geforce-6800gs-nekompromisni-vykon-v-mainstreamu
Hardware Článek GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu

GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu

Štefek Petr

Štefek Petr

4. 12. 2005 01:00 53

Seznam kapitol

1. GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu 2. Leadtek GeForce 6800GS - bližší pohled a přetaktování 3. Testovací sestava 4. Benchmarky 5. Battlefield 2 6. Doom 3 7. FarCry
8. F.E.A.R. 9. Half-Life 2 10. Quake IV 11. Serious Sam 2 12. Splinter Cell : Chaos Theory 13. Závěr

GeForce 6800GS je nejnovějším přírůstkem do rodiny karet nVidia a i přes zdánlivě nezajímavé označení, které dává tušit, že karta přísluší ke generaci karet GeForce 6800, se jedná o kartu velmi zajímavou. Na samotné detaily se podíváme  v testu grafické karty z dílen Leadteku.

Reklama
GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6800GS je nejnovějším přírůstkem do rodiny karet nVidia a i přes zdánlivě nezajímavé označení, které dává tušit, že karta přísluší ke generaci karet GeForce 6800, se jedná o kartu velmi zajímavou. Společnost potřebovala dodat svému mainstremovému segmentu čerstvý vítr do plachet, a proto zde máme jakéhosi nástupce karet GeForce 6800 a GeForce 6600GT. Posledně jmenovaná karta se díky své ceně pohybuje stále blíže náruči low-endového segmentu.

Naopak GeForce 6800GS se chce uplatnit na pozicích, kde se nyní nacházejí konkurenční karty ATi Radeon X800GTO nebo Radeon X800XL. Podle své ceny zatím GeForce 6800GS zapadla přesně mezi tyto dvě konkurenční karty, ale je možné a i velmi pravděpodobné, že ceny této karty se budou v příštích týdnech posunovat směrem pod 7000 korun s DPH.

GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 6800GS nám nabízí výkon čipu  NV42 s 12 pixel pipelines a 5 vertex pipelines, který tiká na frekvenci 425MHz, což je o poznání více než předchozí čip NV41 užívaný v "obyčejných" GeForce 6800. Rozdíl mezi oběma čipy tkví ve výrobní technologii jakou jsou vyráběny. Starší čip NV41 byl vyráběn 130nm technologií a obsahoval fyzicky 12 pixel pipelines a 5 vertex shaderů, takt stanovený pro tento čip se pohyboval kolem 325MHz a při přetaktování se uživatel dostal v průměru na hodnoty kolem 400MHz.

NV42 je čipem novějším, a proto je u něj použito 110nm výrobní technologie, která umožnila ušetřit materiál (je tedy levnější než NV41) a také dosáhnout mnohem větších taktů. Pro čip NV42 je základní takt stanoven na 425MHz a při přetaktování se dostaneme na hodnoty přesahující 500MHz, což už znamená velmi pěkný výkon srovnatelný s nižším high-endem grafických karet.

GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu
i Zdroj: PCTuning.cz

Podpora rozhraní DirectX zůstává stejně jako u celé série GeForce 6 u verze 9.0c, což je zároveň i verze poslední, takže není důvod k obavám, že byste případně byli ochuzeni na některých podstatných věcech. Vlastně se dá říci, že dnes je plně dostačující karta s podporou DirectX 9.0b (všechny Radeony X800/X850) a mylné představy uživatelů o větší obrazové kvalitě či lepších efektech za použití DirectX 9.0c (Shader Model 3.0) jsou snad již minulostí.

Největší přínos Shader Modelu 3.0 ( ATi Radeon X1000 a GeForce 6/7)  spočívá v možnostech větší efektivity při zpracovaní shaderů, což vede zjednodušeně řečeno k většímu počtu FPS v našich oblíbených hrách. Dynamic branching dovoluje přeskakovat (nevykonávat) části kódu v shaderu, které nejsou nezbytně nutné ke korektnímu zobrazení scény a tím značně šetří výkon a čas. V případě ATi (X1000) dispatch procesor dokáže vyhodnotit pomocí jednoduché podmínky je-li vykonaní nutné a případně jej zastavit, v případě nVidie to tak růžové není, a proto k masivnímu nasazení této featury zatím nedošlo, protože pokud by se tak stalo, tak jedině karty ATI s čipem R520 by ho pravděpodobně dokázaly patřičně využít (viz. Xbitmark). Proto je v současné době u mainstreamu úplně jedno, jestli má karta DirectX 9.0b (Radeon X800XL/GTO) nebo DirectX 9.0c (GeForce 6800GS).

Pokud se zaměříme na dnes tolik diskutovanou kvalitu obrazu mezi produkty ATi X800 a nVidia GeForce 6800GS, tak si obě strany nemají příliš co vyčítat. Nenajdeme zde ani kvalitní anizotropní filtrování a ani adaptivní metody vyhlazování. V tomto srovnání a potažmo v celém segmentu mainstreamu se tedy můžeme v klidu zaměřit pouze na poměr ceny ku výkonu, který bude rozhodující.  

V následující tabulce jsou uvedeny grafické karty, které představují konkurenci pro testovanou grafickou kartu GeForce 6800GS. Asi nejtěžším oříškem bude pro tuto kartu ohrozit Radeon X800XL, který se zatím nemusí strachovat o své místo na slunci díky čipu s 16 pixel pipelines, ale vše se může změnit po přetaktování. Radeon X800GTO je sice slabší než GeForce 6800GS, ale je na druhou stranu podstatně levnější a má velmi dobré předpoklady pro přetaktování díky čipu R480 (nebo R423), což ho staví poněkud do lepšího světla než Radeon X800XL, který s čipem R430 není pro přetaktování zrovna ideální kartou.

GeForce 6800GS - nekompromisní výkon v mainstreamu
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama