Hlavní stránka Hardware Klávesnice, myši, joy Test pěti volantů – s nejdražším jsme zajeli nejlepší čas
Test pěti volantů – s nejdražším jsme zajeli nejlepší čas
autor: Jiří Zahrádka , publikováno 24.10.2011
Test pěti volantů – s nejdražším jsme zajeli nejlepší čas

Poslední test volantů jste mohli na stránkách PCTuningu číst přibližně před osmi roky. Takovou chybu musíme napravit! Vzali jsme pět nejpopulárnějších modelů podle statistik prodejů a vyzkoušeli, jaký nejlepší čas s nimi lze zajet na dobře známé trati. Výsledek? Šetřit se zde určitě nevyplatí, nejdražší model byl zároveň nejlepší.


Nejde přitom jen o výsledný čas, ale i o pocit, jaký při hraní máte. Volant je velmi sofistikované příslušenství a dokáže vás jak pěkně otrávit, tak i udělat z hraní skvělý zážitek. Doslova zážitek.

Pokud máte perfektní myš, zpravidla o ní nevíte – dovolí vám soustředit se plně na hru a nijak vás neomezuje. U volantu je situace jiná, je součástí hry, simuluje vám kokpit závodního auta. Máte pocity při držení jeho věnce, ForceFeedback vám dává informace o zatáčkách a povrchu. Není to placka na stole, jste s ním v kontaktu a na jeho precizním provedení závisí vaše přesnost při předjížění a nájezdech do zatáček.

U levných modelů na preciznost zapomeňte. Centrování do přímého směru si bere místo na starost místo motorku pružina, použity jsou levné plasty v kombinaci s gumou. Jezdit se s tím určitě dá, ale je to jako hrát turnaj v CSkách s notebookovou skládací myší.

Dražší modely mají kovové prvky, věnce čalouněné koženkou, precizní centrování na střed pomocí motorku a pořádnou zpětnou vazbu ForceFeedback. Ten využívá informací ze hry, takže v rukou cítíte vibrace třeba při jízdě po šotolině. Nebo se s vámi bude věnec prát při nájezdu do zatáček a budete muset použít pořádnou sílu, abyste auto udrželi na cestě. Věrnější simulace už pak dosáhnete jen s hydraulickým simulátorem odstředivé síly v ceně od 100 000 Kč výše.

Tím skončíme popisování zážitků a mrkneme se na koncepci testu. Volantů na trhu není tolik, abychom je mohli testovat podle cen jako třeba myši (viz test levných myší do 500 Kč a dražších do 1000 Kč). Vzali jsme proto 5 modelů napříč cenovými kategoriemi od těch úplně nejlevnějších až po TOP modely. Pokud uvidíte v e-shopu volant s jiným názvem a stejnou cenou, čekejte plus mínus podobné vlastnosti, rozdíly nejsou velké. Co se nám objeví v testu?

  • Genius SpeedWheel RV – 620 Kč
  • Saitek 4 in 1 Vibration Wheel – 1 340 Kč
  • Logitech Driving Force GT Gran Tourismo – 3 300 Kč
  • Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia – 4 600 Kč
  • Logitech G27 Racing Wheel – 6 900 Kč

K velké škodě se nám nepodařilo sehnat nejdražší model na trhu, Thrustmaster T500 za opulentních 10 300 Kč. Prodejce jej bohužel neměl skladem. Jestli je ještě lepší než testovaný Logitech G27, musí to být naprostá fantazie. Protože se mi ježdění po okruhu v pracovní době zalíbilo jsem zvědavý na jeho preciznost, pokusíme se jej získat pro samostatný test.

Jak hodnotíme

Už jsme si vysvětlili, že volant je víc než jen kus periferie, celkové hodnocení tedy očekávejte spíše subjektivní. Na druhou stranu nechceme nejlevnější kousky populisticky odsoudit a dát jim nízké skóre, protože nemusí být vzhledem k ceně vyloženě špatnou koupí – profíkům milujícím simulátory řízení je určitě nedoporučujeme, pro nenáročné hráče (například menší děti) však mohou mít smysl.

Nejhorší volant v testu tak získal celkové hodnocení 50 %, ačkoli se kvalitám vítězného Logitechu z poloviny určitě nepřiblížil.

Zajímala nás ergonomie, systém uchycení ke stolu a nabídka funkcí. Mezi těmi najdeme již jednou zmíněný ForceFeedback, řadící páku, spojku, možnosti ovladače... Všechno v textu zmíníme.

Poslední hodnotitelnou položkou pak byl čas naměřený na okruhu. Měsíční „testování“ probíhalo hned v několika hrách, pro měření jsem nakonec zvolil jeden z okruhů v titulu Juiced. Kdysi jsem v jistém podivném duševním rozpoložení trvajícím asi dva měsíce projížděl tento okruh stále dokola s cílem porazit nejlepší čas nějakého anonymního závodníka z internetu. Nakonec se podařilo. Po dlouhé době jsem tedy hru opět nainstaloval, okruh znovu několikrát projel s vlastním volantem od Microsoftu a nakonec vyzkoušel i s testovanými volanty. Po nejméně padesáti kolech s každým volantem jsem vybral nejlepší dosažený čas.

Výsledky nakonec byly celkem překvapivé, nejlepší (26:66) od nehoršího (28:09) dělilo téměř 1,5 sekundy. Rekord zajetý kdysi s volantem od Microsoftu (26:51) se mi každopádně překonat nepodařilo.

Poznámka 1: komu přijde 1,5 sekundy málo, na ani ne půlminutovou dráhu je to až až!
Poznámka 2: s klávesnicí byl můj nejlepší čas 29:08, ale neumím to s ní, určitě by to šlo lépe...



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
86 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 25.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.