Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming
autor: Adam Vágner , publikováno 22.1.2015
Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Nvidia dnes uvádí na trh nový grafický čip GM206, na který se řada z nás čekala asi nejvíc. Konečně máme díky němu úspornou architekturu Maxwell i ve výhodné střední třídě. Otestovali jsme hned dva špičkové modely karet od Asusu a MSI, a nezklamaly nás.


Po stránce provozních vlastností už GeForce GTX 960 nebude podobným překvapením jako GTX 980 nebo 970 – je přesně taková, jakou jsme očekávali. Nabízí stejně výborný poměr výkon/watt jako ostatní modely s architekturou Maxwell. Má velmi nízkou spotřebu a od toho se odvíjejí nízké nároky na chlazení. Pro výrobce, kteří už se učí chladit tiše 300W grafiky, už něco takového není problém.

Někdo si od ní možná sliboval vyšší výkon – mezi GeForce GTX 960 a GTX 970 je totiž dost velký výkonnostní rozdíl. Majitelé GTX 970 tedy asi nebudou litovat, že nepočkali. Obdobný, nebo spíše ještě větší rozdíl je ale i v ceně, a tak co do poměru výkon/cena vychází GeForce GTX 960 výhodněji. Zatímco u GTX 970 a zejména 980 už byl problém říct, k čemu je tato karta dobrá (na 1080p nebo 1440p je zbytečně výkonná, ale na 4K se ještě moc nehodí), GTX 960 je právě pro tato rozlišení ideálním řešením.

Pozastavím se ještě u pamětí – 2 GB nejsou žádný luxus, ale pro tuto kategorii je to v současnosti optimální hodnota. A komu to nestačí, měl by mít možnost pořídit 4GB verze GTX 960, ale u nich se dá nejspíš očekávat (nepřiměřeně) vyšší cena. Uvidíme.

Při naší skladbě testů se jeví také jako výhodnější než nové Radeony R9 285 – podává obdobný výkon, ale je o něco levnější. Podstatně lépe je na tom pak po stránce provozních vlastností – rozdíly jsou v desítkách wattů, což už je dost dobrý důvod k tomu, aby AMD muselo kontrovat výrazně lepším poměrem cena/výkon. Podle všeho by tedy mohla být tím dlouho očekávaným impulzem, po němž dojde i na vlnu zlevňování ve střední třídě.

Věru neveselý je pohled na českou cenu GTX 960 – při částce 5 999 korun s daní už by se dala řadit do segmentu vyšší střední třídy. Asi tušíte, kam tím mířím – je to naše specialita daná tím, že je momentálně dolar za šílených 24 Kč. A dá se předpokládat, že obchody budou při nastavování cen nových grafik opatrnější (rozuměji budou spíše dražší než levnější.) Loni touto dobou by GTX 960 stála pod pět tisíc (a to byl tehdy dolar za už dost vysokých dvacet korun).

Dolarová cena přitom odpovídá pomalu nižší střední třídě – stejnou cenovku měla GeForce GTX 560 (u nás v době uvedení za cca 4250 Kč). Přetaktované GeForce GTX 660 se u nás začínaly prodávat za částky kolem 5 200 korun (při uvedení přitom stála 229 dolarů). Až GeForce GTX 760 měla u nás podobnou zaváděcí cenu – 6 299 korun s DPH – jenže její dolarová cena začínala na 249 USD!

Zatímco venku tedy budou na GTX 960 vzpomínat jako na jednu z levnějších, u nás ji budeme řadit spíš k těm dražším „šedesátkám“.

Rezerva pro přetaktování by byla luxusní, kdyby nám z ní velký kus neubírali samotní výrobci. Výhodou je, že to budete mít se zárukou. Ale pojďme už k samotným testovaným produktům.

Asus GeForce GTX 960 STRIX OC

Karta od Asusu je doslova o chloupek dražší a o chloupek výkonnější než MSI. Po stránce spotřeby je na tom stejně skvěle, o něco lépe je na tom s rezervou u limitů pro spotřebu při přetaktování (ale v obou případech je rezerva dostatečná, nebude vás limitovat při hledání maximálních stabilních frekvencí).

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Menší chlazení má za následek o malinko vyšší hlučnost ventilátorů, ale při běžné zátěži jde o jeden, dva decibely a prakticky neznatelný rozdíl. Na rozdíl od GTX 970 Strix už menší ventilátory netrpí na parazitní zvuky a při nízkých otáčkách jsou tiché, stejně jako u MSI uslyšíte při běžné zátěži spíš vrnění cívek než ventilátory. Znatelně vyšší hlučnosti než MSI GTX 960 Gaming tak karta dosahuje jen při intenzivní zátěži, a i tak se pohybujeme pořád na velmi nízkých hodnotách. Kdyby vám i to vadilo, nízké teploty GPU nechávají velký prostor pro snížení otáček manuální regulací.

GTX 960 mohu tedy rovněž s klidným svědomím doporučit zejména do menších skříní. V této cenové relaci je to momentálně nejatraktivnější řešení a kartě samotné není co vytýkat, a tak si odnáší zlaté hodnocení.

Asus GeForce GTX 980 STRIX
KLADY Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming ZÁPORY
dostatečný výkon o trošku hlučnější při intenzivní zátěži
velmi tichá  
poměr výkon/watt  
spotřeba  
poměr výkon/watt  
rozměry  
Orientační cena s DPH: 6 590 Kč

 

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

 

MSI GeForce GTX 960 Gaming

Kombinace obrovského chladiče a úsporné karty nemůže dopadnout jinak než skvěle. Velký pasiv si s úsporným čipem hravě poradí a tak běží ventilátory běží i při vyšší zátěži na extrémně nízkých otáčkách a GTX 960 Gaming je díky tomu prakticky neslyšná. Ventilátory mají tiché motorky a tak poznáte spuštění zátěže spíše podle slabounkého vrnění cívek (není tak výrazné, jako tomu bylo u GTX 970, podrobněji viz kapitola o hlučnosti) – v tomto ohledu už je srovnatelná s pasivně chlazenými kartami. V pasivním režimu při nízké zátěži je nulová hlučnost samozřejmostí.

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming

Samotný chladič je možná až zbytečně monstrózní, ale jen blázen by výrobci zazlíval, že na pasivu nešetřil. V žádné běžné skříni byste neměli mít problém, narazíte snad jen u miniaturních skříňí ve tvaru kostek, ale s ohledem na parametry karty čekám, že i pro ně se objeví menší ITX varianty.

Pracovní frekvence GPU se pohybuje kolem vysokých 1350 MHz, i tak ale zbývá ještě rezerva pro nějaké přetaktování. Nabízí dostatečný výkon a i po stránce poměru cena/výkon se v této cenové kategorii řadí k nejvýhodnějším řešením. Samotné kartě nemám co vytýkat, a tak si po právu od nás zaslouží zlaté hodnocení.

MSI GeForce GTX 960
KLADY Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming ZÁPORY
dostatečný výkon větší rozměry
poměr výkon/watt  
extrémně tichá karta  
dá se ještě lehce přetaktovat  
spotřeba  
Orientační cena s DPH: 6 430Kč

 

Nový Maxwell v testu: Asus GTX 960 OC a MSI GTX 960 Gaming



Tagy: asus  msi  gtx 960  maxwell  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.1.2015 17:56:16   93.91.243.xxx 2228
Výkonem podobná R9 285 ale levnější, to je pro hraní na FHD dobrá volba. Snad vydají i zajímavější verze, třeba jednoslotové nebo pasivní.
22.1.2015 18:28:09   90.177.175.xxx 136
Minimálně oproti tomu twin frozru by byla čistě pasivní varianta spíš horší řešení. Už u 100W grafik je potřeba, aby pasivu pomáhalo systémové chlazení a ve výsledku to může být hlučnější než aktivně chlazená karta v tiché sestavě.
Ten chladič je pod 1000 rpm fakt prakticky neslyšný, znát by to mohlo být snad jen v otevřené sestavě, kde jinak není žádný další ventilátor (ani ve zdroji).
22.1.2015 18:10:56   93.99.204.xxx 1720
jen škoda, že Radeony mají staré loňské ovladače a jsou bez OC.
22.1.2015 18:13:31   91.232.214.xxx 201
Mě spíš nepřijde vhodné mít cenu karet uvedenou zde na poslední stránce 6600 a 6400, ale ve výpočtu používat 6200. Požadí karet v testu by to sice nezměnilo, ale ten rozdíl by už nevypadal tak propastně...
22.1.2015 18:18:04   90.177.175.xxx 106
už se na tom pracuje, v grafech mi zůstala cena před vydáním, v boxu už je to ofiko z obchodů.
22.1.2015 18:15:42   90.177.175.xxx 94
Ne, prakticky všechno snad až na nějakou 280 (teda tady jich moc nezbylo ) jsou nereferenční OC modely.
Ty 280 jsou tyhle:
http://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/30641-sapphire-r9-280x-a-r9-280-se-super-pomerem-cena-vykon
22.1.2015 20:30:38   89.24.166.xxx 3613
pokud tu R9 280 jeste mate v redakci chtelo ji to nataktovat aspon na uroven dnesnich modelu co se prodavaji tj 1000Mhz+ na jadre.. Srovnavat s timto modelem co se uz ani neda koupit je celkem mimo, protoze neznaly clovek se proste podiva na graf pak se podiva jaky modely R9 280 se prodavaj ale na takty uz moc koukat nebude, zvlast pokud v grafu neni v zavorce u te R9 280 takt jadra uveden .. Celkem to zkresluje cely test ve prospech GTX960 coz je velka skoda....

To by byl takovy problem nekde dostat na zapujcku MSI R9 280 3GB OC edici nebo to same od Gigabyte v 1072Mhz edici a doplnit do grafů? Nebo to jak jsem uvedl v prvnich vetach proste vykon techto edic nasimulovat pomoci pretaktovani?
22.1.2015 20:56:10   90.177.175.xxx 922
Byl, od zastoupení se to dá půjčit prakticky jen v době, kdy jde o novinku, a někdy ani to ne.
Nasimulovat se to nedá, pokud člověk tu kartu už nemá jednou změřenou. Papírové takty nejsou reálné takty.
A taky je nemožné doměrovat do každého testu ty karty, které jsou momentálně nejvýhodnější.
Ta R9 280 od Sapphire je naprosto dnešní levnější model – http://www.alza.cz/sapphire-r9-280-dual-x-boost-d603516.htm, rozhodně není pravda, že by byl standard 1000+ a vše pod bylo zastaralé. Taky se může nakrásně stát, že než se to povede sehnat, změřit a vydat, tak už ty karty ani nepůjde koupit.
22.1.2015 20:56:10   89.24.166.xxx 4716
tak v tom pripade ztraci test celkem smysl pokud nemate kartu porovnanou s primou konkurenci a to R9 280 3GB OC edice proste je..

mysleno hlavne tyto dve:
http://www.czc.cz/search?q-ancestor-category-i d=7edu87d26kgr5blkf3ig7o1p93&q-fulltext=MSI+R9+280

obe jsou levnejsi a obe minimalne v pripade GB i vykonejsi.. A pokud ma GTX960 na trhu levnejsi a vykonejsi konkurenci jak muze karta dostat zlate oceneni?
23.1.2015 07:17:16   194.213.41.xxx 404
jooo ta zlata hvězda mi přijde jako vtip
22.1.2015 17:59:09   94.113.229.xxx 321
Mohli by jste testovat na novejsich hrach (watch dogs, AC: Unity, popr. jine) ?
22.1.2015 18:22:24   90.177.175.xxx 711
AC unity už je v použitelném stavu? Obecně není bohužel změna metodiky ani její doplnění sranda, co se dá dělat dvakrát do roka, v podstatě to znamená zahodit všechny výsledky a začít měřit znova.
23.1.2015 18:41:43   95.105.236.xxx 21
Mame novy rok a tymto clankom mame pretestovane vsetky segmenty aktualnych kariet. Tak preco nabuduce nezacat s cistym papierom?
22.1.2015 18:01:05   85.135.237.xxx 73
Do 1080p ako alternatíva k R9 285 môže byť. A to tiché prevedenie od MSI sa mi obzvlášť páči. I keď, do GTX970 je ešte ďaleko takže ja osobne čakám v 960Ti...
22.1.2015 18:01:34   77.247.224.xxx 622
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.1.2015 19:15:57   78.45.90.xxx 315
Ten test je dost o nicem, bez pomalejsich karet, ze kterych lidi budou upgradovat.
Porovnavat vysledky s drahymi G980,G970 je sice pekne, ale ty mam par lidi, podstatnejsi by bylo videt G660 a G750 a k tomu nejakyho Radka.

Jinak kapitola o hlucnosti je opet zoufala, neni tam ani slovo o karte od MSI. Co se tyce mereni, tak by me fakt zajimalo, kde byl umisten merici pristroj. Podle me byjste meli idealne merit hluk na vodou (externi radiator daleko od kompu) ci uplne pasivne chlazenym kompu, aby fakt to byl jen hluk GPU a zaroven se chidlo dalo dat velmi blizko a nastavit na vysokou citlivost..
22.1.2015 22:42:21   90.177.175.xxx 143
Měřím provozní vlastnosti grafiky osazené v testovací sestavě. Na měření hlučnosti mám pak prakticky pasivně chlazené PC (http://www.cnews.cz/clanky/ze-zakulisi-nove-sestavy-pro-mereni-grafik-hlucnosti/strana/0/1), na kterém pak u grafiky nastavím stejné otáčky větráků a měří se jen v podstatě jen karta z krátké vzdálenosti (ještě je tam zdroj se 600otáčkovým větrákem, ale ten je za deskou a ventilátorem směrem od hlukoměru, nechytá ho to. A už mám místo něj nachystaný pasivní seasonic.). Musím to dělat ve tři v noci, kdy je všude absolutní klid a všechno ostatní je vypnuté.

U hlučnosti MSI není prakticky co komentovat, ta karta je tichá, minimální aerodynamický hluk, naprosto tiché ventilátory i motorky, jediné, co je slyšet, jsou cívky.

edit: k té hlučnosti jsem ještě v příslušné kapitole doplnil text.
22.1.2015 19:41:20   89.24.166.xxx 7729
1) karta je drazsi nez R9 280 3GB OC edice (MSI/Gigabyte)
2) Karta je pomalejsi nez tyto dve edice
3) Karta ma mene pameti a mnohem uzsi sbernici nez 2 jmenovane karty

Jedine co hraje pro je spotreba ale ta cloveka co chce paraneksej komp moc nezajima.. Kdo ma na grafiku za 6tis ma na zdroj za 1500,- kterej vsechny karty zvladne levou zadni.

Ta karta by si zaslouzila maximalne stribrne a spise treti nejlepsi hodnoceni protoze vykon je nic moc, OC je bidne, karta ztraci ve vyzsim rozliseni + MSAA dost dech a nejde skoro vubec taktovat 100Mhz je prd..

Kdyby ta karta stala 5000,- tak by si zlate oceneni zaslouzila, pokud ale mame na trhu GIgabyte R9 280 3GB s 1072Mhz na jadre ktera vsechny pretaktovane edice GTX960 totalne vymete a neni problem ji hodit na 1150-1200Mhz a 7000Mhz na ramkach kde se dostavame jenom kousek pod referencni GTX780 tak neni co o nicem..
22.1.2015 19:49:30   90.177.175.xxx 1924
To už bych šel raději do té 285. R9 280 je karta, kterou bych dnes už opravdu nechtěl.
22.1.2015 20:27:04   89.24.166.xxx 3824
R9 285 je celkem predrazena karta se spatnym pomerem cena/Vykon. R9 280 OC edice vychazi mnohem lepe.

Hlavni vyhodu v R9 290/HD7950 vidim v tom ze karta je velmi robustni, neztraci vykon pri vyzsim rozliseni a pri Antialisingu ten cip je na to proste pripravenej + dobra sbernice..

GTX960 Je uz dneska silne osekana a uz toho moc nezvladne.. Tu kartu proste brzdi malo pameti a mala sbernice a jeste ke vsemu je proste draha. Za 5tis s DPH bych nemel problem ji doporucit ale pokud mi R9 280 3GB OC edice nabidne lepsi vykon za mene penez nema smysl o GTX960 vubec uvazovat. Ta karta se mela jmenovat spise GTX950Ti to by parametrum a vykonu odpovidalo mnohem vic
22.1.2015 20:10:48   85.163.208.xxx 2625
Neviem, neviem Belka, ta spominana 280 teda preznacena 7950 nie je ziadna vyhra Na tych spominanych 1150/7000 to musi byt turbina turbo-jetu s vyhrevnostou primitopu, okrem toho 7950 boli dost reklamovane.

Pre segment kam 960 mieri je urcite vhodnejsou kartou 960. Zakaznik kupi, nainstaluje a uziva, prevadzkove vlastnosti excelentne.

Aj 960 sa bude predavat ako teple rozky
22.1.2015 20:24:19   89.24.166.xxx 1825
ano je to HD7950 ale pretaktovana vice mene na uroven HD7970GHz (v pripade 1072Mhz edice od GB)

Chlazeni ma GB identicke s R9 280X takze vice mene naddimenzovane a tiche, zvlast pokud se zreguluje v TRIXX a jine utilite.

Ja sam jsem kdysi jel na HD7950 od Sapphiru (900Mhz edice) na 1150/7400 a karta byla stale krasne ticha pote co jsem ji prepastoval kvalitni pastou + zreguloval pomoci TRIXX.

Tohle jadro je na dnesni pomery stale nizsi highend a to GTX960 osekana az na krev rozhodne neni na te se setrilo kde se mohlo, vic to snad uz ani neslo a cena tomu vubec neodpovida.
22.1.2015 22:11:48   89.24.166.xxx 458
Pane Vagner

R9 285 ma bohuzel opravdu velmi spatny pomer cena/vykon skoro nikdo ji nekupuje. Ta karta je proste predrazena takze srovnavat ji s GTX960 je nesmysl.

