Asus GTX 970 Strix a Gigabyte GTX 970 G1 Gaming v testu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Asus GTX 970 Strix a Gigabyte GTX 970 G1 Gaming v testu

Asus GTX 970 Strix a Gigabyte GTX 970 G1 Gaming v testu | Kapitola 24

Adam Vágner

Adam Vágner

30. 9. 2014 11:00 36

Seznam kapitol

1. GTX 970 od Asus a Gigabyte: velká trojka je kompletní 2. Asus GTX 970 STRIX: představení a parametry 3. Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 4. Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 5. Karty ve srovnání 6. Testovací sestava 7. Aliens vs. Predator Benchmark 8. Battlefield 4 9. Bioshock: Infinite, Cliffs of Dover 10. Crysis 3 11. Grid 2 12. Metro: Last Light 13. World of Tanks 9.1
14. Teploty 15. Hlučnost 16. Spotřeba, poměr výkon/watt 17. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 18. Boost u Asus GTX 970 STRIX OC: Aliens vs. Predator 19. Boost u Asus GTX 970 STRIX OC: Bioshock 20. Boost u Asus GTX 970 STRIX OC: Crysis 21. Boost u Gigabyte GTX 970: Aliens vs Predator 22. Boost u Gigabyte GTX 970: Bioshock: Infinite 23. Boost u Gigabyte GTX 970: Crysis 24. Přetaktování 25. Závěrečné shrnutí

Po testu GTX 970 Gaming pro vás máme produkty od dalších dvou u nás populárních výrobců – vypiplanou GTX 970 STRIX od Asusu a vysoko taktovanou GTX 970 G1 Gaming od Gigabyte. Cena všech tří produktů se liší o desetikoruny. Podíváme se, v čem se tedy liší a který z nich tedy bude pro vás tou nejlepší volbou.

Reklama

Přetaktování jsem vzal opět v rychlosti. V tabulce je jakýsi zápisníček z toho, jak jsem postupoval, zvýrazněný je parametr, který jsem v daném kroku měnil. Pokud někde nejsou uvedené hodnoty, znamená to, že hra spadla dřív, než jsem je mohl opsat.

Gigabyte GTX 970 G1 Gaming

Taktoval jsem při spuštěném zátěžovém testu v Crysis. Nejprve jsem zvedl limity pro teploty a spotřeby, to ale nemělo na nic vliv, protože karta má u limitů velkou rezervu.

Při zvednutí offsetu o 161 MHz bez zvedání napětí skočil takt na 1515 MHz a crysis spadnul. A nepomohlo ani vyšší napětí, karta vydržela až na 1490 MHz se zvýšeným napětím GPU (neznamená to ale, že byla už stoprocentně stabilní, na ověření dalších her jsem neměl čas)

Paměti se mi se zvýšeným taktem GPU povedlo dostat k 7938 MHz, s tímto nastavením karta ustála Crysis i AvP, opět jsem ale kvůli nedostatku času nemohl ověřit stabilitu ve hrách náročnějších na paměť.

V Crysis se zvedl výkon z 86,5 na 96,5 fps, v AvP z průměrných 88,5 na 100,5, tedy zhruba o 12–13 %.

offset GPU offset pamětí offset voltage power limit  reálný takt GPU GPU voltage (VID) takt pamětí (efektivní/2) ventilátor power (TDP) [%] gpu temp  [°C] PC power [W] Crysis [fps]
0 0 0 100 1354 1,218 3506 2030 80 62 334 86,5
0 0 0 112 1354 1,218 3506 2030 80 62 334 86,5
119 0 0 112 1473 1,218 3506 2030 83 64 345 91,5
161 0 0 112 1515 1,218 3506 2030   64   crash (10 s)
142 0 0,087 100 1508 1,243 3506 2103 92 64 360 93, crash (10 min)
144 0 0,087 112 1525 1,262 3506 2103   64 365 93, crash (30 s)
124 0 0,087 112 1490 1,243 3506 2081 98 65 357 92,2
124 480 0,087 112 1490 1,243 3506 2116 98 66 367 96,5
124 0 0,087 112 1490 1,243 3985 2081 98 65 357 96,5
147 463 0,087 112 1527 1,262 3969   98   ~312 - (AvP)

Asus GeForce GTX 970 STRIX OC

Kartu od Asusu už v Crysis brzdí nastavený limit spotřeby. Jen jeho zvýšením na maximum stoupl takt GPU ze 1240 na 1291 MHz. S dalším zvedáním offsetu jsem se dostal na 1436 MHz a následně i na 1465 MHz, ale tam už karta narážela na limit spotřeby. Při dalším zvedání taktů Crysis padal. Napětí jsem zvedat nezkoušel, v tomto případě by to bylo spíš kontraproduktivní kvůli limitu spotřeby (vyšší příkon karty by znamenal nižší OC).

Následovalo přetaktování pamětí, u něj byla ale potíž s tím, že se zvedáním jejích taktů stoupala spotřeba karty a s tím ještě mírně klesaly takty GPU. Výsledkem byla kombinace 1443 MHz u jádra a 7948 MHz efektivně u pamětí a nárůst výkonu v Crysis z 82 na 94 fps (asi o 14 %). Ve srovnání s ostatními kartami je to výsledek o něco horší, ale s ohledem na poměrně přísný limit (a o 30 W nižší spotřebu) je na tom pozitivní to, že za ostatními kartami nezaostává zase tak dramaticky.

offset GPU offset MEM offset voltage power limit reálný takt GPU core voltage takt pamětí (/2) ventilátor power gpu temp příkon PC fps takt pamětí (/2)
0 0 0 100 1240 1,137 3506 1071 98 67 288,5 82 7012
0 0 0 120 1291 1,187 3506 1304 112 70 314,5 85 7012
169 0 0 120 1436 1,162 3506 1314 114 70 318,5 91 7012
191 0 0 120 1465 1,15 3506 1359 120 71 323 92 7012
209       1474             crash crash
186 490 0 120 1443 1,15 3996         artef artef
186 470 0 120 1443 1,15 3974 1303 120 80 323,8 94 7948
189 470 0                 crash  

Asus nejspíš doplácí na to, že se snažil nastavit chování GPU Boost tak, jak by se chovat mělo (tak, aby automatika při vyšší zátěži nastavovala nižší takty a držela se blíže spotřeby udávané Nvidií), zatímco Gigabyte rovnou nastavení limitů přepálil tak, že se karta i s továrním přetaktováním v náročném Crysis dostává s bídou na 80 % limitu.

U MSI je nastavení GPU Boost jakýmsi ideálním kompromisem mezi oběma přístupy – karta vysloveně balancuje na hranici limitu a dolů jde jen mírně s opravdu intenzivní zátěží (a zbývá tedy i solidní rezerva pro přetaktování)..

Celé inteligentní řízení taktů GPU Boost tím výrobce de facto odstavil, ale tuším, že to overclockery potěší spíš než nastavení, které zvolil Asus (i když i v případě Asusu je nastavení limitu jen otázkou modifikace BIOSu karty)

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama