Test GeForce GTX 1080 Ti: extrémní výkon a slušná cena
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Test GeForce GTX 1080 Ti: extrémní výkon a slušná cena

Test GeForce GTX 1080 Ti: extrémní výkon a slušná cena | Kapitola 26

Adam Vágner

Adam Vágner

9. 3. 2017 12:00 138

Seznam kapitol

1. Nvidia GeForce GTX 1080 Ti 2. Nvidia GTX 1080 Ti: detaily 3. Testovací sestava 4. Ashes of the Singularity (Win 10, DX12) 5. Dirt Rally (Win 10) 6. Doom (Win 10, OGL+Vulkan) 7. Fallout 4 (Win 10) 8. Far Cry 4 (Win 10) 9. Far Cry Primal (Win 10) 10. GTA V (Win 10) 11. Metro 2033 Redux (Win 10) 12. Metro Last Light Redux (Win 10) 13. Rise of the Tomb Raider (DX12, Win 10) 14. Star Wars Battlefront (Win 10)
15. Tom Clancy´s The Division (Win 10, DX11) 16. The Witcher 3: Wild Hunt 17. Total War: Warhammer (Win 10, DX12) 18. World of Tanks 9.15.1 (Win 10) 19. Boost a v Aliens vs. Predator 20. Boost a vlastnosti v Crysis 21. Teploty 22. Chování ventilátorů 23. Hlučnost 24. Spotřeba, poměr výkon/watt 25. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 26. Přetaktování 27. Závěrečné shrnutí

Nvidia před nedávnem oficiálně představila GeForce GTX 1080 Ti. Dostala největší herní čip Nvidie s architekturou Pascal, který byl dosud k mání jen na děsivě drahém Titanu X, a nabízí prakticky stejný výkon za cenu, ve kterou by před měsícem nikdo ani nedoufal, Dnešním dnem padá i informační embargo na výsledky testů, takže hurá na to...

Reklama

Taktovat jsem začal se standardním nastavením v Crysis s rozlišením 2560 × 1440. Takt GPU v něm spadl po zahřátí k 1480 MHz, kartu brzdila hlavně teplota GPU (to je v tabulce označeno jako krok 0). Jako první jsem teda přidal u ventilátoru na 70% a čekal, co se bude dít (krok 1). Teplota klesla k 81 °C, takt GPU šel na 1680 MHz a kartu začal brzdit power limit. Zkusil jsem jej tedy zvednout na 110 % (2), kde už karta při taktech kolem 1708–1730 MHz opět balancovala na hranici power limitu i temperature limitu. V dalším kroku (3) jsem teda přepnul na režim turbovysavač se 4800 ot./min, teplota sletěla o 12 °C a vrátil jsem se k souboji s power limitem.

Rovnou už jsem nastavil (řádek 4) maximálních 120 %, takt se zvedl na 1797 Mhz, příkon na 436 W, a opět došlo na power limit. Takt se každopádně zvedl ze základních 1480 na 1784, výkon v Crysis ale nijak výrazně nepovyskočil. A v tomto bodě už se o moc dál nepohnete, dá se říct, že výsledek přetaktování bude záviset spíš na tom, jak moc kartě zatopíte – čím míň, tím vyšší budou pracovní takty, ale povětšinou ji dál nepustí maximální spotřeba. Teoreticky by ještě mohlo pomoci snížit napětí, v afterburneru to ale nešlo (ještě to chce zkusit EVGA precision z press kitu, který by měl být novější).

krok nastavení hodnoty z monitoringu
  power core clock memory clock fan speed takt GPU [MHz] power [%] memory clock [MHz] fps fan speed [%] otáčky ventilátoru [ot/min] Teplota GPU spotřeba PC [W]
0 100 0 0 auto 1480 77 5508 125 50 2399 84 349
1 100 0 0 70 1670 98 5508 127,3 70 2840 81 392
2 110 0 0 70 1734 98 5508 126,4 70 2840 84 419
3 110 0 0 100 1746 109 5508 125 100 4800 71 436
4 120 0 0 100 1772 118 5508 126,7 100 100 72 436

Úplně tím ale nekončíme, díval jsem se, že se velice nic moc neděje s výkonem i přesto, že jsem zvedl takty o 300 MHz, a uvědomil jsem si, že s výrazným přetaktováním GPU se do hry přidal ještě limit ze strany CPU, který se po zvýšení taktů projevil už i v rozlišení 2560 × 1440. Vytížení GPU se zvedáním taktů spadlo někam k 88 %. První grafika, u které už je 1440p opravdu málo. No nic, jdeme do 4K.

V pětce tedy nastavuji 4K a nastavení vracím na standardní hodnoty. Takt padá na base clock, teploty se poté drží na 83 °C, diagnostika hlásí temp limit. Snímková frekvence 59,5 fps. Šestý krok – limity i chlazení nadoraz, takt se zvedá z 1480 na hodnoty kolem 1746 MHz, GPU usage je stále na 100% a je znát výrazný skok ve výkonu – 67,4. I ve spotřebě – karta opět visí na power limitu.

  nastavení hodnoty z monitoringu
  power core clock memory clock fan speed takt GPU [MHz] power [%] memory clock [MHz] fps fan speed [%] otáčky ventilátoru [ot/min] Teplota GPU spotřeba PC [W]
5 100 0 0 auto 1480 77 5508 59,5 50 2399 84 336
6 120 0 0 100 1746 118 5508 67,4 100 4800 72 431
7 120 100 0 100 1810 118 5508 69,9 100 4800 72 431
8 120 200 0 100 1898 118 5508 72,1 100 4800 72 431
9 120 240 0 100 pád Crysis 118 5508   100 4800 72 431

V této fázi už zbývá jen přetahovat se s řízením spotřeby o výsledné takty a stabilita karty je závislá spíš na tom, co na ní pustíte. Když navýšíte offset taktů pro GPU, pár desítek MHz vybojujete, ale když přidáte příliš, při slabší zátěži automatika takty GPU přepálí moc vysoko, grafika to neustojí a hra spadne. Za běhu Crysis jsem pro začátek u offsetu taktu GPU přidával 60, 80, 100 MHz (krok 7). Takt se zvedl na 1822 MHz, tedy zhruba o 76 MHz. V dalším kroku (8) jdu postupně na 200 MHz, takt se drží na 1898 MHz. Při zvednutí offsetu na 240 MHz hra spadla.

Po restartu jsem zkusil hru nastartovat s offsetem 160 MHz – a vyhořel jsem na tom, co jsem psal výše. Při takto vysokém offsetu skočil u studené karty při spouštění na GPU takt 2050 MHz a hra sletěla ještě dřív, než se objevila obrazovka s načítáním. Karta tedy podle všeho ustojí takty někde kolem 1900 MHz (a v závislosti na titulu a jeho náročnosti více či méně). Kritická je fáze spuštění zátěže, při taktování za pochodu se dostanete na vyšší takty, ale je to dost nepraktické.

U pamětí jsem vyzkoušel přidat 400 MHz, 500 MHz, při 600 MHz už mě čekal zátuh a artefakty, při 550 MHz to ještě karta s artefakty chvíli ustála, ale nevydržela. Crysis paměti moc zabrat nedává, výsledné taktování bude někde kolem 12 GHz efektivně, možná méně, a s určitostí ne víc než 12,2 GHz. Není to zase tak důležité, vliv taktu pamětí na výkon je minimální.

GTX 1080 Ti půjde nejspíš taktovat i výše. Ruku v ruce s tím půjde ale hodně nahoru i spotřeba. Bude to teda chtít posílené napájení a modifikovaný bios, který vám dovolí do karty pustit víc proudu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama