Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
autor: Redakce PCT , publikováno 15.1.2004
Seznam kapitol
1. Page #
Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Ještě než se začtete do poslední části testu chladičů pro procesory AMD, přijměte naši omluvu. A to hlavně za to, že jste na poslední nejdůležitější část museli čekat tak dlouho. Nechci se nijak vymlouvat, ale měli byste vědět, že během tohoto testování se podařilo "odpálit" dvě základní desky - na jiné typy desek pak nebylo možné všechny chladiče instalovat. Ale s tím Vás nebudu zatěžovat, důležité je, že jsme konečně dorazili k cíli. V průběhu testu se peloton rozšířil o dva další členy, kteří se u startu testu nevyskytovali. Doplněno: 2x Spire! {mospagebreak title=Úvod, Arctic Cooling}

Vzhledem ke stále narůstajícímu tepelnému vyzařování dnešních procesorů je otázka chlazení, jeho účinnosti a s tím spojená otázka generovaného hluku, stále aktuálnější. Není určitě na škodu něco si říci o základních rysech běžných (tedy vzduchových) chladičů.

Funkcí chladiče je odvést teplo z jádra procesoru a předat jej okolnímu prostředí. Není problémem vyrobit chladič pro chlazení jakéhokoli množství tepelného výkonu, ale konstrukční možnosti nám svazují podmínky cílové platformy - jako jsou maximální rozměry, hmotnost, cena.

Důležitou věcí dnes je i rostoucí "hustota" tepla na chlazenou plochu u Athlonů XP. Ztrátový výkon procesoru zůstává stejný, s novými jádry se však zmenšuje chlazená plocha. To si žádá chladiče s nižším tepelným odporem a lepším odvodem tepla zejména v místě jádra procesoru, kde je nejvyšší tepelná hustota. Zde nacházejí uplatnění chladiče s měděnou vložkou nad procesorem.

Vlastnosti materiálů

Tepelná vodivost udává jak snadno se teplo šíří materiálem z místa s vyšší teplotou do místa s nižší teplotou (čím je tepelná vodivost vyšší tím lépe). Pořadí materiálů podle tepelné vodivosti udává tabulka.

Tepelná kapacita udává kolik tepla je třeba dodat, aby se teplota 1kg látky změnila o jeden stupeň Celsia. Pro samotný chladič je vhodnější nízká tepelná kapacita.

Měrná hmotnost (hustota) ovlivňuje hmotnost tělesa chladiče. Oficiální limitní hmotností pro platformu socket A je 300 gramů - je tedy rozdíl, jestli je těleso chladiče z hliníku (2.7g/cm3), nebo z mědi (8.9g/cm3).

materiál

tepelná vodivost
[W/m.K]

měrná hmotnost
[kg/m3]

tepelná kapacita
[kJ/kg.K]

tepelná kapacita
[kJ/m3.K]

stříbro

418

10 500

0.234

2.457

měď

395

8 930

0.383

3.420

hliník

229

2 700

0.896

2.419

železo

65

7 800

0.452

3.526

Metodika testování

K testování byla v redakci použita tato sestava:

  • Procesor Athlon XP 2500+ (Barton) @ 3200+ (11x200MHz, tj. 2200MHz, napětí 1,75V)
  • Základní deska Epox 8RDA3+
  • 1 x 512MB/400MHz Kingmax
  • Zdroj Fortron 350W
  • Klasická bílá tepelná pasta

Testovalo se v místnosti se stabilní teplotou 22°C a se základní deskou položenou volně na stole. Program MBM5 nám zajišťoval zaznamenání logů (záznamový interval 5sec). K "zatopení pod kotlem" se využíval program BurnK7. Po vložení chladiče a spuštění byl tento několik minut temperován (zpravidla 20min). Následovala aktivace programu MBM5, který začal zaznamenávat klidové teploty. Po 5 minutách už stačil jen klik na BurnK7 a během 10 minut jsme předběžně znali výsledky toho či onoho chladiče. Pak už jen návrat na normální teploty, pojmenovat log vytvořený MBM5 a pokračovalo se.

Vzhledem k velikému množství chladičů s regulací rychlosti větráku byla měření na všech rychlostech omezena. Pokud měl například větrák přímo zabudovanou regulaci bez možnosti demontáže, byly provedeny dvě měření. Kuriozitou bylo, že některé chladiče nebyly schopny na nejnižších otáčkách procesor uchladit. Ale o tom až dále. Chladiče jsem zprvu rozdělil do několika skupin. V závěru článku najdete celkové srovnání.

Arctic Cooling

Švýcarská firma Arctic Cooling se poslední dobou těší velké pozornosti. Nutno dodat, že zcela právem. Kvalitní chladiče se dají dělat i bez 0,5kg mědí, stačí mít pár dobrých nápadů a vzít v potaz fyzikální zákony. Do testu měření jsme se nakonec rozhodli doplnit i slim verzi (AC Slim Silent Pro), která, zvláště pak u assemblerů, patří mezi velice oblíbený typ (zejména díky své nízké ceně a vysokému chladicímu výkonu). Pokud by jste si chtěli prohlédnout obrázky chladičů Copper Silent 2, najdete je zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
základna typu Slim Silent patří mezi ty větší
pro instalaci budete potřebovat 8x8cm!

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Jak se předpokládalo, chladič s označením TC, tedy termal control, dopadl o kousíček hůře než jeho kolegové. Překvapivě mezi produkty Arctic Cooling (AC) vítězí právě verze Slim. Jedná se však o malé rozdíly, které se rovnají maximálně 3°C.

Obrovská výhoda chladičů AC spočívá v minimální hladině hluku.

Teplota normal Teplota Burn Známka - hluk Otáčky/min
AC Copper Silent 2 TC rev.2 58°C 65°C 1- 1750-2220
AC Copper Silent 2 rev.2 57°C 64°C 1- 2310
AC Slim Silent 56°C 64°C 1- 2100
{mospagebreak title=Box, Titan a Nexus}

Chladič AMD Box 2500+

Když testovat chladiče, proč také neotestovat "firemní" chladič, který dodává firma AMD ke svým procesorům Athlon XP 2500+ Box. U posledních modelů (původní tzv. boxované chladiče nepatřily, kvůli vysokému hluku, mezi příliš oblíbené typy) se překvapivě jedná o velice účinný chladič, který v testu vykazoval nízkou hladinu hluku - opravdu nás příjemně překvapil. Popis chladiče najdete zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Chladič firmy AMD je kombinací měděné základny, na kterou jsou připájena hliníková žebra. Je jen o něco málo větší než socket.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Titan TTC-CU5TB

Dalším z řady je chladič firmy Titan. Tu znáte jistě všichni - poslední dobou, zdá se, upadá v zapomnění. Fotky a popis zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Nexus AXP-3200

Firma Nexus nechtěla zůstat pozadu a do testu nám dodala nový model AXP - 3200, který je postaven na stejném principu jako nedávno testovaný chladič pro P4. Jde o technologii Skive Tek (finy jsou tažené z hliníkového základu a mírně prohnuté). Provedení je na vysoké úrovní (základnu tvoří 4mm silná leštěná měděná destička na kterou je 6mm hliníkového "základu" pro tažené finy). Myslím že bude lepší ukázat pár fotek, ty jsou výmluvnější:

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Novinka firmy Nexus

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

V této skupince vede ve schopnosti chlazení výrobek TITANu. Jenže cena za podobný výkon je neskutečná. Pokud chcete neustále slyšet zvuk podobný malému sportovnímu letadlu, kupte si jej. Jeho zvukové podáni je opravdu nepříjemné, přiznám se že už jsem slyšel hodně, ale tohle je i na mně moc. Pokud zpomalíte otáčky softwarově na snesitelnou úroveň (30-40% původních otáček), drasticky klesá schopnost účinně chladit. Máme dojem, že firma Titan to uměla i lépe.

Příjemným překvapením je boxovaný chladič firmy AMD. Schopnost uchladit byť i přetaktovaný procesor je relativně slušná a hlasitost není také vůbec špatná. Obvykle jsou chladiče AMD velice hlučné, tento bych zařadil mezi lepší průměr.

Skupinku uzavírá zmíněná novinka firmy Nexus. S produkovaným hlukem je na tom velice dobře, jedná se o velice tichý chladič. Za jeho nevýhodu by se dal považovat malá vzdálenost mezi žebry. Díky tomu se ve velice krátkých intervalech budete hrabat v PC, aby jste vyčistili žebrování zanesené prachem. Přesto je maximální teplota dosažená tímto výrobkem velice nízká.

  Teplota Normal Teplota Burn Známka - Hluk Otáčky/min
AMD Box 58°C 64°C 3 4100
Titan TTC - CU5TB 50°C 55°C 5- 4750
Nexus AXP - 3200 53°C 59°C 2 2580
{mospagebreak title=Cooler Master }

V recenzi chladičů nemůžou chybět ani výrobky firmy Cooler Master. X-Dream HAC - 81 jste již na našich stránkách mohli vidět, přesnější popis najdete zde. Jedná se o klasickou konstrukci hliníkového pasivu s měděným středem. Jeho velikou nevýhodou je vysoký hluk i při těch nejnižších otáčkách (turbína větráku je evidentně optimalizovaná pro vysoké otáčky).

Pokud dokážete vydržet enormní hluk na nejvyšší otáčky, odměnou vám budou nízké teploty CPU. Otázkou je, jestli za tyto výkony není "hluková cena" příliš vysoká... Otáčky se pohybují od 2500-4800 za minutu. V nejvyšších otáčkách byl hluk na úrovni Titanu TTC - CU5TB, v obou případech by provoz PC s tímto chladičem neschválil hygienik.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
X-Dream HAC-81

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Dalším z řady chladičů CM je celohlinikový masivně vypadající model SP5-8ID2E-0L. Jde o běžný, relativně levný a slušně výkonný chladič s hlukem, který se dá akceptovat. Žádný zázrak, ale ani šlápnutí vedle. Jeho přesný popis najdete zde. Otáčky dosahují hodnoty 3000 za minutu. Dosažená teplota 61°C v burn fázi je na chladič za tyto peníze pěkná.

Poznámka: Chladič nemá v radiátoru měděnou vložku - tento typ se příliš nehodí pro overclockery.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Cooler Master SP5-8ID2E-0L

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

 

Aero Lite 7

Aero 7 Lite má být trumfem firmy Cooler Master v boji o zákazníka. Nechladí špatně, má možnost plynulé regulace a také hezky vypadá. Otáčky můžete regulovat v rozmezí 1900 - 3500 ot/min. V nerychlejším modu je slyšet hodně, regulace jej však dostatečně zkrotí. Přesnější popis najdete zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Aero 7 Lite

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

  Teplota Normal Teplota Burn Známka - Hluk Otáčky/min
CM X-dream HAC-81 min 58°C 64°C 3- 2900
CM X-dream HAC-81 max 50°C 55°C 5- 5000
CM SP5 54°C 61°C 2- 2900
CM Aero Lite 7 min 57°C 64°C 2+ 1800
CM Aero Lite 7 max 50°C 54°C 4- 3500
{mospagebreak title=Thermaltake}

Silent Boost

Silent Boost od společnosti Thermaltake byl pro mě osobně asi největším očekáváním z celé té řady chladičů. Za poslední roky je to v podstatě poprvé, co Thermaltake nabízí zajímavý chladič a neznamená to současně nějakou “turbínu“. Kombinace relativně nízké ceny (nízké na poměry chladičů Thermaltake), celoměděného pasivu a zajímavé koncepce tichého větráku nevypadala vůbec špatně. Přesnější popis naleznete zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Silent boost

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Volcano 7+

Sice už to dnes pravděpodobně nebude nejžhavější kandidát na koupi, ale jakožto bernou minci v porovnání výkonu nemůžeme klasiku v podobě Volcana 7+ opomenout. Volcano 7+ je jeden z mála chladičů, které obdržíte rozložený. Pasiv není k držáku s větrákem přišroubovaný. Důvod je jednoduchý, V7+ současně nabízí možnosti instalace i na Socket 478. Chladič si tedy do finální podoby sestavíte. V našem případě samozřejmě padla volba na sponu pro socket A. Podrobnější popis najdete zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Volcano 7 od Thermaltake

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Volcano 9

Volcano 9 je de facto vylepšená 7 (bez plus) doplněná o větrák Smart fan 2, dnes používaný na Volcanu 11+ (kdo se v tom má vyznat ;-). Chci tím pouze říct, že v pojmenování chladičů došlo k faktické záměně modelu 9 a 7+. Od devítky bez celoměděného pasivu tedy neočekávejte totéž, co od dražších modelů 7+ a 11+. Popis instalace a samotného chladiče je dostupný zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Volcano 11

"Turbína" od Thermaltake nemůže chybět. Současnou špičku společnosti, tedy nové a brutálně vyhlížející Volcano 12, se nám bohužel opatřit nepodařilo. Vezměte tedy zavděk alespoň Volcanem 11+ Xaser Edition. Jediný rozdíl oproti Volcanu 11 bez plus je v regulátoru otáček větráku do 5,25“ pozice. Popis chladiče je k dispozici zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Volcano 11 v desce ASUS

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

  Teplota Normal Teplota Burn Známka - Hluk Otáčky/min
Silent Boost 52°C 56°C 2- 2500
Volcano 7+ min 50°C 55°C 2- 5000
Volcano 7+ max 54°C 61°C 3- 2900
Volcano 9 min 57°C 64°C 2+ 1300
Volcano 9 max 53°C 59°C 4 4800
Volcano 11 min 53°C 61°C 2- 1800
Volcano 11 max 53°C 54°C 4 4560
{mospagebreak title=Zalmany}

Zalman CNPS5005 Al a Cu jsme do testu nezařadili pro jejich zdrcující výkon, jako spíš pro jejich trochu exotickou konstrukci. V nabídce Zalmanu už také pomalu spějí do důchodového věku. Zkratku CNPS lze rozklíčovat jako Computer Noise Prevention System, čímž chce Zalman naznačit, kde leží jeho priority. V případě těchto chladičů však ona pasáž s redukcí hluku překvapivě dost skřípe. Přesnější popis obou typů najdete zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
"exoti" řady Zalman 5005: dole vzduch sají a nahoře foukají...

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Zalman 6000

Co znamená zkratka CNPS jsme si již teoreticky vysvětlili. Kdybychom hledali příklad z praxe, tak vějířová série CNPS6x00 bude dobrým (a docela odvážným) příkladem. Popis balení vám tentokrát podat nemohu, chladiče jsem obdržel jako "bulk". Ke chladičům skládajícím se ze samostatných vějířových pasivů a větráků s upevňovacím ramenem patřila také velká tuba se silikonovou teplovodivou pastou a manuál a samozřejmě také regulátor Fan Mate 1. Doporučujeme si ještě jednou pročíst jejich popis a podívat se na fotky tady.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Zalman 7000

A bonbónek v podobě toho nejlepšího (a trochu horšího) na závěr. Tam, kde končí finanční možnosti racionálně přemýšlejícího čtenáře, začíná exkluzivní řada chladičů Zalman CNPS7000A. Nám se nakonec podařilo obstarat oba kousky, tedy i Cu verzi. Oba nás příjemně překvapily - po stránce výkonu snad na trhu není lepší vzduchový chladič (nebo jsem zatím žádný nepotkal). Pravá muka nám však připravily okamžiky montáže těchto chladičů - díky tomu, že chladiče této koncepce vyžadují v okolí socketu otvory a navíc v ose těchto otvorů, musí být k dispozici dostatek místa jsou Zalmany 7000 kompatibilní s malým množstvím základních desek.

Chladiče řady 7000 jsou dodávány s regulátorem Fan Mate 1. Při minimálních otáčkách jsou větráky prakticky nehlučné, na maximu generují vyšší hluk než bychom čekali (není to však žádná tragédie).

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti
Design spojený s vynikající funkčností

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

 

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

  Teplota Normal Teplota Burn Známka - Hluk Otáčky/min
Zalman 5005 AL 56°C 64°C 4 5200
Zalman 5005 Cu 56°C 64°C 4 5200
Zalman 6000ALCu 53°C 58°C 2 2630
Zalman 6000Cu 53°C 57°C 2 2630
Zalman 7000ALCu 44°C 47°C 2 2400
Zalman 7000Cu 42°C 45°C 2 2400
{mospagebreak title=Spire}

Na vaše četné žádosti jsme doplnili test chladičů o dva výrobky Spire. Chladiče firmy Spire patří na našem trhu k těm prodávanějším, a to díky skvělým cenám a vyrovnaným výkonům. Jejich provedení si také zaslouží pochvalu.

Spire Falcon Rock II

Falcon Rock II je na trhu už nějakou dobu. Sám jsem jej několik měsíců používal a mohu říci, že se jedná o solidní chladič zvláště pak za tu cenu. Chladič je vyroben z hliníku s měděným středem. Je uřčen pro procesory do Athlon XP 3200+ Barton, takže náš testovací procesor je přesně v jeho specifikaci. Větrák, kterým je chladič vybaven patří mezi ty velice tiché, v PC jej takřka neslyšíte. Je vyroben ze slitiny hliníku, což ještě napomáhá mírně lepším chladícím hodnotám. Pasiv o rozměrech 80x80x45 mm je ve spodní části zúžen, takže nenastane problém s umístěním na jakoukoli desku. Spona má dosti veliký přítlak, takže je chladič na procesoru pevně usazen. Přesné specifikace najdete zde

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Spire WhisperRock IV

Nástupce chladiče FalconRock II. Změny, které byly na chladiči provedeny se týkají pouze větráčku. Díky mírně jiné konstrukci větráku se podařilo zmenšit už tak nízkou hladinu hluku z 25dB(A) na 21dB(A) při zachování velikosti otáček a množství vzduchu procházejícího chladičem. Větráček byl vyroben z modrého plastu a krycí mřížka byla také mírně modifikována, podle mého nyní vypadá chladič trochu lépe. Pasiv zůstal zcela nezměněn. Zachován byl i měděný střed. Pasiv má tedy rozměry 80x80x45 mm. Přesné specifikace najdete zde.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti


  Teplota Normal Teplota Burn Známka - Hluk Otáčky/min
FalconRock II 55 62-63 1- 2250
WhisperRock IV 56 64 1- 2300

Poznámka: Chladiče doplníme do grafu během pondělního rána! {mospagebreak title=Závěr}Následující graf Vám pomůže se trochu lépe orientovat v naměřených datech. První graf vyjádřuje účinnost chlazení bez ohledu na otáčky větráku.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Druhý graf je podobný, avšak typy jsou seřazené podle otáček větráku (vycházeli jsme se změřených hodnot). Na prvním místě jsou umístěné tišší typy.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Bílé číslo vyjadřuje subjektivní hodnocení hlučnosti - známkovací škálu znáte důvěrně ze svých školních let: v našem případě 1 znamená velmi nízký hluk a 5ka hluk blížící se fénu na vlasy.

Absolutní žebříček vedou chladiče Zalman řady 7000 (AlCu i Al) - jejich účinnost je velmi vysoká.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Nezávisle na orientaci socketu (pokud budete schopni chladič na vaši desku vůbec instalovat) a situaci ve skříni jsou schopny teplo z procesoru odčerpávat s vysokou účinnosti. Po zapojení redukce Fan Mate 1 a následném snížení otáček se z nich stávají i šampióni v tichém chlazení. Cenou za vysokou účinnost je poněkud obtížnější montáž a vyšší cena. Poměrně méně povedenými typy je řada 5005. Zcela jinou kapitolou je řada 6000 - nehodí se úplně všude, mnohé procesory však uchladí i pasivně (pokud máte dobrý tok vzduchu ve skříni). Zjistili jsme že relativně levnější typy Al Cu jsou prakticky stejně účinné jako Cu verze.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

U chladičů Thermaltake platí, že jejich účinnost je závislá na otáčkách větráku. Jsou vhodné pro ty, kteří hodlají obětovat trochu hluku pro kvalitní chlazení. Jako nejlepší se jevil typ Silent Boost - bohužel patří zároveň mezi dražší chladiče.

Kapitolou samou pro sebe jsou produkty Arctic Cooling - nechladí sice špičkově ale v zhledem k tichému provozu patří mezi ty účinnější typy (viz. druhá tabulka). Nejlépe vychází Slim Silent který patří mezi chladiče s mimořádně velkou základnou. Pokud kolem socketu nenajdete 83x78mm místa, ani o něm neuvažujte (na většinu Epoxů a Abitů i Soltek se vejde). Rozumným řešením je Copper Silent 2. Do testu jsme nestačili zařadit typy s regulovanými otáčkami Copper Silent 2L a 2M  - podle procesoru si zvolíte otáčky a účinnost chlazení (nastavení střední polohy regulátoru odpovídá neregulovaným typům, k dispozici máte + i -).

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Výborně dopadl i Nexus AXP-3200 - výhodou jsou husté, dole prohnuté finy (trochu to připomíná Volcano 7+, avšak materiálem finů je zde hliník). Majitelé Athlonů s jádrem Barton jistě potěší kvalitní měděná základna s precizně lapovaným povrchem.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Pokud bychom hodnotili poměrem hluk/účinnost chlazení, umístil by se mezi špičku.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Líbil se nám i Cooler Master Aero 7 Lite. V testu se choval trochu jako chladiče Thermaltake. Nový odstředivý větrák opravdu umí foukat a při minimu otáček své okolí hlukem příliš neobtěžuje. Opakem je typ X-Dream HAC-81 který tiše, ani při min. otáčkách, být neumí.

Zajímavou volbou jsou také chladiče Spire, které lze získat za nízké ceny a pro spoustu zákazníků jsou vyhovující právě poměrem ceny  výkonu. Jejich hluk je také na velmi dobré úrovni.

Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti

Větráček AMD Box 2500+ točil sice 4100 ot/min. avšak hlukem patřil k průměru. S klidným svědomím ho můžete použít do nepřetaktovaných sestav, přičemž zbývá ještě malá rezerva na snížení otáček na 3200-3500 ot/min.

Děkujeme firmám které nám pomohly tento test uskutečnit: TNtrade, Abacus, ProCa i firmě Bostar.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.1.2004 17:29:28   0.0.0.xxx 33
Zdravim,

zarazila ma vysoka teplota (52) tohto chladica v burn rezime v porovnani s jeho Cu braskom (45), ked pri normal rezime je rozdiel iba 2 stupne. Tato hodnota je aj v tabulkach aj v zaverecnych grafoch, no z grafu merania sa da odcitat hodnota tak 47. Tak ako to je?

Dakujem za odpoved. ***díky za info, už je to opraveno :-)
15.1.2004 17:50:29   0.0.0.xxx 23
a spire sou kde?
15.1.2004 18:10:18   0.0.0.xxx 34
Se Spire jsme samozrejme pocitali a zacli jsme test se spirem, ktery byl delsi dobu v redakci. Zjistili jsme ale, ze soucasne modely jsou mirne jine a vysledky by nebyly relevantni.
15.1.2004 18:36:47   0.0.0.xxx 44
Tak je takovy problem sehnat nove typy??? Osobne si myslim ze ne, takze to koukejte napravit !
15.1.2004 18:47:22   0.0.0.xxx 44
Skoda ze ty spire ste neotestovali, podle me to jsou jedny z nejlepsich chladicu, pomer cena/chlazeni je velmi vyborny, koho znam tak si tyto chladice nemuze vynachvalit!
15.1.2004 19:40:19   0.0.0.xxx 54
Urcite tu chybi SPIRE chladice! Ja s nimi mam moc dobrou zkusenost a urcite nejsem sam. Pro spoustu lidi, kteri uvazuji o koupi chladice ci celeho PC by bylo dobre se neco dovedet i o SPIREch.
15.1.2004 20:18:54   0.0.0.xxx 33
Desku ještě máme funkční tak nebude problém :-)
15.1.2004 20:29:34   0.0.0.xxx 33
Chce to pridat CoolerMaster ACB-V83 JET 7 - Jet Blower do nejakeho dalsiho clanku spolu s SPIREama. CoolerMaster ACB-V83 JET 7 - Jet Blower maj treba na czechcomputeru
15.1.2004 20:41:47   0.0.0.xxx 33
len ma tak zaujima preco ste ich netestli aj so znizenymi otackami ... tam by to s chladenim nebolo zle a za hluk by dostali 1+
15.1.2004 20:42:29   0.0.0.xxx 44
Prodávám chladič Titan TTC-CU5TB za 350kč. viz.: http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=22771
15.1.2004 21:10:15   0.0.0.xxx 45
Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire! Spire!
15.1.2004 21:12:30   0.0.0.xxx 44
-->lol<--
15.1.2004 21:18:09   0.0.0.xxx 34
...
15.1.2004 21:19:33   0.0.0.xxx 33
Jak si prejete Sire :-)
15.1.2004 21:24:37   0.0.0.xxx 44
Bude spire.
15.1.2004 21:37:26   0.0.0.xxx 33
...
15.1.2004 21:49:54   0.0.0.xxx 33
preco chces predat ten chladic???sag je uplne brutalny!!uz len preto by som ho nepredaval ze je ventilator z hlinika!!!
aj ked tu v testu mal velku hlucnost ale ajtak!!??
15.1.2004 22:20:33   0.0.0.xxx 33
Protože jsem si pořídil vodní chlazení a je mi k ničemu.
16.1.2004 01:12:39   0.0.0.xxx 33
a co tak skusit chladice thermalright? su momentalne to najlepsie pre vsetky exist. sockety. Osobne mam SLK900U v kombinacii s 92mm tornadom. Viem (78dBa) by asi dostalo 5-, ale je to jet a teplota by sa mala dostat aj pod 40.
16.1.2004 06:18:40   0.0.0.xxx 43
jestli mas 78 decibelu tak si to hod, to abych to dal do sklepa a poridil si k tomu terminal screen..

nektery lidi sou vazne magori...
16.1.2004 06:45:46   0.0.0.xxx 34
btw za 78dB(A) by dostalo minimalne 7-
16.1.2004 07:42:57   0.0.0.xxx 44
...
16.1.2004 07:43:13   0.0.0.xxx 44
A čo takto otestovať aj chladiče od firmy SPEEZE
http://www.speeze.com/index.asp

Sú to výborné chladiče s dobrým pomerom cena/výkon.
16.1.2004 08:29:52   0.0.0.xxx 44
Ten boxovany chladic bol z akej serie?
Ja mam na boxovanom Bartone 2500+ obycajny celohlinikovy chladic so zakladnou 60x70mm a 60mm fanom. CoreCenter(MSI KT6 Delta) tvrdi, ze v idle ma 54 a v burn(CPU Stability Test) ma 59. Toto PC som si neskladal sam, takze tam asi nebude kvalitna pasta, ale iba ten original maglajz. Hlucnost tak za 2-. Za tie peniaze a s 36mesacnou zarukou celkom dobre, nemyslite?
16.1.2004 09:28:22   0.0.0.xxx 43
To máš zřejmě blbě řešenou skříň. SLK800A s 80 mm 25 dB větrákem mi na Bartonu/2,3 GHz neudělá 40 C NIKDY. BTW: Pro nějaký rozumný test jsou k dispozici (zapůjčení) SLK800A a SLK900U u mě, nechť to tady konečně někdo otestuje a přestane se tvrdit, že Zalman dělá nejlepší chladiče :-)
16.1.2004 09:49:01   0.0.0.xxx 44
KAZDA DESKA MERI JINAK!!! Tak to tady neporovnavej jaky mas ty teplty a jaky maj v testu... OK???
16.1.2004 10:04:25   0.0.0.xxx 33
Moc dobrý článek, ale stálo by za to na závěr srovnat ještě poměr výkon/cena. Podle mě je sebevražda kupovat CPU cooler, dražší jak za 700. To už dělají jenom magoři,kteří pak ipsují, že mají o 5°C menší teplotu. Pokud je procesor stabilní i při 60°C, tak proč se tím zabývat? Howgh.
16.1.2004 10:13:56   0.0.0.xxx 33
...protože by mohl stabilní na vyšší frekvenci.
16.1.2004 10:57:08   0.0.0.xxx 33
Díky za dost dobrý a jistě i pracný test. Co jste to vyváděli, že "odešly" MB?
Ale mám takouvou malou výhradu - každý procesor je jiný, proto nebylo na škodu u každého chladiče uvést teplotu při nastavení CPU na default. To pro posouzení, jaký procík jste měli.
Jinak takových testů víc. A desku s CPU a MB zachovejte pro další testy!!! Ať jsou testy vzájemně porovnatelné.
16.1.2004 11:50:51   0.0.0.xxx 43
Ja mel tuhle zakladovku taky,momentalne cekam na treti reklamaci.. Epox uz nikdy!! Prvni dosla hned vadna,z druhou mi padal pc,treti vydrzela bezet 2 minuty.. Nektere z techto desek zrusi i to,kdyz se v ni vymeni CPU !! Na display zacne hlasit FF a je deth,uz nenabehne.Me se to stalo,na netu v diskuzich jsem cetl o stejnem problemu jinych lidi.. Tak jsem se na epoxe vykaslal,koupil solteka s KT600 a jsem plne spokojen.Chladic mam Titac s HeatPipe ,CPU taktle z 1533@2144Mhz ,teplotu pri plne zatezi kolem 61-64°C ,pri bezne praci 55°c ,coz neni smerodatna hodnota jak uz tady nekdo psal,kazda deska meri jinak.Za smerodatnou hodnotu by se dala povazovat teplota s ABSII,ta mi pri zatizeni vyleze az na 80°C (kdyz deska ukazuje 64) ,myslite ze to procesor dlouhodobeji snese?
16.1.2004 12:07:43   0.0.0.xxx 33
60°C už je hodně a cokoli přes 60 už procesoru výrazně zakracuje životnost. Athlony to ještě vydrží, ale P4 při dlouhodobých teplotách přes 60 po pár měsících odcházej... Jinak já mám EPoX 8RDA+, procesor jsem za socketu vyndaval min. 2x, měnil 2x, chladič jsem sundaval mockrát (kvůli čištění), BIOS updatuju pokaždý, když se objeví nová verze a deska drží a jede bez problému, ještě s FSB 400MHz, přestože je stavěná na 333MHz. S EPoXem jsem prostě spokojenej. To, co popisuješ mi přijde jako vadná série. Další věc je, že jsou lidi, kteří natvrdo nastaví vysokou voltáž, protože maj starej duron, pak tam hodí Xpéčko a nedojde jim, že to dva volty snese těžko... Podobnejch situací je víc. Rozhodně za to nemůže výrobce.
16.1.2004 12:08:16   0.0.0.xxx 44
Osobne si myslim, ze by se v techto testech mela psat jedine neplota udavana cidlem v procesoru, protoze technickym datasheetum firmy AMD je uplne jedno, jakou teplotu namerila zakladni desky svym cidlem. Smerodatna (nikoliv 100% jisteze...) by mela byt teplota udavana cidlem v CPU, ne? Vazne by me zajimalo, jakou teplotu udava procesor. Sam mam B2500+@3200+ (200*11) a Spire WhisperRock IV a ABSII vyleze max na 70 stupnu, min pak ma cca 54. Tech 70 se mi zda pomerne dost a mam v planu to jeste snizit tak k 65stupnum, to bych pak byl spokojeny. A jeste snizim trosku hluk.

Ale z jakeho cidla je teda ta teplota brana? Vzhledem k nejnizsim dosazenym vysledkum predpokladam, ze ze zakladni desky a ne z CPU...

Proc se tedy vlastne nemerila i teplota v CPU? Je v tom nejaky hacek, nebo je to "priliz nespolehlivy" ukazatel teploty?

P.S.: Jinak tech 80 je pomerne dost, XP maji office max 85, coz uz je jen kousek.
16.1.2004 13:12:56   0.0.0.xxx 44
Jak se meri teplota cidlem procesoru?
Kde sezenu to ABSII?
Mam Bartona 2500+@2415 (210*11,5) Watercooled
A čidlo na desce(Gigabyte KT600) mi ukazuje 39°C MAX a vsichni mi tvrdi ze mi to ukazuje spatne. (s normalnim chladicem sem mel asi 55°C)

PS: Dobrej clanek, ale nic pro me. :-)
16.1.2004 13:18:06   0.0.0.xxx 44
Ta vadna serie je EP-8RDA3+ a to overena na 4 kusech. Presel jsem na ASUS A7N8X DELUXE a jsem naprosto spokojeny, hlavne proto, ze mi na nej jde pridelat Zalman 7000Cu.
16.1.2004 13:39:21   0.0.0.xxx 44
Tu teplotu nazvala ABSII Soltek u svych desek a znaci to vylepsenou klasickou ABS, ktera sleduje teplotu cidla v CPU a pri jejim prekroceni nastavene hranice to vyplne compa. Stara se o to sam bios a take ji v sobe zobrazuje. SOLTEK desky to maji vsude jako ABSII, ale jini vyrobci to budou mit nazvane jinak, jestli ne klasicky jako Temperature... Pak si musis zjistit (nejvetsi teplota to byva), ktera to ta teplota je.
Ja si kvuli tomu nechavam pusteny SpeedFan a ctu si to z ikony u hodin...
16.1.2004 13:39:59   0.0.0.xxx 44
...
16.1.2004 13:55:52   0.0.0.xxx 43
Jakým programem mužu regulovat otáčky FANCPU na SOLTEKU(FRN2RL) a chladič SPIRE(certifik od AMD do 2.2Ghz). Má 4400 otáček a ruší. Mám SPeedFan a ten nereguluje. Pak jsem měl CPUCool a ten taky ne. Někdy mi dokonce vytuhl PC.Nezkoušel jsem MBM, ale myslím, že ten nemá vůbec ani podporu NF2 čipsetů. Kdo ví jak nato a pomůže???Dík
16.1.2004 14:03:25   0.0.0.xxx 33
tak tak,ja mel 8RDA3+ ,deska mi dosla, v praci jsem ji zapnul s XP2000+ flashnul nejnovejsi bios.doma dal svoji 1800+ a deska uz nenabehla,na display hlasila FF ,to byla ta treti.. prvni hlasila FF hned jak dosla.. tak ze jsem mel vylozene stesti.. Jinak jak pisete asi s tou teplotou budu muset neco udelat,sice nepocitam ze ten cpu budu mit vecne ale jeste tak rok bych ho menit nechtel..
16.1.2004 14:57:57   0.0.0.xxx 33
1) T z jadra neberou zdaleka vsechny desky. To je zrovna nas pripad. Hlavni pri hledani desky bylo, aby na ni sli vsechny chladice vubec nainstalovat. Teploty merene ze socketu jsou obecne nizsi a vypadji "lepe", mozna proto je maji vyrobci desek radeji :-p
2) Pouzili jsme cidlo v socketu, ktere vsak bylo upravene a velikou silou dolehalo na spodek CPU, takze zkresleni snad nebylo tak velke. Obecne bych si vsimal spise rozdilu mezi teplotami nez absolutnich hodnot. Tezko budete navozovat stejne podminky, takze srovnavat stupen od stupne to, co vyslo Vam s tim, co je v clanku, pujde tezko. Je tady milion veci ve kterych se podminky muzou lisit. BTW deska byla pri testovani mimo skrin.
16.1.2004 17:10:56   0.0.0.xxx 22
jestli potom nekoupit drazsi procesor a levnejsi chladic nez pretaktovavat a srazet teplotu drahym chladicem...
16.1.2004 17:19:37   0.0.0.xxx 22
Aby ti mohl Speedfan (nebo jiný software) regulovat otáčky ventilátoru, musí tvoje deska mít hw podporu pro regulaci otáček. U konektoru pro větrák musí být navíc pár součástek (tranzistor, kondík, rezistor a ještě něco...), který se staraj a umožňujou regulaci otáček. To má málokterá deska. Pokud to tvoje deska nemá, žádná regulace nebude. Já jsem s tím setkal pouze u ECS L7S7A2L (neořezaná verze) a fungovalo to nádherně. Teď mám Soltek a nic :-(
16.1.2004 17:23:38   0.0.0.xxx 34
muzes mit bez problemu i ten Whisper IV
16.1.2004 17:27:30   0.0.0.xxx 44
Taky jsem se chtěl zeptat jestli by ještě nešly přidat výsledky zalmíků7000 při low otáčkách. Dost by mě zajímala teplota a hluk. dík za odpověď
16.1.2004 17:30:27   0.0.0.xxx 44
...
16.1.2004 20:49:40   0.0.0.xxx 44
kde koupím u nás LEVNĚ Zalmana 7000Cu ???
16.1.2004 23:28:28   0.0.0.xxx 44
Zalman je nesrovnatelně lepší Thermalright SLK900U

Výsledky testů zde:
http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=132&page=3
16.1.2004 23:29:09   0.0.0.xxx 44
S tim naprosto souhlasim. Jen magor vrazi do chladice napriklad 1500Kc (uz vubec nemluvim o nesmyslnych cenach u Zalmanu), aby mohl "pretaktovat" o 400MHz CPU, kdyz by mohl mit za cca 500Kc vyborny chladic (napr. Artic Cooler) a tech 1000Kc vrazit do procaku a ziskat tim prave tech 400 MHz navic (pri aktualnich cenach Athlonu XP)+ dalsich min 250 na bezpecnem pretaktovani.

At to pocitam jak chcu, vychazi mi, ze kdyz ty prachy vrazim do kvalitniho chladice, ktere neprodava distributor za zlodejske ceny, a do lepsiho procaku, tak proste ziska lepsi pomer cena vykon...
16.1.2004 23:31:05   0.0.0.xxx 43
Posli mi meilik dohodnem se .-)
16.1.2004 23:31:05   0.0.0.xxx 33
www.tntrade.cz 1430Kč +DPH 22%
16.1.2004 23:33:30   0.0.0.xxx 33
Lidi, nevypadlo vam z toho zaveru neco? V prvni kapitole pisete, ze po zhodnoceni nektere chladice ocenite... A at koukam jak koukam, nikde nic takoveho nevidim...
16.1.2004 23:37:13   0.0.0.xxx 33
Na to jsi dosel kde, ze teplota pres 60°C vyrazne zkracuje zivotnost?

Hod sem prosim link na nejake solidni testy...

Pokud vim, tak Athlony odchazi pri teplotach pres 80°C, do ma do 60 dost daleko.

A co to je, "vyrazne" zkraceni zivotnosti? To jako, ze misto 10 let vydrzi CPU 5 let? A co ma jako byt? 99% uzivatelu vymeni CPU nejpozdeji po 3 letech. Na to sice nemam dukaz, ale myslim, ze moc lidi v tomhle bode se mnou nesouhlasit nebude.
16.1.2004 23:37:42   0.0.0.xxx 34
Takovy sfine predrazeny. Se podivej do okolnich zemi kolik tamstoji porovnatelne produkty.
17.1.2004 04:04:20   0.0.0.xxx 33
Ono to chce také vytáhnout napájecí kabel ze zdi dříve, než ponoříš ruce do bedny.... Jo a nezapomenout si vybít statický náboj.
17.1.2004 09:51:17   0.0.0.xxx 44
Srovnavat absolutni hodnoty opravdu nelze. Dokonce i dve stejne desky s jinou verzi biosu mohou merit uplne jinak. Pokud teplota neni takova, aby zpusobovala nestabilitu, tak bych to vubec neresil. Hlavni je, aby chladic nerusil hlukem, mit o tri stupne nizsi teplotu za cenu nejakych 40dB(A) je imho blbost.

Box byl take od bartona 2500+ a je to trochu slozitejsi. Uz jsem osobne videl 3 ruzne druhy chladice u tohoto box baleni. Proc se to tak lisi, netusim. Ten medeny co jsme merili byl ale ze vsech trech podle me nejlepsi.
17.1.2004 10:07:46   0.0.0.xxx 44
My nic :-) ... odpalil to vadny zdroj.
17.1.2004 13:47:42   0.0.0.xxx 44
...
17.1.2004 13:49:35   0.0.0.xxx 44
Doplnili jsme dva z chladicu spire, behem pondelniho rana doplnim i do grafu. Nemam k dispozici vsechny data, diky me skleroze zustäla v praci.
17.1.2004 14:09:05   0.0.0.xxx 44
Já mám sice jen starej přímotop Athlon Thunderbird 1.4, ale mám na něm měděný pasiv Trig a F1 od Zalmana, kterej točí něco kolem 3000 otáček a teplota procíka při 100% zátěži (seti@home) je 49°C.. :]
A ani to moc neřve.
17.1.2004 14:48:53   0.0.0.xxx 33
hm zase porovnavame uplne nesmyslne teploty a MIMO JINE 100% zateze SI URCITE nedosahl ;)
17.1.2004 16:34:55   0.0.0.xxx 33
dobry clanok. Vychadza mi z neho to, ze ked som volil pre svoje pocitace titan cu5tb, spravil som dobre. Len poradim, znizte si voltaz vrtule na 7V, chladi to skoro tak isto a OVELA MENEJ huci. Mam MSI K7N2 deltaL a XP200+ na 2080mhz (11x190), teplota 42-44 stupnov a pri zatazi max 55. Som spokojny (windtunel je squela vec ;) )Keby som mal ten zalman, znizila by sa mi tak o 10 stupnov, ale za cenu 1700kc (na Slovensku stoji iste viac) sa to neoplati! Na druhom pc rovnakej konfiguracie, iba cpu je 1660mhz (195x8,5)mam 48 stupnov pri max zatazi a 40 pri beznej praci, ale tam mi na to fuka 9cm vetrak zapojeny na 12V.
17.1.2004 16:59:01   0.0.0.xxx 33
XP200+ je samozrejme XP2000+, sorry
17.1.2004 17:38:04   0.0.0.xxx 33
pozri sa, nie sme tu aby sme sa tu magorovali. Ak si len trocha pozeras net a mas prehlad, tak by si mal vediet, ze na SLK900U ide nasadit 70 a 80 mm fan okrem 92 mm, co je uz extrem (ja mam estremy rad), preto nikde nie je napisane, ze sa tam neda prasknut ci uz 70 alebo 80 mm fan a je to.
Ak sa nieco robi poriadne, tak by sa to malo porovnat s tym najlepsim: SLK800A, 900A, 900U (iba na epox-ky), 947U.
Iba tolko pepiku
17.1.2004 21:58:23   0.0.0.xxx 43

Jestlize je TNTrade tak "sdilny" (viz Zalman 7000), proc nezkusite pozadat o Thermaltake Volcano 12? Maj ho tam a urcite by ho pucili. Zkuste to, prosím.

