GeForce 8800GTX a GTS v testu
Seznam kapitol
Tak zde máme konečně recenzi dvou zbrusu nových grafických karet z dílen nVidie. Prvním pánem na holení je nejvýkonnější GeForce 8800GTX a druhým je ekonomičtější GeForce 8800GTS. Pojďme se tedy podívat jak si obě stojí a hlavně na novou architekturu čipu G80.
A je to tady NDA vypršelo a my se můžeme směle pustit do hodnoceni dlouho očekávané a ještě déle připravované grafické karty GeForce 8800. Samotná karta se zapisuje do historie stejně jako se v minulosti zapsaly karty jako GeForce 3 či Radeon 9700Pro. Ano mluvíme zde o grafických kartách, které byly prvními kousky podporující nadcházející verzi DirectX. V případě GeForce 3 to byl DirectX verze 8 a v případě Radeonu 9700Pro DirectX 9. Stejně jako v předchozích případech jsme plni očekávání a natěšení jako malé děti před vánočními svátky. Pojďme si tedy tento vánoční dáreček rozbalit.
GeForce 8800GTX
GeForce 8800GTX je první kartou oficiálně podporující dosud nevydaný standard DirectX 10, který Microsoft implementoval do svého rovněž ještě nevydaného operačního systému Windows Vista, kterého se snad dočkáme počátkem příštího roku. V současné době se tedy GeForce 8800 může utkat pouze s konkurencí v podobě DirectX 9 kompatibilních karet a dokázat svůj výkon v současných hrách. Pokud má nVidia s GeForce 8800GTX/GTS uspět a zasadit všem ostatním řešením krutou ránu, pak musí výkonově alespoň o 50% překonat současný high-end v podobě GeForce 7900GTX či Radeonu X1900XTX.
Technologicky představuje čip tikající na GeForce 8800GTX naprostou špičku a jeho jediným srovnatelným protějškem co do komplexnosti může být s přivřenýma (nejlépe oběma) očima čip R580 z Radeonů X1900. G80 přináší opravdu spoustu nových věcí a posunuje nVidii o mílové kroky kupředu. Majitelé se mohou těšit na kvalitní filtrování textur, které je ještě o malý kousek lepší než u Radeonů X1900. Dále se připravme v praxi použitelný mód 16ti-násobného anti-aliasingu ve speciálním CSAA módu, který posunuje kvalitu vyhlazování o notný kus dopředu s minimálním dopadem na výkon (asi jako 4xFSAA). Do vínku dostanou nové karty nVidia i (konečně) PureVideo zdarma v nejnovějších verzích ovladačů. Budeme moci přehrávat HD DVD a Blu-ray filmové disky za výrazného přispění grafického hardware. Bohužel test kvality je zatím v nedohlednu, protože je velmi těžké sehnat tyto filmové formáty v našich končinách. Konečně zde máme rovněž 10-bit na kanál, což bylo doteď jen doménou Radeonů.
Další novinkou je možnost použití HDR s vyhlazováním, což si dokážeme například na hře Serious Sam 2, kde tato kombinace funguje na kartách Ati X1000 již nějaký ten pátek. Oblivionu s HDR+FSAA se nedočkáme, protože si hra vyžaduje speciálního patche, který upraví renderovaní samotné jako v případě karet Ati. Přibyly nám rovněž nové formáty HDR, které ocení především vývojáři, pro které bude nyní lehčí implementovat HDR dle jejich potřeb.
Novinkou GeForce 8800 je rovněž širší paměťová sběrnice (384-bit), která využívá opět řadiče klasické konstrukce, takže na kartě je přítomno 6 64-bitových kanálů. Poněkud zklamáním je využití GDDR3, což ovšem omlouvá celková propustnost paměťového subsystému 86GB/s. Použití GDDR4 na frekvenci o 200MHz vyšší by bylo pouze zbytečným plýtváním a celkově by samotnou kartu podstatně zdražily. Volba 900MHz (1800DDR) GDDR3 čipů Samsung je tedy správnou volbou. Celková velikost paměti karty je logicky 12x512Mbit (768MB) a výrazně prospěje celkovému hernímu výkonu (vzpomeňme si na zvětšení maximální velikosti textur v DX10 na dvojnásobek oproti DX9 nebo takové HDR+FSAA).
Wafer s jádry G80 - pěkně velké potvůrky!
Teď si povíme něco o čipu samotném čipu G80 (ve zkratce pro čtenáře, kteří by nezvládli technologický masakr v následujících kapitolách). Jádro G80 je vyráběno 90nm procesem, což je naprosto stejné jako u R580 či G71 z minulé generace high-end karet. Jádro samotné má specifikacích dva takty, které mohou každého snadno zmást. 575MHz je takt celého jádra krom shader core (128 jednotek), kde běží jednotky na taktu neuvěřitelných 1350MHz.
Celé jádro je ukázko tzv. unifikované architektury, kde má jádro společné procesory pro vertexové i pixelové operace. V budoucnu v DirectX 10 bude možné dynamicky měnit poměry mezi počtem jednotek tvářících se jako vertex shader a jednotek pixel shaderů. Díky tomu bude celý počet jednotek maximálně efektivně využit a nic nebude bezdůvodně zahálet jak je tomu u dnešní generace karet respektive čipů. Jednotlivé teoretické hodnoty můžete porovnat v tabulce.
Radeon X1900XTX | GeForce 7900GTX | GeForce 8800GTX | |
VPU | R580 | G71 | G80 |
Výrobní proces | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 384 milionů | 278 milionů | 681 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - IV) | 256-bit DDR (I - III) | 384-bit DDR (I - IV) |
Paměť | 512 MB | 512 MB | 768 MB |
Takt čipu | 650 MHz | 650 MHz | 575 (1350) MHz |
Takt pamětí | 775 MHz (1550 DDR) | 800 MHz (1600 DDR) | 900 MHz (1800 DDR) |
Paměťová propustnost | 49.6 GB/s | 51.2 GB/s | 86.4 GB/s |
Fill-rate (pixel) | 10400 Mpixel/s | 10400 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s |
Fill-rate (texture) | 10400 Mtexel/s | 15600 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s |
Vertex Shaderů | 8 | 8 | 128* |
Pixel Shaderů | 48 | 24 | 128* |
Počet TMU | 16 | 16 | 32 (+32)** |
Počet ROP's | 16 | 16 | 24 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 4.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 4.0 |
DirectX | 9.0c | 9.0c | 10 |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 8-16x CSAA |
AA speciality | Temporal AA Adaptive AA Centroid Sampling | kombinace SS+MS Transparent AA | Transparent AA Coverage Sampled AA |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress Quality AF Fetch4 | UltraShadow Intelli Sample 4.0 | Unifikovaná architektura Virtualized memory |
*Celkový počet stream procesorů v shader core G80
** 32 TMUs má adresovací jednotku a 32 nikoli