Proc se nepodivame na grafiku od AMD ktera je momentalne vykonejsi a levnejsi v pripade R9 280 3GB OC edice od MSI a Gigabyte? Neb na to aspon upozornit v clanku ze nejaka takova grafika na trhu je


Take mi pride "zaujate" davat GTX960 zlate oceneni pokud na trhu existuje levnejsi a vykonejsi produkt.. to prece nedava zadnou logiku.
23.1.2015 05:39:12   46.165.196.xxx 4115
musel jej dat zlate ocenenie,aj ked si ho nezasluzi, inak by nedostal premie od sponzora. to nam vysvetlil uz svojho casu obermaier. web ma slabe prijmi, musia sa drzat nad vodou a prilepsovat si platenou reklamou(a clankami lucie), i ked zavadzaju. ale ty co mame zdravy rozum, si myslime svoje a sa cez to prenesene. ty co veria kazdemu slovu, si tu 960 kupia, a i ked nedostanu najlepsi pomer /vykon, zase to take zle nieje,aby si to vsimli a uvedomeli a budu v podstate spokojny,lebo to bude fungovat.
23.1.2015 05:45:09   90.177.175.xxx 1928
Pan Obermaier tehdy jen blbě trolloval. A tenhle post mu zase udělá radost, že to tak dlouho žije.
27.1.2015 10:17:14   89.31.14.xxx 113
a nebo to spíš ukazuje na ubohost zdejšího plátku... vydávajícího se za profi IT... Krom toho za zlatá je už fakt vtip atakující naprostou hloupost a aroganci... PCTUNING se může jako rovný k rovnýmu postavit vedle DDWORDU... tam to přehánějí s nákloností k AMD zde zas k Nvidii...
23.1.2015 07:18:56   194.213.41.xxx 76
přesně tak... ale cos tu čekal?
22.1.2015 20:10:35   78.102.186.xxx 12
Kde je GIGABYTE G1 GAMING ?
22.1.2015 20:16:15   90.177.175.xxx 101
U Mirka.. nemůžu všechny karty pro region na launch vyžrat já. Ale budu o ni usilovat.
22.1.2015 21:48:18   176.106.187.xxx 49
Tak som z toho trochu sprosty, mam 770ku lightning, ma to zmyslem menit za nejaku 960ku, ci 970ku? diky.
22.1.2015 21:48:58   176.106.187.xxx 16
Sorry nenapisal som monitor, ide to na rozlisenie 2560x1600
22.1.2015 22:09:19   90.177.175.xxx 81
GTX 770 jsem nezvládl doměřit. Každopádně jestli měnit, tak v tomto případě a při tomto rozlišení za GTX 970 (nebo R9 290X).
GTX 960 je oproti GTX 770 OC o dost pomalejší.
22.1.2015 22:04:34   78.102.186.xxx 110
Jedině za 970, 960 by byla downgrade .
22.1.2015 22:17:27   89.24.166.xxx 1226
GTX970 taky neni zadna vyhra, prece jenom problemy ohledne pristupu na onech 4GB je prece jenom cellkem problem ....

http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?f=10&t=218755
22.1.2015 23:27:23   95.82.189.xxx 130
Pokud hodláte hrát na fullHD, tak nemá smysl měnit vůbec za nic, natož za 960ku. Pokud chcete větší monitor, počkejte si, co a jak mastné nároky vybudí tituly během roku a uvidíte... každopádně s GTX 770 navíc lightning nemáte proč spěchat s výměnou.
23.1.2015 01:36:09   77.242.95.xxx 226
cau dalsi recenze a tam pisou
http://diit.cz/clanek/geforce-gtx-960-vydana

Možná větší problém je určitá výkonnostní nevyváženost. GeForce GTX 960 totiž v nejedné hře vykazuje propady výkonu pod úroveň svého předchůdce, GeForce GTX 760, někdy i o desítky procent. Těžko říct, zda je důvodem příliš omezená paměťová propustnost, kterou ani delta-komprese nedokáže vždy plně vykompenzovat, nebo fakt, že GeForce GTX 760 disponuje o polovinu vyšším texturovacím výkonem.
Takze jak psalo par lidi vyse:osekali kartu na kost a zabili to 128bitovou sbernici.Pokud by nasadili cenovku od 3500 tak by to byl masakr.
23.1.2015 05:40:49   46.165.196.xxx 2220
i keby karte dali 64bit zbernicu a 1gb ram, i tak by dostala zlatu medailu,lebo je to nova nvidia a si na pct. prachy su prachy.
23.1.2015 05:57:15   90.177.175.xxx 1817
Ano, do jisté míry je to dáno i tím, že hodnotím spíš to, jak se ty karty chovají než to, jak mají papírově širokou paměťovou sběrnici. Nějak jsem tu výhodu třikrát širší 384bitové sběrnice u R9 280 oproti 128bitové sběrnici GTX 960 při testování nepocítil.
23.1.2015 17:16:15   176.106.187.xxx 41
Prebehol som si recenzie tej Vami stale porovnavanej R9 280, a nenasiel som tam ani jednu hviezdu ani len bronzovu, a Vy zlatu hviezdu porovnavate s kartou co nic nedostala, to je ako porovnavat ferrari s CENZURAm, to ferrari bude vzdy lepsia volba, akurat sa bojim co by bola potom teda horsia volba
23.1.2015 07:23:06   194.213.41.xxx 1916
tahle karta je prostě fail, takový prachy za 128bit s málo paměti.. a tady to dostane gold jen kvůli poměru výkon/watt? výsměch nejvíc...
23.1.2015 08:48:18   90.177.175.xxx 267
richtig, s R9 280 člověk prostě těch bitů dostane za stejný prachy hned třikrát tolik, dokonce o polovinu víc než u GeForce GTX 980 za šestnáct tisíc, a to už se vyplatí.
2.2.2015 13:50:13   109.107.210.xxx 31
celý fór je v tom, že takový výkon za takovou cenu tu je už dlouhou dobu. Jediný rozdíl je spotřeba, ale to je celkem logické, když si vezmeme, že AMD prodává už více než dva roky stále tentýž GPU.

A to na zlato prostě IMHO není, tím spíše, když je jindy PCT na ocenění (např. u AMD) tak skoupý.
23.1.2015 12:00:25   194.213.41.xxx 122
Že je to fail bych netvrdil, ale takové prachy co za to chtějí je opravdu moc. Kdyby dali cenu jak tu někdo psal v rozmezí 3500 - 4500 tak bych neváhal.
23.1.2015 12:22:48   90.177.175.xxx 48
No, tak prodávat GTX 960 za zaváděcí cenu GeForce GTX 750 nebo Radeonu R7 260X... jo, to už by neváhal asi nikdo . Poněkud bláhový nápad.
22.1.2015 23:15:16   89.103.15.xxx 606
Nikde ve světe z této karty nejsou nadšeni, ale zde dostane zlatou hvězdu a to v dobu, kdy je na trhu přibližně stejný produkt. Nejde mi o ty 2-3% rozdílu výkonu nebo ceny, ale pouze o podstatu zlaté hvězdy, kdy ta by se měla udělovat produktu, který je na trhu vyjímečný, který přináší něco úplně nového nebo má fantastickou cenu oproti stávajícím produktům. To ale tato karta nemá a tedy se zde naskýtá otázka. Kolik ta hvězda stála?
23.1.2015 01:21:59   89.102.116.xxx 820
protože nedocenili pokrok který reprezentuje. Výkon tu máme stejný už dlouho, ale toto je ukázka výborně zvládnuté 28nm technologie
2.2.2015 13:54:20   109.107.210.xxx 40
A ta "perfektně zvládnutá technologie" mi má kompenzovat brutální výkonové propady, kterými GTX960 trpí a ještě omluvit tu přestřelenou cenu?

Jak tu už někdo psal - kdyby ta karta stála o dost méně, dalo by se jí odpustit i to, že podává nevyrovnaný výkon, právě s poukazem na cenu. Takto je to jen předražený fail. Je příznačné, že "zlato" dostala jen na nepokrytě zelených webech.
23.1.2015 05:47:11   90.177.175.xxx 1825
Ty karty ale jsou výjimečné, ať už ve srovnání s R9 285, 280X, 280 nebo GTX 760 – co do provozních vlastností (hlavně hlučnosti) jsou všechny modely kolem nesrovnatelné. Po stránce výkonu a poměru cena/výkon jsou "jen" stejně dobré nebo o trochu lepší než ty ostatní.
Možná je to jen jiným pohledem na věc, mně je už hodně dlouho milejší, když karta při hraní neřve a nestrhá to elektroměr než to, že dává 48 fps místo 44. Nižší hlučnost při hraní poznám, nižší spotřebu poznám při placení účtů za elektriku, rozdíl mezi 48 a 44 fps poznám v podstatě jen když to protáhnu frapsem.
23.1.2015 05:45:42   37.58.58.xxx 219
vetsinu hracov spotreba netrapi. ked mam cas hrat 2 hodiny denne a usetrim 2x100w, za rok usetrim max 70kw, to je fakt bezpredmetne pre mna (lebo i tak karta este nebezi cely cas v plnej zatazi, tak je to menej. ale hraci si radi nastavuju co najvyssie rozlisenie a detaily ( coto ide), iny zase max fps. a to na karte s tak uzkou zbernicou robi strasne prepady, co je pre ludi hrozne obmedzujuce a viditelne.
23.1.2015 06:52:10   90.177.175.xxx 168
Průběhy fps GTX 960 (128b) vs R9 280 (384b) u her, co měřím frapsem. To je asi tak vše, co bych dodal ke strašlivým propadům daným úzkou sběrnicí. A pokud mělo jít o větší pokles výkonu při nastavení vyšších detailů, tak třeba na tom Battlefieldu 4 je vidět, že u R9 280 padá s vyššími detaily výkon víc než u GTX 960.

http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/bf4-ud-msaa4x.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/bf4-ud-noaa.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/bf4-vd.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/cliffs-of-dover.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/clod.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/cry3-vd.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/cry3-vvd.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/cry3-vvd-noaa.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/grid2.png
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/geforce-gtx-960-asus-msi/fps/wot.png
23.1.2015 11:35:53   109.107.210.xxx 52
Ale třeba Crysis3 ukazuje taky zase něco jiného.
23.1.2015 12:15:22   90.177.175.xxx 23
Jo. Spíš jsem tím chtěl říct, že se to nedá paušalizovat. Ale konkrétně Crysis na max. s MSAA 4× je pro mě stejně při 30 fps už nehratelný kvůli inputlagu.
23.1.2015 08:57:10   165.72.200.xxx 120
Spotreba sama o sobe trapi jen par kolenovrtu. Jde o teplo a hluk, ktere s ni souvisi. A je to fakt hodne znat..
23.1.2015 07:50:48   89.103.15.xxx 331
Spotřeba a tichost jsou důležité. To musí každý souhlasit. Je ale logické, že pokud vychází nástupce, který je na stejném výrobním procesu jako předchůdce, tak spotřeba půjde o něco dolů. To je nezastavitelný progres díky větší optimalizaci tohoto procesu. Myslím si ale, že se s tímto vývojem jaksi počítalo a probíhá u všech nově vydaných karet na už zaběhlém procesu. To stejné bude u AMD, kdy se určitě malinko zlepší poměr výkon/spotřeba a tím pádem karty budou tišší.
Zlatou medaili si podle mého zasloužily karty jako GTX8800, GTX460 nebo HD 5850, která šla flashnout na 5870, tedy pokud si dobře pamatuji. Karty, které se nějak zapsaly do "dějin" a byly vělice oblíbené.
Myslíte si, že se tato karta díky své spotřebě zapíše do "dějin" a nestane se z ní obyčejná tuctovka, která je ve skoro každé řadě karet?
Samozřejmě je to pouze můj názor a medaile si můžete dávát komu chcete, pouze mě mrzí, že zlatá medaile zde není skutečně něco "EXTRA". Něco, co když uvidím, tak budu vědět, že je to výborný produkt, který se jen tak nevidí.
23.1.2015 08:46:52   90.177.175.xxx 139
U R9 285 to bylo logické taky, tam byl odstup dva a půl roku a nějak to nedopadlo.
Karty, jako byla flashovací Radeony nebo 8800 GTX nebo 8800 GT, se neobjevily několik let. A bojím se, že s tím, jak stagnuje vývoj u výrobních procesů i u samotného DirectX, a jak se začaly na highend vždy v první generaci používat u dané architektury "mainstreamové" čipy a až ve druhé ty opravdu highendové (HD 7970 vs R9 290X, GTX 680 vs GTX 780, GTX 980 vs. ???), se už podobné revoluční čipy jen tak neobjeví, v tomhle ohledu zlato opravdu devalvuje. Bráno tímto pohledem by se dalo říct, že od uvedení HD 5970 nevyšla grafika, která by stála za zlato a za řeč.
23.1.2015 01:20:50   89.102.116.xxx 1717
je praktická ukázka agresivního vývoje. Minulá generace velkých Tahiti čipů s 384 je ohrožována úspornou 128bit kartičkou a to prosím na stejném výrobním procesu
23.1.2015 10:00:00   95.82.189.xxx 147
Ukázka vývoje ano, agresivního stěží.
I 2 roky staré Tahiti by si vystačilo s menší sběrnicí, kdyby měla vysoko taktované paměti a uměla kompresi textur.
23.1.2015 14:23:00   89.102.116.xxx 612
to je kdyby, kdyby - a víte co se říká o "kdyby".
Reálně nemá AMD co nabídnout a konkurence si může nadsazovat ceny. A když přičteme slábnoucí korunu tak za chvíli budeme v časech GF3.
24.1.2015 12:16:59   95.82.189.xxx 12
Čekal jsem odpověď v tomhle smyslu. To "kdyby" názorně do reality přenáží Tonga, což je vlastně refresh Tahiti, že?
Tedy alespoň co se týče názorné ukázky zmenšení sběrnice díky kompresi, ultra rychle čipy paměti nemá. Princip je ovšem jasný.
23.1.2015 21:49:17   194.228.13.xxx 102
Argumentace "kdyby" je totálně mimo.
Dá se napsat podobná blbost. Kdyby měla GTX960 256bit sběrnici...a vymyslet pohádky.
24.1.2015 12:18:17   95.82.189.xxx 25
Argumentace kdyby je totálně namístě neboť Tonga.

Vymýšlet pohádky o 256bit sběrnici pro GTX 960 by byly zajímavé.
23.1.2015 11:26:32   109.107.210.xxx 191
No, až do doby, než zapneš aliasing nebo vyšší rozlišení než FHD. A najednou bude 960 někde jinde, i o více než 10%. A to se bavíme o vzorku starších her, jak to bude vypadat třeba za rok, když přijdou větší textury?

Je to jako u motorů aut - objem ničím nenahradíš.

Za mně říkám, že 960 obětovala výkon za výrobní cenu a nízkou spotřebu, a že to není dobrá volba.
23.1.2015 14:13:21   89.102.116.xxx 27
ale na to jak je osekaná, parametry lowend si vede skvěle.
Také jsem čekal sběrnici na úrovni 660tky, ale u NV to mají moc dobře spočítané takže pak už by nebyl prostor na 960Ti. Přece si nevypráskají veškerou munici aby se konkurence mohla připravit, že?
23.1.2015 14:40:38   109.107.210.xxx 82
To nijak nepopírám, že z hlediska lowendu je to super karta, ovšem zase až na tu cenu. Dle mého, toto měla být označením 750Ti, protože praktický nulový růst výkonu bude v porovnání s růstem u 970 a 980 kontraproduktivní, ta díra mezi nimi je IMHO moc velká a hlavně 960 nemá (opět IMHO) dost výkonu na budoucí level mainstreamu.

Podstatný je hlavně výkon a použitelnost v čase, a tam si myslím, že bude časem velmi ztrácet na soudobou konkurenci.
23.1.2015 07:17:58   178.255.168.xxx 194
Karta GTX 960 podává za svou cenu na 28 nm zajímavý výkon a určitě potěší majitele GTX 560 Ti nebo Radeonů HD 6970, pro ty ostatní nemá cenu. Kdo čekal na tuto kartu jako já, s tím že vymění za HD 7950 (v mém případě továrně 950 mhz) bude muset čekat dál, protože přínos je nula ba spíš mínus. No tak snad AMD brzo vydá něco tak úsporného jako Nv, protože pro mě to důvod ke koupi je a za to musim GTX 960 ohodnotit zlatým vejcem (je to cena z dob GTX 4xx na kterých se dalo pařit i vařit). Kdyby kartu vydali v této ceně s 3 GB paměti, určitě by její postavení k ceně bylo přijatelné. Takhle je tady nepotřebná karta jako R9 285.
23.1.2015 08:16:34   193.85.174.xxx 614
Nevím na který blábol reagovat dřív, tak to vezmeme obecně http://i.imgur.com/oY1VrXa.jpg
23.1.2015 10:02:19   95.82.189.xxx 12
No pokud to vydají i jako v LP, tak si myslim, že by to byla docela dost dobrá volba (v tom LP).
23.1.2015 10:58:26   93.91.153.xxx 22
Tak jsem zmatenej... co je teda lepší volba, GTX 960 nebo R9 280 (MSI/gigabyte)? Už chci obnovit grafiku ale za boha se nemužu rozhodnout kterou.

PC - i5 2500k, 8GB RAM, MSI P67A GD65, 550W Fortron BlackPower, hraju pouze 1080p, o většim rozlišení nemám zájem.
23.1.2015 11:13:34   90.177.175.xxx 718
Sám bych R9 280 v počítači v dnešní době už nechtěl. Na té kartě je zajímavý (ale nijak výjimečný) akorát poměr cena/výkon, jinak není oč stát.
23.1.2015 14:46:19   109.107.210.xxx 22
Já osobně bych si vybral 285, pokud bych musel dnes kupovat grafiku, a to kvůli aktualizovaným featurám.