17.1.2004 22:30:13   0.0.0.xxx 34
Tak to je hnus ty teploty na AMD.V klidu mam 31°C a pri max. zatizeni 49°C.Ale na Intelu.:-)))))))
17.1.2004 22:31:29   0.0.0.xxx 44
A to to mam taktli z 2,3Ghz na 3,1Ghz!:-)))))))
17.1.2004 23:58:18   0.0.0.xxx 44
A co takhle testnout tyhle chladice jak si stojej proti vodnikum od Termaltake a aquacool atd.??
18.1.2004 00:39:26   0.0.0.xxx 44
jo a taky to mas 3*vykonejsi a 10*stabilnejsi vid?
18.1.2004 00:53:23   0.0.0.xxx 44
No dobre kamo, my ti to verime!

Tak se utri frote rucnikem pekne do sucha, a bez spat, hlave se uz nepoustej, do zadnej vetsich akci!!
18.1.2004 07:18:36   0.0.0.xxx 43
Tak jak je to s tím zalmíkem cnps7000??? Zkoušeli jste to při nízkých otáčkách???Strašně by mě zajímala teplota a hluk....a nejenom mě.....děkuju za odpověď
18.1.2004 11:44:26   0.0.0.xxx 33
Vidím, že zase tady mluvíte všichni z praxe, že?
Zalmana ste asi viděli jen na obrázku...
Ale celé je to o prioritách.
Me třeba nepřijde zbytečné vrazit do chladiče těch 15 stovek a získat tak o 800Mhz vyšší reálnou frekvenci a přitom ten větrák stále neslyšet... Tento chladič se třeba taky nekupuje na jeden procík, ale svou funkčností a životností vám vydrží třeba na několik procáků...
18.1.2004 11:49:21   0.0.0.xxx 33
Doporučil bych se zamyslet nad prouděním vzduchu. To, že jste testovali desku s chladičem na stole je hezký ,ale asi nikdo nebude PC takhle doma provozovat. A co tepelný zkrat ( chladič nasává opětovně ohřátý vzduch proudící z žeber chladiče ).. Jinak pěkný článek.
18.1.2004 16:41:07   0.0.0.xxx 33
kazdej ma vzadu aspon jednu wosmicku na odtah teplyho vzduchu...
19.1.2004 00:47:47   0.0.0.xxx 33
Cus.
Ja osobne povazuju za dulezitejsi teplotu jadra jak tu, co hlasi tepelna dioda. Ve stavu idle mi diodka z desky pod procesorem hlasi 42° a jadro CPU 54°. Pri plnym zatizeni se teplota jadra zvedne na 63°a dioda hlasi 56°. Myslite ze to je akorat, nebo moc? Zajimalo by me, odkud redakce cetla namereny teploty? Z diody pod procesorem, uprostred patice, nebo z jadra procaku?
19.1.2004 00:54:00   0.0.0.xxx 44
Takze merili z desky...staci cist.. ;-)
19.1.2004 08:56:27   0.0.0.xxx 44
Co vim tak neni problem se u bartonu z box. chladicem dostat na teplotu 60°C pri zatizeni,ale na cidle desky!! ,coz pak muze znamenat na ABS tj. v jadru tech mych 80°C .Jinak kdyz me ten CPU vydrzi jeste rok budu spokojen,pak stejne koupim lepsi..
19.1.2004 09:11:15   0.0.0.xxx 44
Pane kolego, jiz delsi dobu jsme distributorem desek Epox v CR a samozrejme tez vyrizujeme reklamace. Mam tedy za CR asi tak nejlepsi prehled o poruchovosti. Ta je necele 2% z poctu prodanych kusu, je tedy na extremne nizke urovni. A opravdu nepotrebuji vychvalovat konkretne Epox, protoze prodavame i MSI,Soltek,Abit a Biostar (a vlastne i Supermicro, to uz je ale jina kapitola, to jsou serverove desky).
19.1.2004 09:41:35   0.0.0.xxx 44
Musim doporucit windtunel. Mam ho a na XP2000+ a teplota pri zatizeni max 45 v klide mene nez ve skrini (pred tim 65) a to jsem snizil otacky vetraku na chladici odporem. Zdroj jsem vymenil za tichy s 12cm vetrakem, ktery saje vzduch od procesoru. Vysledek je velice tichy pocitac a nizsi teplota CPU. Ted slysim uz jen disky. Jestli vite nekdo, jak snizit hlucnost disku, poradte
19.1.2004 09:46:25   0.0.0.xxx 43
Ano, tiez by ma velmi zaujimalo, ako by dopadol v teste, nakolko ho mam doma. Avsak tipujem ze by v teste dopadol velmi dobre. Mam Barton 2500@3200{11x200} a pri nizkych otackach (2500rpm) mi to chladi na 56°C pri Prime torture teste po 1hod vkuse, a je to vcelku tiche. Fakt doporucujem.
19.1.2004 09:52:06   0.0.0.xxx 44
Vetrak neni hlinikovy, ale iba umely nastriekany aby vyzeral ako hlinnikovy.
19.1.2004 10:05:32   0.0.0.xxx 23
Zařaďte prosím do testu i nejvyšší model chladičů Spire - SkiveStream II™. Měl by mít vyšší účinnost chlazení při minimálním zvýšení hluku a nikde na netu není o něm pořádná recenze.
19.1.2004 10:45:15   0.0.0.xxx 33
Porovnávací test uvedených chladičů je na adrese www.ocworkbase.com včetně odvolávek na další adresy, kde jsou další podrobné a velmi užitečné informace.
19.1.2004 11:38:45   0.0.0.xxx 33
Ano, psal jsem, že Athlony vydrží víc, ale P4 už těch 60°C dlouhodobě vadí. Těch 80/85°C je pro Athlony nejvyšší mez. Pokud se překročí, může to procesor zničit okamžitě. Já ale psal o dlouhodobějším přehřívání, který zkracuje životnost. Obvykle taky nehřeje celá plocha jádra stejně. Tzn, že hlásí-li čidlo 60°C, tak zatížená část jádra může mít i 65. Jednoduše: stačí držet teplotu pod 50°C a vše je OK.
19.1.2004 12:09:12   0.0.0.xxx 33
Pytal som sa na verziu Boxovaneho chladica, teploty som uviedol len ako info. To, ze kazda doska meria inac, je mi jasne.
Mal som na mysli skor o pripadnu ne/vyhodnost boxovaneho bartona oproti inym chladicom. T.j. ak netaktujem, staci mi Box, ktory velmi nehuci a uchladi to. Mam 36 mesacnu zaruku a som v pohode.
19.1.2004 12:16:25   0.0.0.xxx 33
nevim (vlastne vim) jak jste na ty vysledky prisli, ale ja mam zavrenej case a mam idle 51C pri 2150/min a 56C pri zatezi na 2300/min a to jest pri NOLF2 a ted se priposerte 6xAA, 16xAF 800x600 (na 100Hz TV) a v ticho jak kdyz prede mala cicinka.. )
19.1.2004 12:40:36   0.0.0.xxx 44
Uz to tu bylo: http://www.pctuning.cz/tituln istrana/tipyatriky/vyladenipc/Default.aspx?CatID=212&LayId=2&ArtId=18131&ChapID=3418
Ja jsem pouzil na WD a Maxtor: Hitachi Feature Tool http://www.hgst.com/downloads/Ftool_v190.exe a naprosta spokojenost, akorat se zvysila pristupova doba z 13 na 20 ms.
19.1.2004 12:48:18   0.0.0.xxx 44
Pokud vim, tak nejste jediny distr. v CR a uz vubec ne prvni. Takze nevim jak muzete delat statistiku za CR. Jinak ja jsem s EpoXem byl maximalne spokojeny az do zminene rady EP-8RDA3+, ktera se mi proste s..la. Napr 8RDA+ byla podle me nejlepsi deska sve doby.
19.1.2004 12:53:05   0.0.0.xxx 44
Uz vidim, jak si za priplatek 1000Kc koupis AXP o realnych 400MHz rychlejsi. Ja si radsi koupim nejaky prumer za prijatelnou cenu a o tech 400MHz si ho taktnu, diky kvalitnimu chladici, coz rozhodne AC neni.
19.1.2004 14:34:36   0.0.0.xxx 44
Psal jsem o cca 2%procentni poruchovosti - to absolutne nesouvisi s tim, jestli je nekdo jediny distributor nebo prvni... Procenta jsou procenta. Jelikoz vsichni distributori delaji totez zbozi, budou mit i priblizne stejne podily reklamaci. Toto cislo by tedy meli potvrdit i zbyvajici dva distributori. Epox je proste velice slusna znacka a kazdy vyrobce ma nejake procento reklamaci - u Epoxe je velice male.
19.1.2004 15:14:54   0.0.0.xxx 44
ja se rejpu v komplu zasadne kdyz je zaplej )) ale uemnuju se, to jo ))
19.1.2004 15:17:34   0.0.0.xxx 43
co zkousel kamos, tak chladi hur nez jeho Falcon II...
19.1.2004 15:23:46   0.0.0.xxx 33
1. Kazda deska meri jinak.
2. To ze sí zapnes AA a AF je veci grafiky, ne procaku... tomu je to uplne sumaaaaaaak. BTW proc na TV pouzivas AA? dyt uz je o rozmaznuty aji tak dost...
3. ticho mam i s Falconem II co podal uplne stejny, ne li lepsi vysledky za polovinu ceny... a navic se spirum aspon nedrbou loziska narozdil od chratsicich arcticu...
19.1.2004 16:31:02   0.0.0.xxx 33
To ste takovy dementi ze to porad musite porovnavat podle tech teplot?? kolikrat sem to sem napsal... tento test je dobry ze dane chladice jsou testovany ve stejnych podminkach alespon minimalne v podobnych a proto muzem porovnavat teploty ale jinak NE!!! dete s tim uz nekam!!!!

to je jako ten Intelak co rika ze ma 30 stupnu! taky mu asi nikdo neveme ze ma nejlepsi P4 s nejlepsim chlazenim....
19.1.2004 17:48:19   0.0.0.xxx 33
odporucam aktivovat AAM na diskoch (okrem systemoveho), rychlost sa nezmeni, jedine pristupova doba sa zhorsi, u mna z 13 na 18ms. co je akceptovatelne. pokial tam mate velke data, zalohy filmov napr ), tak to je vyborne riesenie.
19.1.2004 20:36:06   0.0.0.xxx 33
Nevite, kde by se dal koupit tento chladic? Dik
20.1.2004 08:16:44   0.0.0.xxx 44
Napr v http://www.abacus.cz&#34;>abacusu ho maji za 422Kc.
20.1.2004 09:05:05   0.0.0.xxx 44
Hladina hluku u Falcon Rock II je udavana 25dB, ale znamka (-1) je stejna jako u AC, kde podle specifikace je do 20dB.
Znamena to, ze specifikace lze, nebo ze AC narozdil od Falcona neprijemne vrci?
Tento tyden si totiz chci koupit tichy chladic a WhisperRockIV nikde nemaji, tak vaham mezi AC a Falconem.
20.1.2004 09:34:39   0.0.0.xxx 44
Lidi, budte tak hodni a prsknete do toho finalniho grafu i ty Spire chladice, clovek porad musi skakat po strankach, a taky mne zajima, jakou dostanou znamku za hlucnost... Diky!
20.1.2004 09:38:06   0.0.0.xxx 44
No znamku uz dostali (-1), ale moc se mi to u toho Falcona na zaklade specifikace nezda.
20.1.2004 10:37:57   0.0.0.xxx 44
ten chladic je hodne tichej... kdybych nemel v komplu 2 chrastici disky tak mam ticho...
20.1.2004 13:11:41   0.0.0.xxx 43
a jaky ma chladic.
21.1.2004 12:13:15   0.0.0.xxx 33
si nerekl ktery pondeli ))
21.1.2004 15:12:33   0.0.0.xxx 33
Dobrej test, to je pravda, taky věříš, že je 7000AlCu výkonnější než 7000Cu, jak tam tvrděj?
22.1.2004 07:57:08   0.0.0.xxx 33
Kde jsou v grafu doplněný chladiče SPIRE???? Dneska už je středa, pondělí bylo před 2 dny!!!
22.1.2004 12:22:49   0.0.0.xxx 33
Jak uz tady mnohokrat zaznelo, chtelo by to otestovat tento chladic (pripadne i AlCu variantu) take na nejnizsi otacky. Z vlastni zkusenosti vim, ze teplota nestoupne nijak rapidne, ale 1350 otacek ventilatoru uz je skutecne min nez napr. otacky 7200rpm HDD.
Moc se primlouvam za dotestovani techto dvou chladicku a pridani do celkoveho hodnoceni.
22.1.2004 13:56:07   0.0.0.xxx 34
to si asi nikdz nevidel obray na 100Hy televizi. tam je ten rozdil mezi noAA a 6AA videt i kdybys nosil bryle. vetsi rozliseni nez 800x600 nema cenu ale kdyz zapnes vyhlazovani, vypada to jako film. a obraz je velice ostry!! a pochybuju ze nekdo z vas ma monitor 72 uhlopricku
24.1.2004 07:00:49   0.0.0.xxx 44
Dnes je sobota, neopraveno, ale ono nebylo řečeno, které pondělí, že?
26.1.2004 11:59:23   0.0.0.xxx 44
Nekdo tady se ptal na tichost toho Spire FalconRock II (a narikal, ze WhisperRock IV nikde nemaj, tak ja ho mam... ). Mam tady oba dva typy. Falconrock II i WhisperRock IV a muzu s klidem rict, ze ani jeden z nich neni prakticky v zavrene skrini slyset. Muzu taky potvrdit namerene hodnoty a pro toho jednoho zajemce, co chtel WR IV, ze neni prakticky zadny rozdil a muze s klidem vzit i FR II. Ja osobne tedy rozdil nepoznal, ikdyz maji jinou specifikaci ve vydavanem hluku.
26.1.2004 12:28:00   0.0.0.xxx 44
To jsem se ptal ja. Diky za info, uz jsem si koupil toho FalconRock II a mas pravdu, je dost tichy.
27.1.2004 11:49:08   0.0.0.xxx 44
Zdarvim komunitu na PCT, sice sem docela casto lezu, ale prispevek pisi asi teprve paty.

K veci:
Mel jsem doma od testovaneho Titana, pres nekolik Spire FR II, 4x Arctic a moje resume zni... Jdete pokud na to mate do vodnika, ani mi tak nevadil hluk( clovek stejne musi mit v case alepson jednu komponentu co se toci HDD, zdroj) ale mizernej chladici vykon, nejmarkantneji u Arcticu. A ono koupit super kvalitni chladic jako treba SLK nebo 7000A, to uz je pomalu jako dat ty penize za low-end vodnika.
27.1.2004 16:24:51   0.0.0.xxx 43
U TNtrade se nově objevily "Extrémně tiché, výkonné a bezvibrační chladiče z nové PRIMECOOLER HypeCool série".
Podobnost pasivu s Zalmanem 7000 bije do očí. Co si je vypůjčit a otestovat? Už jsem tady psal, že tu Vaší testovací sestavu je třeba zachovat, jen tak je možné vzájemné porovnání výsledků jednotlivých chladičů za srovnatelných podmínek.
Předem díky!
27.1.2004 18:15:22   0.0.0.xxx 33
:-( musite si je tam domyslet...
28.1.2004 23:22:16   0.0.0.xxx 43
Jenom bych chtel upozornit...na jednu vec... Sice je to nejspis pozde..protoze to nebude uz asi moc lidi cist..ale i tak)

kdyz vezmete Arcica TC2 R2 s termoregulaci..a usmiknete to cidlo..spojite dratky.. tak se vam bude vetrak misto 1500-2800 otacek...tocit rovnou 3500!) a to je pak pruvan) Hlucnost je sice tak 30db ..ale to by se dalo prezit... Prutok vzduchu je pak asi 75m3/hod ...a to je uz znat) Doma bych to asi nemel..protoze doma mam pc pod 22dB(aby to v noci nerusilo..) ..ale v praci je normalni hlucnost + si poustim hudbu...a tech 30dB mi opravdu nevadi..

