneb zpětná vazba

Jak už bylo naznačeno výše. Cyborg EVO je vyráběn ve třech verzích. Z vnějšku jsou takřka nerozeznatelné, jejich elektronické vybavení se ale značně liší. Uvnitř klasické a nejlevnější (seženete i za 850 Kč) varianty se stříbrnými doplňky byste našli několik pružin vracející páku do středové polohy. Pohyb je snímán pomocí potenciometrů. To jsou drobné elektronické součástky umožňující určení momentální polohy páky. Výhodou potenciometru je jeho značná přesnost, nevýhodou ale omezená životnost – ta se měří povětšinou v cyklech, ale výrobci herních zařízení svorně životnost použitých potenciometrů tají. Nejslabší potenciometry do svých joysticků vždy dával Logitech a v dávných dobách i Genius. Saitek u svého Cyborg EVO dává potenciometry nesrovnatelně kvalitnější. Nejsilnější (čti: nejpřesnější a nejodolnější) potenciometry montoval Microsoft do pák Sidewinder Force Feedback 2, případně Sidewinder Precision. Životností joysticku se ale budeme zabývat podrobněji ještě později.
Cordless EVO je laděn do světle modré barvy. V základně má místo pro jednu AA baterii. Ta umožňuje provoz bezdrátovou technologií. Výrobce mluví o 50 hodinách provozu na jednu baterii a o dosahu až 15 m. V praxi počítejte spíše se 40 hodinami, vzdálenost 15 metrů je natolik nepoužitelná, že nemá smysl se k ní dále vyjadřovat (a pro mě neotestovatelná). Pokud si v bezdrátových prostředcích libujete (byť u joysticku to považuji za v pravdě nesmyslný krok), jistě máte nabíječku a nebude to pro vás tedy žádný problém utáhnout. Nevím, zda je pohyb snímán potenciometry, nebo jiným systémem. Cordless EVO jsem rozmontované neviděl, ale vzhledem k vyšší ceně (cca okolo 1200 Kč) a žádné praktické výhodě oproti klasickému EVO, ho stejně nemohu doporučit.
Nejvyšším modelem je do zlata laděná „královská“ varianta Saitek Cyborg EVO Force Feedback. Uvnitř nenajdete žádné baterie ani pružiny, ale dvojici elektromotorků starajících se o zpětnou vazbu. K snímání pohybu slouží optika pracující na podobném principu jako u optických myší. Nevýhodou je mírně snížená citlivost (monitorovací program ji sice odhalí, v praxi si nejspíš ničeho nevšimnete), obrovské plus ale tkví právě v samotném snímání, které je bezkontaktní a tedy relativně neopotřebovatelné. Pokud nedojde k mimořádné poruše, o které jsem našel za poslední roky jedinou zmínku, tak snímače zůstanou podobně přesné jak u nové, tak třeba u čtyřleté páky. Optiku považuji za ideální způsob snímání pohybu u joysticku, nebo lépe řečeno s ideálním poměrem ceny a výkonu. Konkurence někdy nabízí i tzv. Hallovy senzory – přesné, ale dražší (pouze za velice tučný příplatek).

Saitek Cyborg EVO - detailní rozbor
i Zdroj: PCTuning.cz

Programovací software

Hrůza a běs a těžko říci něco dalšího. Softík je všechno jiné, jen ne user friendly. Diskusí o neposlušném software najdete na internetu celou řadu. Já se snažil jeho systém pochopit dost dlouhou dobu na to, abych to nakonec vzdal s tím, že je to v dnešní době vlastně už jenom přežitek. Snad všechny hry podporující joystick podporují i vlastní nastavení kláves. Musím zamáčknout slzu u oka, vzpomenu-li na software u Sidewinderu. Dokonce i ten proklatý Logitech Wingman 3D šlo lehce programovat. Ale Saitek? Škoda slov. Hlavně že je možnost otáčet 3D modelem páky na monitoru..kdyby se programátoři místo takovéhle blbosti raději zamysleli nad jeho použitelností. Ale jak už jsem naznačoval, nesetkal jsem se v posledních letech s hrou, nebo simulátorem, kde by mě nepřítomnost programovacího software nějak omezila. Death Zones (doslova mrtvé zóny, jedná se o oblasti, v nichž joystick vůbec nereaguje. Nastavují se okolo středu a pak na maximálních výchylkách), případně sílu Force Feedback apod. nastavíte i bez této neodladěné části po instalaci nejnovějších driverů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama