Poslední várka autokamer i s G1W – luxusem za tisícovku
Seznam kapitol
V nedávném testu autokamer jsme chtěli prověřit populární čínský zázrak – G1W. Bohužel je natolik oblíbená, že se i při poměrně nízké ceně objevují její padělky (na který jsme narazili i my). Dnes už otestujeme i originál (a předem prozradím, že stojí za to). Kromě ní vás čekají i produkty značek Genius, MIO, TrueCam a Holux.
Kamer do auta už jsme otestovali opravdu mnoho a pokud bychom měli i nadále psát o každé novince, tak se za chvíli ze serveru o počítačích stane jakýsi automagazín. Do jejich výroby se totiž pouštějí i výrobci, kteří nikdy nic podobného nevyráběli a ani by to do nich člověk neřekl. Třeba takový Holux byl především zaměřen na GPS lokátory a navigace, stejně jako MIO. Při dnešním provozu si je ale už pořizuje hodně řidičů, aby byli v případě nehody aspoň trochu krytí. A na to výrobci slyší a chrlí na trh novinku za novinkou.
Testovat každý nový model by bylo jednak časově náročné a taky prakticky zbytečné, protože se mnohdy od sebe liší jen jiným vzhledem, funkcemi, ale optika a snímač zůstává a my se v recenzích především zaměřujeme právě na kvalitu záznamu. U převážné většiny kamer s pořizovací cenou nad tisícikorunu už je ale dnes obraz na takové úrovni, že jako důkaz postačí.
Velký cenový rozdíl pak dělá integrovaná GPS. Kvalitní autokameru bez této funkce pořídíte do 2500 Kč, kdežto s GPS modulem na této částce teprve začínají a není problém utratit i pět tisíc korun. Záleží na tom, co kdo od kamery očekává. Za dobu strávenou s autokamerami a po tisících najetých kilometrů jsem došel k následujícímu závěru.
Ideální kamera by měla vypadat tak, aby v autě nebyla takřka vidět – nejlépe po připnutí za zrcátko či sluneční clonu. Měla by mít minimum tlačítek, stačilo by dokonce snad jen tlačítko zapínací a tlačítko emergency pro ukládání zajímavých videí. Displej bych z kamerek vyřadil úplně, takže by to vypadalo tak, že by výrobce kameru nastavil do optimálního stavu, jako jsem to udělal já a poté už na nastavení nesáhl.
Displej je na kamerách takřka k ničemu, na místě nehody a při následné konzultaci s orgány vám stejně nepomůže a k dalšímu řízení si jej můžete bez problému zkopírovat na jiné přenosné medium. Výrazné plus by to mělo ve snížené spotřebě. Senzor pohybu jednoznačně ano, ale v kamerce bez displeje, tak aby se nespouštěl při každém pohybu a zbytečně nezatěžoval baterii. Měla by mít takovou funkci, aby nahrávala nepřetržitě, ale začala ukládat až při zjištěném pohybu se záznamem pořízeným třeba třicet sekund před událostí, která vedla k ukládání záznamu. Takovou funkci má již mnoho kamerek v emergency modu. Stejně tak bych u kamery namísto displeje viděl radeji ještě jedno oko sledující posádku během jízdy (což by ale třeba u taxikářů bylo protiprávní). A teď to nejdůležitější. Baterii ano, ale jen nějakou záložní pro výpadky energie, ale jinak napájení pouze kabelem. Takovou spotřebu kamera nemá, aby vám i při odstaveném vozidle na více než týden vyřadila baterii z provozu a konečně by byla detekce pohybu k něčemu, ne jen na rychlý nákup v Kauflandu a v ideálním případě bez front.