GeForce GTX 260 v SLI - Analýza škálování výkonu | Kapitola 13
Seznam kapitol
Naposledy jsme detailně prozkoumali škálování dvou Radeonů v zapojení CrossFire. Aby byl pohled na dnešní Multi-GPU kompletní, přinášíme pokračování s dvojicí GeForce v SLI. Porovnáme, která technologie škáluje lépe a ve kterých hrách, na závěr nás čeká i výkonové srovnání s většinou dostupných grafik.
Pokud jste si dobře prohlédli všechny kapitoly, tak asi stejně nemáte v konečném verdiktu jasno. V několika hrách se lépe dařilo CrossFire (ve 11-ti titulech), čtyři hry byly nerozhodně. Navrch mělo SLI v 8-ti hrách. Musím tedy prohlásit, že éra technologie SLI s vyšším škálováním výkonu než CrossFire, skončila. Pokud by Radeony nezaznamenali problém ve dvou hrách (Dead Space a Tomb Raider Underworld) tak se dnes technologii SLI stoprocentně vyrovnali. Náš test se týkal dvou grafik v Multi-GPU, což může znamenat proti duálním kartám zcela jiný výsledek ve škálování. To zjistíme v brzkém testu GeForce GTX 295, kde bude i aktuální měření AMD Radeonu HD 4870X2. Podívejme se na detaily výkonu Multi-GPU v dnešním testu:
V našem testu SLI zvítězilo v průměrném skóre. Pokud ale zohledním výše napsané o vyšším počtu her, kde škáluje CrossFire lépe, měla by technologie AMD zvítězit. Bohužel špatné výsledky v Dead Space, Tomb Raider a nejvyšším rozlišení Far Cry 2 se negativně podepsaly na výsledném skóre. Pokud se AMD podaří tyto problémy napravit, tak CrossFire hravě srovná se SLI krok a po letech soupeření poprvé o kousek překoná odvěkého rivala. CrossFire je vyspělou technologií, která ve více než polovině her překonala SLI a zaslouží si kladné hodnocení. V našem testu SLI získalo 72,6 procent výkonu navíc, proti 66,9 procentům u CrossFire. I tak je rozdíl 5,7 procent hodně malý a nevýznamný. Když jsem z hodnocení odečetl "problematické" výsledky, vyšel mi výkon CrossFire 72,9 procent čímž by bylo SLI o desetiny procenta překonáno. Za dva měsíce ale může být vše jinak, pokud AMD napraví problémy a vylepší dále ovladače. Také výběr her může finální verdikt hodně pozměnit, z našich 23 her ale vyšly výsledky, které vidíte.
Náš test tedy hodně naboural dva dlouho trvající mýty ohledně grafických karet. Vždy bylo SLI považováno za vyspělejší technologii s lepším škálováním výkonu, čemuž také hrálo do karet mnoho v minulosti provedených testů (i na PCT). Se stále se zlepšujícími ovladači Catalyst a výkonnou platformou Core i7 ale přišla změna a NVIDIA se bude muset hodně snažit aby svůj náskok opět nahnala. SLI a CrossFire dnešních dnů totiž škálují téměř stejně dobře a dokonce jsem nezaznamenal ani náznak micro-stutteringu, tedy hodnotím obě Multi-GPU známkou "za jedna". SLI je na tom přeci jen malinko lépe, škáluje ve všech našich hrách, což se o CrossFire zatím říci nedá.
Druhý mýtus je ohledně vyhlazování 8xAA, kdy si s ním Radeony poradí lépe než GeForce. Ano, je to stále pravda ale rozdíly už jsou mnohdy minimální. V polovině testovacích her je dopad na výkon GeForce srovnatelný s kartami AMD, ve zbytku (s 8xAA jsem netestoval všechny hry) si Radeony poradí s tímto vyhlazováním lépe. Je ale vidět, že se NVIDIA s tímto problémem poprala a s novými ovladači se Radeonům hodně přiblížila. Není to sice ještě úplně ono, ale pokrok je veliký.
Na závěr této kapitoly si ještě porovnejme výkon našich dvou Multi-GPU systémů vůči dříve naměřeným výsledkům. Upozorňuji, že výsledky Radeonu HD 4870X2 a GeForce GTX 295 jsou naměřeny se staršími ovladači, a obě karty s aktuálním výkonem se objeví až v testu GeForce GTX 295. Radeon HD4870X2 bude přeměřen s Catalyst 9.6 v rámci čerstvých čísel. Hodnota 100 procent odpovídá výkonu Radeonu HD 4870 1GB, ostatní srovnáváme k němu. Výkon dvou Radeonů HD 4890 v CrossFire srovnal krok s GeForce GTX 295 a Radeon HD 4870X2 překonává o 18 procent. Dvě přetaktované GeForce GTX 260 dosáhly dvojnásobného výkonu Radeonu HD 4870 1GB a překonaly GeForce GTX 295 o 12 procent. Rozdíl ve výkonu mezi dvojicí Radeonů HD4890 a GeForce GTX 260 OC je 11 procent pro GeForce.