Barton2500+@3300 (206*11) ...a teplota v Idle 49C ..zatez max 60 .. = Vysmato! (za 3500kc vykon za 13000:-)) )
29.1.2004 08:10:03   0.0.0.xxx 33
Já myslím, že si to řada lidí ráda přečte. A stačí na titulní stranu dát odkaz "Test chladičů pro Socket A: měření účinnosti-doplnění o chladiče xxxxxxx". Proto jsem psal zachovat původní testovací podvozek, aby bylo možno testy dodělávat a byly vzájemně porovnatelné. Tu porovnatelnost považuji za naprostou nutnost.
29.1.2004 10:31:30   0.0.0.xxx 33
lopatky su samozrejme umele ale okraj je hlinik
30.1.2004 09:28:03   0.0.0.xxx 33
no..chladi to opravdu super) ..ta max zatez je uplne jina) Maximalni zatez sem totiz netestoval...jen tak odhadl..a nechtel sem psat moc malo, aby se nekdo neozval:-) Ale vcera sem to otestoval 3xPCmark2002 v rade...a svete never - max 53C :-)) /tu teplotu nelze brat smerodatne..protoze kazdej board meri jinak ...ale rozdil mezi idle a full je 4C:o) )
1.2.2004 21:09:10   0.0.0.xxx 44
Noo tak me napadlo jestli by se pri PC neoplatilo pouzit trik ktery se pouziva v letadlech. Mozná nejsem první ale jestli ne tak chci vedet jak na to. K věci: V letadlech se v kabínach využívá určitý trik aby piloti neslyšeli hluk motoru. A to : mikrofóny u motoru je snimaj a pak vyrobí presne opacnou frekvenci zvuku a vysle ji do kabiny. takze se zvuk vyrusi a pilot ho neslysi. Co tak to skusit na PC?
2.2.2004 11:18:18   0.0.0.xxx 44
ARCTIC COOLING je výhra na devátou jděte do toho je to velký zázrak za málo peněz a není slyšet !!!
2.2.2004 20:24:58   0.0.0.xxx 44
Rozhodně je to zajímavý, určitě to jestě zkus nadhodit třeba na http://www.overclocking.cz/4um/, nebo www.pretaktovani.cz - sou tam různý kutilové :-).
4.2.2004 16:04:05   0.0.0.xxx 44
mam Athlona 2200 XP a při startu 28 při zatížení max. 40°C je to hnus!!!!!!
5.2.2004 11:17:57   0.0.0.xxx 44
Stačí trochu času a zkrátit sponu.
7.2.2004 10:32:20   0.0.0.xxx 44
to ze AC prijde na stejne penize jako boxovany chladic, ze chladi stejne s polovicni hlucnosti, ze vydrzi vecnost diky fluidnim loziskam a ma genialne tvarovane lopatky ne zadne otrepene vylisky nepovazuju za projev nekvality.
9.2.2004 11:14:55   0.0.0.xxx 44
Tak mi přijde dost líto, že byl udělán bezva test chladičů a na žádost čtenářů byl i doplněn o chladiče Spire. Bohužel do dnešního dne nebyly opraveny tabulky. To je to opravdu tak pracné? A co nové chladiče PRIMECOOLER HypeCool série? Možná by to bylo dost velké překvapení. Byly zde i návrhy na další chladiče, např. Thermalright. Zatímco čtenáři se v diskuzích k testu dodnes vracejí, páni redaktoři mají hotovo a konec? Doufám že to tak není! A že tento test nebyl jednorázová záležitost. Problematika chlazení CPU a dosažitelné výsledky si to přímo žádají.
19.2.2004 18:38:00   0.0.0.xxx 44
Athlon Xp je staven do teplot okolo 90C. Je to tvrzeni AMD, tak ti to asi vedi lip nez vy, vy špekulnati...Jinak pri vyssi teplote se procesor neznici, ale system se zastavi a jede se dal,po resetu. Jinak ja mam teplotu kolem 77 stupnu a na procesoru neni znat ani tuk, takze nez neco napisete, tak u toho myslete,spekulanti
21.2.2004 15:39:35   0.0.0.xxx 44
Prekrasna reklama. Co kdyby ste si ji sli delat nekam jinam, nechali na lidi co si koupi.Kdys mi chlapik rekne ze mu odesli dve epoxy, tak se od nich budu drzen na mile. Jiste mne presvedci vice nez naka udajna "statistika". Tohle je praxe, a kdyz vam nekdo rekne ze jsou na P***, tak asi proto, ze opravdu jsou. (Takovyhle lidi nesnasim)
22.2.2004 19:46:12   0.0.0.xxx 43
Chtel bych jen poukazat na vetraky akasa, ktere disponuji cu+ag (postribrena celomedena konstrukce) s jemnym zebrovanim, mam obdobnou sestavu, akorat desku mam A7N8X deluxe od asuse a pri 11x200MHZ je klidova teplota 39 stupnu a pri burnu 42 az 43. pritom hlucnost je 26db. a cena je dnes okolo 1400 s DPH. Jediny problem snad cini hmotnost chladice, ktera je asi 450g. V baleni je teplovodiva chromove stribrita pasta, navod atd. Vetracek skvele spolupracuje s technologii Q-Fan a pri min 1200 otackach neni vubec slyset! Navic sem videl inovovanou verzi s trubici naplnenou chladici kapalinou, ktera volne cirkuluje uvnitr celeho pasivu... mozna to stoji za podivanou
23.2.2004 09:20:47   0.0.0.xxx 33
Zajímaly by mě rozměry chůladiče Nexusu AXP-3200 na desce. Současný chladič na desce zabírá 65 x 80 mm. A o moc víc místa tam nemám. Nikde se nemůžu dopátrat rozměrů chladiče Nexus - jestli se mi tam vejde. Všude jsou uváděny jen rozměry větráku a ne chladiče.
1.3.2004 14:19:19   0.0.0.xxx 33
Ktery chladic by asi zvladl a2500+ 6dni v kuse/den prestavka a cele toto pul roku? Vydrzi to vubec procesor?
4.3.2004 14:17:21   0.0.0.xxx 23
Já mám AMD Duron 1.6GHz táknutýho na 2GHz (166MHz fsb) se zvýšeným napětím na 1.7v a mělo by se to topyt. No nic, asi mám dobrej luft v PC. Vim jak každej na AMD nadává že má doma další topení, ale já nic. Mám teplotu CPU 36oC a při maximálnim zatížení nepřesáhnue 40oC a to mám jen takový obyčejný chladič Coller Master HAC-81. Desku mám MSI K7N2 Delta-ILSR, grafiku GeForce FX 5600 a 2x256MB DDR. Takže hulim hry na 1280x1024 100Hz a plný detajly, tak, že by procák neměl stíhat. Já osobně bych řekl, že je srovnatelnej s Bartonem 2500+. To je vše. Jo a srandu si nedělám.
4.3.2004 14:19:38   0.0.0.xxx 44
Podle mě ten na 486tky.
14.3.2004 12:32:53   0.0.0.xxx 43
Vleze se AC Cooper Silent 2 Rev 2 TC na tuto desku?
Diky
28.3.2004 13:47:37   0.0.0.xxx 34
co mas za akasu?
16.4.2004 11:19:01   0.0.0.xxx 44
Chtěl by se zeptat jestli je velkej problém s namontováním chladičů "Zalman řady 7000" na základní desku Epox 8RDA3+

Díky moc.
Mates77
29.4.2004 13:12:46   0.0.0.xxx 44
Ja mam soltek 75-frnl2 Amd Athlon Xp2000+(2100Mhz) mam tam 50stupnů pri hrani a42v klidu ...proste amateri no a serou se do toho
3.5.2004 16:30:41   0.0.0.xxx 43
Kdyz budu chtit poskodit konkurencni znacku, kterou napr. nedelame, tak hodim do nektereho fora podobny vykrik, jako ze mi odesly hned dve desky... a vzdycky se najdou lide jako Vy, kteri si to radi poslechnou a naleti - prosim, kupte si co chcete a kde chcete. Nikdo vas do niceho nenuti.
26.5.2004 13:58:59   0.0.0.xxx 33
MAM DOMA TEN AERO 7 lite <1900+ ...max 50oC pri max zatazi>
30.7.2004 11:32:46   0.0.0.xxx 33
mám asi dva roky starý MB kde mám Atlona 2000,chtěl bych si koupit Bartona a nevyměňovat desku co s tím?
12.4.2005 14:16:47   0.0.0.xxx 33
posli mi maila, chcem vediet ci sa to naozaj da a aku davas zivotnost potom chladicu ... lebo by som to velmi rad skusil - kedze mam presne taky typ a termoregulacia mi ho zapne na 2500 RPM .. takze tych 3500 RPM by mi max. vyhovovalo, hluk sa da vydrzat ale aby mi to uchladilo taktovany 2600+ XP .. dik ...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

Jeden čtenář navrhl autorovi prémii: 0.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.