Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround

Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

2. 3. 2012 03:00 43

Seznam kapitol

1. Hraní na třech monitorech na vzestupu 2. Jak zprovoznit Surround krok za krokem 3. Testovací sestava, hry a metodika 4. Anno 2070 5. Assassin 6. Batman: Arkham City 7. Battlefield 3 8. Crysis
9. Crysis 2 10. DiRT 3 11. Just Cause 2 12. Mafia 2 13. Metro 2033 14. Splinter Cell: Conviction 15. Test Drive Unlimited 2 16. Závěr

LCD monitor s full HD rozlišením dnes není problém koupit za pět tisíc. Nemáte-li hluboko do kapsy, za cenu jedné highendové grafické karty lze takové panely koupit hned tři a otevřít si cestu k famóznímu hraní. Jaké jsou hardwarové nároky a jak si s netradičními poměry stran poradí nové hry? Ve dvou článcích představíme řešení obou výrobců.

Reklama
Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Hraní na třech a více monitorech už nějakou dobu není jen virtuální technologie pro hrstku nadšenců ochotných dlouhé hodiny ručně a často neúspěšně ladit každou hru. Poprvé se o této technologii začalo více mluvit na konci roku 2009, kdy AMD uvedlo generaci grafických karet Radeon HD 5000. Nové karty přinesly podporu tří (v případě použití více grafických karet až 24) monitorů současně, čímž se otevřela i možnost hraní počítačových her na více monitorech současně. U dvou LCD panelů nemělo velký smysl něco podobného uvažovat, protože přesně na rozhraní obou LCD vycházel střed celé plochy a je tedy třeba lichý počet panelů.

AMD se navíc podařilo podporu zapojení více monitorů coby novou technologii Eyefinity dobře prezentovat jako jednu z velkých předností nových karet. U veřejnosti to mělo dobrý ohlas a i my jsme vám brzy po uvedení přinesli vlastní test technologie Eyefinity. V něm se ukázalo, že samotná myšlenka i větší část praktické realizace jsou velmi dobré, celek však má stále své mouchy. Výrazně chybělo lepší škálování při použití více grafických karet v režimu CrossFire a pak také ne všechny hry si s netradičními poměry stran umí dobře poradit. I přesto jsem však byl z Eyefinity nadšený.

Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz

Že má celá technologie potenciál a může vydělávat, ukázala velmi rychle i konkurenční nVidia. Jen pár měsíců po oficiálním představení Eyefinity totiž přišla se svým řešením nazvaným Surround. V zásadě jde o stejnou technologii jako Eyefinity s dvěma rozdíly: jsou vyžadovány dvě grafické karty (nVidia technologii rozběhala s použitím stávajících karet s podporou maximálně dvou monitorů) a celý komplet může běžet i trojrozměrně pod rozhraním 3D Vision. Test 3D Vision Surround jsme vám přinesli záhy a závěry byly podobné jako u Eyefinity — vypadá to báječně, nicméně některé hry si nedokážou poradit s poměry stran a hardwarové nároky tří monitorů ve 3D jsou děsivé.

Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz


23" LCD monitor HP Compaq LA2306x — levný základ pro Eyefinity/Surround, nevýhodou je TN matice

Dnes se píše rok 2012 a Eyefinity i Surround jsou na trhu přibližně dva roky. Oba výrobci tedy měli dostatečnou dobu k tomu, aby vyladili své grafické karty tak, aby při hraní na třech monitorech podávaly stejný výkon jako v „běžných“ režimech. Stejně tak oba výrobci spolupracují na vývoji velkého množství her a často se tím také patřičně chlubí. I v této oblasti by se proto proti situaci před dvěma roky dalo čekat velké zlepšení a výrazně lepší podpora netradičních poměrů stran ve hrách.

Současně pokračuje také trend poměrně výrazného snižovaní cen LCD panelů. Slušné Full HD LCD dnes koupíte za cenu okolo čtyř až pěti tisíc, tři panely vás tedy vyjdou do patnácti tisíc s daní. To odpovídá ceně jedné highendové grafické karty a pro případné zájemce proto půjde o snesitelnou sumu. Osobně jsem testoval s 23" panely Compaq LA2306x od společnosti HP, které mají pro Eyefinity/Surround velmi podstatný pivot (možnost natočení o 90°) a zájemce o AMD Eyefinity potěší také DisplayPort, díky kterému se vyhnou investici do aktivní DisplayPort redukce. Jde však o panel s TN maticí a všimnete si tak slabších pozorovacích úhlů (v režimu landscape jsou u okrajů vnějších panelů horší barvy poměrně dost patrné, o režimu portrait platí totéž). Pokud si chcete hraní na třech monitorech opravdu užít, doporučuji spíše koupi panelů s kvalitnější maticí. I jejich ceny však klesly a dají se sehnat také okolo pěti tisíc (například 23" LG IPS231P-BN).

Hrajeme na třech monitorech — test nVidia Surround
i Zdroj: PCTuning.cz


k hraní na třech monitorech je u nVidie stále zapotřebí dvou karet zapojených do SLI

Výše uvedený vývoj mne přivedl k myšlence hraní na třech monitorech po dvou letech znovu otestovat a vyzkoušet, jak se obě technologie za dva roky změnily. Zaměřím se tentokrát čistě na hraní v klasickém „dvourozměrném režimu“, 3D Vision vůbec zkoušet nebudu (jeho aktualizovaný test jsme zveřejnili přibližně před půl rokem). Nejprve se zaměříme na technologii nVidia Surround, příští týden vyjde článek o AMD Eyefinity. Důvod k tomuto pořadí je poměrně prostý — dvě GeForce GTX 580 se mi podařilo sehnat výrazně rychleji než dva Radeon HD 7970.

Nyní už ale k samotné technologii Surround. Její teoretické hardwarové požadavky se za dva roky od vydání nijak nezměnily. Stále je zapotřebí (alespoň) dvou grafických karet GeForce zapojených do SLI, nVidia totiž na úrovni hardware nepodporuje tři aktivní video výstupy z jedné grafické karty a Surround (synchronizace tří LCD a jejich chování coby jeden velký panel) je čistě softwarovou záležitostí. Monitory na Surround mohou být v zásadě libovolné, ideální jsou LCD s tenkými rámečky a možností otočení o 90° (funkce pivot). Vůbec naopak nezáleží na datových vstupech monitorů, Surround na rozdíl od Eyefinity rozjedete přes konektory DVI, HDMI i DisplayPort.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama