Hlavní stránka Hardware Grafické karty Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran
autor: Tomáš Šulc , publikováno 10.2.2012
Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Zubaté hrany trápí většinu hráčů her všech žánrů, a tak na potlačení „zubů“ zapínáme antialiasingové filtry. Málokdo však ví, jak aliasing vzniká, jak funguje antialiasingový filtr a jaké jsou jeho hardwarové nároky. Na to vše v dnešním článku odpovíme – a k tomu si ještě otestujeme osm grafických karet až do režimu 8× MSAA.


Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Zatímco dříve byla otázka vyhlazování hran pro mnoho hráčů klíčová a znamenala ztrátu desítek procent výkonu, u dnešních grafických karet jsou rozdíly podstatně nižší a to i v porovnání s tři roky starým článkem. V něm jsme u neslabších grafických karet naměřili pokes výkonu po zapnutí osminásobného režimu až na polovinu proti režimu bez jakéhokoliv vyhlazování. Pokud to srovnáme s dnešními výsledky, kdy jsem nejhorší průměrný propad v režimu 8× MSAA naměřil lehce přes 20 %, jde o výrazné zlepšení. Pokud tedy hra v režimu bez vyhlazování hran jede plynule, měla by v drtivé většině případů jet plynule i po zapnutí vyhlazování. Propad výkonu s nejrozšířenějším režimem 4× MSAA je totiž v průměru jen okolo deseti procent (z 40 snímků za sekundu tak bude 36).

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Druhou otázkou je, zda vyhlazování hran v dané hře vůbec poběží. Ačkoliv se dnes píše rok 2012, mnoho herních enginů je psáno bez jakýchkoliv ohledů na standardy a vyhlazování hran nelze vynutit ani při zapnutí přes ovladače grafické karty. Je to velmi tristní a jediným řešením tohoto problémů je post processing vyhlazování jako je například morfologický antialiasing od AMD. Jde však o nouzové řešení s mnoha negativy, které i přes množství slibů plně podporuje pouze AMD a nVidia své FXAA do ovladačů stále neimplementovala.

Antialiasing — teoretický i praktický test vyhlazování hran

Pokud už daná hra vyhlazování hran podporuje, nabízí se také otázka, jaký konkrétní režim zvolit. To je na jednu stranu silně individuální (v každé hře je aliasing jinak patrný a hráč má subjektivní požadavky na vizuální kvalitu i framerate), přesto však platí jistá pravidla dobře patrná i ze srovnávacích obrázků v dnešním článku. Rozdíl mezi žádným a dvojnásobným vyhlazováním hran je patrný v každé hře a v drtivě většině her znatelně pomůže i čtyřnásobné vyhlazování. To má současně jen o minimum vyšší hardwarové nároky a proto jej lze obecně nejvíce doporučit. Osminásobné vyhlazování pak přináší jen malé zvýšení kvality viditelné v detailech (nezkušené oko si často žádných rozdílů vůbec nevšimne) a je tak vhodné především pro náročné uživatele. Ti pak případně mohou sáhnout i do nastavení grafické karty a místo multisamplingu si vynutit třeba i režim supersampling vyhlazující celý obraz včetně textur.



Tagy: antialiasing  test  vyhlazovani hran  recenze  benchmark  rozbor  clanek  nvidia  geforce  amd  radeon  ati  msaa  ssaa  multisampling  supersampling  oversampling  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.2.2012 05:49:18   217.170.96.xxx 182
Jen mala pripominka u Just Cause 2 kery hraji.Vyhlazovani tam jde poznat ale nesmite stat presne celem k domkum atd.
to je jako kdyz se podivam na schody primo tak zadne hrany nebudou ale staci se podivat pod uhlem a jsou na svete.
Jdu spat
10.2.2012 07:16:12   217.197.148.xxx 1326
Když se vrátím o několik let zpět za dob Gamestaru kde se rozebíral vliv AA na hru pak tehdy byla jeho potřeba vyšší už kvůli velikosti zobrazeného bodu a rozlišení monitorů,dnes je situace opačná kdy bod je natolik malý a rozlišení fullHD že AA zapínat ve hře je zbytečnost a bude ho potřeba leda na velkých (více jak 24") uhlopříčkách kde to bude už hodně vidět. Na běžný monitor tak dnes nepotřebujeme nijak drasticky dávat AA ale spíš Anizotropní filtrování a jiné vymoženosti.Ty doby kdy hra vypadala jako minecraft jsou už doufám pryč(pokud se tak neděje záměrně)
a výkony dnešních grafik taky nejsou nejmenší na to jestli nás bude brzdit AA a AF nebo budeme muset nějak slevit,jistě pokud vlastníte kartu za 1500.- tak nečekejte obraz s kina.
10.2.2012 08:50:15   82.99.163.xxx 142
Jde o to, že i na monitorech s jemným rastrem jsou vidět (jak jen to napsat) třeba ve hře kde jsou vidět dráty elektr. vedení pohybujícího se ve větru jednak místy pixely chybí, díky tenkosti objektu (drátu) a ty ostatní (objevující se a mizející) se jaksi přelévají při pohybu jak hráče tak pohybu samotného objektu což je alespoň pro mne velice rušivé. Navíc ve většině případů toto neodstraní AA 2x, ale většinou až 4x. Proto AA 4x beru jako základ a pokud to jde (ať už z hlediska výkonu nebo přítomnosti v menu) zapínám AA 8x. U her, které AA vůbec nepodporují tak většinou dost skřípu zubama (naštěstí je jich už opravdu hodně málo). Jen pro info mám 26" 1920x1200 a tam je grafika bez AA už hodně vidět.
10.2.2012 09:33:27   195.49.189.xxx 67
Zalezi aj od velkosti pixelu:
Display size: 22"19.17" × 10.79" (48.7cm × 27.4cm) = 100.13 PPI, 0.2537mm dot pitch, 10026 PPI²
Display size: 24"20.92" × 11.77" (53.13cm × 29.89cm) = 91.79 PPI, 0.2767mm dot pitch, 8425 PPI²
Display size: 27"http://members.ping.de/~sven/dpi.html
>
10.2.2012 09:34:50   195.49.189.xxx 62
Display size: 27 23.53" × 13.24" (59.77cm × 33.62cm) = 81.59 PPI, 0.3113mm dot pitch, 6657 PPI²

Nahlad pred poslanim prispevku by naozaj bodol.
10.2.2012 10:33:48   217.197.148.xxx 1116
Ano 26" už je hodně ,mě šlo o nejvíc používané monitory do 24" palců kdy ve hře to nelze postřehnout až zastavíte pohyb a podíváte se pořádně na drát či jiné linky pak ano si toho všimnete no během hry to nevnímáte a koor při pohybu,

vidím že se opět našlo pár ignorantů co dali mínuska a tím potvrzují že zde chodí počítačový zelenáči což může ovlivnit realitu.
10.2.2012 10:50:07   195.49.189.xxx 20
Asi som mal dopisat, ze za rovnake rozlisenie 1920x1080, ale myslel som, ze to ludom dojde.
10.2.2012 10:56:23   194.25.90.xxx 93
zelenaci ? uz si hral hru bez AA a s AA na 1980x1080 ? Asi nie ... AA je poznat aj na 20" monitore, na 24" to je poznat RIADNE.
10.2.2012 11:03:39   82.99.163.xxx 32
Právě že je to vidět i na těch 24" Jde sice jen o tento jev, ale takto tenké předměty v dálce problikávají vždy když parametry dovolí zobrazit alespoň jeden pixel na šířku. Což mě osobně dost ruší i při běžném hraní (rozuměj, rád se pokochám dobrou grafikou). Toto spolehlivě zmizí až při AA 8x. Na druhou stranu, u herně skvělého titulu se dá leccos odpustit.
10.2.2012 11:18:47   217.197.148.xxx 923
Přestaňte tu plácat osobní dojmy.
Realita je jiná že máte špatné ostření očí to neznamená že všichni ostatní mají taky špatné oči.
10.2.2012 11:33:06   195.49.189.xxx 00
http://hardforum.com/showthread.php?t=1288175

Citace:
gtg465x 2[H]4U, 6.6 Years

Status: gtg465x is offline
Games will not always look sharper at a higher resolution (in terms of jagged or aliased edges), but they will look better. For example, a 20.1" 1680x1050 monitor will look just as sharp as a 23" 1920x1200 monitor because they have the same dot pitch (their pixels are the same size). However, the 23" monitor will look better because the higher resolution allows it to show more detail, not to mention the bigger screen allows greater immersion. There is no optimal resolution. Higher resolutions will look better in terms of the amount of detail shown, but they will also require much more powerful graphics cards. Also, because you generally need to get a larger monitor in order to obtain a higher resolution, the sharpness may or may not improve (it depends on the monitor's dot pitch, as mentioned before), so anti-aliasing is still useful at high resolutions.

P.S. In general, you will get much more enjoyment out of a larger monitor with a higher resolution and no anti-aliasing than from a smaller monitor, lower resolution, and anti-aliasing.
10.2.2012 12:42:51   82.99.163.xxx 101
to LoPiO
Osobně si myslím, že nejlepší je mít velký monitor, s vysokým rozlišením a ještě používat AA
10.2.2012 12:38:10   82.99.163.xxx 72
Realita je taková, že právě proto, že vidím lépe než většina ostatních, tak vidím zubaté okraje na hrách bez AA vždycky a dost mi to vadí (nejjemnější rastr jsem viděl na full HD monitoru 21" a i tam mi to dost vadilo). Pokud je někdo slepejš a vidí jenom barevné šmouhy, tak mu výhodu AA budete vysvětlovat jen těžko. To o čem jsem psal výše je jen to co mi na 3D grafice bez AA vadí nejvíc.
10.2.2012 13:13:59   195.49.189.xxx 40
Jj to je pravda. Vsetko zalezi od toho ake ma clovek oci a ako daleko sedi od monitoru.

Mne islo len o to, ze pri rovnakom rozliseni 1920x1080 pri 22" budem potrebovat mensiu hodnotu AA ako clovek s 27".

Inak toto som riesil este ked kupoval prve lcd. Bud zobrat 17" alebo 19". Rozlisenie rovnake, ale rozdiel velkost monitorov a tym padom rozdiel vo velkosti pixelov.

Ono sa o tomto bavit je tazko, ked kazdy ma ine oci a vacsina vyjadruje subjektivne nazory.
10.2.2012 13:56:46   82.99.163.xxx 51
Co se týče těch očí, tak jsem reagoval na koment od jarod72pm. Ale nároky na úhlopříčku i rozlišení stoupají tak nějak společně, takže vyšší úroveň AA než 8x asi nebude potřeba. Nicméně ten kdo tvrdí, že AA není potřeba musí být prostě slepej.
11.2.2012 09:07:25   217.197.148.xxx 112
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 12:03:28   199.48.147.xxx 62
Citace:
při fullHD je AA naprosto zbytečná

pre teba určite ale ľudia s normálny/dobrým zrakom si AA veľmi radi zapnú ak im to ich HW umožňuje.

Citace:
to nikoho nezajímá prostě hraje se na akci a děj

to že niekto hrá na akci alebo na dej neznamená, že nevníma vady ktoré vnáša do obrazu absencia AA ... teda okrem teba, ty nevnímaš viacej vecí
11.2.2012 12:41:43   217.197.148.xxx 212
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 13:14:23   134.147.198.xxx 51
ale veď to už všetci vieme že ty tam rozdiel nevidíš
10.2.2012 16:05:22   93.99.166.xxx 51
jarod72pm napsal:
Přestaňte tu plácat osobní dojmy.
Realita je jiná že máte špatné ostření očí to neznamená že všichni ostatní mají taky špatné oči.


Chlape, tys mě pobavil. To právě ty máš „špatné ostření očí“, když nerozeznáš rozdíl AA a vidíš pravděpodobně rozmazaně... neviděl jsem žádnej monitor, kde by AA nebylo potřeba - A že už jsem viděl vysokých rozlišení s celkem nízkou uhlopříčkou, kde běžel Stalker SoCh, nebo GTA IV a bylo to taky kostrbatý.

Já jsem velice háklivej na to, když hra nemá AA, ale u Stalkera SoCh jsem to nějak překousl, holt, když je hra kvalitní...
11.2.2012 09:09:32   217.197.148.xxx 110
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.2.2012 18:05:17   85.160.254.xxx 31
Ono je právě logické, že že radik79 má oči lepší než jarod. Protože radik ty nedostatky vidí. Jestli někdo nepozná na FHD24" LCD rozdíl bez AA a 8xAA, tak má oči dost špatné.
11.2.2012 09:02:10   217.197.148.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 09:24:05   93.99.166.xxx 121
Ty jseš buďto opravdu slepý, nebo anti AA troll..... možná je to to samý, jak někteří jedinci tvrdí, že víc jak 13 snímků za sekundu oko nepostřehne, tak jim stačí hrát na 13 FPS a přijde jim to plynulé...

A mě to zase přijde ubohé, nebo k smíchu, ale u tebe je to spíš to ubohé.
11.2.2012 11:40:57   217.197.148.xxx 19
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 14:23:45   94.112.157.xxx 71
Na tomhle člověk ničemu rozumět nemusí. Rozum a vědomosti ti tvoje špatné oči nezlepší. To je tak těžké přiznat, že máš špatné oči? Já třeba nepoznám rozdíl ve víně za 200Kč - 2000Kč. Nejsem ale tak omezený hlupák, abych někoho přesvědčoval, že tam žádný rozdíl není.
11.2.2012 16:06:30   217.197.148.xxx 19
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 16:15:50   217.197.148.xxx 110
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 17:21:26   109.163.233.xxx 62
ale teraz bez srandy, ty si troll ?

25fps je trhaný obraz bezohľadu na to či sa jedná o hru alebo film, pokial tvoj podivný zrak nielenže nedokáže rozoznať rozdiel medzi hrou s AA a bez AA pri FHD ale navyše ani nedokáže rozoznať trhanie obrazu pri 25fps vo filme či v hre tak ti s plnou vážnosťou oznamujem, že by si mal urýchlene vyhľadať odbornú pomoc.
11.2.2012 18:29:59   217.197.148.xxx 19
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 19:10:46   82.149.225.xxx 60
toto už nie je možné, nechce sa mi veriť že nie si troll. Ja že neviem čo píšem ? tak teraz dobre počúvaj:

ty práve obhajuješ plynulosť 25fps obrazu tým, že televízny signále je prekladaný ? inými slovami vďaka čomu sa umelo zvyšuje zdanlivé snímkovanie obrazu z 25 fps na 50, resp. 48 na úkor jeho rozmazania ? už ti to dochádza ? ty si práve napísal, že 25fps je plynulý obraz, pretože na TV má 50fps

... skús si zájsť do kina a pozri sa na svojich "plynulých" 25 fps a potom skús hovoriť niečo o plynulosti. Ale zrejme si v kine ešte nikdy nebol a doma máte iba crt televízor z roku 1995.

Na tebe mám najradšej, že sa hráš na PC/HW guru ale to čo z teba vychádza je nezmysel za nezmyslom.
11.2.2012 19:34:21   178.255.168.xxx 20
Televize zobrazuje 50FPS v PALu. Je to 25 půlsnímků na střídačku. Ve výsledku tedy záleží na zdroji. U kinofilmů to bude cca 24 FPS (pořád prokládaných) ale u her s vsync to opravdu bude kreslit 50 FPS (25 lichých + 25 sudých) a rozdíl poznáš, jak ti tu všichni píšou. Pusť si dosbox a ubírej cykly/sec např...
11.2.2012 17:47:36   90.181.67.xxx 51
Ne neplatí, nemůžeš srovnávat 25fps u pasivní televize(fotí se již rozmazaný obraz pohybu) a aktivní akční hry. Zkus hrát hru s 15fps a rychle zjištíš že u her existuje ještě něco jako reakční input lag(pokud sedíš vedle, a přímo nehraješ tak ho asi neregistruješ). Většinou je ta prodleva asi 3 snímky. U AA je jedno na jak velkém monitoru hraješ, pixel má stále velikost 0.25mm(s AA4x se chová jako 0.07mm), když máš výkon na 120fps tak je blbost ho nezapnout. Jestli nevidíš rozdíl mezi AA0x vs AA4x tak zajdi navštiv optika: http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/Sulc/antialiasing_2012/portal2_0.png http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/Sulc/antialiasing_2012/portal2_4.png
11.2.2012 16:19:03   217.197.148.xxx 19
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 16:55:44   93.99.166.xxx 62
Teď se necham opravdu unést a budu hnusnej, protože Jsi ztracený případ (alespoň ohledně toho co tu píšeš) a nemá cenu na tebe víc reagovat, takže... Jdi před zrcadlo a dej si facku, abys viděl jak sedla, panečku.
11.2.2012 18:32:28   217.197.148.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 19:00:22   94.112.157.xxx 70
Takže je mi to jasné. Každý, kdo se odváží zapnout AA, ba dokonce pozná rozdíl, je PC analfabet. Dokonce není ani plnoletý. Na toho pána opravdu už nebudu reagovat. To je jako někomu dokazovat, že mp3 128kbit/s není tak kvalitní jako plnohodnotné CD-Audio.
11.2.2012 19:43:15   178.255.168.xxx 20
Víš co, cenu to nemá Oni to ti lidé nemyslí zle, ani jarod72pm to nemyslí zle. to chce totiž zažít srovnání. Bez toho to smysl nemá jarod72pm by to samozřejmě poznal, ale musel byho někdo postavit před dva monitory/televize a nasimulovat mu 60 FPS s vsync a 25 FPS s vsync. Je taky třeba říct, že u moderních her záleží na engine. Třeba Crysis na max se skvěle hraje i s +-30FPS a nevadí to.
11.2.2012 19:50:22   78.46.177.xxx 41
keďže sa jedná o PCtuning tak ja by som radšej pred vstupom do diskusií zaviedol test zo základnej gramotnosti v oblati PC... a vieš prečo ? pretože ty by si na 100% neprešiel
10.2.2012 07:18:25   85.216.185.xxx 34
Prijemne pocitanie po ranu
10.2.2012 07:34:36   195.113.136.xxx 121
Tenhle graf je asi spatne. Jinak pekne pocteni.
10.2.2012 19:32:13   80.251.245.xxx 00
zázračná hra - čím vyšší rozlišení, tím více FPS
10.2.2012 08:48:26   77.104.199.xxx 132
Tome, nikde nevidím, že by jsi rozebral problematiku "pseudo" 8x AA v podání nVidie. Ta pro volbu 8x AA používá pouze 4 Multi-sample vzorky a 4 Z-vzorky, což není plnohodnotný MSAA, ale takový hybrid pro lepší výkon ale horší kvalitu. Pro porovnání s konkurencí jsi měl použít volbu 8xQAA, kde je použito skutečně 8 MS vzorků. Ve většině her jde 8x QAA zapnout přímo v nastavení hry.
10.2.2012 10:06:05   88.100.32.xxx 40
Ten graf u Crysis ve full HD je opravdu správně? Jestli jo tak je to celkem zajímavý ať už mám kartu jakoukoliv tak bude mít i na 8X AA stejný fps? To mi nejde do hlavy
10.2.2012 10:27:00   90.176.190.xxx 11
Nebyl tu ten článek už kdysi před rokem?
Alespoň několik obrázků je stejných.
10.2.2012 11:07:43   93.99.204.xxx 32
Ja si nemuzu pomoct a nekdo to tu i pise vcetne autora ktery to taky trochu nakousl ale muj osobni dojem je ze kdyz musim hledat rozdily na tech fotkach pod mikroskopem tak to znamena ze pri pohybu sceny to neuvidim vubec. Na co to teda potrebuju kdyz to v praxi vubec nepostrehnu?
Asi nejsem tak narocnej na vizualni stranku
10.2.2012 12:59:34   212.67.93.xxx 81
Naopak, při pohybu scény je to vidět více, zejména ty "jezdící zuby" - crawling
10.2.2012 11:08:44   178.40.57.xxx 14
Vďaka za článok, zaujímavé a užitočné porovnanie vplyvu na výkon u starších grafík a u nových, na ten pôvodný som zhodou okolností narazil asi tak mesiac-dva dozadu. Úprimne som si myslel, že 4x a 8x AA vezme viac výkonu, mám to už tak nejak vsugerované práve z grafík minulých generácií. Takže toto je vítaný pokrok.

Čo sa mňa týka, u drvivej väčšiny hier nejdem nad 4xMSAA, snáď naozaj iba u tých kde sa grafa vôbec nezapotí, viď spomínaný Portal 2. Ale snáď som ešte nenatrafil na hru kde by som si rozdiel medzi 4x a 8x všimol, rozhodne nie v reálnom čase pri hraní. Porovnanie screenshotov je predsa len trochu iný príbeh.

Tiež ma mrzí slabšia implementácia vyhladzovania u niektorých hier, napr. Mafia 2 je v ostatných ohľadoch naozaj špička, ale toto u nej dosť výrazne kazí dojem a je to veľmi viditeľné aj počas hrania. Dokonca aj taká graficky až "nadčasová" hra ako Metro 2033 má v tom svoje slabiny.
Naopak tituly od Codemasters a celý Ego engine si za toto zaslúži pochvalu, navyše si vezme len veľmi malú porciu výkonu, takže je vidieť, že keď sa chce, tak sa to dá spraviť plnohodnotne a dobre optimalizované. Mala by to byť dnes už samozrejmosť, ale svet nie je dokonalý.
Osobne si nemyslím, že ísť cestou zmenšovania pixelov za účelom vyhnúť sa vyhladzovaniu je má zmysel. To čo sa ušetrí na vyhladzovaní si niekoľkonásobne viac vypýta väčšie rozlíšenie /ak sa bavíme o rovnakej uhlopriečke/.

A na druhej strane pochybujem, že kvôli tomu bude chcieť niekto obetovať uhlopriečku a príde mi zábavné si predstaviť hranie na povedzme 17" FullHD monitore iba kvôli tomu, aby človek ušetril 10% výkonu. tadiaľ cesta nevedie.
10.2.2012 13:36:35   84.242.66.xxx 32
Myslím si , že postprocesové vyhlazování je nejlepší. Člověk to má pod kontrolou, nezatěžuje tolik při kreslení základní geometrie. A dá se kvůli šetření čtení tergetu spojit s nějakým dalším postprocesovým stepem.
Krom toho v DX11, nebo i v DX9 pokud se používá 32bit hloubka, je identifikace hran daleko přesnější a tak nemusí docházet k poničení ostrosti textur.
10.2.2012 18:32:20   85.161.69.xxx 50
ani omylem, akorát rozmazává obraz a to jak morfologický filtr od AMD tak FXAA od NV. Často mi připadne že se tyhle rozmazávací efekty používají akorát k zakrytí nedostatků, špatných textur. Třeba i v Borderlands efekt "Hloubka ostrosti" způsobí taktéž nechutné rozmazání...
10.2.2012 13:46:18   94.112.157.xxx 27
To je hodně zajímaví test a rád jsem si početl
11.2.2012 11:35:01   65.183.151.xxx 04
11.2.2012 11:39:45   217.197.148.xxx 13
11.2.2012 12:12:55   199.48.147.xxx 13
11.2.2012 12:35:22   90.177.107.xxx 16
Nechte těch blbostí. Pište fakta či své názory a nenapadejte se. A taky si příspěvky čtěte, než je pošlete, protože když to neděláte, tak pak často nedávají smysl. Howgh
11.2.2012 14:44:10   87.194.61.xxx 21
Tento clanek je dobry, akorat na jednu zasadni chybu:

"Často se bohužel můžeme setkat s hrami se špatně napsanými enginy, které vyhlazování hran vůbec nepodporují, ačkoliv pro to objektivně není žádný důvod"

Objektivne je velky duvod proc nektere enginy nepodporuji MSAA a vyuzivaji post-process AA.

MSAA funguje nejlepe s tzv. front renderery, kde kalkulace finalniho pixelu vcetne osvetleni probiha v jedne fazy renderovaci pipeline. Mnoho novych her ale pouziva tzv. Deferred renderery and Inferred renderery. V techto renderech je pipeline rozdelena do nekolika fazy a proto prima aplikace MSAA nefunguje.

To neznamena ze do deffered rendereru neni mozne MSAA pridat, ale je to za cenu mnohonasobne vyssich pozadavku na grafickou pamet.

Absence MSAA neni protoze renderer by byl spatne napsany, ale protoze v nekterych pripadech je cena moc vysoka nebo to nedava smysl, a proto byly vyvinuty technologie jako MLAA od AMD nebo FXAA on Nvidie.

Proto prosim o opravy tohoto nesmyslu ve clanku.
11.2.2012 18:39:51   217.197.148.xxx 014
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
11.2.2012 19:35:13   146.185.23.xxx 30
to čo cituješ z wikipedia tam evidente písal rovnaký "expert" ako si ty a ty to po ňom ešte opakuješ ako papagáj.

bežný človek vníma obraz ako plynulý až pri 48-60 fps, vnímavý človek dokáže trhanie obrazu registrovať aj pri 80 a viac fps ! A ešte raz, pusti si na PC akýkolvek 24-25 fps film a ak pri otáčaní kamery neuvidiš trhanie obrazu mám pre teba zlú správu - máš skutočne vadný zrakový aparát, prípadne mozog (a myslím to úplne vážne, nie ako urážku)
11.2.2012 22:40:51   217.30.72.xxx 30
By me zajimalo nejaky jarodovsky vysvetleni, jak je mozny, ze kdyz jakakoli rychlejsi hra zacne litat pod 40-50fps, tak to okamzite poznam a podvedome kouknu na ukazatel fps (osd z rivatuneru).
ad AA-nepouzivam, nemam ho rad, prijde mi pak, ze s nim vidim rozmazane (a koneckoncu mi hw ani vetsinou hrat s aa neumoznuje). Jarod je v dalsi fazi, vidi rozmazane vsechno, takze je skutecne mozny ze rozdil s a bez AA nevidi
12.2.2012 07:12:27   213.71.21.xxx 00
článek pěkný.
Ale nic se nehodí pro testování AA a AF nic jako letecký simulátor, kde např. na křídlech by jste viděli zuby atp.

Nový battle of britain - cliffs of dover by stál za test.
12.2.2012 10:33:55   213.220.211.xxx 61
jarod72pm napsal:
takže pro vás děcka něco z wikipedie

Mily hochu, pro tebe neco z praxe. Zkus se podivat na PC monitoru s rr 60Hz na zaznam z kamery nejakeho sportovniho utkani, tanecni souteze nebo zavodu, ktery byl porizen kamerou v 25-30fps a 60fps. A pak se bez utopit.
A jeste neco z biologie. Lidske oko a zpracovani obrazu ma skutecne setrvacnost 1/25s. Jenze to plati pro vnimani centralniho zorneho uhlu v barve. Pro zaznamenani pouhe zmeny v obraze je rychle oko nekolikanasobne rychlejsi. Zejmena v perifernim videni, ale plati to i prumerne. Pouzustatek z doby, kdy jsme museli reagovat na predatory utocici z boku nebo ze zadu. Dneska se to uzije pri rizeni auta
Takze minimalni skutecne hladke vnimani pohybu je az pri tech 60fps (ono to ty monitory nemaji nahodou).
A nezapomen na pytel s kamenim, at nam nevyplaves.
12.2.2012 16:06:11   85.119.95.xxx 20
hned v uvodu clanku je trosku chybka myslim ze 4870x2 ma 2GB pameti ale GDDR5 nikoliv DDR3

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

150 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 72.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist