nVidia GeForce 7800GTX - podrobný pohled na výkon
Seznam kapitol
Protože nové dítko nVidie GeForce 7800GTX si vyžaduje opravdu velkou pozornost a nutno dodat že zaslouženou, přichází tedy i PCT s komplexnějšími testy, které ukáží výkon této karty v pravém světle, ještě před příchodem nových her na moderních grafických enginech, které potenciál čipu G70 patřičně využijí. Oproti minulému článku byly testy obohaceny o 5 nových s komplexním vyhodnocením výkonu. Přítomna je nově například hra Splinter Cell Chaos Theory nebo vynikající benchmark pixel shaderů ShadeMark 2.1.
GeForce 7800GTX je přímým nástupcem řady GeForce 6xxx, kterou nVidia před časem smazala fiasko s předchozí architekturou GeForce FX 5xxx (5200 až 5950, čipy NV30 a NV35 - Achillova pata FX paradoxně spočívala ve velmi flexibilní architektuře, která potřebovala značné úsilí ze strany programátorů). Nvidia, přes všechny pochybnosti a spekulace o neschopnosti vydat solidní grafickou kartu se stejnou nebo menší spotřebou a vysokým výkonem, řadou 6xxx velmi mile překvapila (mnozí dnes máte v počítači grafiku GeForce 6600GT).
Nové označení čipu (od NVxx k Gxx) má znamenat jakýsi symbol přechodu na zcela novou technologii a také (joro: a to především) změnu marketingového stereotypu. Proč si nVidia zvolila právě označení G70 zatím zůstává utajeno, ale pravděpodobně se jedná jen o změnu zaběhnutého stereotypu. Samotné kódové označení G70 se objevilo již před mnoha týdny v ovladačích ForceWare, což zavdalo internetové komunitě k poměrně slušným spekulacím, které ale v většině případu vedly k zbrusu novému grafickému jádru, které pomůže nVidii opět na výkonnostní trůn, který ztratila v souboji minulé generace čipů (NV45 vs. ATi R480).
- GeForce 7800GTX -
Veškerá teorie byla popsána v předchozím článku a nám se tedy zbývá podrobněji podívat na výkon GeForce 7800GTX ve hrách a aktuálních benchmarcích. Pro srovnání byly použity karty GeForce 6800Ultra (512MB a 256MB) a také Radeon X800XT PE, který je výkonově podoben současné špičce ATi Radeonu X850XT PE (vyšší takty 540/1180MHz vs 520/1120MHz u RX800XT PE).
Radeon X800XT PE | GeForce 7800GTX | GeForce 6800Ultra | |
VPU | R480 | G70 | NV45 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-k |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 302 milionů | 222 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 520 MHz | 430 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 560 MHz (1120 DDR) | 600 MHz (1200 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 35. 8GB/s | 38.4 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 8250Mpixel/s | 6900 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 8250 Mtexel/s | 10300 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 8 | 6 |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 24 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow Transparent AA Intelli Sample 4.0 | 3Dc Compression Temporal AA |