Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane
Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane
autor: Tomáš Hort , publikováno 26.1.2012
Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane

Do obchodů v Česku se v posledních týdnech dostalo nové SSD uložiště OCZ Octane. Novinka je řízena řadičem Indilinx Everest, který se snaží obnovit zašlou slávu svého předchůdce Indilinx Barefoot. SSD se prodává ve dvou variantách: pro rozhraní SATA 2.0 a pro SATA 3.0. My se dnes exkluzivně podíváme na rychlejší typ o velikosti 512 GB.


Po všech grafech a testech jsme skoro u konce dnešní recenze. Možná někomu chybí grafy se spotřebou, ale zatím nejsem bohužel na její měření vybaven a je otázkou, zda je to vůbec potřeba. Dnešní SSD disky jsou tak úsporné, že rozdíly mezi stejně velkými modely bývají zřídka kdy větší než 1 W. Ale mezi různě velkými modely jsou rozdíly poměrně zásadní. V tomto směru vás tedy odkážu na dvě poslední měření na Anandtechu, kde jsou porovnány stejně velké modely a také OCZ Octane o velikosti 512 GB proti 128 GB verzi. Tato měření spotřeby najdete zde a zde.

Nejlevnější SSD disky pro rozhraní SATA 6Gbps o velikosti 120 či 128 GB stojí aktuálně běžně kolem 3800 korun (OCZ Petrol). 128GB model OCZ Octane stojí kolem 4900 korun. Dnes testovaný 512GB typ seženeme za šílenou cenu přes 20 tisíc korun, což v podstatě odpovídá čtyřem 128GB Octanům. Vzhledem k tomu, jak podražily kvůli vysoké ceně dolaru všechny komponenty není 4900 korun v případě dostupnějšího modelu tolik, čekali jsme však od září mnohem lepší nacenění, které bohužel nepřišlo (viz první kapitola).

Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane

V grafu uvádím ceny, za které SSD pořídíte levně v dobrých a prověřených e-shopech. Zdražení se s posilujícím dolarem dotknulo hlavně SSD Intel. Skoro 7000 korun za 120GB verzi Intelu 510 už je trochu moc, když ostatní stejně velké a minimálně tak výkonné SSD stojí pod pět tisíc.

Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane

Poměr celkové kapacity vůči ceně je u SSD disků stále vysoký. Stejný je však i rozdíl výkonu oproti plotnovým diskům (měřitelný v benchmarcích je ve většině případů ještě větší). Ceny plotnových disků vystřelily nahoru, čímž se sice zhoršil poměr cena/GB, pořád je to ale výrazně lepší než u SSD. V aktuálním grafu již plotnové disky neuvádím, protože se prostě jedná o jiný typ pevného disku, který je po příchodu a rozšíření SSD do moderních počítačů určen pouze k archivaci.

Hodnocení OCZ Octane 512 GB

Hodnocení OCZ Octane je vlastně hodnocením nového řadiče Indilinx Everest, který v tomto nejvyšším modelu dorazil čerstvě na trh. Asi nejobecnější informací z testování může být, že dokázal plnou konkurenceschopnost k ostatním modelům na trhu. Octanu je jedno, zda jsou mu podsunuty komprimovatelné či nekomprimovatelné soubory, s oběma typy si rozumí stejně dobře. Zaměření tohoto SSD je hlavně na rychlost čtení u všech velikostí souborů, rychlou přístupovou dobu u čtení i zápisu a na zmíněné nerozlišování typu komprimovatelnosti dat.

Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane

OCZ Octane používá nejnovější modely 25nm synchronních NAND flash pamětí Intel, nehrozí tak u něj vysoké propady rychlosti při větším zaplnění. Podle specifikací jsou obsaženy všechny důležité funkce a technologie (S.M.A.R.T., NCQ, TRIM a další). Technologie řadiče Indilinx Everest zatím hodnotit nemůžeme, protože o jejich fungování není dost informací. SSD je novinkou, která bude také potřebovat ještě pár oprav malých nedostatků s kompatibilitou s různými systémovými ovladači a diagnostickými programy. V oblasti běžného použití však není nic, co by po více než měsíčním testování bylo špatně.

Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane

Komentář k tabulce plus / minus: OCZ Octane není závislý na komprimovatelnosti dat, je velmi dobrý ve čtení všech velikostí souborů a má výborné přístupové doby pro čtení i zápis. Odezva systému je s ním velmi rychlá. Celkově však na nejlepší SSD modely na trhu nemá, proto 8 z 10. Kvalita zpracování je velmi dobrá. Plastový vrchní kryt a těžší kovový spodní jsou v pořádku, pevné. Ideální řešení i vzhledem k váze je však dle mého názoru potřeba hledat v hliníkovém provedení. Proto „jen“ 9 z 10. Příslušenství se v tomto případě nekoná, žádné až na manuál a samolepku není. Absence redukce do 3,5" pozice ve stolním počítači je důsledkem snahy o co nejnižší náklady na balení a příslušenství. Nedá se však říci, že by jakékoli příslušenství k SSD bylo potřeba, proto tradičních 4 z 10 (méně už je jen za OEM řešení v pytlíku). Technologicky a inovativně je SSD osazen tím nejnovějším, co na trhu je. 25nm synchronní NAND flash paměti, zcela nový řadič s mnoha novými a zatím ne zcela poznanými technologiemi, proto 9 u 10. Cena 512 GB verze Octanu je hrozně velká. Způsobují to hlavně drahé MLC NAND flash paměti s velkou datovou hustotou. Pokud bych vzal v úvahu cenu dostupnějšího 128GB modelu, která je kolem 4900 korun, jedná se o střed mezi všemi SSD dané velikosti. Za 512GB model je hodnocení 3 z 10, za 128GB by to bylo 7 z 10.

Graf ceny produktu OCZ Octane 512GB, OCT1-25SAT3-512G poskytuje server Heureka.cz

Poznámka pod článkem: 23.1. oznámilo OCZ vydání nového firmware v1.13, který má v některých případech více než zdvojnásobit počet IOPS při zápisu 4kB souborů. Celou zprávu najdete zde. Jelikož se jedná o výraznou změnu ve výsledcích, nový firmware samozřejmě otestuji a srovnání přidám do grafů v recenzi dalších SSD. Samotnému firmwaru obecně a jeho závislosti na rychlostech SSD se také hodlám věnovat v některém z dalších menších článků, protože jak je vidět u mnoha modelů, řadiče umí velké věci, jen je k tomu musí umět „donutit“ firmware.

Za zapůjčení SSD OCZ Octane 512 GB děkuji společnosti OCZ.

Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane

Za zapůjčení komponent do testovací sestavy děkuji společnostem AMD a Gigabyte.

Řadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ OctaneŘadič Everest v exkluzivním testu SSD OCZ Octane



Tagy: ocz  octane  OCT1. 25SAT3  Indilinx  everest  ssd  uložiště  test  recenze  řadič  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.1.2012 06:49:52   46.149.115.xxx 174
To asi autora ten nový firmware moc nepotěšil - celá recenze je teď téměř o ničem... spíš bych ji doporučil předělat komplet, než jen do daších recenzí dát některé nové výsledky...
26.1.2012 10:10:37   88.102.118.xxx 42
Test dobrej, přece jen bych ale testoval modely s podobnou kapacitou (větší kapacita=více čipů=větší rychlost). Nehledě na to, že drtivá většina lidí si koupí max. 128 GB, jelikož jsou v ještě přijatelné cenové hladině.
Do testů bych zařadil i další řadiče, např. Marvell...
26.1.2012 19:09:23   90.177.107.xxx 10
Vše je v článku popsáno, ale rád to zopakuji. Velikost SSD se nelíbí ani mně, ale je to daň za to, že jsem mohl mít SSD na testování velmi brzy a tudíž jsem si ho pořádně osahal v praxi, zjistil a popsal jeho přednosti a slabiny.

Zmiňuji to v článku několikrát, že jsou rozdíly v rychlostech mezi různě velkými modely, ač reálně rozdíl samozřejmě nepoznáme. Proč se tak děje zase popisuji a v článku odkazuji na kratší technologické články, které se tímto tématem zabývají podrobněji.

Do testů bych zařadil také další řadiče, proto příště bude Marvell v podání Crucial M4 a dále bude také Samsung 830. Více jich na trhu bohužel není, navíc řadič ze Samsungu 830 je pouze v daném SSD. Ale budou, určitě je to potřeba, protože jsou to výborné SSD.
26.1.2012 18:59:27   90.177.107.xxx 20
Firmware mě naopak potěšil. Jsem rád, když se rychlosti u stávajících SSD zvyšují. Je vidět, že výrobce pracuje na zlepšení. Navíc v tomto případě nedošlo k úpravě stávajícího firmware, ale vytvoření zcela nového, který by neměl mít některé nedodělky v oblasti SMARTu či kompatibility s některými testovacími programy, jak je zmíněno v článku.

Je fascinující pak na stejném kusu SSD naměřit dvakrát vyšší rychlosti v některém typu přenosů dat (v tomto případě v rychlosti zápisu 4KB souborů). Ano, vzniká tím nová práce, musím to otestovat znovu ve všem, ale pokud to je koníček a ne práce, tak je to něco jiného a člověka to baví, nad tím je se také potřeba zamyslet.

Předělat ihned není zase tak potřeba. Aktuálně má SSD takové rychlosti, jaké jsou uvedeny. Z výroby se u Octanu na skladech dočkáme nového firmware nejdříve v březnu, kdy už budu mít aktualizované výsledky v grafech doplněny. Zde je potřeba myslet na to, že firmware přehrává pouze minorita zákazníků, kteří tomu rozumí a odhodlají se k tomu. I pro ty budou nejnovější výsledky hned v další recenzi SSD, kde je také okomentuji. Nikdo tak o nic nepřijde.

Příště bych doporučil se zamyslet trochu hlouběji nad situací, která se stane a na to, jaký to může mít dopad na běžné zákazníky. Komplet recenze není jen o grafech a testech, ale o celkové informovanosti o SSD, který je možné na trhu koupit. Téměř o ničem jsou jen nepromyšlená a neuvážená slova, která sem někteří uživatelé píší.

Na druhou stranu je to pozitivní, alespoň si ostatní uvědomí, jak se situace opravdu má, a že vydání recenze přímo do vydání nového firmware není konec světa ani zbytečná práce a už vůbec to není o ničem. Je to naopak slušný základ, ze kterého se dá pro čtenáře velmi zajímavě vycházet v dalších menších článcích o technologiích SSD, kde se o úpravách firmware a jejich vlivu na rychlost SSD dozví více. Kdyby se tak nedělo, nebylo by o čem psát.
26.1.2012 06:53:35   80.65.176.xxx 270
Pěkný detailní test, bohužel jako běžný uživatel se cítím umlácen grafy a vlastně bych si podle těch grafů vybrat neuměl. Čekal bych spíš srovnávací výsledky typu
- jak rychle se spustí nějaká hra, která se na plotnovém disku spouští věky
- jak rychle se načtou pozice v dnes populárních náročných hrách
- jak dlouho se spouští program, který se spouštívá dost dlouho (třeba Photoshop, který všichni doma legálně mají)
- kolik (mili)sekund trvá spuštění prohlížeče
atd.
26.1.2012 12:00:09   85.248.47.xxx 62
Presne tak, chcel som preskocit synteticke testy a pozriet nieco realne, no nic som nenasiel a benchmarky na PC nepouzivam. Chelo by to prekticke testy + tam dat viac obycajnych diskov 80-120GB ktore sa najviac predavaju, nech si viem porovnat. Pre mna ten test nieje, ja sa podla benchamrku neviem rozhodnut. Napriklad mam Intel 320series 80GB a rad by som si ho porovnal, najme v praktickych testoch...
26.1.2012 19:24:47   90.177.107.xxx 11
Bohužel pro uživatele, jen syntetické testy ukážou rozdíly mezi jednotlivými "podobnými" SSD. Praktické testy by veskrze nic neukázali. Můžete se o tom přesvědčit v mnoha recenzích na internetu.

Rozdíly mezi velikostmi SSD jsou, ale u stejného typu nijak extrémní. Nicméně souhlasím, že pokud to jen trochu půjde, jsem i já pro testování menších modelů, což v případě exkluzivních dodávek ihned po vydání není vždy možné, ale v následujících testech budou na pořadu dne již známé modely, které budou v požadovaných ideálních velikostech 120 a 128 GB.

Intel 320 Series končí, doprodávají se. Už vyšly Intel 520 Series, které jsou ale bohužel dražší. Ale 320tky jsou stále k sehnání a je to výborný kauf.
26.1.2012 19:20:03   90.177.107.xxx 10
Děkuji za pochvalu. Přesně takový ten test má být. Je to o tom, přečíst si i text u těch grafů a vůbec v celém článku a také si přečíst technologické články, kde jsou některé důležité okolnosti vysvětleny.

V článku píši, jaké testy jsou důležité, jaké méně. Píši, jaký test měří nejvíce reálné využití a jaký naopak vůbec, ač je mnoha recenzenty brán jako důležitý a výsledky z něj chváleny nebo haněny v celkovém hodnocení SSD. Dělám recenze pro uživatele, aby věděli, co kde a proč, popisuji vše důležité, aby to bylo jasné.

Co se týče testů praktického využití, jsou veskrze zbytečné. Alespoň tedy pro testování každého SSD zvlášť. Je to proto, že jejich výsledky jsou u různých modelů ve většině případů totožné. Je to vidět na testu startu operačního systému či jeho nahrávání, které už v testech uvádět nebudu, ale budu pouze odkazovat na testy předešlé. Výsledky totiž byly u testů stále stejné, odchylka byla v rámci chyby měření.

Smysl má praktický test jednorázový na hodně oblíbeném SSD (či na dvou hodně prodávaných modelech), kdy se přímo porovnají výsledky s běžnými HDD. Takový test také chystám, ale mít ho v každé recenzi, kde jsou jen SSD, je z výše uvedených důvodů k ničemu. Ač rozdíly mezi SSD odhalí benchmarky, v reálném využití se rozdíly poznají jen ve velmi málo případech.
26.1.2012 07:34:37   88.100.201.xxx 21
hele neni problém se Sand Force řadiči jen u Intel(u) ??
26.1.2012 08:21:56   78.45.165.xxx 50
Ne, BSOD a odpojování je jen jeden z problémů co ty řadiče mají. Sandforce v kombinaci s OCZ bohužel znamenalo i šizení (do modelově stejných SSD se dávaly jiné paměti a výkon byl razantně pomaljší než měl dle recenzí kus mít), a celkově velká poruchovost, ty problémy s kompatibilitou řadičů byly jen pomyslná špička ledovce a dnes už jsou FW vyřešené, ale je toho bohužel více.
26.1.2012 08:31:43   89.176.185.xxx 21
Pri pripojeni k intelimu chipsetu se vyskytuje casteji, to neznamena, ze jinde neni.
26.1.2012 19:26:04   90.177.107.xxx 00
Správně, avšak tento problém už je z velké části vyřešen novými firmware. Bohužel, ne všechny SSD v prodeji ho už mají, a proto se u zákazníků, kteří neumí nebo ani neví, jak se updatuje firmware, tyto chyby budou nadále objevovat.
26.1.2012 08:34:43   80.188.27.xxx 91
Citace:
Konektory jsou pochopitelně osazeny SATA, jiné se na SSD nenachází.

To, že jste ještě neviděl SSD s jinými konektory neznamená, že neexistují. Není problém sehnat SSD i v IDE provedení.
26.1.2012 19:32:22   90.177.107.xxx 33
To, že se stále bavíme o běžných SSD pro koncové uživatele na běžném trhu, zmiňuji v každém článku několikrát. To, že má někdo potřebu v diskuzi řešit SSD s prastarým IDE provedením a snažit se tak upozornit, že to autor podle někoho nezná, neznamená, že by to běžného uživatele nějak více zajímalo.
26.1.2012 08:35:14   78.102.32.xxx 30
Pěkný článek.
Dotaz: jaký je rozdíl mezi Octane a Petrol? V čem je druhý horší? (Odpověď, že má nižší rychlosti je zjevná, děkuji všem). Zajímá mě co první má a druhý nemá a jaký to může mít vliv - přeci jen je to u 128 Gb modelů rozdíl 1000 kč (cca 4700 Octane, cca 3600 Petrol na CZC) a to už neni málo. Děkuji
26.1.2012 14:14:10   46.149.115.xxx 10
pokud ti rychlostní rozdíl není dost, tak tedy Octane používá synchronní, kdežto Petrol levnější asynchronní NAND flash paměti.
26.1.2012 19:35:23   90.177.107.xxx 00
Rozdíl ceny je, jak správně upozornil khorghan, v použitých pamětech. Asynchronní jsou levnější. Jak se negativně projevuje jejich nižší cena je vidět v grafech u některých testů OCZ Agility 3 a Corsair Force Series 3 oproti SSD se synchronními NAND flash (Kingston HyperX například).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

27 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 13.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
TOPlist