Hlavní stránka Hardware Grafické karty Historie grafik v noteboocích: pixel shaders a IGP
Historie grafik v noteboocích: pixel shaders a IGP
autor: Jiří Zima , publikováno 31.12.2014
Historie grafik v noteboocích: pixel shaders a IGP

Nedávno jsme se věnovali začátku rivality mezi společnostmi ATI a NVIDIA. 3D už měl každý čip a od herních se oddělily profesionální varianty pro 3D/CAD nasazení. Dnes se podíváme na první grafické čipy s pixel shadery a na část historie se podíváme znovu z opačného konce spektra – integrovaných grafik.


První krůčky Intelu s 830MG (2001)

Intel je posledním z řady, kterému se zachtělo mít své vlastní integrované jádro v noteboocích a stihl to ještě před koncem roku. Došlo na něj v čipové sadě Intel 830MG. O Intelu jsem se již v minulých dílech jednou zmínil a šlo o odkup společnosti Chips&Technologies, která byla v noteboocích během 90. let velmi oblíbená a byla jedním z tahounů mobilního segmentu. Intel ji odkoupil, aby získal potřebné technologie a zejména nové schopné zaměstnance pro vlastní projekt. Pro 3D část si licencoval technologie od STMicro (zejména dlaždicový způsob zpracování 3D obrazu použitý v kartách PowerVR Kyro).

V roce 1998 jeho počínání vyústilo v desktopovou grafiku Intel i740 demonstrující možnosti sběrnice AGP 2x (Intel záměrně osazoval málo vlastní paměti, aby se většina textur ve 3D tahala přes sběrnici). Čip měl dvě pixel pipelines a podporoval DirectX 5. Velkého úspěchu se ovšem nedočkal, přestože jeho výkon nebyl špatný na levné řešení.

O rok později Intel tento čip vylepšil o nové technologie (podpora DirectX 6), přidal výkon a nazval jej i752. Opět šlo o řešení s malou vlastní pamětí, které spoléhá na maximální využití AGP. Není divu, že ještě téhož roku vložil toto jádro do čipové sady (i810/i815). Šlo ovšem pouze o řešení pro stolní počítače a stojí za pozornost, že BIOS vyhradil pro videopaměť pouze 1 MB prostoru. Zbytek (do 32 MB) si grafika odebírala z hlavní paměti až na základě požadavků aplikací v operačním systému.

Do notebooků se dostává až druhá generace Intelovských sdílených řešení – i830MG. 128bitové jádro s dvěma pixel pipelines podporuje DirectX 7 a tiká na 166 MHz. Počin od Intelu má proti konkurenci nevýhodu hlavně v horší akceleraci videa – ani nevím, zda šlo o hardware, nebo ovladače, ale některé větší datové toky už dělaly grafice problémy a lidé si na to čas od času stěžovali. Taktéž v ovladačích byly zprvu chyby, kdy se externí monitor přepínal do vertikální frekvence 60 Hz, kterou nebylo možné zvednout, a občas nefungovala rozšířená plocha.

V případě 3D vykreslování byl použit zmíněný dlaždicový způsob, kdy se pro každý snímek nejprve spočítá geometrie a osvětlení, aby se následně obraz rozdělil do dlaždic, které se následně zpracují. Výhodou takového řešení je, že se nemusí počítat pixely objektů, které jsou překryté jinými objekty.

Historie grafik v noteboocích: pixel shaders a IGP

Z výsledků grafických testů 3D Mark 2001 lze vyčíst, jak si vedla integrovaná jádra (zde označená IGP) v porovnání s různými třídami dedikovaných mobilních čipů a desktopovou GeForce2MX (jakožto tehdy typického zástupce střední třídy).

3D výkon naopak zas takový problém nebyl (v mezích sdílených řešení). Pohyboval se okolo SiS 630 a tím, že se dostával i do dražších notebooků s lepšími procesory, mohl jej místy překonat i o 20 % (SiS ovšem vítězil v kompatibilitě). Zde se ukázala hlavní výhoda Intelu – jakožto výrobce procesorů by respektovaný i v čipových sadách, takže měl lepší cestu podívat se také do ultramobilních profesionálních řešení.

Historie grafik v noteboocích: pixel shaders a IGP

ThinkPad X30 stál 3000 dolarů a za tuto cenu jste dostali 12“ ultramobilní profesionální stroj s hmotností 1,7 kg a čtyřmi hodinami výdrže na jedno nabití. Uvnitř bylo 1,2GHz Pentium III-M, 256MB RAM a integrované Wi-Fi. Patřil k prvním vlaštovkám profesionálních notebooků s integrovanou grafikou (zdroj: hardwarezone.com.sg).

Nejsem si jen jist, zda uživatelé těchto notebooků byli také nadšení. Tedy vlastně jsem – v této době se začala formovat averze vůči sdíleným řešením, která u některých trvá dodnes. Například při přechodu z ThinkPadu X23 na ThinkPad X30 byl integrovaným Intelem nahrazen dedikovaný Radeon 7000, jehož výkon byl skoro dvojnásobný; u konkurence byla situace obdobná.



Tagy: GeForce Go  mobility Radeon  Nvidia  AMD  Intel  notebooky  mobilní grafické karty  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
31.12.2014 09:57:55   195.49.188.xxx 80
Zdar.
Prelúskal som tento serial aj spätne a zaujalo ma ako si v minulom diele poukázal na
Citace:
Nad dedikovanými čipy S3 bojujícími o přední příčky v noteboocích se však slehla zem a byla to velká škoda. Proč? Protože právě S3 vždy excelovala v získávání maximálního výkonu z relativně jednoduchého a energeticky nenáročného čipu.

Nebolo to celkom tak. Vývoj šiel paralélne s IGP v čipových sadách a low-power dGPU S3G/VIA dokonca aj ULP boli vždy vpred IGP v čipových sadách.
Už na jeseň 2003 bola predstavená S3G DeltaChrome S8 s 8 Pixel Shaders / 4 Hardware Vertex Shaders, (podporujúci shader model 2.0, HSR, FSAA - super-sampling)DX9, 128 bit. Neskôr nasledovala aj ULP verzia.
Dokonca odnož tejto dGPU S3G DeltaChrome S8 ako dGPU on-board VIA DeltaChrome X9 si začiatkom roka 2004 našla cestu aj do "hernej-multimedialne x86 konzoly" ApeXtreme Personal Gaming a Home Entertainment Console.
Žiaľ ako to bolo pri S3G zvykom pod VIA už nikdy nezopakovala slávu, ktorú S3 zažila 90-tych rokoch 20st.

zdroj: http://techreport.com/review/5667/a-look-at-s3-deltachrome
zdroj: http://game.watch.impress.co.jp/docs/20040111/ces2.htm
31.12.2014 12:44:40   91.197.118.xxx 74
Takže intel už tenkrát šidil grafiky, což vyústilo v to, že si platíme za drahý grafický jádra u procesorů,na úkor výkonu a aniž bychom grafický jádra kdy využili...
3.1.2015 10:14:13   212.79.107.xxx 00
A přesně proto sem si ho taky nekoupil
2.1.2015 07:19:00   2.101.232.xxx 21
Ja tu averzi k IGP mam az dodnes.
Tam kde to toleruju je NAS/Server.
28.1.2015 17:52:15   90.181.184.xxx 00
i810 a Celeron 800 (Quake2 ; AVP ;Interstate76 ) ... můj první DirecX 3D akcelerátor (Předchozí byl VirgeDX na 486 ;) ....

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

41 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.