Jinak jsem ale spokojený s tichoučkou MSI 280X a měnit nehodlám, možná snad pokud by se objevily nové "drtiče", nebo neodolatelné technologie typu HSA (ovšem reálně využitelné, podobně jako to efektivně funguje u dekódování JPEG na maličkém Kabini).

Kdybych si měl vybrat u nvidie, tak by to byla GTX970, i když by mě mrzela nepodpora x265 - na to je ale IMHO stejně ještě brzo, to bude aktuální tak za rok (a tehdy asi budu měnit grafiku).
23.1.2015 14:53:37   90.177.175.xxx 13
Já bych teď s R9 285 především počkal. Nemáte tucha, jak dlouho visí na Newegg R9 285 od XFX zlevněná na 179 dolarů?
23.1.2015 20:51:35   89.24.166.xxx 710
R9 280 3GB OC je dneska TOP KUP. s cenou pod 6000,- s DPH super neorezane PCB, neorezany cip, vybornej vykon ve vyzsim rozliseni, naddimenzovana sbernice, super OC na ramkach kde neni problem popohnat je s 5000Mhz na 7000Mhz a hlavne clovek si muze zapnout MSAA a nemusi se bat ze mu vykon klesne na nehratelnou mez. Ta karta byla nadcasova jak prase ve svy dobe protoze kdo tehda koupil GTX680 tak je dneska vykonem desitky procent pod HD7970 a pritom staly tehda stejne... Proste 3GB/384bit je dneska stale TOP a je to videt ve vykonu i po tech letech.. Ta karta stale zvlada vetsinu her v 1600p o cemz si GTX690 muze jenom nechat zdat...
23.1.2015 20:55:15   89.24.166.xxx 27
v posledni vete ma bejt GTX960..
23.1.2015 21:27:48   194.228.13.xxx 64
GTX680 je výkonem desítky procent (minimálně 20%) pod původní HD7970? To mi připadá jako tvůj další ruddý sen.
23.1.2015 22:33:57   89.24.166.xxx 64
v 1600p bez problemu. Jinak HD7970 kdyz vysla byla silene podtaktovana casem vysly edice s +200Mhz. Kdyz vysla GTX680 byla uz skoro na svem maximu.

Bylo to dano tim ze HD79 vysla jako prvni a nechavali si vetsi forotu.. Vsak moje tehdejsi HD7950 sla na 1150/7400 a to byla uplne prvni edice tj prvni kusy kremiku casem vyrobu jeste odladily a slo jit i na 1200Mhz coz daval moje pozdejsi HD7970. Vykon pak uz dosahoval na uroven referencni GTX780.. Tohle proste GTX680 nedavala kort pod 1600p kde se dost propadala kvuli propustnosti a mensi pameti
23.1.2015 23:26:26   194.228.13.xxx 64
Sám jsi psal o původní HD7970. Ukaž mi recenzi, kde byla HD7970 výkonem 20% nad GTX680 v 1600p. Maximálně najdeš jeden výsledek v jednom nastavení, ale ne výsledek recenze. Neporovnávej nepřetaktovanou GTX680 s přetaktovanou HD7970. Jak vůbec někoho může napadnout porovnávat na krev přetaktovanou kartu proti nepřetaktované? To může napadnout jenom člověka, který má Ruby na pozadí Jsem vážně zvědavý, na jakou recenzi odkážeš.
24.1.2015 13:19:38   89.176.19.xxx 41
Tohle je myslim velmi hezky prehled.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_960_STRIX_OC/29.html

Cili 7970 GHz ed. je ve fullhd o cca 13% na 680kou. Ve vyssich rozlisenich ziskava naskok, ktery je vsak jen na papire, vsichni vime, ze na 4k dneska staci taktak 980ka. V Metru ma R290X 26fps.
Takze 7xxx radeony maji sice dneska meritelny naskok nad svymi tehdejsimi rivaly, ale v praxi nepodstatny.
24.1.2015 16:15:38   194.228.13.xxx 81
1. HD7970 GHz není původní HD7970, kterou stratos zmiňoval
2. podle odkazu techpowerup je HD7970 v rozlišení 2560x1440 nějakých 6-7% nad GTX680 (stratos psal o podobném rozlišení 2560x1600 a desítkách procent náskoku)
3. souhlas, že na 4k dneska stejně HD7970 nestačí

Díky za důkaz, který vyvrací lži stratose. Je to jeho styl. Nejdřív napíše evidentní lži, a potom uteče.
25.1.2015 13:16:23   89.176.19.xxx 51
Ano, stratos si dela s realitou co chce, a neni sam, takovy tydiit je jeho zdatnym souperem.

Nicmene dneska ma prekvapive pravdu v tom, ze dobra edice R280X je levnejsi a rychlejsi nez 960ka. Za cenu provoznich vlastnosti a absence mnoha technologii. Souhlasim s tim, ze 960ka si za soucasnych podminek vysoke ohodnoceni nezaslouzi.
26.1.2015 12:27:24   90.177.175.xxx 12
http://graficke-karty.heureka.cz/gigabyte-gv-n960ixoc-2gd/

Minimálně tu 960 od MSI (a spoustu dalších OC modelů) prodražuje chladič, je krapet přestřelený a asi by dal i o 100 W žravější grafiku.
30.1.2015 11:25:52   80.188.34.xxx 23
1) GTX 680 stojí dneska z druhé ruky 3500kč už ji nekoupíš narozdíl od přejmenové 7970 na 280ku
(já osobně koupil MSI ligtnering za 3500) což neznamená že 280ku za 3500 taky nekoupíš ... ale strovával bych výkon dnes s ceou dnes a né cenu před lety s výkonem dnes
2) muhaha a kde máš těch 20% výkonu navíc, jako po přetaktování jo? Myslíš že z GTX680 navíc 20% nevyrazim, jak prd moc sem si s ní nehrál ale o 20% jsem to přetaktoval bezproblému, tím naznačuji porovnávej OC s OC a né OC s def. resp. porovnávej strop obou karet
3)jaký že máš teploty když netestuješ venku na mrazu aby ses moch chlubit supr teplotama ?? asi tak 90 °C ?? Zvuk raketového motru radši ani nezmiňuju.
Já mam na def. v koblize po hodině 63°C
4) dobře vezmeme v potaz že je opravdu výkonější o 20% a teploty má jak z praku... a co spotřeba nežere krapánek víc .. jako že třeba na složence vidíš o 3000kč ročně víc než bys musel? Za dva roky to máš 6000kč vlastně sis koupil kartu za 6000kč+6000kč za elektriku takže za 12k .) velké CG

howk
23.1.2015 11:24:29   89.24.139.xxx 38
Kdybych neměl ve SLI 2x GTX 660 ASUS DCU II tak bych ji pravděpodobně koupil.
Karta se jeví alespon dle testů jako kandidát na hraní v 1980x1020 :-) cena je celkem dobrá.
23.1.2015 13:23:48   93.153.36.xxx 142
Karta dobrá tak za 5.000,- vč. DPH víc ani prd
23.1.2015 13:55:06   90.176.150.xxx 30
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat zda je spotřeba v grafech resp. označení graf. karet správně? Jde mi konkrétně graf spotřeby v Crysis, kde spotřeba Radeonů mi přijde trochu divná. R9 280ka žere víc než 280X? A obecně rozdíl mezi těmito dvěma kartami se mi zdá malý.
Díky za odpověď.
PS: nebylo by dobré vrátit zpět informaci o spotřeby energie v korunách s fixní cenou elektřiny pro pozdější porovnání dalších graf. karet. Ono je hezké, že karta má spotřebu o 100W méně, než konkurence, ale pokud rozdíl oproti konkurenci za rok činí 300,- - 600,- Kč Tak je na každém zvážit jestli vyšší cena graf. karty ospravedlní nižší spotřebu, dle využití.
23.1.2015 15:38:55   90.177.175.xxx 42
U těch karet je problém s limitem u powertune. U některých modelů na něj ta karta v Crysis narazí, pak sníží takty i výkon, a má nižší spotřebu, u některých (hlavně OC modelů) je ale ten limit zase posunutý tak, že PowerTune prakticky nezasahuje. Je tam k tomu i ilustrační graf, jak se to chová. Já beru hodnoty až ke konci po další zátěži, kdy se to prohřeje a ustálí. Zrovna u těch 280 a 280X tomu tak bylo.
O grafech s náklady na elektriku uvažuju, ale mám trochu problém s tím, jak rozumně nastavit proměnné (hlavně s tím, jaká čas průměrný hráč stráví jakou činností).
23.1.2015 18:11:28   95.85.215.xxx 41
dobrý námět na anketu, kolik člověk strávý u PC surfováním a hraním denně, týdně... na guru3d mají 2 a 4 hodiny s tím, že počítají 5dní x 4 hodiny týdně hraní a z toho vypočítají roční spotřebu, což si myslím, že je málo protože víkendy. Ono je rozdíl být student, potom pracující a pak pracující s dětma :-)
23.1.2015 14:08:29   85.70.64.xxx 180
Nechcete taky u her měřit input lag? Pokud to teda jde měřit. Asi tak od roku 2007, 2008 pozoruju u novejch her výraznej input lag a je to čimdál horší. Nejhorší to bylo právě u Crysis 3.
Vždycky když to někam napíšu tak mě označej za blba a lháře a pomlouvače a že prej to nesmim hrát na Pentium4ce a podobný žvásty. Jenomže i když ty hry nastavim na detajly že tam mam 120 FPS tak ten input lag tam furt je. Čim to proboha je? Neřikejte mi že HW. Ve starších hrách stačilo zakázat vsync a input lag zmizel, v novejch hrách už to nefunguje. DOkáže mi někdo vysvětlit proč v těch novejch hrách cejtim ten input lag? To jsem fakt jedinej kdo to pociťuje? Jsem zvyklej hrát tim stylem že rychle škubu myší, ne žádný pomalý plynulý pohyby a ty hry z posledních let se pro mě stávaj nehratelný. Naposled jsem to začil v Alienovi, ale tam ten input lag byl ještě přijatelnej a neni to střílečka takže jsem to neřešil, ale u FPS rubaček je to pro mě prostě nepřijatelný aby myš reagovala se zpožděnim.
24.1.2015 01:03:25   93.99.204.xxx 40
Také to pociťuji. Dokonce i u takových her, jako je CS:GO, nemluvně o BF4 a jiných modernějších FPS.
23.1.2015 18:07:58   82.202.109.xxx 112
pár procent navíc oproti GTX760 .. vlastně tedy GTX770 ale krapet uškrcená ...

co se si řek ? seru na vše kupuju GTX680 za 3500 a pac a pusu celý GTX960

proč utrácet proboha za tohle 6500kč ??
30.1.2015 18:24:53   78.102.186.xxx 53
Volové podívejte se na kurz dolaru.
Kdyby dolar stál normálně 20kč, tak by ta karta nestálal žádných 6500, ale vašich vytoužených 5k. A nemuselo by se tu kvůli toho hejtovat. A po nějakých žravých vykopávkách z bazaru by už nikdo ani nešách .
9.2.2015 11:21:15   80.188.34.xxx 61
kdyby byly v prdeli ryby, tak by nebyly rybníky ...
24.1.2015 16:08:09   46.229.235.xxx 10
Pre mňa osobne je dosť lákavé kúpiť si túto kartu. Keďže teraz mám AMD 6850 a upgrade pc by sa mi určite už zišiel. A hranie vo vyššej kvalite ako vo FullHD nemám záujem. Ale ak viete o nejak inej karte výkonovo a spotrebou podobne ako 960 som otvorený vaším názorom.
25.1.2015 13:53:18   213.81.194.xxx 10
medzi 960 a 970 je dost velky vykonostny rozdiel takze predpokladam ze bude predstavena aj verzia 960Ti, mala by to byt zaujimavejsia volba

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

68 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 26Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.