Robert Krakoff: interview se zakladatelem Razeru
Jistě každý z nás zná nebo alespoň někdy slyšel o společnosti Razer. Robert Krakoff je jejím spoluzakladatelem a v současné době zároveň také prezidentem. V dnešním článku budete mít příležitost tuto osobnost poznat prostřednictvím exkluzivního interview, které s naší redakcí ochotně uskutečnil.
Ještě než se pustíme do rozhovoru samotného, jistě nebude na škodu zmínit o Robertovi na úvod pár slov o jeho funkci a postavení v Razeru.
Robert je spoluzakladatel a prezident společnosti Razer Group. jeho hlavní povinnosti zahrnují budování dlouhodobé obchodní strategie, dohled nad celkovým managementem společnosti, vývoj konceptu nejnovějších produktů společnosti a v neposlední řadě samozřejmě také marketing.
Má za sebou již více než 30 let praxe, v níž se věnoval snad všem aspektům maloobchodního podnikání, a to jako reklamní textař, vedoucí saldokonta, marketingový ředitel nebo například vedoucí inzerce, výzkumu a projektování.
Mimo jiné má v Razeru za úkol co možná nejvíce porozumět všem možným i nemožným potřebám trhu a vyhovět tak koncovému zákazníku. Díky jeho reprezentativnímu postu prezidenta společnosti je jakožto mediální postava světově nejpopulárnější tváří Razeru.
Na poli herního příslušenství patří Razer k jedněm z nejlukrativnějších výrobcům v oboru.
Exkluzivní rozhovor
Nyní už se konečně dostáváme k tolik slibovanému rozhovoru se samotným prezidentem této společnosti. Možná právě jeho nápad držíte právě v ruce.
F. Eckstein: Mohl byste nám říci něco o samotné historii společnosti? Proč jste se zaměřili právě na počítačové příslušenství? Jaká byla hlavní idea, která dopomohla k samotnému vzniku Razeru?
Robert Krakoff: Poprvé jsme se setkali s technologií, ze které později vznikl Razer Boomslang (první herní myš z dílen Razeru, tehdy ještě kuličková - pozn. redakce), při konzultacích jednoho projektu v Asii. V téhle době existovaly kvalitní 400 DPI senzory, avšak uzavřené ve škaredých, beztvarých myších. Rozhodli jsme se proto investovat do výzkumu, který by přinutil hráče, grafické návrháře a uživatelé CAD k pochopení a následnému ocenění skutečných kvalit, jichž dosahují sofistikované a kvalitní senzory moderní doby. Během výzkumu jsme se mimo jiné také doslechli, že uživatelé myší z dílen společnosti Apple tvrdí, že jejich myš je "na prd" - a takhle také vzniklo motto Razeru: "Všechny ostatní myši jsou na prd
!
" ("All other mice suck!
") S výsledky našeho výzkumu se zrodila společnost, která plně využívá technologií, jimiž skýtá moderní doba. Zrodil se Razer - "extrémní" domov profesionálních herních zařízení.F. Eckstein: Jak vůbec vznikl název společnosti - tedy Razer?
Robert Krakoff: Chtěli jsme jméno, které by dokázalo posílit naše cíle a touhy o preciznosti a přesnosti. Razer, slovo se svojí důmyslnou pravopisnou chybou, ostrostí, vyvolávající pocit ostré a pronikavé čepele, nám připadal jako vhodný název pro firmu jako ja ta naše. Je to jméno, které nám pomohlo demonstrovat sílu naší technologie.
F. Eckstein: Jak byste svůj typický den v Razeru?
Robert Krakoff: Čištění zubů, čtení a odepisování na každodenní elektronickou poštu, většinou od hráčů a přátel z celého světa. Den co den jsme v kontaktu s nejnovějšími technologickými trendy; nasloucháme potřebám a stížnostem hráčů z celého světa; stejně tak si udržujme dobré vztahy s přáteli; stále se snažíme myslet mozkem zákazníka a nedopustit se přitom špatného pochopení, které by pro nás mohlo být ve finále osudné.
F. Eckstein: Logo společnosti je samo o sobě velice originální a umělecké. Jak vzniklo?
Robert Krakoff: V době vzniku Razeru bylo tetování velmi oblíbeným druhem umění. S několika běžnými návrhy jsme selhali, jelikož jsme si uvědomili, že postupem času stejně zastarají. Nakonec jsme se rozhodli, že všechny naše produkty pojmenujeme po predátorech a že všechny myšky z našich dílen pojmenujeme po hadech. Shodli jsme se na tom, že hadi jsou dostatečně "cool" a jejich agresi jsme promítli do celého vnějšího vzhledu naší společnosti. Kombinací tetování, predátorů a hadů tedy nakonec vzniklo logo Razeru tak, jak ho v dnešní době všichni známe.
F. Eckstein: Co je podle Vašeho názoru naprosto nejdůležitější součástí každé herní součástky?
Robert Krakoff: Pro Razer je nejdůležitější, co hráči potřebují a dodávat produkty, které z her dostanou maximum. Na trhu samozřejmě existují konkurenční společnosti, které dodávají dobrý hardware hráčům, ale hráči samotní nepotřebují další "stejné" společnosti. Razer byl a je zkrátka o tom, že nasloucháme hráčům a vyvíjíme nové a pokročilejší technologie, které vyhovují jejich požadavkům.
F. Eckstein: Kolik zabere času vyvinout novou klávesnici nebo myš a kolik mozků se na takovéto události podílí?
Robert Krakoff: Toto opravdu záleží na komplexnosti produktu samotného. Některé dokončíme za 6 až 8 měsíců, zatímco některým trvá třeba i dva roky, než se dostanou na trh. V celé společnosti je přítomno asi 120 lidí, kteří se podílejí na každém našem produktu.
F. Eckstein: Jsou během vývoje nového produktu přítomní nějací profesionální hráči?
Robert Krakoff: Ano, Razer sponzoruje jak amatérské, tak profesionální hráče. V celé společnosti jsou jich pak rovné dvě stovky. Je zde také velké množství bývalých profesionálních hráčů, jež jsou v současné době zahrnuti do vývoje každého našeho produktu a jsou samozřejmě také součástí našeho týmu.
F. Eckstein: Kde se bere ta inspirace vymyslet názvy jako Lachesis, Lycosa nebo Tarantula?
Robert Krakoff: Pouze část našeho značkovacího systému,... jak už jsem zmínil výše, hadi mají na starosti myšky, ryby na audio, pavouky na klávesnice a hmyz k podložkám pod myš. Chytré, nemyslíte?