GeForce GTX 470 a GTX 480 - Rozsáhlý test Fermi GF100 | Kapitola 2
Seznam kapitol
Nepamatuji za posledních pět let produkt, který vyvolal tolik vášní a udržel si poslední půl rok před vydáním tak vysoký zájem veřejnosti. Čekání ale končí, podívejme se čím NVIDIA odpoví na Radeony HD 5000. V testu najdete exkluzivně vedle nejvýkonnějšího modelu GTX 480 i pomalejší GTX 470.
Naší exkurzi výkonem a možnostmi nových grafik GeForce 400 začnu tradičně porcí slajdů, jež stojí za prohlédnutí. Nebudu se zabývat architekturou a dalšími vlastnostmi, které jsme probírali mnohokrát v několika článcích. Spíše než jakýkoliv, ale doporučím obecné zamyšlení nad DirectX 11. Slajdů není mnoho, vybral jsem jen ty zajímavé.
Nejvyšší model GeForce GTX 480 by měla nabízet v některých případech nabízet několikanásobně vyšší výkon než GeForce GTX 285. Když se podíváte na výsledky v testech, výkon odpovídá řekněme dvojnásobku. Zde se ale zřejmě počítá i s faktory jako je raytracing, nové tituly využívající masivní teselace a další záležitosti, kde Fermi má opravdu náskok. Právě zmíněná Teselace je hlavní chloubou nové architektury a NVIDIA se bude hodně snažit, aby si ji výrobci her osvojili. Další novinkou je možnost připojení třech monitorů pro hry, blíže si to představíme za okamžik. Poslední výhodou je vyšší výkon pro výpočty, zde reprezentované PhysX.
Druhý slajd poukazuje na fakt, že jádro GF100 je nejvýkonnější grafické jádro (GPU) na světě, nikoliv nejvýkonnější grafická karta na světě. Srovnání s GeForce GTX 285 vidíte na prvních řádcích, zajímavá jsou ale další uvedená vylepšení. Zlepšení vyhlazování 8AA se určitě bude hodit, stejně jako nové a lepší škálování ve SLI. Tady se musím zastavit, jelikož my SLI testovali, tak už teď mohu říci, že škálování je opravdu pěkné, ještě se k němu vrátím za okamžik u dalšího slajdu.
Často zmiňovanou novinkou je 3D Vision Surround. Ten ale není nutné používat se třemi 3D monitory, ale také se třemi normálními LCD. Pokud si chcete postavit tři LCD vedle sebe a na nich hrát, stejně jako u ATi Eyefinity, nic vám s novými GeForce 400 nebrání. Jako luxus navíc je umožněno připojit také tři 3D LCD a vychutnat si třírozměrné hraní na třech panelech. Špatnou zprávou je nutnost mít dvě (ty nejvýkonnější) grafiky v počítači, jinak tři zobrazovače nepřipojíte. Fermi má pořád limit na dva aktivní výstupy, stejně jako minulé generace.
Nyní se podívejte na finální specifikace karet. GeForce GTX 480 disponuje 480-ti CUDA procesory, 1536 MB grafické paměti a pracuje na frekvencích 700/1400/1848 MHz. Maximální spotřeba je hodně vysokých 250W. Druhý model GeForce GTX 470 je vybaven jen 448 CUDA procesory, 1280 MB paměti a frekvence jsou 607/1215/1674 MHz. Spotřeba karty se vyšplhá až na 215W.
Poslední slajd se ještě vrací ke škálování SLI. V minulosti jsme byli zvyklí, že SLI škáluje většinou dobře. V našem dávném testu, jsme naměřili průměrný nárůst s druhou kartou ve SLI kolem 70 procent. U architektury Fermi je škálování ještě vylepšeno. Ono se o tom v různých spekulacích hovořilo, ovšem tato informace v záplavě blábolů zapadla a pravdivá se ukazuje až nyní. Díky větší kapacitě a propustnosti pamětí (framebuffer) karet a škálovatelnosti architektury, je nárůst s druhou kartou mnohdy i 90 procent. K architektonickým změnám přidali vývojáři i nějaký nový režim do ovladačů, jež právě umožňuje dosahovat neskutečných výsledků dvou karet. No uvidíte to sami v našem měření SLI. Zase takový zázrak to ale zatím není.
Balení karet
V prvních recenzích se většinou s prodejními verzemi karet nesetkáváme často, hlavně u stěžejních produktů jsou většinou testovány samply přímo do výrobce. V tomto případě je tomu také tak, abychom vás ale neošidili o malou ochutnávku prodejní verze, podívejme se na balení od nejvýznamnějších výrobců.