Test Sapphire Nitro+ RX 580: Rychlejší, tišší, chladnější!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Test Sapphire Nitro+ RX 580: Rychlejší, tišší, chladnější!

Test Sapphire Nitro+ RX 580: Rychlejší, tišší, chladnější! | Kapitola 27

Adam Vágner

Adam Vágner

18. 4. 2017 03:00 56

Seznam kapitol

1. Staronové Radeony RX 500 2. Sapphire Nitro RX 580+: představení a parametry 3. Sapphire Nitro+ RX 580: konstrukce 4. Testovací sestava 5. Ashes of the Singularity (Win 10, DX12) 6. Dirt Rally (Win 10) 7. Doom (Win 10, OGL+Vulkan) 8. Far Cry 4 (Win 10) 9. Far Cry Primal (Win 10) 10. Fallout 4 (Win 10) 11. GTA V (Win 10) 12. Metro 2033 Redux (Win 10) 13. Metro Last Light Redux (Win 10) 14. Rise of the Tomb Raider (DX12, Win 10)
15. Star Wars Battlefront (Win 10) 16. Tom Clancy´s The Division (Win 10, DX11) 17. The Witcher 3: Wild Hunt 18. Total War: Warhammer (Win 10, DX12) 19. World of Tanks 9.15.1 (Win 10) 20. Boost a chování karty v Aliens vs. Predator (Win10) 21. Boost a chování karty v Crysis (Win 10) 22. Teploty 23. Chování ventilátorů 24. Hlučnost 25. Spotřeba, poměr výkon/watt 26. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 27. Přetaktování 28. Závěrečné shrnutí

AMD dnes uvádí novou řadu Radeonů – RX 500. S vyladěním výroby jsme se dočkali lepších čipů, které zvládnou běžet na vyšších taktech. Zvedla se s tím spotřeba. A to paradoxně prospělo třeba testované Nitro+ RX 580 od Sapphire, která dostala mnohem výkonnější chladič. Výsledkem je lepší karta za obdobnou cenu jako její předchůdce.

Reklama

Na přetaktování jsem měl jen chvilku, v tabulce je zaznamenaný rychlý postup a pod ní krátký komentář k tomu, jak vše probíhalo. Taktoval jsem při spuštěné zátěžové scéně v Crysis v rozilšení 2560 × 1440.

V první části je tabulky je nastavení afterburneru, v druhé (monitoring) jsou údaje, na kterých se s daným nastavením dostaly údaje z monitoringu po chvíli zátěže. Žlutou je zvýrazněná hodnota, kterou jsem v daném kroku měnil.

  nastavení monitoring
krok power [%] GPU
clock [MHz]
Mem [MHz] fan speed GPU volt. takt GPU [MHz] takt mem [MHz] GPU
volt.
[V]
teplota GPU Fan speed [%] Fan rpm GPU pow. [W] Příkon PC [W] fps v Crysis
0 0 1411 2000 auto 0 1310 2000 1,018–1,181   36 1557 174 354 54,5
1 5 1411 2000 auto 0 1328 2000 1,043–1,162   33 1408 184 369 55
2 15 1411 2000 auto 0 1362 2000 1,062–1,143   36 1520 200 393 55,7
3 25 1411 2000 auto 0 1408 2000 1,131–1,175 81 45 1833 215,3 413 56,5
4 27 1411 2000 auto 0 1411 2000 1,131–1,175 80 46 1860 216 414 56,6
5 40 1411 2000 auto 0 1388 2000 1,056–1,191 80 56 1400   - 57
6 50 1461 2000 auto 0 1461               pád
7 50 1441 2000 100 50 1441 2000 1,056–1,191 65 100 3084 194,3 384 57,5
8 50 1451 2000 100 50 1451 2000 1,087–1,143 65 100 3084 194,3 384 58
9 50 1473 2000 100 100 1473 2000 1,168–1,256 76 100 3084 194,3 448 59
10 50 1490       1490               pád
11 50 1480 2271 100 96 1480 2271 1,162–1,206 83 100 2994 250,1 460 62

Začneme krokem 0, to je standardní nastavení s rychlejším profilem. S ním řízení spotřeby škrtilo takt GPU, z 1411 šel na hodnoty kolem 1310 MHz. Zkoušel jsem, o kolik je třeba zvednout power limit, aby ke snižování taktů nedocházelo a co se pak bude dít se spotřebou. Navýšení o 5 % zvedlo příkon PC o 15 W a takt na 1328 MHz. Limit jsem zvedal dál, někde kolem 27 % (krok 4) navýšení se se karta dostala na maximální deklarovaný takt. To už ale příkon PC stoupl z 354 na 414 W. Všimněte si, že s taktem rostlo i napětí GPU.

Když jsem dál zvedal power limit na 40 %, stalo se něco nečekaného – regulaci na chvíli ruplo v bedně, snížila otáčky větráku, s tím se možná dostala na limit teploty a takt šel dolů. Po chvíli se ale automatika chytla, otáčky větráku zvedla a karta zase vyběhla na 1411 MHz.

Pak jsem zvedl power limit na maximum – 50 % a postupně zvedal takty. Když jsem nastavoval 1461 MHz (krok 6), Crysis spadl. Při změně taktů na GPU na chvíli nejspíš naskočilo nižší napětí a karta to neustála. Jak vidíte o kousek dál, byla totiž posleze schopná běžet i na vyšších taktech.

V dalším kroku jsem pro jistotu naplno vytočil ventilátory a jal se pokračovat. Teplotu GPU to srazilo z 80 na 65 °C, ten hluk za to ale určitě nestojí.

Dál jsem zkusil zvedat napětí a postupně zvedat takty. Při kvedlání s táhlem napětí jsem ale nevšiml nějakého okamžitého vlivu na aktuální napětí GPU (hodnoty napětí dost skáčou), ale zdálo se, že to přece jen cosi ovlivňuje v kombinaci se změnou taktů. V kroku 9 s navýšením napětí o 0,096 V a zvednutím taktů na 1473 MHz už skočil příkon PC na 448 W – a tam už se pro pár MHz navíc dostáváme na absurdní nastavení – nějak podobně žere přetaktovaná GTX 1080 Ti s více než dvojnásobným výkonem. Na 1490 MHz se pak Crysis opět kousl.

Pak jsem zkusil taktovat paměti, postupně jsem se doklepal ke 2300 MHz. To už se v obraze objevovaly artefakty, při vyšším taktu počítač natvrdo zatuhl. A obdobně zlobil i na nižších frekvencích, nakonec jsem se dopracoval k jakž takž stabilní kombinaci 1480 MHz u GPU a 2271 MHz u pamětí (9 084 MHz efektivně). Jakž takž píšu proto, že to chvíli ustálo Crysis bez pádu a prošla i šestice průběhů v AvP. Otázka je, jak by to dopadlo ve hře náročnější na paměť a v dalších titulech.

Navýšení výkonu bude záležet na vytížení GPU. V Crysis se zvedl takt z (průměrných) 1310 na 1480 MHz a pamětí z 8 na 9,084 GHz zvedlo výkon v Crysis z 54,5 na 62 fps. V AvP (kde si karta drží se standardním nastavením vyšší průměrný takt) se při stejném nastavení zvedl výkon ze 100 na 109,8 fps.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama