Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Rackový case pro PC v roli serveru
Rackový case pro PC v roli serveru
autor: Habala Michal , publikováno 31.8.2004
Na popud článku o menších serverech poskládaných z komponentů pro klasické PC je zde, dá se říct, menší doplnění. Již jste se dozvěděli, jaké "železo" je pro takový menší server vhodné. Umístění do standardního PC casu pro domácí použití naprosto postačuje, ale v případě nějakého "vážnějšího" nasazení byste měli posoudit, zda nepřesedlat na něco, pro dané účely, přece jen více vhodnějšího. Na něco, co je serverům šité na míru - ano, řeč je o rackovém provedení. A proč o tom mluvím? Je to jednoduché, dnes se totiž budeme věnovat popisu jedné z mnoha verzí velice užitečného rackového casu pro klasické PC. {mospagebreak title=Vzhled, specifikace}

Toto řešení je sice oproti koupi běžného PC casu o několik tisíc korun dražší, ale zato ušetří velké množství místa v rackové skříni. Jedná se o výrobek firmy EMKO Case. Jeho označení je RACK EM-2830L a dělá se i ve verzi S, která je skoro o polovinu kratší.

Rackový case pro PC v roli serveru

Na první pohled je jasně vidět rozdíl mezi rackovým a klasickým case. Rackové provedení zabírá na výšku naprosté minimum místa. My se teď pustíme do popisu kompletace "serverového" PC právě do tohoto casu. Jiné typy rackových casů od EMKO CASE jsou vhodné pouze pro speciální základní desky s označením ITX. My jsme vybrali model, který je navržen pro desky v provedení ATX a micro-ATX. Výšku rack casu lze volit dle potřeb, v našem případě bylo nutné osadit server dvěma disky, takže jsme vybrali variantu 2U.

Popíšeme si teď v jednoduchosti přední panel. V otevíratelných dvířkách je umístěn vyjímatelný vzduchový filtr (lze jej i vyprat). Dvířka jsou z bezpečnostních důvodů uzamykatelná. Po otevření levé části uvidíme ventilační otvory přímo naproti napájecímu zdroji.

Rackový case pro PC v roli serveru

Na pravé straně jsou tlačítka Reset a spínač PWR ON. Dále jsou zde otvory pro jednu 5.25" (CD-ROM) a jednu 3.5" mechaniku (Floppy).

Rackový case pro PC v roli serveru

V prostřední části je soustava indikačních LED diod (PWR LED, HDD LED, Alarm LED, Fan LED).

Rackový case pro PC v roli serveru

Na předním panelu je také konektor pro PS/2 klávesnici. Pro jeho použití je nutné propojkou spojit konektor na základní desce se stejným konektorem na zadní straně casu. Ten vede právě na přední konektor, do kterého následně zapojíme klávesnici. Výstup na myš zde není, zřejmě z toho důvodu, že OS na tyto "serverové" stanice bývá většinou na UNIXové bázi, kdy se administrátor pohybuje výhradně pomocí textové konzole.

Rackový case pro PC v roli serveru

Rackový case pro PC v roli serveru

Obhlídku máme za sebou a nyní je před námi důležitější (u serverů přeci jen na designu nějak zvlášť nezáleží) a zajímavější část - vnitřní uspořádání. Než ale pokročíme, tak si shrňme specifikace, abychom věděli, co vůbec můžeme čekat.

 

Specifikace

Model Rack EM-2830L
Velikost 2U
Rozměry (ŠxHxV) 482,6 x 640 x 88,4 mm
Barva černá + AL dvířka
Pozice pro mechaniky 1x 3.5" a 1x 5.25" externí + 2x 3.5" interní
Velikost MB ATX 12" a ATX 13"
Chlazení 4x ventilátor (kuličková ložiska)
Lyžiny do racku nejsou součástí balení - lze doobjednat
{mospagebreak title=Vnitřní uspořádání}

Jak je vidět na obrázcích, v našem casu je dostatek místa pro základní desku i pro další periferie.

