Hlavní stránka Hardware Grafické karty Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?
Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?
autor: Tomáš Šulc , publikováno 15.7.2011
Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

O duálních monstrech GeForce GTX 590 a Radeonu HD 6990 se traduje, že je nemá smysl provozovat bez přetaktovaných procesorů AMD Phenom II X6 a Intel Core i7. Rozhodli jsme se zjistit, jestli to tak opravdu je. Vzali jsme GeForce GTX 590, monitor s rozlišením 2560 × 1440 px a změřili výkon s celkem šestnácti procesory.


Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

V dubnu jste si na stránkách PCTuningu mohli přečíst rozsáhlý článek věnovaný náročnosti her na výkon procesoru. V něm jsme vzali výkonný AMD Radeon HD 6970 a změřili framerate s velkým množstvím procesorů v celkem dvanácti hrách. Nastavení grafiky her bylo vždy velmi vysoké v kombinaci s rozlišením 1920 × 1200 px se zapnutým vyhlazením hran. Důvod k takto vysokému nastavení byla co možná nejreálnější simulace podmínek užívání v praxi. Je zřejmé, že výkonnou kartu, jako je právě jednočipový highend AMD, si nikdo nebude kupovat k hraní v nízkých rozlišeních a škálování procesorů v těchto nastaveních je tedy naprosto irelevantní.

Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

Co se týče naměřených výsledků, není pro reálné hraní ani s nejvýkonnějšími jednočipovými kartami nezbytné mít nejmodernější procesor. Výraznější škálování jsem naměřil jen v několika hrách jako Metro 2033 či Grand Theft Auto IV, přičemž obě hry jsou svojí vysokou náročností známé a i ty byly se slabšími čipy hratelné. Pokud se tedy vyhnete starým procesorům Core 2 od Intelu a dvoujádrovým/nejlevnějším tříjádrovým čipům AMD, postačí i k výkonnějším grafikám levnější čipy s cenou okolo tří tisíc. U Intelu poskytl dostatečný výkon třeba i dvoujádrový procesor Core i3 starší architektury Nehalem, u AMD zase postačí i tříjádrový procesor Athlon II X3 s frekvencí od tří Gigahertz výše.

Test dále ukázal, že primární je v dnešní době stále frekvence a architektura procesoru (tedy hrubý výkon jednoho jádra). Šestijádrové čipy AMD Phenom II X6 přinesly proti X4 jen minimální nárůst výkonu, v praxi je tak více než dostačující čtyřjádrový čip moderní architektury.

Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

Protože měl z vaší strany článek velmi dobré ohlasy (za což vám velmi děkujeme a jsme rádi) a v diskusi jste projevili zájem o pokračování zaměřené na nejvýkonnější duální karty současnosti, přinášíme vám slíbený druhý díl. V něm jsme si vzali na mušku GeForce GTX 590, duální monstrum od společnosti nVidia. Společně s AMD Radeonem HD 6990 jde o nejvýkonnější karty současnosti, o kterých se můžete v diskusích dočíst, že jsou extrémně náročné na výkon procesoru a bez přetaktovaného čtyřjádra architektury Intel Sandy Bridge je vůbec nemá smysl kupovat.

Potřebují duální karty i dvojnásobně výkonný procesor?

Tuto tezi částečně potvrdily i naše recenze těchto karet. S čtyřjádrovými procesory architektury Nehalem přetaktovanými na frekvence okolo 4 GHz byly v rozlišeních 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px ve většině her opravdu patrné silné limitace, kdy karty s rostoucím rozlišením a úrovní vyhlazování hran téměř vůbec neškálovaly a silnější procesor by obě karty rozhodně ocenily. Na 27 a 30" monitorech však už i s těmito, dle mnohých úplně odepsanými čipy, ukázaly svou sílu.

Vzhledem k obrovskému potenciálu a ceně těchto karet si je pravděpodobně nikdo nebude kupovat do těchto nižších rozlišení, kde více než bohatě postačí třeba minule testovaný AMD Radeon HD 6970, nebo konkurenční nVidia GeForce GTX 570/580, ale právě k velkým 27 a 30" monitorům či k hraní v Surround/Eyefinity. Tomu jsem samozřejmě přizpůsobil i dnešní metodiku a hry jsem tak opět testoval na nejvyšší nastavení včetně vyhlazování hran, zvýšil jsem však testované rozlišení na 2560 × 1440 px, aby podmínky co možná nejvíce odpovídaly reálnému nasazení duálních karet. Ještě jednou opakuji, že test je co nejvíce prakticky zaměřený a není podstatné, jak náročná je karta v rozlišení 1680 × 1050 px (kde běží každá hra 100 fps a nikdo ji v tomto rozlišení neprovozuje).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
101 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.