Rackový case pro PC v roli serveru

Napájení je v případě tohoto typu řešeno pomocí standardního PC zdroje (300W a 400W pro P4). Pro typy o velikosti 1U jsou dodávány speciální zdroje o nižších wattážích, upravené pro montáž do nízkých casů.

Rackový case pro PC v roli serveru

Case EM-2830L je osazen čtyřmi ventilátory, které jsou napojeny na inteligentní elektroniku. Ta detekuje výpadky či zadrhnutí vrtule ventilátoru, následně v případě problému rozsvítí indikační LED diodu na předním panelu a začne vydávat hlasitý pískot z piezoreproduktoru umístěného na DPS elektroniky.

Rackový case pro PC v roli serveru

Rackový case pro PC v roli serveru

Rackový case pro PC v roli serveru

Součástí balení je i "PCI stromek" zobrazený na následující fotografii. Je tam z toho důvodu, že case je na výšku příliš malý, aby bylo možné umisťovat PCI karty na stojato. Nyní je můžeme instalovat na ležato, ovšem je nutné v použitém stromku zbývající volné sloty zaterminovat.

Rackový case pro PC v roli serveru

Diskové jednotky jsou umístěny nad sebou, což by u rychlých disků nemuselo být zrovna vhodné, ale vzhledem k tomu, že přímo za disky je umístěn odsávací ventilátor, nemusíme se bát, že by se přehřívaly.

Rackový case pro PC v roli serveru

A ve finále máme na posledních obrázcích již hotový "server".

Rackový case pro PC v roli serveru

Rackový case pro PC v roli serveru

Rackový case pro PC v roli serveru

Rackový case pro PC v roli serveru

Tento článek byl tedy zejména pro ty, jež mají problém s nedostatkem místa v rackových skříních z toho důvodu, že v nich mají větší počet standardních PC. Pokud se rozhodnete zmíněný problém odstranit, pak je tento rackový case velice elegantním a úsporným řešením.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
31.8.2004 05:34:01   0.0.0.xxx 44
kdo u rack zevnitř viděl to jen prolítne a kdo ne, tak mu to taky nic moc nedá :-/
31.8.2004 06:43:06   0.0.0.xxx 44
Me se ten clanek libi. Je to docela zajimavy napad dat home pc do rackove skrine. Kdyz budou vsechny vetraky regulovatelne, tak reseni chlazeni je dobre.
31.8.2004 06:56:34   0.0.0.xxx 44
...no jo pane, jen si uvedomte, ze ne kazdy videl rackovy case... ne kazdy videl vubec rackovou skrin, to je reseni pro tyto lidi. Jeden ze zakazniku nasi firmy o tomhle nema ani paru a to ma v budove racky tri a 1 z nich ma vystlan 4 PCcky, ktere zaberou mista pro 8 takovych rackovych casu. Takze asi tak...
31.8.2004 07:13:40   0.0.0.xxx 734
Nejak se mi nepozdava, jak je reseny ten zdroj. Jakoze jsem rackovych case uz videl dost, tak v tomhle je ten zdroj reseny nejdebilneji.
31.8.2004 08:41:21   0.0.0.xxx 33
klobouk: tak nejak, spousta mensich firem ma paradni rack kde je jeden switch a server zbytecne mimo. pekny clanek diky
31.8.2004 08:51:03   0.0.0.xxx 44
Me se zda ten clanek fajn - clovek takove veci ani normalne nesleduje a takove mensi rozsireni obzoru rozhodne neni na skodu. A kdyz je to navic srucne a vystizne...
31.8.2004 09:41:01   0.0.0.xxx 44
Zajimala by mne cena toho case, pokud by byla primerena, tak bych i prekousnul to jak jsou umistene disky a zdroj (ikdyz s tim zdrojem by to pri tehle vysce case jinak resit ani neslo).

Jinak k tomu bordelu v kabelech na treti fotce od konce - chapu ze to bylo postavene na ukazku (treba cdrom neni pripojena) z dilu co se dalo najit v kanclu.
31.8.2004 09:47:06   0.0.0.xxx 54
Cenu muzete zjistit na www.emko.cz v ceniku (snad ho tam maji), ale orientacne 6-7 tisic zrovna tento typ. Jinak CD-ROM pripojena je a ten server je postaven s fungl novych komponent a je v chodu v nasi serverovne. Bordel v kabelech - ani bych nerekl, vzhledem k jejich delce holt nebylo mozne je vsechny tahnout podel sten casu. Minimalne jsou vyvazane stahovacimi paskami.
31.8.2004 09:56:00   0.0.0.xxx 44
Jeste jedna vec, tohle je jeden z mnoha rack casu, ktere emko dela. Muzete si tam vybrat takovy typ, jaky se Vam hodi pro sestavu, kterou do nej planujete. Takze umisteni disku a zdroje muze byt uplne jine... skoro az libovolne.
31.8.2004 12:19:17   0.0.0.xxx 44
ty lyziny do RACK ktere je nutno dokupovat, to jsou ty dva plechy vpredu, nebo neco vic ????

mozna mi pripada, ze ty tri ventilatory v te prostredni prepazce je trochu moc vzhledem k tomu, ze vzadu je jen jeden, nedela to paseku ????
31.8.2004 12:20:50   0.0.0.xxx 44
Lze dodavany PCI stromecek pouzit na rozsireni poctu PCI slotu (u jineho PC v jine bedne)?
31.8.2004 14:15:58   0.0.0.xxx 44
Zasunutim PCI stromku je v podstate hlavne k tomu ucelu, aby soucasne PCI sloty natocil kolmo. V rack casu je malo mista a karta na stojato se tam nevleze, takze pomoci stromku zasunes kartu na lezato. Cimz dojde k tomu, ze karta kouka pres povudoni PCI sloty, takze je vlastne zaslepis, cimz padem do nich nemas sanci dat jine karty.
31.8.2004 14:19:49   0.0.0.xxx 44
hihi, a jak bys ho chtel pouzit, dyt by se to tam nevlezlo, nebo by to nebylo kde uchytit...mozna...ale technicky by me to taky zajimalo...

kuba
31.8.2004 14:20:33   0.0.0.xxx 44
Ty lyziny se instaluju po bocich rack casu. Jde o vysuvne listy s pojistkami proti vypadeni. Jednou casti se nasroubuji do rackove skrine a druhou na bocni strany, jak jsem psal. Nasledne se pak nasunou do sebe az po zaklapnuti pojistek proti nechtenemu vysunuti.

Nevidim duvod, proc by mel byt problem s ventilatory... pocet je obdobny standartnim serverum, kde jich je take v nekterych mistech vice a nekde mene.
31.8.2004 14:37:57   0.0.0.xxx 44
Podle toho,kam stromek nataci, se pouzije bud 1. nebo posledni PCI (aby nezaclanel)Takze mechanicky by to jit melo, ale pojede to?
31.8.2004 17:18:15   0.0.0.xxx 34
Jestli je to mineno tak, ze misto treba ctyr PCI pozic na desce bude sest, tak to neni mozne. Jedna PCI pozice se pripojuje primo a zbyle dve pres propojeni do dalsich slotu.
1.9.2004 01:06:18   0.0.0.xxx 44
To Pavel: Počkat..! Jedna je připojena přímo (to je vidět), ale u těch druhejch dvou nevidím způsob připojení do slotů.. Na přední straně nejsou žádné speciální konektory (kromě několika žil pro ty terminátory) a zadní strana toho stromečku je taky holá... Tak jak to je..? hmmm..? :-P :o))
(nebo ten stromeček komunikuje po té jedné PCI pozici se zbylýma dvěma volnýma na desce? - to by pak docházelo k degradaci výkonu, protože by tři PCIky komunikovali po jedné PCI pozici na desce...) Já jsem z toho jelen, vysvětlit..!)
(jen tak mě napadlo, že bych si koupil ten RACK, nechal si z toho roztrojku na PCI a zbytek vyhodil :o)
1.9.2004 01:07:56   0.0.0.xxx 44
Takovejch pravopisno-gramatickejch chyb... měl bych si jít lehnout:o)
1.9.2004 05:35:36   0.0.0.xxx 54
tak tu moh bejt článek o rackách a vůbec serverech, tohle není ani recenze, ani článek, ani ...
můj osobní názor, no flame
1.9.2004 08:28:44   0.0.0.xxx 44
Na doma to není dobré, dělá to hroznej hluk a myslím že by ani regulace příliš nepomohla. Kdo neslyšel na plné otáčky neuvěří((-:
1.9.2004 08:35:57   0.0.0.xxx 44
S ohledem na ty, kteří rack systémy neznají, bych doporučil alespoň přidat fotku, jak to vypadat má (tohle je úplně přesně, jak to vypadat nemá).
1.9.2004 09:00:46   0.0.0.xxx 44
Jestli se nepletu, tak to co nazvaly terminátory se zapojí do vedlejších PCI slotů a tím dojde k jejich propojení se stromečkem, ale jak přesně to funguje nevím. PCI sběrnice se nemusí terminovat.
1.9.2004 09:48:12   0.0.0.xxx 544
stromecek jde koupit i zvlst,nejen s rackem
u isa stromecku to bylo skutecne tak ze komunikovali po te jedne isa....nevim persne ale jak to fungovalo....
1.9.2004 10:11:11   0.0.0.xxx 44

Ano, přesně tak. Nejsou to terminátory, ale právě ty propojky. Kupodivu jimi není vedená celá sběrnice, ale je to jenom pár (tuším, že čtyři) žil.
Ale není to úplně ideální řešení, někdy se musí docela laborovat než se všechny karty chytnou. Když se vyndávají (hlavně ze spodních pozic), tak se musí celý stromeček vyndat. Lepší je vybrat desku, která už má maximum věcí integrovaných a tohle použít jenom jako nouzovku.

1.9.2004 10:19:10   0.0.0.xxx 54
nevím jestli se mi to zdá nebo je to fakt, ale v poslední době mám pocit že PCT jde fakt do pěkných s*a*ek! "pc tuning", má někdo vůbec představu co to znamené? podle článků které se tu objevují asi fakt ne!!! o serverech je tu věcí už v poslední době fakt dost, PC tuning článek jsem tu neviděl už hooooodně dlouho.
jo a btw, dělat recenzi na rack case jen proto že jste si ho zrvona koupily do firmy je taky totálně debilní!
1.9.2004 10:57:14   0.0.0.xxx 44
O serverech je tu věcí už v poslední době fakt dost... vážně? Když myslíte, tak potom jedině LOL (když vám tak vadí _druhý_ článek po měsíčním intervalu)
BTW: My jsme si ten rack case do firmy nekupovali... :-)
1.9.2004 11:22:36   0.0.0.xxx 44
bavim se o tom ze by tu UZ KONECNE mohl byt clanek o PC tuningu kdyz se tenhle web tak menuje. jestli je ti k smichu ze na webu o tuning byl posledni clanek zabivajici se tuningem v kvetnu (recenze na control panel) tak se zamysli.

BTW: autor napsal že testovany rack koupily a je v chodu u nich ve firme.
1.9.2004 11:44:14   0.0.0.xxx 44
Tak tedy vážně... články o PC tuningu budou. Už jsou doslova rozjeté, ale trvají nějaký ten čas, takže to nebude hned. Je mi jasné, že tohle téma tu poslední dobou vázlo. Ale jak jsem již řekl... dělá se na tom.

BTW: dobrá, ale my nejsme autor a ani jeho firma :-) Tohle už je jen slovíčkaření.
1.9.2004 11:47:09   0.0.0.xxx 44
To ze nekdo ma domenu pctuning znamena ze se musi zabyvat jen timto a ne navic jeste necim jinym blizce spjatym s vypocetni technikou? .. Je to tady preci rozdelene na jednotliva temata Heh
1.9.2004 11:48:27   0.0.0.xxx 54
WTF . Koho zajima nejakej rackovej case?! Vim ze kdyz to nekoho nezajima tak to nemusi cist, ale co to dela na tehlech strankach. Pochybuju ze si nekdo domu bude porizovat server a kdyz uz ano (treba jako router, popr. fileserver) tak se mu urcite bude chtit investovat do rackovyho case a 19" rozvadece. V posledni dobe tu opravdu nebyl poradnej clanek, navic casovy odstupy mezi clankama byly dost velky. No snad si to vezmete k srdci a trosicku se vzpamatujete.
1.9.2004 14:18:02   0.0.0.xxx 44
to heh: jo máš pravdu, to fakt neznamené že nemůže řešit i další věci, ale když už se to menuje PC tuning a z tuningu tu není nic, tak už mě to přijde trochu smutné.

to charles: pc tuningu fandim hlavne jeho foru, a jestli jsou nejake clanky v priprave tak je to jen dobre, ale doufam ze mi nechces tvrdit ze jsou v priprave uz pul roku ;). ale na to ser, jen sem chtel upozornit, ze PC tuning jako web se zacal ubirat trochu jinym smerem, nez jakym by mel: tuning PC.

hoj, KOFis / http://kofis.webzdarma.cz
1.9.2004 14:48:12   0.0.0.xxx 44
...to rozhodně netvrdím a ani tvrdit nemůžu už z principu.

Jen podotýkám, jak se má situace teď a jak se bude vyvíjet nadále... no uvidíš sám :-) Tuning bude (mimojiné). A díky za přízeň :-)

6.9.2004 16:32:22   0.0.0.xxx 44
No, pocet ventilatoru neni vsechno :-)) taky by to chtelo trochu premyslet u rozmisteni komponent, napriklad ten zdroj to je husta prasarna. Je pravda ze se musi prihlednout k cene, je to totalni lowend, ale kdo nekdy videl zenvitr rackovy server od renomovane firmy a tohle, nevi nevim.. A co se tyce hluku - porad je to prd proti IBM BladeCenter, ktery ma v plne nalozi na vysku 7U, 4 x 1800 W zdroje a dve chladici turbiny ktery delaji takovy rachot ze neni slyset vlastniho slova, tohle chrastito je proti tomu hlucny jak skrivanek v jarni prirode :-)) A s regulaci otacek u tohoto opartne, abyste ten PC server neupekli..
6.9.2004 18:29:05   0.0.0.xxx 54
Da se nekde ten PCIstromecek koupit zvlast, nebo jak se odborne nazývá, nemohu to nikde najit, dik za odpoved.
12.9.2004 23:21:24   0.0.0.xxx 53
Ta skříň U2 není zlá, ale vejde se do ní i diskové pole ze 4 disků? Nejsem si tím zcela jistý.
15.9.2004 13:11:32   0.0.0.xxx 44
Bohuzel do modelu EM-2830L se vice jak 2 disky nevejdou. Ale podivete se na web http://www.emko.cz ...tech rackovych modelu je mnohem vice, nektery Vase pozadavky urcite splni.
22.9.2004 16:43:23   0.0.0.xxx 75
Souhlas...ani článek, ani recenze, ale reklama na EMKO. Mimochodem, tenhle case nic moc. Tedy alespon myslim, ze je to on, protoze EMKo nic pro obyc ATX jineho nema. Byly tam trochu spatne diry pro pripevneni MB a cely se jaksi kroutil trochu do vrtule, takze nesel ani poradne prisroubovat do racku. Navic to umisteni zdroje...no comment.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

Jeden čtenář navrhl autorovi prémii: 0.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.